Even voorstellen Bram

G

Guest

Guest
Hoi,

Ik las net dat een voorstel rondje hoort bij het forum. Dus ik ben Bram 32 jaar en de reden voor mijn aanmelding en het lezen van onderwerpen hier is mijn zoektocht naar gezondheid.

Ik ben al bekend met de site van Rob Fonteine en het E book van Mike Donkers bijnier uitputting.

Mijn vermoeden is dan ook dat ik te kampen heb met bijnier uitputting. Ik heb in het verleden aardig wat oppeppende middelen gebruikt zoals drugs als amfetaminen en xtc. Daar ben ik nu al gelukkig 5 jaar mee gestopt. En sinds 2 jaar is mijn voeding ook verbeterd, daarvoor at ik veel suikers. Nu meer onbespoten groente en een stukje vlees en bijna geen pasta's of ander koolhydraten bommen. Probeer echt mijn koolhydraten te halen uit groente en soms fruit.

In het E book staat dat je je temperatuur in de ochtend kunt meten en dat de temperatuur een indicatie kan zijn voor een lage schildklier werking. Nou heb ik vorig ook al een keer deze test gedaan maar ben er nooit verder mee aan de slag gegaan, sinds nu!

Wat mij opvalt is dat mijn temperatuur in de ochtend, net na het wakker worden ongeveer ligt op 35,5 graden. Vorig jaar was het volgens mij nog lager.

Volgens mij is dat erg laag?! Ik heb ook altijd koude voeten en heb veel slaap nodig zo'n 9 a 10 uur. En word ik altijd verkouden wakker.Ik ben wel een fanatiek sporter maar ben sinds 2 maanden minder intensief aan het sporten, anders val ik spontaan in slaap 2 uur na het sporten. Dus volgens mij is dat ook niet goed.

Nu heb ik Adrenal van Nutricology ( 100 mg ) besteld en zat ik ook te denken om schildklier extract bij iherb te bestellen. Ook wil ik beginnen met Selenium en Lugol ( jodium) om mijn schildklier te ondersteunen.

Maar nu heb ik gelijk een vraag! Is dit niet teveel, en zo nee in welke volgorde of hoeveelheid kan ik het beste mee beginnen, zodat ik niet gelijk de weg in het geheel kwijt raakt.

Bram

 
Hoi Bram,

Welkom!

Die adrenal etc. kan je toch gewoon mee beginnen, lijkt mij geen probleem.

Zou ook gelijk de voeding aanpassen dan kunnen de adrenal etc. Nog beter hun werk

doen. Wat eet je eigenlijk zoal?

Een fijne site voor overzichtelijke info is de site van Poekie,

www.voedingisgezondheid.nl

 
Dankje Cham. Ja, ik ben al bezig met mijn voeding. Maar je bedoelt je suikerspiegel onder controle houden, zodat adrenal zijn werk kan doen? Of bedoel je misschien meer vetten, zoals kokosolie of ghee?

Nog een weekje en dan krijg ik het binnen! Spannend..

 
He Bram,

Welkom. Als je er werk van wilt maken, kijk eens of er rauwe melk bij je in de buurt te vinden is (zie hier), en of het goed valt (bij de meesten wel). En dan langzaam opbouwen met meer vetten en afbouwen van in ieder geval suikers en zetmeel. Misschien dat je ook nog koffie drinkt? Dat kan je moe maken. 9 a 10 uur slapen is veel, maar je lichaam zal erom vragen, misschien vanwege de amfetamine het verleden. Over fanatieke sport zijn er recentelijk twee discussies gevoerd, hier en hier , het komt er eigenlijk op neer dat je een heel goed gestel moet hebben wil het een goed effect hebben, en in de moderne tijd hebben heel veel mensen dat niet. Succes met het zoeken van de melk!

 
Hoi Bram,

Zou je eens willen omschrijven wat je allemaal eet en drinkt, zo door de dag heen?

Lia

 
Ben net een week gestopt met koffie, maar ik drink nog wel groene thee. Volgens J Wilson van het boek bijnier uitputting mag dat wel.

Ik probeer echt minder te sporten, omdat ik denk dat het mij meer energie oplevert dan als ik te fanatiek sport.

Eet eieren, lijnzaad, geiten yoghurt of biologische yoghurt. Soms een rauwe groente smoothie, noten en vlees, kip met veel groente. Frisdrank of alcohol heel sporadisch.

Ook drink ik Sole met Keltisch zout sinds 2 maanden, en merk dat ik dan minder naar toilet ga. Voorheen was dat wel anders, maar toen dronk ik ook veel water en met bijnier uitputting schijnt dat niet zo goed te zijn, omdat je dan sneller uitdroogt en je bijnieren dan gestrest van raken.

Snoep doe ik soms wel eens maar dat is 2 keer per week eenmalig in een dag. Wel gelijk een zakje snoep. Misschien te weinig koolhydraten over de gehele dag gegeten dan mijn drang naar snoep verhoogt?

 
Dag Bram,

Als ik je voeding nader bekijk dan valt het met vooral op dat er momenteel te weinig jodiumrijke voeding op het menu staat. In eieren en sole zit er wel wat jodium maar niet voldoende ! Naast uitgeputte bijnieren kan een jodiumtekort mede een oorzaak van een te traag werkende schildklier zijn.

De Lugol is een alternatief maar het is ook mogelijk om meer jodiumrijke voeding als aanvulling op de Lugol op het menu te zetten, denk eens aan vis en zeevruchten m.n. kabeljauw, wilde zalm, hollandse nieuwe, gezouten haring en mosselen.

 
Fijn dat je de koffie verbannen hebt, groene thee is prima hoor.

Minder sporten is ook beter; je put je lichaam/bijnieren niet zo uit. Eigenlijk is wandelen en/of fietsen beter.

lijnzaad bevatten oestrogenen (hormonen) en fytinezuur.
Quote:
Alle zaden, granen, bonen, noten en peulvruchten bevatten fytinezuur dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Door blootstelling aan water zijn de omstandigheden hiervoor juist en lekt het fytinezuur weg. Wel het water weggooien waarin geweekt wordt! Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Lees meer een over noten versus eieren, levensenergie.


Groentes kun je beter niet rauw eten, ik hoop voor jou dat er geen rauwe spinazie in je smoothies gaat?
Quote:
Oxaalzuur en derivaten komen voor in verschillende planten, met name rabarber en klaverzuring. Voedingsmiddelen die aanzienlijke hoeveelheden oxaalzuur bevatten zijn cacao, chocolade, tarwekiemen, de meeste noten, bessen, bonen en bieten. Ook komt het voor in peterselie, postelein en spinazie.

Wanneer deze stof wordt ingenomen irriteert het de binnenkant van de keel en kan fataal zijn in grote doses. Oxaalzuur bindt zich met ionaire metalen zoals calcium in het lichaam, waarmee het oxalaten vormt die de keel en nieren kunnen irriteren. Sommige nierstenen bestaan voor het grootste gedeelte uit oxalaten. Langdurige of herhaalde blootstelling aan oxaalzuur kan schade aan de nieren toebrengen. Aan de ogen kan een kleine hoeveelheid stof oogirritatie (gekarakteriseerd door rode en waterige ogen) veroorzaken, langdurig contact kan schade aan het hoornvlies of zelfs blindheid veroorzaken. Herhaalde blootstelling aan de huid geeft letsel van de huid, huidontsteking of zelfs brandblaren, afhankelijk van de exposieduur. Inhalatie van oxaalzuur kan verschillende gradaties van longschade en irritatie aan de luchtwegen veroorzaken, gekarakteriseerd door branderig gevoel in de keel, kuchen en hoesten. Grote hoeveelheden kunnen verstikking, bewusteloosheid en zelfs dood veroorzaken.


Kook je groentes:
Quote:
Er zijn niet veel groentes die je rauw kunt eten, de meeste groentes zijn beter om gekookt, gestoomd of gewokt tot je te nemen. Het gaat voornamelijk om de mineralen in de plant. Deze zijn hittebestendig, maar komen niet vrij als de cellulose niet wordt gebroken. Cellulose is op 2 manieren te breken: fermentatie en verhitting. De vitamines raak je voor een deel kwijt door verhitting, maar je moet plantaardig voedsel ook zien als een aanvulling op kwalitatief hoogwaardig dierlijk voedsel en niet andersom. Alleen dieren zijn in staat om plantenstoffen te concentreren in een voor de mens ultiem opneembare vorm. M.a.w. het verlies aan vitamines van gekookt voedsel is slechts 10-25% (maar je krijgt er betere verteerbaarheid voor terug door de cellulose te breken) en is in het geval van mineralen 'te verwaarlozen' (negligable). Mineralen overleven dus het kookproces. Als de groente lichter wordt van kleur en zeer zacht aanvoelt, is de cellulose gebroken.


Snoepen kun je voorkomen door meer verzadigde vetten tot je te nemen. Dat verzadigd je lichaam waardoor je minder trek krijgt in tussendoortjes.

Zorg wel dat als je je koolhydraten gaat verminderen (100 gram drooggewicht maximaal per dag) dat je daar verzadigde vetten tegenover zet.

Ik mis trouwens de koolhydraten in jouw voeding: de juiste koolhydraten zijn glutenvrije graden zoals honing, gierst, boekweit, amarant, quinoa, witte rijst. Daarvan zou je dan dus tussen de 50 a 100 gram in drooggewicht moeten gebruiken, verspreid over de maaltijden.

Je zou 's ochtends een yoghurtsmoothie kunnen nemen, dit verzadigd bijzonder goed, zeker tot ca. 13uur.

Je zou ook bouillons kunnen maken van beestenbotten. Bijzonder mineraalrijk en voedend.

Lia

 
Bram,

Hierboven in mijn post staat over fytinezuur, dat geldt ook voor de noten die je eet.

Lia

 
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik eet al veel verzadigd vet, misschien toch wat te weinig koolhydraten over de dag, want als ik trek krijg in zoet is dat altijd na het avond eten.

Volgens mij haal ik soms nog geen 100 gram koolhydraten per dag en is dat zeer zeker een valkuil.

Zit er toch over na te denken om een natuurlijk schildklier extract bij de bijnieren extract te nemen in combinatie met lugol en selenium. Heeft iemand ervaring met schildklier extract?

Ook neem ik Rhodiola, 5 HTP, vitamine C, ashwangandha en binnenkort ook DHEA

Maar mijn twijfel zit nog in de hoeveelheid en de combinatie, alhoewel ik er wel van hou om het zelf te ondervinden of iets werkt.

Toch vraag ik mij af of deze combinatie niet teveel van het goede is?

 
Over sporten: dagelijk een wandeling voor het slapen gaan of 's morgens vroeg, als de lucht nog relatief schoon is, werkt bij mij prima. joggen werkt averechts, tijdens de wandeling af en toe een stukje gaat dan weer wel goed.

Gek genoeg zijn fietsvakanties met gemiddeld 75 km per dag heel genezend. Ik fiets dan met alle bagage, slapen in een tent, zelf onderweg je potje koken, de hele dag buiten, heerlijk en zeer gezondheidsbevorderend voor mij.

 
Hi Bram,

Over dat sporten met bijnieruitputting en schildklier problemen..

Ik sportte jaren geleden heel veel, en ik herken wat je schrijft, Ik dacht op een gegeven moment dat mijn conditie achteruit ging, na een lesje van het een of ander stond ik te draaien op mn voeten en zag ik zwart voor mnn ogen, dus ben ik nog meer gaan sporten.. Maar de klachten verergerden; na het sporten moest ik eten en slapen, was volledig uitgeput zowel fysiek als psychisch.

Toen ging bij mij pas n belletje rinkelen... ik ben nu al 8 jr. aan t zoeken, SK hormonen, bijnieren ondersteunen. Als ik nu terug kijk had ik veel eerder moeten stoppen met sporten en luisteren naar mn lichaam, maar ja ik was n jonge fitte meid van begin 20. Ik voelde me als n oud omaatje. (nu nog ;) )

Ben voorzichtig en lief voor je lichaam!

 
Gisteren in de sportschool rustig aan gedaan. Na een half uur was ik klaar. Heerlijk!!!! :D

 
Fijn om te lezen Bram. Luister alsjeblieft naar wat je lichaam je vertelt. Ik had gewild dat iemand mij dat toentertijd had geadviseerd, en mn klachten serieus nam. De huisarts deed dat iig niet.

Be kind to yourself! :)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.839
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan