Even voorstellen: Jasper

jasper

New member
Hallo allemaal,

Na lang te hebben rondgekeken op dit forum lijkt het me een goed idee om me te registreren. Bijna alle topics vind ik interessant ;)

Opgegroeid met een schijf-van-vijf-dieet stapte ik in september 2013 over naar Paleo, vanwege de logica achter dat dieet. Maar naarmate me ik langer in WAPF verdiepte, zag ik de vele nuances waar ik veel aan hoop te gaan hebben. Vanwege de overlap is stap niet bijzonder groot.

Kort mijn voedingspatroon en wat vragen:

Ontbijt
Gebakken ei met champignons, evt. spek en kaas van grasgevoerde koeien.
- vraag: waar koop ik eieren van grasgevoerde kippen? Heb nu de omega-3-eieren van Van Beek (AH), gebaseerd op lijnzaad. Leek me beter dan graan, zelfs indien bio.

Havermout overnight met grasboter, rauwe honing (Noordermarkt), kaneel, fruit, roggemeel met fytase om fytinezuur af te breken. Gebruik nu nog amandel/hazelnoot melk, maar wil overstappen naar rauwe melk (Noordermarkt).
- vraag: ik heb nu ook volkoren haver (hele korrels) die je lang moet weken/koken. Wat is de beste manier om dit te bereiden en hoe lang is het houdbaar? Moet ik per portie gaan weken?

Pannenkoeken van kokos/rogge/boekweitmeel. Weinig gluten, dus veel eieren nodig om te binden. Met kaneel, boter, honing, fruit.
- vraag: zijn er goede andere bindmiddelen? Banaan, geweekt chiazaad?

Lunch
Speltdesembrood van Vanmenno of rogge-krentendesem van Vlaamsch Broodhuys. Niet supergezond, wel praktisch
- Vraag: wat is handig van huis mee te nemen voor de lunch en gezond? Mikes befaamde yoghurtsmoothie?

Avondeten
Gevarieerd, maar bepaald niet perfect. Eet soms 's avonds op werk (horeca): pasta, nachtschades, ongezond vlees. Thuis moet ik eveneens minderen met nachtschades (aardappel, tomaat, paprika). Quinoa is in opkomst. Groenten wissel ik sterk af. Geen fan van peulvruchten (dankzij Paleo), maar zal ze eens weken en dan nog eens proberen. Ben pas net begonnen met weken/fermenteren, dat deed ik eerst niet. Gooide overal gewoon zaden/noten/pitten in. Heb wel één keer noten geweekt, maar na opnieuw opwarmen smaakten die nergens meer naar.

Nagerecht
Kefir, rauwe yoghurt (Rauwpower) met evt. fruit

Tussendoor
Pure chocola (78-86%), kefir, yoghurt


Specifieke onderwerpen:

Duurzaamheid
Eten van bio/grasgevoerd vlees lijkt me gezond, maar niet efficiënt. Als we de hele wereldbevolking kwaliteitsvlees gunnen, moeten we dan niet minderen in vlees eten?
Veel vee eet granen/soja, al die landbouwgrond kan dan niet gebruikt worden voor direct voedsel voor mensen. Is dat anders als we de granen/soja voor vee af zouden schaffen en gras voor die dieren zouden verbouwen?

Haaruitval
Ik heb zelf de erfelijke variant. Vind kaal worden niet erg (meer) en ik denk niet dat je met een bepaald voedingspatroon dit tegenhoudt; hooguit afremt (met juiste slaappatroon, shampoo, etc.). Iemand met een andere mening/ervaring?

Aangenaam kennismaken!
 
Welkom Jasper,

Als we inderdaad de koeien gewoon laten grazen is het zeer efficiënt, al die larie over milieu effecten van vlees gaan over bio-industrie, niet over grasgevoerd vlees.
Grasgevoerde kippen is een beetje vreemde term, kippen zijn alleseters en als ze maar genoeg ruimte en gras tot hun beschikking hebben, zodat ze dus gras, kruiden, miertjes en piertjes kunnen pikken wordt de dooier mooi oranje, dan weet je dat je een goed ei te pakken hebt. Die krijg je vaak bij boeren die nog kippen op eigen erf rond hebben lopen, dus als je ergens kippen ziet rondscharrelen, aanbellen en om eieren vragen.

Je eet wel relatief veel granen/brood/havermout/pannenkoeken en noten. Wat zit er op je brood? Gebruik je die granen als middel om roomboter/kaas/leverworst/paté e.d. op te doen of is het de basis, klinkt namelijk meer als het laatste.
 
Kan je me uitleggen waarom grazende koeien efficiënter/milieuvriendelijker zijn dan bio-industriekoeien? En zou het goed zijn als iedereen (wereldbevolking) zich beperkt tot 300g kwaliteitsvlees per week? Of is dat niet nodig?

Met grasgevoerde kippen bedoelde ik inderdaad kippen die 'echt' eten hebben en geen graan. Ik woon in Amsterdam en kan niet voor elk doosje eieren naar de boerderij fietsen. Zal de dooiers in de gaten houden, evt. navraag doen bij de biomarkt, dank.

Ik eet elke dag granen. Ben niet blij met havermout-brood-pasta als belangrijkste maaltijden op één dag, probeer het af te wisselen. Wel eet ik granen zoveel mogelijk gefermenteerd (desem) en eet ik voornamelijk gezondere spelt/rogge/haver, weinig tarwe. Pannenkoekenbeslag maak ik met Weerribben karnemelk en laat het een dag buiten de koelkast. Havermout laat ik een nacht staan.
Als beleg boerenkaas, honing, notenpasta (maar daar houd ik mee op, fytinezuur en combi met brood schijnt ook niet goed te zijn), roomboter. Leverworst/paté is een goed idee.
Granen zijn voor mij praktisch, maar ik vraag ook om praktische alternatieven :)
 
Over grasgevoerdvlees en het milieu geef je toch zelf al het antwoord, namelijk dat er geen granen en soja verbouwd hoeft te worden, landbouw is namelijk zeer belastend voor het milieu (kunstmest, pesticide, gmo, oppervlaktewater, bodemuitputting, transport). Gras hoef je niet te verbouwen voor grazers, dat groeit vanzelf je hoeft ze alleen maar laten grazen en af en toe de kudde uit te dunnen. De grazers bemesten zelf weer het land.

Als we hier over grasgevoerd vlees praten dan hebben we het over die runderen die in natuurgebieden worden ingezet om te grazen, de galloways en schotse hooglanders die het hele jaar door buiten lopen en toegang hebben tot gras, kruiden en klavers. Op grotere schaal zou betekenen meer natuurgebieden creëren ten koste van landbouwgrond, lijkt mij geen slechte ruil.
Verder is het van belang dat we weer het hele dier gaan gebruiken en niet alleen voor honden en kattenvoer. Dus (en hier gelijk praktische tips) weer bottenbouillon gaan maken, de organen gebruiken, hart, lever, nieren, hersenen etc.

Ik zou zeggen maak je los van de mythes die ons worden aangepraat en ga je zelf verdiepen in de materie:
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kijk-uit-voor-ecofascisme/
https://www.fatsforum.nl/forums/topic/impact-op-milieu-van-groenten-eten-hoger-dan-verwacht/
http://www.ted.com/talks/allan_savo...eserts_and_reverse_climate_change?language=nl
https://www.fatsforum.nl/forums/top...n-biologische-kleinschalige-voedselproductie/

Nog meer praktische tips: n plaats van al die granen, meer zuivel, eieren, goed gevulde soepen en salades. Dat je de granen goed bereid is top en zo kunnen ze een waardevolle aanvulling blijven.
 
haaruitval wordt dacht ik ook gelinkt aan een verminderde schildklierwerking. Er zijn wel topics over, dus even zoeken.
 
Haaruitval
Vind kaal worden niet erg (meer) en ik denk niet dat je met een bepaald voedingspatroon dit tegenhoudt;

@ Jasper

Hier sluit ik me aan bij de terugkoppeling van Tanja.

Of het de erfelijk variant is, is maar de vraag. Haaruitval kan ook een uitingsvorm zijn van een tekort aan vitamine B12. Dat valt op te lossen door vlees van grasgevoerde dieren aan je menu toe te voegen.

Tevens bevatten de traditionele shampoo's tal van toevoegingen die niet vriendelijk voor de hoofdhuid zijn te denken aan sodium laureth sulfate en diverse parabenen om er maar enkele te noemen.

Bijgaand een link met de natuurlijke bronnen van vitamine B12
https://www.salusi.nl/vitamine-b12-waarvoor-welke-bronnen/

Tevens 2 linkjes met preventieve producten tegen haaruitval. Mijn man gebruikt deze en we zien de haartjes beetje bij beetje terugkomen.

http://www.chagrinvalleysoapandsalv...for-the-hair/shampoo-bars/herb-garden-shampoo
http://www.chagrinvalleysoapandsalv...or-the-hair/hair-conditioners/hair-oil-jojoba
 
Dank voor alle reacties.

Tanja: Over grasgevoerdvlees en het milieu geef je toch zelf al het antwoord, namelijk dat er geen granen en soja verbouwd hoeft te worden, landbouw is namelijk zeer belastend voor het milieu.

Helder, maar wat ik me dan nog afvraag is of deze manier van veehouden genoeg op kan brengen om iedereen voldoende vlees te bezorgen. Je hebt volgens mij simpelweg minder vee per vierkante meter. In Nederland willen miljoenen mensen elke dag vlees, kan dat zonder intensieve industrie?

Tanja: Verder is het van belang dat we weer het hele dier gaan gebruiken.

Groot voorstander. Heb vorige week bottenbouillon geprobeerd te maken. Gisteren voor het eerst kalfslever op. Nog geen favoriet - en hersenen is nog een brug te ver. Maar wie weet.

Tanja: In plaats van al die granen, meer zuivel, eieren, goed gevulde soepen en salades.

Zuivel en eieren eet ik al vrij veel, soep (met bovengenoemde bouillon) en salade ga ik eens proberen.

naief: haaruitval wordt dacht ik ook gelinkt aan een verminderde schildklierwerking.

Heb erover gelezen ja. Ik zou een jodiumtekort kunnen hebben. Eet net aan genoeg vis, maar weinig zeekraal/wier.

Vivianne: Of het de erfelijk variant is, is maar de vraag.

B12 krijg ik genoeg binnen door melk/kefir/yoghurt/boter/kaas/vlees van grasgevoerde dieren. Denk dat haaruitval in mijn geval erfelijk is: moeders vader, moeders broer en mijn vader zijn ook kalend.
Dank voor de tips, ik heb al tijden een vriendelijke shampoo zonder SLS etc. Wil misschien voor gezonde(re) haren één van deze aanschaffen. Shampoo in je link gebruikt kokosvet. Dat kan comedogeen zijn, ik gebruik het niet in m'n verzorging; alleen voor in de keuken.
Nogmaals, ik zit er niet mee. Was meer benieuwd hoe er tegen erfelijke zaken wordt aangekeken ;)
 
Hoeveel van de links heb je gelezen? Niet iedereen hoeft iedere dag veel vlees te eten, eieren, melk, kaas, bouillon, voldoende dierlijke eiwitbronnen.
 
Ik heb alles gelezen/gekeken. Ben gewoon benieuwd naar het rekensommetje.

Landbouwgrond in Nederland (2,3 miljoen hectare) gebruik je voor groenten, granen, beetje fruit, bloemen. Landbouwgrond dat we kunnen ombouwen voor dieren om te op grazen komt dus alleen van grond die nu gebruikt wordt om 'voedsel' te verbouwen voor die dieren. Volgens Allen Savory moeten die dieren continue rondtrekken om de aarde klaar te maken voor een nieuwe ronde gras. Niet alle grond is dus altijd in gebruik. Dat beperkt de veestapel die we op die manier kunnen houden.

Dan is er nog de vraag naar vlees/dierlijke producten. Als de hoeveelheden op deze site betrouwbaar zijn, weet ik gewoon niet zeker of het haalbaar is, zelfs al zouden we minder vlees eten en meer andere dierlijke producten.
 
volgens mij gaat het prima lukken hier in Nederland Jasper. Vergeet niet dat wij een exporterend land zijn qua voedsel, maar een importerend land qua grondstoffen. Je hersenspoeling zit je dwars.
 
Haha gehersenspoeld ;) tsja ik probeer graag onderbouwd tot een overtuiging te komen. Ik ben groot voorstander van het volledig 'benutten' van een dier dat gezond geleefd heeft, helemaal in lijn met WAPF, maar geregeld hiervan consumeren zou best eens een luxe kunnen zijn in onze maatschappij. Maar allicht zit ik ernaast, daarom leg ik dat aan jullie voor. Goed punt, naief, dat Nederland veel exporteert, maar dat kan ook omdat wij veel vlees 'efficiënt' produceren middels een intensieve industrie. Denk niet dat we veel gezond/gegrasvoerd vlees exporteren?

Zou ook niet weten welk baat de Vega bond heeft bij het manipuleren van cijfers. Zij vinden elk geslacht dier één te veel (ik niet), dus of we nu 300 of 500 dieren in ons leven eten, hun punt wordt er niet veel krachtiger van. (Hier de methode achter hun onderzoek trouwens.)

Agenda21 ken ik en daar staat inderdaad een hoop gevaarlijke onzin in, maar vind het voor deze vraag niet heel relevant. Het enige wat ik betwijfel is of Nederland genoeg ruimte heeft om de vraag naar vlees/dierlijke producent op een natuurlijke, gezonde manier te voorzien. Misschien zouden we moeten importeren uit minder dichtbevolkte landen.

Zou mooi zijn als boeren overstappen naar een beter systeem, maar zij zitten natuurlijk ook opgesloten in een groter geheel waar je niet gemakkelijk verandering in brengt. Geld besparen is voor veel mensen belangrijker dan gezondheid (ook al betalen ze later meer aan bijv. ziektekosten), dus plofkip is wellicht aantrekkelijker om te 'produceren' dan bio/uitloopkip. Of: de buurman gebruikt antibiotica, dus doe ik het ook. Lastig maar interessant.

(Indien nodig kan ik voor mijn vragen ook zoeken naar het bijbehorende topic.)
 
De vegetarische/veganistische beweging is zeer creatief met de waarheid. Anders kun je een onnatuurlijk voedingspatroon ook niet rechtvaardigen.

Als je de presentatie van Allan Savory goed hebt gevolgd, zie je dat het telen van plantaardige gewassen (monoculturen) leidt tot woestijnvorming. Het midden-oosten stond ooit bekend als de 'vruchtbare sikkel', omdat dit gebied tussen twee rivieren ligt, de Tigris en Eufrates. Nu is het grotendeels een zandbak, door BIOLOGISCHE akkerbouw, met structurele bodemuitputting tot gevolg.

Dit land is ooit afgenomen van grazers, die het wel gezond en vruchtbaar hielden met hun mest. Zelfs in landbouwculturen is dierlijke mest altijd heilig geweest, vanwege de vruchtbaarheidsbevorderende werking voor de bodem. Voor natuurlijke veeteelt is ook minder ruimte nodig, omdat alles zoveel mogelijk is gebaseerd op weidegrond.

De voeding (vlees en zuivel) die je hieraan ontleent is zo extreem voedzaam dat je met minder voedsel toekan. Laat de dieten maar planten eten, dat kunnen ze veel beter dan wij en ze concentreren deze plantenstoffen en zetten deze om in voor ons bruikbare varianten. Een roofdier in het wild eet slechts enkele keren per week, een planteneter graast gemiddeld 16 uur per dag. Wat is dan meer verspillend en het minst voedzaam, dierlijke of plantaardige voeding?

Mike
 
Mike, wat is jouw inschatting? Nederlanders eten gemiddeld ongeveer 42 kg vlees per jaar per persoon. Kan Nederland die hoeveelheid produceren als we landbouwgrond (dat nu gebruikt wordt voor granen/soja voor veevoer) zouden teruggeven aan de dieren om te grazen? Of zouden we met minder vlees afkunnen als we meer melk/yoghurt/kefir/boter zouden eten/drinken?

Voor natuurlijke veeteelt is ook minder ruimte nodig, omdat alles zoveel mogelijk is gebaseerd op weidegrond.

Kan je dat nader toelichten? Kan je met weidegrond meer beesten voeden dan landbouw (als dat is wat je bedoeld)?
 
Volgens mij kun je prima a la Weston Price eten zonder overmatig veel vlees te eten. Ik vermoed dat velen hier niet per se dagelijks grote lappen vlees naar binnen werken. Zelf sla ik regelmatig vlees over, als ik maar voldoende vet binnenkrijg, die dag. Veel mensen komen vooral aan grote hoeveelheden vlees vanwege de vleeswaren en de snacks. Maar veel vleeswaren kun je missen als kiespijn. Een en al bewerkte rotzooi.
 
Precies, WAP gaat echt niet over dagelijks grote lappen vlees binnenwerken.

TIP: Lees het boek (aan de rechterkant van deze pagina) van Weston A Price : Voeding en fysieke degeneratie
 
De VOEDINGSWAARDE neemt toe als je grasgevoerde producten consumeert. Je merkt dan dat het om kwaliteit gaat boven kwantiteit en dat je met veel minder veel meer voedingsstoffen tot je neemt, omdat de voeding volledig en volwaardig is. De mens heft helemaal niet zoveel voedsel nodig, het gaat erom dat er alles in zit wat je nodig hebt. Ikzelf leef vrijwel dagelijks op 2 maaltijden per dag, waarvan slechts 1 maaltijd bestaande uit vlees, ei of zuivel.

Mike
 
Ik eet 3 maaltijden per dag en regelmatig vlees. Maar ik eet geen producten die kant en klaar zijn en waar vlees in/op zit. Wanneer iedereen zich gewoon zal houden aan vlees bij maaltijden, en niet van alles kopen dat weer weggegooid moet worden hebben we al een probleem minder.
Maar ja, hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? Mensen bewust maken is de weg die ik voorstel omdat ik niets heb met door de overheden opgelegde regels om zgn. alles onder controle te houden en iedereen er beter van zal worden(planning??).
Het grote probleem is dan wel dat verreweg de meest consumenten door impulsen aangedreven worden(in dit geval dus tot kopen aangezet).
ad
 
Ik ben groot voorstander van het volledig ‘benutten’ van een dier dat gezond geleefd heeft, helemaal in lijn met WAPF, maar geregeld hiervan consumeren zou best eens een luxe kunnen zijn in onze maatschappij.


Landbouwgrond in Nederland (2,3 miljoen hectare) gebruik je voor groenten, granen, beetje fruit, bloemen.

Apart hè, dat vlees wordt gezien en gepresenteerd als een luxe terwijl er heel veel landbouwgrond gebruikt wordt voor het telen van bloemen. Hier in de kop van Noord Holland wordt steeds meer grond daarvoor gebruikt. Ik roep al jaren dat ze beter voedsel kunnen verbouwen.
Er is grond zat en als mensen goed doorvoed raken hoeven ze maar weinig vlees te nuttigen want dan zijn ze gewoon goed verzadigd en voldaan.
Agenda 21 heeft hier wel degelijk mee te maken. Waarom worden granen, fruit en groenten gepromoot en vlees als milieubelastend gepresenteerd? Simpelweg omdat vlees ons voedt en de andere 'voeding'smiddelen ons schaden.


 
Agenda 21 heeft hier wel degelijk mee te maken.

Dat snap ik, maar omdat we het eens zijn over Agenda21 vond ik dat niet heel relevant voor de vraag of Nederland ruimte genoeg heeft voor gegrasvoerd vlees voor iedereen. We kunnen inderdaad bloemenvelden afschaffen (goed punt!), maar dan net zo goed tarwevelden, aangezien veel Nederlanders zich er goed aan doen minder tarwe te eten. Maar zolang niet iedereen (en machtige lobbyisten) het nut ervan inziet, verandert de situatie niet snel ben ik bang. Bewustwording lijkt me inderdaad belangrijk, Ad.

Ikzelf eet vrijwel dagelijks vlees, maar met genoeg andere vetten zou ik ook wel wat vaker over mogen slaan.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.628
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan