even voorstellen Colin

Colin

New member
Dag allen,

Ik heb me zojuist hier aangemeld. Ik ben 54 jaar oud, van oorsprong amerikaan, en woon sinds mijn 24ste in Amsterdam. Vorige maand was ik terug in de VS op familie bezoek en ik heb het boek Eat Fat, Lose Fat van Mary Enig en Sally Fallon gekocht. Ik probeer nu de principes beschreven erin toe te passen in mijn eetgewoonten. Via de amerikaanse WFP site kwam ik hier terecht.

Sinds veel jaren heb ik last van een hardnekkig vorm van chronische vermoeidheid. Ik heb ontelbaar veel verschillende therapieën e.d. geprobeerd zonder blijvende resultaten. Geen fysieke klachten, alleen voortdurende lusteloosheid en brain fog. Al ben ik van natuur optimistische (wij amerikanen zijn nou eenmaal zo!), ben ik langzamerhand gaan twijfel of ik er ooit overheen zal komen.

Ooit eind jaren '90 ging ik macrobioot eten, wat me aanvankelijk zeer aansprak, mede omdat ik ben nogal een koolhydraten junkie, maar na een tijd merkte ik dat ik toch dierlijke eiwitten nodig hebben, met naam rood vlees. Ik wil nu gaan kijken hoe ik voel tarwe- en/of glutenvrij te eten. Tot kort voor toe at ik altijd heel veel volkorenbrood, liefst zuurdesem, maar dat probeer ik nu af te bouwen. Vandaag haalde ik een kamut/speltbrood bij de natuurwinkel, en ik zal me tot twee sneetjes per dag beperken. Als die op is zie ik het weer wel.

Vroeger maakte ik kamboucha, wat ik heel lekker vind, en dat wil ik weer gaan doen, alsmede andere gefermenteerde dingen zoals bietkvass. Hier kom ik op een vraag voor jullie, om af te sluiten. Die zakjes zuurkool die liggen bij de groentenafdeling van de natuurwinkels. Zijn die gepasteuriseerd? Of zijn de lacto-bacilli nog levende?

Alvast bedankt,

C.

 
@Colin, welkom hier.

Volgens mij is alle zuurkool ongepasteuriseerd. Anders kan het nl. niet fermenteren. Ga wel voor de biologische kwaliteit anders krijg je pesticiden en/of kunstmeststoffen binnen. En misschien ook nog wel E-nummers. (wil je niet bang maken hoor maar toch.....)

Kombucha is inderdaad erg lekker en erg goed voor je darmen, trouwens voor je hele lichaam wel.

Als je tarwe en/of glutenvrij gaat eten dan houdt dat in dat je je koolhydraten inname gaat verlagen. Zet hier wel vetten tegenover, dus daar moet je meer van gaan eten; dierlijke verzadigde vetten dan wel te verstaan.

Zorg voor genoeg juiste koolhydraten (100 gram drooggewicht per dag), de juiste koolhydraten zijn: De juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte basmatirijst, quinoa, gierst en boekweit). Ook groentes zijn koolhydraten maar ze tellen niet mee voor de 100 gram droog gewicht inname.

Kijk ook eens op mijn site bij 'juiste voeding'. Daar staat informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Ook het 'alleen lezen forum' geeft veel juiste informatie. Vooral het stuk van Weston Price himself.

Lia

 
Welkom Colin,

Je bent nog jong genoeg om te profiteren van een betere gezondheid, dus ik zou er zeker voor gaan. Je kunt eens het brood van Menno proberen, dat is grijs brood dat lang heeft staan rijzen, met keltisch zeezout, erg lekker. Er zijn verschillende zaken in de stad die dat verkopen. Maar je kunt ook overwegen om helemaal te stoppen met brood.

Rauwe melk haal ik in Zunderdorp, ze verkopen ook goed vlees op donderdag / vrijdag/ zaterdag. Het beste product van de slager is volgens mij de lever.

De beste volgorde is: dierlijke vetten, eiwitten, koolhydraten.

Als je carb junkie was, dan is de uitdaging vooral om steeds meer vetten te nemen. Dan merk je vanzelf dat je steeds minder behoefte hebt aan koolhydraten.

Wat eet je nu zoal op een dag?

Biomarkt (wet.schans) heeft trouwens prima eieren van biologisch gevoerde kippen die ook een haan in hun omgeving hebben, dat schijnt weer het beste te zijn voor de kip, en dus voor het ei.

 
@Lia: Wat een mooi site heb je! Veel nuttig informatie. Ik heb gisteravond een uurtje zitten lezen over alles en nog wat.

@thjis: dank je voor de tips. Dat brood van Menno klinkt super, ga ik zeker een keer proberen. Ik heb vlakbij ook een Vlaamsch Broodhuys, ze heb ook een voortreffelijk assortiment, ook speltbrood.

Ik weet nog niet of ik permanent tarwe- en glutenvrij wil eten, maar ik wil in iedere geval probeer een tijd low-carb te eten om af te vallen. Een aantal jaren geleden kwam ik behoorlijk als bijwerkingen van een anti-depressiva die ik slikte. Ik ben gelukkig gestopt met die troep al een tijd geleden, maar de extra kilo's zijn er nog.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan