Even voorstellen: Boschje

G

Guest

Guest
Ik ben een vrouw van 48 jaar. In het verleden heb ik een ernstige eetstoornis doorgemaakt, die in zijn totaliteit toch wel een dikke 20 jaar geduurd heeft. Veel roofbouw gepleegd op mijn lichaam dus. (Excessief eten, braken en laxeren)

Gedurende mijn leven, nogal wat life events op mijn pad gekomen. Steeds weer opgekrabbeld. Momenteel een drukke (wel super interessante) baan, echter mijn lichaam lijkt moe en ziek. Veel klachten. Gewrichts- en spier pijn, wegsijpelende energie, moe al bij het opstaan, soms een wat wazig zicht met pijnlijke droge ogen, veel maag- en darmklachten en soms zo misselijk dat ik dan voor een aantal uren niet meer functioneer. Dit alles maakt dat ik me ook geestelijk niet meer fit voel.

Ik ben al sinds jaren bezig met gezonde voeding, bewust eten en bewegen. Ik heb overigens de vaste overtuiging dat voeding veel doet me zowel lichaam en geest.

Ik voel me desondanks nog steeds vaak ziek en vermoeid. Als ik terug ga denken sinds wanneer de genoemde klachten daadwerkelijk zijn gaan opspelen, dan kom ik uit na de leverreiniging en voorlaatste hoge darm spoeling. Inmiddels ruim een jaar geleden. Dat maakt dat ik steeds meer sceptisch sta tegenover het gunstige effect van een lever - en darmreiniging.

Via google kwam ik op een site 'ziek door voeding'. Er was meteen herkenning.

Inmiddels ben ik enkele keren bij medisynx geweest. Ik heb een behoorlijke lijst van voedseintoleranties met daarnaast een score van bijna 100 procent op candida. Heel lastig, het maakt dat ik behoorlijk beperkt ben in mijn keuzes.

Momenteel zoekende in wat ik wel mag en daar focus ik me op. Ik ben nu ongeveer 4 maanden met het dieet bezig. De afgelopen tijd heb ik me met momenten heel ziek en moe gevoeld. Ik was zelfs niet in staat tot werken. Op dit moment nog wel regelmatig een misselijk gevoel, braken gelukkig niet meer. Werken gaat gelukkig wel weer, ook al kost het me nog veel energie.

De rest van de klachten zijn nog hetzelfde, ik realiseer me dat ik geduld moet hebben.

Ik gebruikte kolorex. Daar ben ik mee gestopt, ik vond het niets toevoegen. Ik geloof in het dagelijkse gebruik van extra vierge kokosolie. Dit werkt schimmeldodend en zit boordevol goede vetten. ( Mijn cholesterol gehalte is dan ook uitstekend, met een hoger hdl dan ldl)

Verder eet ik zoveel mogelijk biologisch. Ik gebruik probiotica in de hoop dat mijn darmflora zich herstelt.

Ondanks mijn gezonde eetgewoonten voel ik mezelf nog steeds niet lekker. Volgens de huisarts zijn de klachten psychisch. Dit wil ik aannemen als er na lichamelijk onderzoek niets uit komt.

Daarom nu een verwijzing naar de internist, die overigens niet in het candida verhaal gelooft.

Omdat ik op coeliakie getest ga worden, moest de afgelopen week aan de granen om te kijken of mijn immuunsysteem hierop gaat reageren. Het resultaat is in ieder geval veel buikpijn. Het lijkt wel of mijn darmen in de knoop zitten.

Het brood was wel heerlijk overigens. Tevens mezelf ook met andere voeding even niet meer in de hand gehad. Allemaal lekkere en verboden dingen gegeten.

Tja de boog kan niet steeds maar gespannen staan.

Vanaf vandaag de 'dieetdraad' weer opgepakt.

Van die dingen...

Ik dacht ik stel me kort voor, is het toch nog een heel verhaal geworden

Groetjes, Sylvia

 
Hallo Sylvia,

Ongemerkt wordt het meestal een heel verhaal ja.... :)

Het lijkt me afschuwelijk om steeds zo misselijk te zijn. Ik leef met je mee! Al bij het opstaan moe zijn lijkt op bijnieruitputting te duiden. Oogklachten hebben volgens de Chinezen met de lever te maken. Maag- en darmklachten zullen duiden op te weinig maagzuur hebben en een lekke darm. Op dit forum zit je in elk geval goed! Het lijkt erop dat je van de granen (gluten) af moet blijven! Jouw lichaam waarschuwt je ervoor d.m.v. pijn, ik heb dat vreemd genoeg nooit gehad. Probiotica gebruiken is goed. Welk merk slik jij? Je kunt daarnaast ook nog denken aan waterkefir, gefermenteerde groente en eventueel zuivel. Maar ik neem haast aan dat je dat laatste niet verdraagt. Waarom 'gelooft' die internist niet in het candida verhaal?

 
Over die candida..

Mijn nichtje heeft er alle symptomen van en vroeg aan haar huisarts of ze erop

geprikt kon worden.

Volgens haar huisarts kon dit niet, was er geen bloedtest voor.

Ron Velthuis in Zutphen kan dit echter wel laten prikken..

Misschien geloven de reguliere niet in candida???????????

Dia.

 
Nee, ze geloven er niet in. Dit noemen we nou 'wetenschap'. Meten is weten, toch? Het is niets anders dan een religieuze sekte, die moderne wetenschap. Je gelooft erin of je gelooft er niet in en wie er anders over denkt wordt verketterd.

Mike

 
Ik ben in 2008 ook bij medisynx geweest, dit ivm MS. Ik heb er 4 maanden behoorlijk veel profijt van gehad, zo ook van haar acupunctuur. Echter, ik liep tegen steeds meer problemen op. Ernstige terugval, vragen, twijfels. Deze zijn niet of nauwelijks bespreekbaar. ook zij heeft behoorlijk last van tunnelvisie. Het enige waar zij mee kwam: je krijgt nog steeds verkeerde dingen binnen. Ik heb echt alles geprobeerd, van alles uitgezocht, en voelde mij naast alle klachten ook nog eens schuldig.

Hier ben ik dus mee gestopt.

Ik heb gelezen dat als je door lekkende darm elimineert, en dit langer doet dan 3 a 4 maanden, je steeds meer intoleranties opbouwt.

je moet wel eerst elimineren, maar daarna naar herstel van je darmen.

Ik ben naar ortho gegaan, en heb oa darmreinigingskuur van Heel gehad, en pro-symbioflor. En langzamerhand weer gaan toevoegen van voeding.

Daarna ben ik verder gaan zoeken, en uiteindelijk uitgekomen bij westonPrice en mike Donkers.

Hier heb ik zoveel van geleerd in vrij korte tijd, deze voeding past enorm bij mij. Het voelt goed, ik ben vrolijker hiervan. Maar ook stabieler.

Ik begin langzaam met de leverreiniging (wel de milde) en ondersteunende voeding voor de lever. Ook mariadistelzaden/lever en galthee.

Je houdt je dus niet meer aan het dieet, lees maar eens over westonprice en eventueel het gapsdieet. Ook daar zitten wat elementen in die je zeker zullen aanspreken.

 
Dirtsa, even een vraag, heb jij ook een lekke darm? Ik denk dat ik het antwoord al weet maar bij ms denk ik niet in eerste instantie aan de darm.... Mijn bioresonantie korrels voor de leverreiniging zijn vandaag binnengekomen van Menssana! Ik ga binnenkort een stapje verder dan de citroentjes. Ik ben heel benieuwd!

 
Hoi Rapunzel, ja ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen met de korrels van Menssana!

Ik heb de korrels ook binnen, maar ik bewaar ze voor later.

Ik had laten testen dat ik nu van de trias ook alleen de lymfosot (of zoiets) aankan, dus niet de reneel en de hepeel.

Leverontgifting komt bij mij nu ook zeker met de Tine van der Maaskuur en de koffieklysma´s aan bod en met de stenenbrekerthee doe ik al aan nierreiniging.

Dus mogelijk dat het daarom anders dubbel op was geweest.

 
Nou... ik vraag me ook af of ik niet een beetje TE aan de gang ben straks! En Chanca Piedra, en gemberthee (want dat raadt Hans Reijnen dan weer aan), en citroenen, en NAC600 en bioresonantie korrels! Maar zo ken ik mezelf wel weer..... :lol:

 
Welkom boschje1963!

Het valt me (uiteraard ook als (ex-)eetgestoorde) op dat dit forum vrij veel (ex-)eetgestoorden aantrekt. Kan er vanalles over bedenken, maar ben heel benieuwd hoe dat zit. Ik kan er zo 4 of 5 opnoemen...

 
Ik was ook een beetje eetgestoord maar nadrukkelijk geen anorexia en ook geen echte bulemia patiënt. Want ik durfde namelijk toen ook al niet te kotsen! :D

Bovendien is het gezond-zijn me met de paplepel ingegoten en kon ik het voor mijn gevoel niet maken om zo ver te gaan. Wel snoepte en at ik heel wat af vanaf mijn puberteit. Ik kende echt van die vreetaanvallen. Fietste ik na werktijd naar huis en kwam ik langs de AH dan gaf dat een hele strijd: ik doe het wel/ik doe het niet.... en meestal kwam ik dan met zakken mini-marsjes, cakes, koeken, rijstdessert in abrikozensaus, huzarensalade, kaaschips en Patria creamcrackers thuis. Je vraagt je af hoe gezond is dat, maar ok. Het was een verslaving. Ik kon het gewoon niet laten! Ik woog in die tijd ook 85 kilo (nu 67).

Eén keer ben ik naar een bijeenkomst van bulemie patiënten geweest maar vanwege het niet durven braken voelde ik me daar niet thuis. Er zaten ook allemaal slanke dennen en ik was flink.

 
Ach weet je, Rapunzel... ik heb ook niks met labels en al helemaal niet met bijbehorende behandelingen. Het lijkt wel of ze niet eens kijken, maar gewoon doen en vervolgens verbaasd zijn dat het niet werkt. Ik had bij mijn eerste opname hartstikke NAO (eigenlijk AN, maar omdat ik toen geen ondergewicht had, werd dat NAO), maar ben boulimia gediagnosticeerd, omdat ik geen ondergewicht had. Heel mijn behandeling werd daar dus op afgestemd en ik kwam er anorectischer uit dan ik erin gekomen was. Op zich fijn voor mijn eetstoornis, want ik kon mijn gang gaan.

Bij mijn tweede opname (een halfjaar later) had ik "ineens" 18 kilo ondergewicht. Vroegen ze zich af hoe dát nu toch kon. Mijn vorige behandeling was geslaagd toch: ik braakte toen niet meer, had een gezond gewicht, had geen eetbuien (nee, daarvoor had ik ook nooit objectieve eetbuien), dusja, ik was gezond. Dat ik verder alles deed wat anorectisch was, daar hadden ze geen oog voor. En letterlijk, want ik viel af, haalde alle trucs uit die anorecten ook uithalen en zo nog even verder.

Dan heb je nog Binge Eating Disorder (eetbuien zonder compensatie), maar onder de eetstoornispatiënten heb je dan wel echt gefaald als je daarbij hoort. Want ja, dan ben je ook maar gewoon "een vieze vreetzak".

Vervolgens ging het bij mij gewoon helemaal mis, ongeveer 4 maanden na mijn laatste opname. Toen kreeg ik dus pas echt eetbuien. En wat werd ik toen? Juist, volgens diezelfde grappenmakers een binge eater. Niet dat er gekeken werd naar de achterliggende psychische component (dat was ook helemaal niet logisch om te doen, want het was maar een psychische stoornis :roll: ), dan hadden ze namelijk geweten dat het geen eetstoornis was, maar wel een verstoord eetpatroon (maar meer met een fysieke component dan echt het eetgestoorde). Maarja ach.

Dus met al die labeltjes heb ik helemaal niets. Ik noem het een categorie "eetstoornis" en daarin zit zo veel overlap. Maar dan ben jij er dus misschien ook nog één (is niet te zeggen op basis van alleen gedrag) dat wist ik helemaal niet, Rapunzel.

 
Naar mijn idee ontwikkel je een eetstoornis al vroeg in je jeugd. Het is een overlevingsstrategie. Ik weet niet hoe dit voor anderen werkt, bij mij is het zo dat ik behoefte heb aan 'voedende' voeding en niet aan 'lege' voeding. Daarnaast is er schade aan mijn lichaam ontstaan door jarenlang destructief (eet) gedrag. Ik ben op dit forum terecht gekomen doordat ik vaak aan het googelen ben. Ik zag daardoor een verhaal over de hoge darmspoeling, herkende mezelf erin en voelde de behoefte om te reageren. WestonPrice en mike Donkers, heb ik niet eerder van gehoord. Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen.

Overigens ben ik nog steeds onder behandeling van dr. Vink (Medisynx) Ik had een terugval deze week en heb me tegoed gedaan aan snoepjes, ijs, rode wijn, brood etc. (niet in die volgorde :))

Dirtsa, ik deel je mening over de tunnelvisie van mevrouw Vink. Die heeft ze absoluut. Ik sla er gewoon geen acht op, de dingen via haar die me aanspreken, doe ik wat mee. De rest laat ik voor wat het is en laat ik haar maar praten.

Je verhaal over steeds meer intoleranties opbouwen, doet me schrikken. Gossie ik heb er al zoveel!

Mevrouw Vink zweert erbij dat haar methode de MS doet stilzetten. Hoe heb jij dit ervaren?

Rapunzel, als je erg veel eet en je braakt niet, of je beweegt niet overmatig, dan noemt men dit 'binge eten'. Maar wellicht ken je deze term al.

Naast boulemia en anorexia is er de binge eating desorder.

Mensen die binge eten en het niet uitbraken, hebben doorgaans last van overgewicht.

De onderliggende problematiek heeft wel degelijk raakvlakken met een andere eetstoornis (emotionele leegte)

Ik heb meestal de prebiotica van latero flora. Nu heb ik een keer probiactiol plus genomen. Ik moet opletten dat er geen maïszetmeel in zit.

In de reguliere geneeskunde zegt men, dat candidiasis niet bestaat omdat men zich dan heel erg misselijk moet voelen aangezien het immuunsysteem niet goed werkt. Ik voel me vrijwel dagelijks met pieken hartstikke misselijk en mijn immuunsysteem reageert op diverse voeding. Hierin wordt ik in de reguliere geneeskunde tot nu toe niet serieus genomen. Misschien komt dat omdat ik er doorgaans niet ziek uit zie, ik weet het niet. Met pieken is het ook zo dat ik me net goed kan houden, ondanks de misselijkheid en dan tegen niemand wat zeg en het maar gewoon onderga totdat het weer wat weg zakt. Op mijn werk doe ik dit vaak, maar het kost me dan veel energie.

Waterkefir heb ik aan zitten denken, dit wordt vaak met vijgen gemaakt en die mag ik niet. Daarnaast bevat het alcohol en dat weerhoudt me.

Op zuivel scoor ik zeer hoog als zijnde intolerant.

Liever gezond, wat betekenen de termen trias, lymfosot (of zoiets) reneel en de hepeel?

 
Sylvia,

Je geeft wel aan dat je door de meting scoort op bepaalde intoleranties. o.a. wat betreft zuivel.

Maar hoe voel je je als wel zuivel tot je neemt?

Want rauwe melk, zelfgemaakte kefir of yoghurt is weer wel erg goed voor je darmflora.

Pinklady,
Quote:
Het valt me (uiteraard ook als (ex-)eetgestoorde) op dat dit forum vrij veel (ex-)eetgestoorden aantrekt. Kan er vanalles over bedenken, maar ben heel benieuwd hoe dat zit. Ik kan er zo 4 of 5 opnoemen...



Ik vind het niet zo vreemd dat er zoveel 'ex-eetgestoorden' op dit forum zitten.

Want als je een eetstoornis hebt opgebouwd heb je ook veel spijsverterings problemen en gezondheidsklachten opgebouwd.

En dan ga je op zoek. En dan kom je op het Westonprice forum en maak je kennis met Mike zijn kennis. (2x kennis, dat moet toch wel goed zijn, toch?) Wat dat betreft zouden er nog veel meer mensen weet van moeten hebben.

Zelf promoten wij de site bij velen.

 
Dag Poekie, ik word moe na het eten van zuivel. Ik heb mijn bloed laten onderzoeken bij Medisynx (www.ziekdoorvoeding.nl) Ik scoor hoog op melkeiwitten. Kefir mag eventueel wel. Echter gemaakt zonder vijgen. Ik neem het niet omdat het een paar procent alcohol bevat.

 
Je hebt het dan over waterkefir.

Je kunt ook melkkefir maken, daar gaat nl. geen fruit (lees suikers) in

Je geeft aan dat je wel kefir mag, dat zou dan ook melkkefir kunnen zijn.

Dan wordt de melk gefermenteerd, dat is volgens mij nog gezonder dan rauwe melk, vanwege de fermentatie.

Het is heel gemakkelijk zelf te maken en nog lekker ook.

Wij doen het in onze yoghurtsmoothie.

 
Melkkefir bevat toch melkeiwitten? Want die mag ik juist niet. Ik heb het wel eens op en vond het wel erg lekker :) Net zoals yoghurt en room (zelfgemaakte) zo lekker, maar niet meer geoorloofd vanwege intolerant helaas.

 
Hallo Sylvia,

Wat goed dat je je verhaal met ons wilt delen. Ook ik ben een (ex) AN patiente, inmiddels 10 jaar geleden dat dit ontwikkelde en nog steeds niet helemaal erbovenop denk ik.. al weet ik niet wanneer je dit wel kunt zeggen.

Het is idd een roofbouw op je lichaam en ook ik ondervind daar nu dagelijks de gevolgen van. Ook daarom zelf opzoek gegaan naar antwoorden en uitgekomen bij Mike :)

Wat ik lastig vind..zo ook weer vandaag, is dat ik niet serieus genomen word wanneer ik zeg dat ik geinteresseerd ben in 'gezonde voeding'. Het is dan meteen mijn eetstoornis en dan ben ik dus weer anorectisch bezig volgens anderen..

Nou.. believe me, in mijn AN tijd at ik echt niet zoveel vetten :)

Goed dat je beschrijft dat je door de darmspoeling meer klachten kreeg, ik was zelf aan het nadenken over een spoeling..

Wat zijn concreet je klachten nav je eetstoornis? Heb je echt specifieke dingen die je daaraan kunt wijden?

Zelf ben ik op dit moment energetisch niet oke en veel last van hoofdpijnen en misselijkheid. Tot nu helpen de dingen die ik doe niet voldoende, althans niet op korte termijn..

 
Hallo ikke, het niet serieus genomen voelen ken ik helemaal. Ik word overal ook zo'n beetje als een vreemde vogel gezien. Op mijn werk staan een pot kokosolie, wat notenpasta's en rijstwafels voor al ik geen lunch bij me heb. Vaak word er de draak mee gestoken en gezegd dat ik maar een 'normaal' moet gaan eten. Na een eetstoornis blijft het ook voor mij kwetsbaar. Van de ene kant zou ik het liefst niet zoveel met voeding bezig zijn, omdat eten en niet eten lange tijd vanuit dwangmatigheid kwam. Het dwangmatige blijft wat op de loer liggen. Ik kan een paniekgevoel krijgen als ik iets 'moet' eten wat ik niet wil eten, daarom zorg ik dat ik altijd zelf wat bij me heb. Of dat er wat op mijn werk ligt. Ik werk in een cultuur waar erg ongezond wordt gegeten, ik ben een buitenbeentje. Maar dat ben ik inmiddels wel wat gewend.

Mijn klachten zijn misselijkheid (kan echt hevig zijn)

Het energetisch niet okee voelen is erg herkenbaar ook voor me.

Ik heb een tijdjje terug mijn bloed laten testen op intoleranties. De producten waarop ik positief scoor, laat ik nu weg uit mijn voeding. Tot nu toe echter voel ik me niet echt fitter. Candida. Wordt er tegen me gezegd.

Ik zal, naast de berichten die ik heb gelezen, wat meer informatie gaan lezen op dit forum.

Veel sterkte ikke, met je gezondheid. Het is erg naar als je jezelf niet lekker voelt.

 
Sylvia,

Ik herken ook dat weer, het 'abnormale' wat collegas zien. Ik word ook zo aangekeken als ik met een salade of met vis/vlees, sapje of soepje aankom. Iedereen eet gewoon brood en iets anders is dan vreemd.

Vraag me dan soms weleens af of dit ook zo vreemd gevonden zou worden als ik geen eetstoornis achtergrond had.

Vind dit ook lastig, wil enerzijds gewoon doen wat goed voelt, maar anderzijds ook geen buitenbeentje zijn.

Wat betreft meenemen naar mijn werk vind ik dat best lastig.. maar misschien leuk voor een nieuw tropic: wat neem je mee?

haha

Misselijkheid is erg belemmerend, hoofdpijn is dat ook.

Ook ik heb me laten testen op gluten en koemelk, beide intollerant voor! Doe nu wat voorzichtig met zuivel, enkel geitenjoghurt en kaas.

Gluten eet ik al lang niet, veel quinoa, quinoavlokken en rijstwafels. Hierbij soms een appel, kiwi.

hoop dat ik me snel fitter voel en met name dat de hoofdpijnen en het 'raar in mijn hoofd'gevoel afneemt.

 
Er zijn verschillende mensen die de link leggen van voeding en MS. Ik las eerst over drAnne Maas. Mevr.Vink is overigens geen dokter. Ze weet veel van leaky gut en volgens haar heeft ze eigen laboratorium. Ik heb er echter nooit een foto of zo van gezien, maar neem maar aan dat het waar is.

Ik ben getest op 240 voedingsmiddelen, waarvan ik 80 nooit meer mocht, 80 1 keer per 5 dagen en 80 veilig waren. Je kunt je voorstellen dat dit erg ingewikkeld was.

Hoe krijg ik voldoende voedingsstoffen binnen met dit beperkte dieet, alle in gredientenlijsten nakijken, lijstjes maken mat ik at iedere dag. En inderdaad lezen dat iets gezond is, bijv. de paranoten en die dan niet mogen.

Ik voelde mij erg ongelukkig met dit dieet, erg onrustig vaak ook. Maar ik had er ook baat bij, de eerste maanden dan. Bijholte-ontstekingen helemaal we/oogzenuwontsteking ook/haren veel beter kwa kleur en voller/geen winterhanden meer, darmklachten, de pin en winderigheid veel minder.

Maar wel sinds die tijd obstipatie, ms klachten verergerden toch nog.

Ik kwam niet verder met mijn klachten en op mijn vragen kreeg ik alleen te horen dat ik nog steeds wat verkeerds binnen kreeg.

Ik eet nu alles weer wat gezond is, volgens het dieet had ik niet de rauwe melk kunnen drinken, niet de roomboter, niet de kokokolie, niet de paranoten, geen kurkuma, geen cayennepeper en ga zo maar door.

Ik voel mij nu veel gelukkiger, en ook lichamelijk steeds beter en vooral ook stabieler.

Maar doordat ik in het begin zoveel verbeteringen had, was het niet gemakkelijk om dit dieet weer los te laten. Ik was wel bang dat dan de andere symptomen ook weer terug zouden komen.

Dat is gelukkig niet gebeurd.

Ik heb zeker geen spijt dat ik hiermee begonnen ben, maar ben nog blijer dat ik er weer mee gestopt ben.

Ik heb er wel heel veel van geleerd.

Ik heb een tijdje op het speciale forum gezeten, ken andere ms ers die door haar behandeld zijn. maar ik ben n og niemand tegen gekomen die genezen is door dit dieet.

Ik denk dat als Ze er wel zouden zijn, ik dat zeker ergens had gelezen.

Dus mijn ervaring is, goed om mee te beginnen, om je symptomen aan te pakken, maar voor de oorzaak zul je echt verder moeten zoeken.

Een goede kennis is nog steeds bij haar, zij heeft inmiddels tweede test gehad en moet inderdaad weer meer laten staan. Dat bevestigd wel het verhaal van de ortho's.

oja, ik mocht ook absoluut geen ei, daar scoorde ik heel erg hoog op. ik eet nu veel ei, soms wel 3 per dag. Zelfs rauw. En dit voelt erg goed.

Volgens haar kunnen reacties nog tot 8 weken na het eten optreden, nou, ik eet ze echt al langer dan 8 weken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan