Even voorstellen: downunder

downunder

New member
De beestenbottenbouillon staat te pruttelen dus tijd om mijzelf even voor te stellen…

Ik ben achter in de 40, vrouw en woon in ’t midden van het land. Ik lees nu een week of 3 mee op dit forum en heb al ontzettend veel geleerd dus dank daarvoor :)

Vanaf tienerleeftijd heb ik problemen met mijn gezondheid: mijn amandelen zijn geknipt (5 jr), mijn blinde darm is verwijderd (19 jr), kaakoperatie & verder 3 laparoscopies voor endometriosis (stadium IV). Tussendoor heb ik nog een maagzweer, whiplash, frozen shoulder, nierontsteking etc. gehad. Ik heb ook PCOS en Pfeiffer (de 7 jaar variant) gehad. Daarnaast hooikoorts, lactose intolerantie, histamine intolerantie en aangezichtspijn.

Verder heb ik behoorlijk wat medicijnen geslikt de afgelopen 30 jaar, zoals tetracycline (zeker een jaar!!! voor acné), zantac, paracetamol, verschillende antiontstekingsmiddelen en antibiotica waar ik de naam alweer van vergeten ben. En de pil, eerst Diane, nu Yasmin en nog wat andere tussendoor. Ook een behandeling gehad met Lucrin injecties (6 mnd).

Bijkomende problemen, behalve de pijn, zijn o.a. vermoeidheid, er moe uitzien (zeer donkere kringen onder mijn ogen), eczeem, broze nagels, haaruitval en ik zie er vaak nogal bleek uit. Pijn heb ik nog wel af en toe maar is niet significant in vergelijk met wat het was.

Ik vond ’t tijd om te ontgiften en ben zo op dit forum terecht gekomen. Ik ben altijd wel in (mijn) gezondheid geïnteresseerd geweest en heb ook in de loop der jaren verschillende(alternatieve) therapeuten bezocht. Toch heb ik dankzij dit forum en de duidelijke uitleg van Mike eindelijk zicht op hoe alles in elkaar grijpt. Tot nu toe heb ik mij steeds gericht op één aspect (damage control) in plaats van op het geheel. Tijd voor een andere koers ;-) (maar wel stap voor stap).

Ik ben nu (naar aanleiding van al de informatie) bezig om mijn eetpatroon te veranderen:

Ik wil kijken of ik rauwe melk, yoghurt of kefir kan verdragen dus op zoek naar een goede boer in mijn omgeving (Houten bij Utrecht). Suggesties zijn welkom…

Ik ben mijn vetten aan het opvoeren: kokosolie, olijfolie en boter (wil ook overstappen op rauwe boter) maar merk dat ik nog niet veel kan verdragen.

Ik eet al meer vet vlees i.p.v. het magere.

Ik wil ook geen granen meer want ik heb begrepen dat die “gaten in de darmen schieten” en dat is een probleem i.v.m. histamine die dan in ’t bloed komt en allerlei klachten veroorzaakt (kramp in de slokdarm/keel, darmproblemen, lage bloeddruk etc.). Ook op zoek naar alternatieven voor granen dus suggesties zijn welkom.

Het meest lastige vind ik de supplementen. Ik vermoed bijnieruitputting, mogelijk schildklierprobleem???, de darmen zijn een probleem (lekkende darm), maag gevoelig (weinig maagzuur), galblaas gevoelig bij te veel vet en mijn lever zal ook flink te lijden hebben gehad i.v.m. alle ziektes, medicijnen en stress. Bij één van mijn operaties bleek dat de endo op het punt stond om aan mijn lever te beginnen.

Wat tot nu toe al heeft geholpen is o.a. minder water drinken (ik dronk echt veel) en aanpassen van mijn voedingspatroon, wel nog steeds zoekende.

Ik ben gisteren begonnen met sole te drinken. Dat zorgt wel dat de boel gaat borrelen van binnen dus goed voor de “plumbing” :wink: en ik hoop daarmee ook een belangrijk deel van mijn mineralen binnen te krijgen maar besef dat mijn darmwand nog wat heling nodig heeft voor goede opname mogelijk is.

Verder hoor ik graag jullie suggesties en hoop ik nog veel te leren hier!

downunder

 
Hallo Downunder, welkom hier.

Je hebt al het een en ander in je rugzakje zitten. Fijn dat je hier terecht gekomen bent.

Kijk eens in het 'alleen lezen forum', daar staan teksten van Mike met belangrijke informatie. Ook op 'mijn site' kun je het een en ander lezen, het is informatie vanaf dit forum.

Bij handige adresjes vind je misschien wel een adresje voor je rauwe melk.

Ik wens je veel leermomenten hier op het forum.

Lia

 
Hi Poeki/Lia,

dank je wel. Ja, dat vond ik eigenlijk ook wel toen ik 't allemaal had opgeschreven. Complimenten voor jouw site! Daar heb ik ook al heel wat nuttige info vandaan gehaald. Het zal een stap voor stap proces worden. Granen vervangen lijkt mij nog 't meest lastige. Heb al een keer quinoa gemaakt maar vond dat ik daar nog wel e.e.a. aan kruiden moet gaan toevoegen om 't echt smakelijk te maken :wink:

Misschien eerst maar eens overgaan op zuurdesembrood en dan niet teveel.

Gebruik jij elke dag supplementen? Of kan je nu met deze eetwijze toe? En is het verstandig om per keer 1 supplement toe te voegen zodat je het effect kunt bekijken?

downunder

 
@poeki

die boerderij in Ingen is redelijk in de buurt, dank je wel! Ik ga daar eens langs, wie weet heb ik helemaal geen lactose intolerantie...

 
hoi downunder,

welkom op het forum.

Dat adresje in Ingen is familie van me , ze hebben hele goede rauwe melk.

Kan je zelf yoghurt van maken en kefir.

Ook verkopen ze andere dingen zoals niervet, kaas, gehakt keltisch zeezout oa.

Mij werd ook jaren geleden verteld dat ik een koemelkallergie had, maar met rauwe melk heb ik er geen last van.

gr sheila

 
Hi Sheila,

Dank voor je reactie en wat leuk dat zij familie van je zijn. En frappant hoor dat je wel rauwe melk kunt drinken. Ik "heb" dit nu zo'n 20 jaar en nu blijk ik 't misschien niet eens echt te hebben :? Nooit eerder heb ik gehoord dat rauwe melk misschien wel kan (en dus altijd geloofd in mijn lactose intolerantie). Ik hoop zo dat 't bij mij ook werkt. Ik wil dan ook yoghurt maken (dat verdraag ik nu ook al gelukkig maar tot op een week terug at ik dit niet/nauwelijks) en kefir. Ik wil m'n darmen echt op orde krijgen...

Hebben zij nog bepaalde openingstijden waarmee ik rekening moet houden?

downunder

 
hoi downunder, ik dacht tussen 3 en 5 dat zo een beetje de tijden waren.

maar als je dan niet kan , en je belt even kan het ook wel een andere tijd denk ik hoor.

gr sheila

 
Quote:
Heb al een keer quinoa gemaakt maar vond dat ik daar nog wel e.e.a. aan kruiden moet gaan toevoegen om 't echt smakelijk te maken


Simpelweg Keltisch zeezout en roomboter of kokosolie eroverheen en het smaakt ineens hemels!

Mike

 
@Sheila

dank je wel, ik ga er binnenkort even langs om rauwe melk te halen. Ben heel benieuwd!

@Mike

Dank, vraag is opgelost.

Quinoa ga ik volgens jouw manier eens klaarmaken.

downunder

 
Downunder,

Je vroeg of wij supplementen gebruiken. Ik zie het meer als voeding: chlorella, levertraan, sole.

Wel als supplement: adrenal, bijnierextract.

Voor de rest halen we alles uit onze biologisch voeding.

Granen vervangen is niet zo moeilijk, vonden wij tenminste niet.

Neem af en toe de yoghurtsmoothie en een andere keer de beestenbottenbouillon.

Lia

 
lia je gebruikte toch ook jodium of nu niet meer?

en haal je vit c uit lever en melk etc

 
Ja, ook nog jodium. Elke dag 1 druppel in onze smoothie en dinsdag/vrijdag 2 druppels.

Ik dacht er in melk juist niet zoveel/geen vitamine C zit. In lever uiteraard weer wel.

Lia

 
@poeki

bijnierextract, hoe heeft dat jou geholpen? En jodium, gebruik je dat voor je schildklier. Ik begrijp nog niet precies hoe je kunt weten dat je dat nodig hebt...

chlorella of spirulina zal ik naar kijken en levertraan ook.

yoghurt smoothie is lekker, daar drink ik er zo 3 achter elkaar van op :D

 
De bijnierextract heeft bij ons in zoverre geholpen: onze ontlasting 'loopt' weer goed. En mijn menstruatie komt weer op gang. (52 jaar) uh..... Het was een tijdje afwezig, dacht dat is de overgang maar normaal gesproken hoort je menstruatie niet zo abrupt te stoppen maar geleidelijk aan.

Ik denk zomaar dat iedereen wel jodium nodig heeft, helaas.

Je kunt kijken of je het nodig hebt door 's ochtends in bed, onder de dekens vandaan je ochtendtemperatuur op te meten, onder je oksel. De juiste temperatuur hoort ergens tussen de 36,5 - 36,8 te zijn. Als het lager is dan is jodium nodig.

De meeste mensen vinden spirulina wat makkelijker te verteren dan chlorella: http://www.leefbewust.com/webwinkel/spirulina/

Lees op mijn site wat meer over levertraan en boterolie en waar het verkrijgbaar is.

Fijn dat je de yoghurtsmoothie lekker vind, het gaat je veel brengen.

Lia

 
@Lia

Dank voor al je info. Ik denk ook dat bijnierextract prioriteit bij mij moet hebben. Ik zag in een ander topic al een hele discussie over waar ik deze nu het beste kan bestellen. Ik kwam ook Multi Pro Gluco tegen maar daar moet je 6 tabs van nemen om aan 180 mg te komen. Dat maakt 't wel erg onvoordelig.

Levertraan heb ik mijn keus in gemaakt en ga ik bestellen.

Wat een info zeg op deze site, ik raak niet uitgelezen! Zonet weer over Vit C douche, lijkt me ideaal :wink: maar goed, 1 ding tegelijk...

Downunder

 
Tromgeroffel!!!

Gisteren rauwe melk in Ingen gehaald en deze kon ik goed verdragen :D Geen rare krampen, wel gepiep en gefluit in mijn darmen (alsof een oude stoomlocomotief weer eens goed op gang kwam :wink: ) en na het avondeten een gelige ontlasting. Is dat al een beetje ontgifting?

Blijkbaar kan ik dus wel tegen rauwe melk en niet tegen de gepasteuriseerde variant die ik al zo'n 20 jaar vermijd.

Trouwens ook nog leverworst en rauwe boter meegenomen en gehakt van grasgevoerd vee. De leverworst wordt een blijvertje. Lekkerrrrrrrr!

 
hoi,

ja melk kan wel ontgiften inderdaad

ja de leverworst gebruik ik ook iedere dag is erg lekker inderdaad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan