Even voorstellen l-lady

I-lady

Member
Hoi,ik wil me ook even voorstellen hier onder de pseudo naam I-lady,ik ben een vrouw van 28 jaar met de nodige gezondheidsproblemen.

Ik kwam iedere keer op deze site als ik informatie op aan het zoeken was over gezond eten etc. Vandaar dat ik me nu aangemeld heb..ik ben nog heel erg zoekende qua voeding..en ik zal even kort wat over mijn gezondheidsklachten vertellen.

In mijn familie zit een melk allergie,vanaf jongs af aan kreeg ik verschrikkelijk veel slijmvorming en luchtwegontstekingen door melk.Toch heb ik m'n hele jeugd melk gedronken..af en toe haalde mijn moeder het weg als ik wonden kreeg langs mn neus van de chronische groene klodders en dan was het binnen 2 weken weg.

In de puberteit kreeg ik hele heftige menstruaties waardoor ik de pil ben gaan slikken,daarvan kreeg ik psygisch last..deprresief etc. en op mijn 17e een ontstekingsziekte aan mn borsten wat direct over was toen ik later stopte met de pil.Maar toen begonnen er darmklachten..vaak moeheid en buikpijn s"morgens..ene periode erger dan de ander..kreeg het norovirus waar ik heel heftig op reageerde en daarna had ik nog meer last..periodes waar ik ineens wit kon wegtrekken en koorts kreeg..samen met wat darmklachten maar dat was nog niet zo hevig als het later zou worden.Ik was jong en onbezonnen..werkte hard en ging veel uit waarbij ik ook graag een behoorlijke hoeveelheid alcohol nuttigde..samen met gelegendheid roken.Tussendoor werden de klachten erger..en toen kreeg ik een jaar tijd 2 x voedselvergifting? weet nog steeds niet precies wat het geweest is maar ik ben daarna nooit meer opgeknapt..darmklachten werden heel heftig..kreeg aanvallen van koliekpijnen waarbij het zweet me op het voorhoofd stond en ik nergens meer toe in staat was behalve lopen en frisse lucht..voelde me daar ook altijd heel raar bij in mn hoofd.Hele traumatische ervaringen waren dat..misselijk..reacties op bepaalde voeding..geen energie meer..en angsten voor de volgende dag omdat ik niet meer wist hoe die zou verlopen..naar ziekenhuis gegaan..kwam een 3x zo hoge onstekingswaarde uit maar was niks te vinden bij de darmonderzoeken..konden me dus niet helpen.Ben zelf een beetje gaan kijken waar ik klachten van kreeg qua voeding..{ oa.: gist,gefermenteerde producten,zure producten,melk/lactose,suiker,fructose,alcohol,chemische e-nummers,bespoten fruit e.d.} heb daarnaast acupuntuur geprobeerd {werkte maar 3 dagen},naet therapie {geen resultaat},hypnotherapie {geen resultaat},psychotherapie {altijd goed natuurlijk,iedereen heeft wel wat te verwerken oa: voice dialogue,hypnotherapie en emdr} uiteindelijk ostheopatie geprobeerd en dat is tot nog toe het enige waar ik van opgeknapt ben...vorig jaar kreeg ik een ongeluk waardoor mijn lijf nog verder uit balans is geraakt en kreeg ik weer een terugslag van die darmen waardoor ik weer medische hulp ingeschakeld heb.Uit de bloedonderzoeken kwam toen een traag werkende schildklier naar voren..ik ben toen gestopt met gluten eten omdat ik dacht dat dat de boosdoener kon zijn en ben inderdaad opgeknapt na het weglaten daarvan..daarna is mijn schildklier weer vanzelf terug gegaan naar normale waarden.Ondertussen heb ik last van triggerpoints in mn spieren en laat me nu daarvoor behandelen..maar mij is wel duidelijk dat mijn spieren verzuurd zijn.Moet er ook bij vertellen dat ik door die darmkolieken een angststoornis ontwikkeld heb waardoor ik ook een paar jaar heel slecht adem gehaald heb..tegenwoordig is de angststoornis voor het grootste gedeelte weg..heb er sporadisch nog eens last van en dan vaak als ik over mn grenzen gegaan ben en oververmoeid ben..{bijnieruitputting?} en ben ook nog altijd zenuwachtig als ik naar voor mij onbekende dingen toe moet..of als ik het gevoel heb dat ik ergens niet weg kan.Ook is sinds de laatste darmaanval waar ik ook 6 kg door afgevallen ben mijn menstruatie weggebleven..hier had ik nog steeds altijd erg last van en vermoedelijk dus ook endometriose.

Sinds ik gestopt ben met gluten eten heb ik meer last van obstipatie..ontlasting is vrij gelig van kleur..en ik verteer zeer slecht..alle moeilijk verteerbare dingen raak ik van verstopt..oa dus van eieren,vlees,rijst etc.

Zoals ik het hier lees heb ik vrijwel zeker een suikerverbranding..{klopt ook..door het vasten voor de darmonderzoeken,kreeg ik een hypo} en ik voel me dus goed bij koolhydraten..

Ik heb nu sinds een week sole in huis en heb adrenal besteld..nu wil ik rustig de bottenbouillions gaan introduceren..en zo mn voedingspatroon stapje voor stapje aan gaan passen..ik moet voorzichtig zijn..want mn gezondheid is niet best,en ik moet wel blijven functioneren om m'n geld te verdienen..Als jullie tips hebben dan hoor ik die graag..

 
Welkom I-lady. Je bent door ons allemaal een beetje over het hoofd gezien vandaag en gisteren vrees ik, excuses daarvoor.

Stapje voor stapje zal het beste gaan als je lichaam moeite heeft met echte voeding zoals eieren en vlees. Bottenbouillon is wat dat betreft ideaal om mee te beginnen.

Je schrijft dat melk slecht valt, heb je rauwe melk geprobeerd? Lactose-intolerantie blijkt heel vaak een intolerantie tegen pasteurisatie. In veel gevallen brengt rauwe melk vrijwel meteen ontgifting teweeg en dat is positief, maar in beperkte gevallen kunnen mensen er echt niet tegen.

Gefermenteerde producten en zure producten zijn ook erg gezond, ik weet niet waarom je darmen daar moeite mee hebben. Misschien toch ook langzaam introduceren?

Andere zaken zoals alcohol, suiker, E-nummers allemaal inderdaad weglaten. Heb je in je 'onbezonnen verleden' (dat hebben we hier allemaal wel gehad volgens mij) veel E-nummers gebruikt?

Andere leden kunnen waarschijnlijk goed advies geven, waar je darmproblemen vandaan kunnen komen. Ik zit ook een beetje te denken aan stress eigenlijk. Kijk ook op de site van Poekie: www.voedingisgezondheid.nl , dat kun je allemaal stap voor stap introduceren, en resultaat is dan dat je je steeds jonger gaat voelen!

 
Mike was voorheen ook een wandelende slijmfabriek, op gepasteuriseerde melk. Toen rauwe melk ging drinken wachtte hij op een reactie maar die kwam dus niet. Rauwe melk zou veel voor je kunnen doen, ook yoghurt en kefir gemaakt van die melk.

Welkom van mij ook l-lady.

Wil je even laten weten wat je allemaal eet en drinkt, dan kunnen we je tips geven hierover.

Lia

 
Beste I-Lady,

Eerst en vooral een oprechte welkom op het forum. Het verhaal van de voedselovergevoeligheid van gluten in combinatie met melk komt hier heel herkenbaar op me over.

Met betrekking tot de overgevoeligheid voor gluten wordt me uit je voorstelling even niet duidelijk of het om de moderne tarwe en maïs gaat of om alle granen op basis van gluten gaat.

In combinatie met een glutenovergevoeligheid kan ook een overgevoeligheid voor koeienmelk (soms gepasteuriseerd en soms de combinatie van rauw en gepasteuriseerd) voorkomen. Mogelijkerwijs heb je na het ongeluk medicijnen gehad waar er bestanddelen in zitten waar je overgevoelig voor bent en die je darmwerking ontregeld hebben.

In jouw geval zal het een kwestie van het geleidelijk aan doorvoeren van verschillende aanpassingen in je voedingspatroon.

Zoals Thijs al aangeeft zijn de bottenbouillions en sole op basis van Keltisch zeezout heel heilzaam ter herstelling van de darmen en bijnieren.

Quote:
Sinds ik gestopt ben met gluten eten heb ik meer last van obstipatie..ontlasting is vrij gelig van kleur..en ik verteer zeer slecht..alle moeilijk verteerbare dingen raak ik van verstopt..oa dus van eieren,vlees,rijst etc.


Wat ik nog mis is het aspect van de ontgifting om de obstipatie te behandelen. Creëer je voor een stuk met sole in combinatie met citroensap.

Zelf heb ik hier hele goede ervaringen met ontgiften op basis van chlorella (3 maal per dag voor de maaltijd, opbouwend per keer van 1 tabletje van 250 mg naar 5 tabletjes van 250 mg tot het moment dat je heel goed en energiek voelt - hierna volstaat onderhoudsdosering van 2 tot 3 tabletten voor elke maaltijd) en aangevuld met het drinken van groene thee.

Ik vermoed uit meerdere argumenten dat je last hebt van een lekkende darm die de oorzaak is van een niet optimaal werkende schildklier. Tevens veel kans dat je hieruit voortvloeiend een oestrogeendominantie hebt.

Ik vraag me hier serieus af of je momenteel voldoende jodium uit je voeding haalt. Kan ook aan de basis liggen van een te trage schildklierwerking. Kan gehaald worden uit 4 tot 5 eieren van grasgevoerde kippen in de week in combinatie met 1 tot 2 maal vis zoals wildwaterzalm, kabeljauw, hollandse nieuwe, haring en zeevruchten. Als je dit niet ziet zitten, kan jodiumsuppletie van Lugol's in een lichte dosering.

In het geval je niet voor alle gluten en enkel koeienmelk overgevoelig bent, is er echt nog hoop. Wij hebben hier goede ervaringen met spelt in combinatie met geitenmelk die beiden licht verteerbaar zijn !

 
Dank jullie wel allemaal voor het welkom en de tips! Ik denk dat je gelijk hebt wbt de lekkende darm en oestrogeendominantie Vivianne.

Chlorella was ik al naar op zoek gegaan..lijkt mij ook een goede aanvulling..ook rauwe melk zou ik eens voorzichtig kunnen proberen..alleen even kijken waar ik dat kan halen.Ik weet niet precies of ik overgevoelig ben voor alle gluten..mais verteer ik ook slecht maar van tarwe kreeg ik echt verkrampingen door alle spieren over mn hele lijf..en een rare bleke huidskleur met blauwe wallen en lippen.Dat is sinds ik daarmee gestopt ben helemaal weg..mn huid begint weer te stralen en ik wordt voor het eerst sinds jaren weer bruin..best bizar.

Thijs,ja..ik at "vroeger" heel slecht..lette nergens op..dat zegt mischien al genoeg.Ik moet een beetje oppassen wat betreft mijn darmen..als ik iets "verkeerds" eet dan gooien mn darmen alles er direct en heel heftig uit..{darmaanval}..dat moet ik echt niet hebben.Ik weet ook niet waarom gefermenteerde producten niet gaan..mischien kan ik het inderdaad tzt langzaam toe gaan voegen.Ik zal even op de site van Poekie gaan lezen.

Ik zal even laten weten wat ik nu eet.

S'morgens nu een glas sole op de nuchtere maag..gevolgd door een glas met wat geperste citroen en olijfolie.

Daarna eet ik een kom havermout die ik een nacht laat weken en daarna in water kook met wat gekookte lijnzaad en wat chiazaadjes.

Tussendoor: 2 kleine boekweit boterhammetjes van een boekweit brood die ik zelf maak/soms ook alleen een avocado.

In de namiddag eet ik warm..ik ben een echte aardappeleter..hier pas voor het eerst gelezen dat dat niet goed voor je is..maar moet dat dus meer gaan vervangen door vlees..meestal eet ik dus iets met aardappels,verschillende soorten groenten en dan soms een stukje vlees of vis erbij..{witte vis,want ook op vette vis reageer ik dus}qua vlees eet ik..rundergehakt,kip of kalkoen.

S"avonds eet ik soms nog wat boekweitbrood,soms een boekweitpannekoek..soms gewoon wat groente of nog een keer warm.

Ik drink alleen kruidenthee of water {cafeine hoef ik ook niet te nemen},s"avonds voor het slapen gaan nog een glas sole.

Qua supplementen neem ik: plantina multivitamine {daar zit ook jodium in volgens mij},magnesiumcitraat {2 per dag},vitamine D3 pil en ik ben nu weer bezig met een probiotica kuurtje symbioflor.

 
Je voedingspatroon komt op mij nogal vegetarisch en koolhydraatrijk over. Daar is nog veel winst te behalen!

Mike

 
Meer vetten en vlees en veel minder koolhydraten. Er staan genoeg recepten op het forum om lekker te kunnen eten hoor! Al eet ik tegenwoordig wel erg simpel. Begin de dag met een yoghurtsmoothie, lekker vet, minimaal koolhydraten en lange verzadiging. Succes!

 
Bedankt,ik weet dat mijn voedingspatroon nog wel wat te wensen over laat..zal het rustig gaan veranderen..en beginnen met de bottenboullion..en dan rustig wat gaan uit proberen.

 
Ik heb trouwens nog een vraagje aan jullie..ik zou graag meer vlees willen eten..alleen loop ik tegen het probleem aan dat ik dus direct verstopping krijg zodra ik vlees eet.Is daar wat aan te doen?

 
ik weet niet direct wat je er aan kan doen, volgens mij helpt olijfolie sowieso wel. Op dit moment heb ik ook wel last van obstipatie, heeft dacht ik ook met de capaciteit van de lever te maken om vetten te verteren. probeer mij er even niet druk om te maken en hoop dat m'n lichaam langzaam z'n nieuwe evenwicht vindt.

 
Olijfolie gebruik ik al ruim..ik moet me er wel zorgen om maken helaas..want als ik verstopping krijg heb ik grotere kans om weer een "darmaanval" te krijgen..en dat is iets wat ik absoluut niet wil..

 
wanneer je lever niet werkt naar behoren heb je toch meestal gelige ontlasting?

is het dan mogelijk dat de galblaas het ook moeilijk heeft?

Kan het dan zijn dat stenen op de loer liggen?

Moet je dan niet een beetje oppassen met ineens veel vet tot je nemen?

Is het wellicht handig om magnesiumsulfaat in huis te hebben om tot je te nemen wanneer stenen vast komen te zitten?

Ik zou rustig aan beginnen en luisteren naar je lijf, hoe je erop reageert.

ik weet niet precies hoe het zit hoor, maar ik las gelige ontlasting en dacht bovenstaande.

allemaal vragen idd maar die kun je waarschijnlijk via het forum of google opzoeken.

welkom trouwens :)

 
Bedankt Rateltje..zelf zat ik er ookal aan te denken dat mijn lever mischien niet goed werkt door die kleur ontlasting..maar ik weet niet precies wat wijsheid is..of het wijs is om mischien eerst een lever/galblaasreiniging te doen? ik heb magnesiumsulfaat in huis..en krijg als het goed is ook het bijnier supplement vandaag..

Ik wil ook kijken of ik biologische eieren kan vinden van kippen die niet met granen gevoerd zijn en dan daarmee beginnen..

 
hoi I-Lady,

mij helpt chlorella en triphala redelijk goed voor ontlasting, geen bijwerkingen hier daarvan.

Ik raak van rauwe melk verstopt (grote eiwitten) en kefir (zuur) gaat beter.

 
Als je vlees niet goed kunt verteren moet je zorgen voor meer maagzuur: water met sole en appelazijn/citroensap.

Kijk ook eventjes op mijn site voor wat betreft 'juiste voeding'.

probeer 's ochtends meer vetten toe te voegen aan je eten, bijv: yoghurtsmoothie of gebakken eieren met gehakt.......

Lia

 
Dankjewel voor je reactie Lia..ben al aan het lezen op je site maar voorlopig nog lang niet klaar haha.Is kokosolie ook een goed vet voor in de morgen om mee te beginnen? eieren en melk moet ik nl nog introduceren..

Geeft alleen water met citroensap of appelazijn ook meer maagzuur of moet er echt sole bij?

 
@I-lady: kokosolie is perfect in de yoghurt smoothie 's ochtends, gebruik het ook op die manier. Ik doe het zelfs weleens in de thee, even wennen maar prima te drinken!

Citroensap en appelazijn hoeven niet met sole gedronken te worden. Maar sole is sowieso wel een prima aanrader voor de benodigde mineralen. Als ik overdag water drink voeg ik altijd wat sole toe. Eerst vond ik de smaak niet lekker, te zout, nu helemaal gewend.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan