Er blijft niet veel meer over? Hebben jullie dat ook?

simone

New member
Eerst even vantevoren zeggen dat ik het WAPF te gek vindt en me al stukken beter voel sinds ik er aan begonnen ben en we zetten gewoon door maar het is soms wel moeilijk om elke keer toch weer iets te verzinnen om te eten.

Letterlijk de hele wereld om je heen is gebaseerd op slecht voedsel, of het nu restaurant zijn, een dagje uit, op bezoek bij famillie en kenissen, op vakantie etc. etc.etc.

Ook thuis ben je natuurlijk veel beperkter en daarom wil ik toch kennis uitwisselen zo van wat koken jullie gemiddeld elke dag en natuurlijk wil ik jullie mening of jullie het met mij eens zijn. Iedereen kan het anders ervaren.

Je kunt veel vlees eten en heel veel melk drinken maar goed vlees kost al gauw tussen de € 11,- á € 15,- en meer per kilo. Gevogelte is nog duurder dus moet je er wel groente bij eten maar je kunt niet alle groente en/of fruit eten vanwege zoet en bepaalde giftige stofjes erin.

Je moet op veel dingen letten, nu weet ik dat het goed is voor je gezondheid maar ben gewoon benieuwd naar jullie meningen.

 
Haluk,

Ik heb nergens last van. Ik heb ook totaal niet het gevoel dat ik iets mis. Wat betreft de hogere aanschafprijzen van kwaliteitsvoedsel, dit wordt gecompenseerd door de hogere voedingswaarde, waardoor je uiteindelijk minder eet. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet!

Mike

 
Haluk,

Ik sluit me aan bij Mike. Wij eten alle dagen heerlijk.

Op mijn site staat ons eetpatroon.

Dat had laatst iemand gelezen en die zei: dat is ook saai, alle dagen soep.

Ik kon alleen maar zeggen: dat is ook saai, alle dagen brood.

Daar had ze niet zo van terug.

Maar ja, zei ze, ik zag dat je ook geen paprika en tomaten meer eet, en die vind ik juist zo lekker. Die zou ik echt missen.

Ik gaf aan dat wij ze helemaal niet missen. Ook aardappelen missen we totaal niet.

Vond dit schrijven van Weston Price wel heel sterk:
Quote:
Wij moeten allereerst beschikken over een sterk karakter en dito wilskracht om ons ertoe te brengen de voeding die ons lichaam nodig heeft te nuttigen, in plaats van de voedingsmiddelen die wij lekker vinden.



Dit was n.a.v. in de binnenlanden levende volkeren die honderden kilometers aflegden naar de kust om daar viseitjes en zeewier in te slaan voor de nodige voedingsstoffen en mineralen. Wat is dan (voor ons) 16 km heen en 16 km terug om melk te halen.

En dit is niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor, want ik lees elke keer dat jij er ook veel voor over hebt om aan goede voeding te komen.

Lia

 
Poekie,

Ons voedingspatroon toont grote gelijkenissen met die van jou en Mike ik bedoel niet dat ik iets mis integendeel maar je eet wel veel vlees en dat kan duur zijn en vooral omdat ikzelf altijd het beste wil eten wat moeder natuur te bieden heeft ben je toch wel iets duurder uit dan gemiddeld biologisch.

Wij missen de aardappelen, tomaten, paprika's en aubergines totaal niet en mijn grote zoon weet al grotendeels heel goed wat wel gezond is en wat niet.

Je gaat het ook niet meer lekker vinden.

We gaan gewoon door en mischien moet ik maar eens een keer een lijst maken van wat er allemaal gegeten mag worden en dat onderverdelen in groente, fruit, kruiden, vetten, vlees, gevogelte en vis en schaaldieren.

Dan kun je inderdaard nog wel veel eten en een Amerikaanse koelkast, een extra verticaal model vriezer en een kelder zou wel handig zijn om veel vlees, roomboter en vis op te slaan.

Heb momenteel wel een flinke lading wild vlees opgeslagen, zo'n 15 kilo maar dan is de vriezer ook vol en kan er niets meer bij.

Ben ook bezig geweest met een lijst van hoofdzakelijk groente en fruit wat we wel kunnen eten en niet en waarom niet maar als deze klaar is post ik deze nog onder een andere topic.

Ga maar weer eens lekker genieten van mijn hart en lever nu.

 
Lia

halen jullie je melk niet meer bij Verdergaal?

ik haal het daar wel,maar omdat jij het nu over 16 km heen en 16 km terug hebt..

İk haal zuurdesembrood(800 gram) bij de natuurwinkel voor mijzelf,die kost bijna 4 euro maar daar doe ik wel een flink aantal dagen mee,mn kids lusten die niet dus haal ik voor hun een oerdesembrood bij de supermarkt.Die kost 2.10.

Omdat we niet zo veel brood meer eten bespaar je daar ook op.

Een vriendin zeg,joh ik haal 3 broden voor 2 euro wij eten zoveel brood.

Dan leg ik uit dat veel brood eten niet goed is en helemaal van die goedkope broden niet en waarom maar dan halen ze hun neus op..

Wij drinken veel melk,maar een liter betalen we 60 cent voor.

En yoghurt maak ik daar ook van.

Vlees haal ik bij Verdergaal,kost rond de 10 euro voor een kilo

en we gebruiken een pond per dag

vla,koekjes chips frisdrank en andere rommel gebruiken we niet(heel soms)

de kids nemen wel 2 keer per week(andere 3 dagen moeten ze fruit mee) wat koekjes mee naar school omdat ik niet goed weet wat anders mee te geven.

Groente en fruit koop ik veelal bio maar niet altijd

en als ik kip koop koop ik scharrel omdat bio veel te duur is

ik vind het moeilijker om elke dag weer te bedenken wat te eten heel de dag door voor de kids,ze lustten niet alles en vooral mn dochter van 4 lust helemaal niets die wil alleen maar brood als ze de kans krijgt

Haluk,hoe maak jij hart en lever(ik heb lamslever gemaakt laatst met veel uien en knoflook en kruiden maar de lever smaak overheerste zo dat ik er van moest kokhalzen en iedereen met mij) klaar en eten jouw kids dat ook

en kun jij misschien een beetje aangeven wat jouw kids zoal eten heel de dag?

 
oja kefir maak ik ook zelf van de melk en een kefirplantje

dat is zo hartstikke gezond

slagroom(elkedag gaan er halve liter door) koop ik gewoon bij de supermarkt omdat ik die te duur vind van de natuurwinkel

dat redden we niet financieel

keltisch zeezout gebruik we maar de levertraan alleen uit zon fles,de aanbevolen levertraan is vast beter maar is zo duur

hoeveel ben jij daar aan kwijt Haluk met je gezin per maand?

eieren komen van mn vaders kippen dus dat kost me niets

 
@Danielle,

We komen net bij Verdegaal vandaan. Vorige week hadden we melk van de fam. Waal.

We wisselen het af, net hoe het uitkomt, ook omdat we 1x per 2 weken naar de slager in Purmerend gaan, dan combineren we het.

Ons vlees kopen we ook op beide adressen.

De kaas komt iig wel uit Oudendijk.

Zondag zijn ze ook op de kennismiddag in Midwoud met kaas en roomboter, beide van rauwe melk.

De roomboter ook nog met keltisch zeezout.

Lia

 
Danielle,

Lever heeft inderdaad een heel sterke smaak. Je zou dit een beetje kunnen verminderen door het een dag in citroensap te laten weken. Helaas is lever zowat het beste wat je kunt eten.Daar zit letterlijk alles in.Zo goed als niets kan dat evenaren.

Ik bak het gewoon in rundervet en vaak doe ik er nog een beetje kokosvet, roomboter soms ghee en olijfolie bij en dan gooi ik er sole bij.Het mag wel wat zoutig zijn en dan natuurlijk versnipperde ui of lente ui, knoflook en zwarte peper maar ook kerrie of andere kruiden proberen.Gaat heel goed.

Mijn kinderen eten het wel, mijn oudste zoon is er dol op bij het ontbijt. Ik weet niet, ik ben er mee opgegroeid maar mijn vrouw lust het ook niet.

Op de barbecue is lever ook heerlijk.

Mischien zou je beter met hart kunnen beginnen, is niet zo sterk qua smaak.Nieren zijn ook lekker. Longen ook maar dat is weer iets sterker qua smaak.

Verder eten wij geen koolhyraten meer alleen heel af en toe zuurdesem brood, we proberen witbrood en dan glutenvrij/boekweit maar lastige combinatie.We maken het zelf thuis, dan weet je je ingrediënten.Op één na doen alle bio bakkers er toch gewoon geraffineerd zout in.Ik eet max 100 gram koolhydraten op een dag. Mijn vrouw en kinderen iets meer maar als ik maar niet veel erboven.

We hebben geen frisdrank of andere sapjes in huis, ook geen bio sap.Gewoon water uit de kraan en sole.

Verder drinken wij heel veel volvette rauwe melk de hele dag door, room en zelfgemaakte yoghurt aanlengen met water en een beetje zout is heerlijk als het warm is buiten.

Wij eten uiteraard graag yoghurt en kefir gaan we ook weer maken.

Verder hebben we wild vlees:braadvlees, bottenbouillon, worst, hamburgers, schenkel, mergpijpjes etc. etc. wat we elke dag eten.Voor ons viertjes is dat toch wel zo'n halve kilo per dag.Dat gaat in een grote pan of wok en dan wordt er een soep van gemaakt met roomboter, ghee en andere goede olieën, zout, kruiden en groente als kolen, prei, worteltjes enz.

Vaak maak ik er nog een salade bij van sla, uien, rucola, peterselie, zuring, appelazijn(ongepasteuriseerd), sole, olijfolie, zwarte peper en citroen, limoen sinasappel of zure granaatappeldiksap.

Dan eten we nog 1 á twee eieren per persoon per dag.

Ongepasteuriseerde boeren volvette kaas wordt ook elke dag zo in blokjes gegeten en af en toe zuurkool of gefermenteerde groente(tursu) homemade by my mother.

Heel sporadisch neem ik nog wel een goede rode wijntje, malt whiskey of biertje.

Ons groente en fuit komt uit het moestuintje van mijn moeder en de rest bij ons groenteboertje.Wel allemaal seizoensgroente en niet uit de kas en zo veel mogelijk uit Nederland anders is het leven er uit.De eieren komen ook van de kippen van onze groenteboer en we eten geen nachtschades.

Het enige zoet wat we gebruiken is donkere bio honing, spar honing uit Italië of denne honing uit Turkije.Billington's suiker wil ik ook aanschaffen.

Oh ja één of twee keer per week eten we ook champignons of paddestoelen en we halen elke week verse groente en fruit, soms om de twee á drie dagen.

Ikzelf drink één á twee keer per dag een smoothie en vaak melk en ongeveer twee keer per dag een glas sole verder koop ik af en toe nieuwe producten die interessant zijn voorals als deze gefermenteerd zijn.

Zie dat mijn bericht erg chaotisch is geworden.Excuses hiervoor.

 
Haluk, volgens mij is het een soort rouwproces. Eerst leren loslaten wat je gewend was te eten. En dat mag je best soms lastig vinden of missen.

Ik denk dat velen van ons dat proces hebben doorlopen.

Maar als dat eenmaal gelukt is, dan wordt het gemakkelijker. juist. Niet meer iedere dag in de supermarkt lopen denken: wat zal ik vandaag eens koken, wat heb ik gisteren of eergisteren al gehad? Ggewoon dat eten wat gezond is, wat verzadigd, leren eten met je buik ipv met je hoofd.

 
Haluk, ik kan me wel vinden in je verhaal.

Thuis kan ik biologisch eten, van het voedsel wat ik bij de boerderij heb gekocht, maar als ik in de stad loop en hongergevoelens begin te ontwikkelen...

Dan loop ik een supermarkt binnen en wordt er steeds gefrusteerder, want hoe ik ook zoek, ik kan bijna niets gezonds vinden daar...

Dan ben ik vervolgens blij dat ik langs de McDonalds en de snackbar kan lopen en mezelf kan dwingen om daar niet naar binnen te gaan. Uiteindelijk eet ik dan ergens een broodje gezond zonder tomaat.

Familie en vrienden kunnen geen rekening houden met mijn menu. En zelfs al zouden ze biologisch eten en drinken voor me in huis halen, wil dat nog niet zeggen dat dit dan per definitie wèl gezond voedsel is.

Maar stel dan dat ze wèl speciaal voor mij biologisch voedsel zijn gaan halen, en ik zou het weigeren om te eten, omdat ze het in de magnetron hebben bereid, of in een pan met antiaanbaklaag...

Zo kun je de vriendenkring snel uitdunnen natuurlijk...

Dus ik ga dan ook bij voorbaat liever niet in op uitnodigingen om bij iemand te komen eten.

Maar dat er niet veel meer overblijft ben ik niet geheel met je eens.

Dat hangt er van af op welke manier je er naar kijkt. Ja, als je een lijst gaat maken met dingen die je nu niet meer eet, en vroeger wel, wordt het vast een flinke lijst.

Maar je kunt het ook omdraaien:

Rauwe melk is volwaardig voedsel. Veel meer heb je feitelijk niet nodig.

Maak nu eens een lijst met voedsel wat je nog wel mag eten, en zie dat je ook nog een aardige lijst op papier kunt zetten!

Misschien moet ik toch maar eens een fles rauwe melk mee gaan slepen, als ik weer eens de stad in ga...

Of ik zou een lunchpakketje mee moeten nemen, bijvoorbeeld wat sneetjes zuurdesembrood met gebakken ei daarop.

 
Ik heb nergens berouw over, behalve dat ik ouder dan 40 moest worden om dit te ontdekken. Mijn lichaam is juist helemaal thuisgekomen door deze voeding!

Mike

 
Oh moet gaan werken, thanks for reminding Ufo, was bijna mijn potje met rauwe melk vergeten mee te nemen.

 
Quote:
Ik heb nergens berouw over, behalve dat ik ouder dan 40 moest worden om dit te ontdekken.


Ik heb zelf eerlijk gezegd ook wel zoiets van: had ik het maar eerder ontdekt. Ik zou willen dat ik opgegroeid was met de beste voeding en van huis uit het bewustzijn over voeding en gezondheid had meegekregen zoals ik het nu heb. Ik wens dit iedereen toe en zal de kansen niet laten liggen om mensen die willen bewust te maken van deze waarden. En ja, soms neig ik er ook naar om mensen die niet wakker willen worden bewust te willen maken... :oops:

 
Hoi Haydarpasa, ik reageer even op: "Je kunt veel vlees eten en heel veel melk drinken maar goed vlees kost al gauw tussen de € 11,- á € 15,- en meer per kilo".

Waarom koop je dan niet vlees van Limousin-runderen. Daar kost gehakt meestal 6 euro per kilo. De duurste stukken vlees heb je vaak niet nodig, is meestal mager vlees. Je kunt bij het gehakt dan toch lever, nieren, en hart bijdoen 2 maal per week. Zo is het veel voedzamer dan die dure stukken vlees. Of het gehakt naderhand toevoegen in je botten Bouillon met ui en prei en wortels en wat zoete aardappels als je wilt.. En als je nu een extra vriezer hebt etc. kun je als grootverbruiker ook het vlees per kilo flink goedkoper maken, of delen met andere mensen.

Bij Berens edelvlees staat dit: "Speciaal voor 'grootverbruikers' (familie, kennissenkring) is levering per heel dier (200 - 260 kg geslacht gewicht) mogelijk.

U betaalt dan 3,50 per kg geslacht gewicht. Het dier wordt bij een slachthuis van uw keuze afgeleverd. Slagerskosten en het inpakken zijn dan voor rekening van de koper.

Houdt u er rekening mee dat van het geslacht gewicht, na het uitbenen en verwijderen van overtollig vet, gemiddeld 70 % overblijft aan door u te bereiden vlees en vleesprodukten". Je kunt zelfs al het vet en botten zo ook meenemen, gewoon afspreken.

Ik begin s'morgens met twee glazen water met sole erin, daarna half uur of uur later 3 rauwe eigelen met twee glazen rauwe melk met stuk roomboter erin, daarna 3 uur later zeg maar eet ik 5 gebakken eiwitten en 2 eigelen, dus van de 3 rauwe eigelen heb ik dus 3 rauw eiwit over van die eieren die bak ik gewoon met twee hele eieren tot een omelet, die eet ik op met erachteraan een glas rauwe melk, daarna weer ongeveer 3 uur later maak ik soep van gehakt, met ui erin, en creme fraiche erop als ik het opeet. Voel ik me soms wat moe doe ik bij die soep gewoon wat zoete aardappels. Dit is toch zo het lijkt een simpel voedingswijze, maar voel me er 100 keer beter op dan al die menu's die ik vroeger maakte of moest verzinnen. Laatst ben ik ook begonnen met wat vers citroensap in de rauwe melk te doen en zo op te drinken, maar wel zeer langzaam ik vermeng alles goed met speeksel en het gaat lauwwarm naar mijn maag toe, zelfs al drink ik koele rauwe melk uit de koelkast, ik warm die op in mijn mond voor ik die doorslik. En ja op deze manier eten brengt wel een voordeel met zich mee dat je lichaam soms laat merken dat je wat extra nodig hebt, zoals bij mij die citroen.

Graag zo ik je nog willen vragen Haydarpasa waar je die buffelmelk koopt, ik woon vlak bij deurne, hoe duur kost die? Groeten Amancay

 
5 eieren op een dag jee is dat niet erg veel?zal vast goed aanvoelen anders doe je dat niet

maak je die soep van bouillon met botten enzo?

en wat eet je dan savonds?

groet Danielle

 
Amancay,

Dank je voor je goede tips.Echt wel interessant en je hebt gelijk. Je kunt ook gehakt met orgaanvlees mengen.

Je hebt het hier over limousin-runderen. Waar koop jij je vlees dan?

Berens edelvlees is ook interessant maar is het wild vlees zonder antibiotica enz. Zijn het gewoon wildgrazers of zoiets als puregraze?

 
Hoi Haydarpasa hier iets van de site van Berens edelvlees: (het zijn Schotse Hooglander-runderen) http://www.berens-edelvlees.nl/home/

"Berens Edelvlees Produktie begon in 1992 met 15 dieren gekocht van Safaripark De Beekse Bergen in Brabant met het beheer van dit natuurgebied, eigendom van Stichting Het Groninger Landschap.

De kudde is door natuurlijke aanwas en aankopen her en der in Nederland, uitgegroeid tot een aantal van circa 70 stuks. Ons vee leeft in de polder vrij van de stress van intensieve vleesproduktiemethoden, op natuurlijke graslanden zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen.

We kiezen voor een vorm van extensieve veeteelt die de natuurlijke gang van zaken benadert. Groeibevorderaars, zoals hormonen, zijn uiteraard uit den boze".

Wat betreft het limousin vlees kijk bij deze link: http://www.limousin-regionaal.nl

En hallo Daniellemv4, ik vind 5 eieren per dag niet veel, omdat er vet in zit en eiwitten, met sole erbij heb je al een gouden combinatie, verder kun je het dan nog aanvullen met extra voedingsmiddelen. En de bouillon wordt met botten gemaakt ook omdat gelatine ook zeer belanrijk is en ook het merg, dit harmoniseerd het vlees wat je bij de soep doet. S'avonds eet ik vaak vlees met wat groenten en wat santen of creme fraiche. Verder mist eieren vitamine c, nou de melk die ik erbij pak heeft wel vitamine c en meer goede stoffen, en eigeel is ook goed voor je bloed en ogen, en er zit choline in wat zeer belangrijk is voor de vetverwerking en de lever. Verder eiwitrijk voedsel zoals vlees, kaas, vis etc. zijn ongeveer een vierde deel eiwit. Zo voor een inname van 30 gram eiwitten, moet je ongeveer 120 gram van het voedsel eten. Ik zet het hierbij omdat bij ongeveer 30 gram eiwitten per maaltijd, misschien iets minder, spier eiwitsynthese een bovengrens raakt. 120 gram eiwit geeft hetzelfde beeld als bij 350 gram eiwit. Dus niet teveel eiwitten eten bij elke maaltijd, gewoon rond de 120 gram of handjevol, ja teveel aan eiwitten wordt ook omgezet in glucose. Zo te zien heb ik dan bij elke maaltijd zoals ik eet 30 gram eiwitten, 50 gram vet en ongeveer 20 gram koolhydraten. En dat ziet er goed uit bij dan 20 procent eiwitten, 10 procent koolhydraten en 70 procent vet aan calorieen. Ik heb dit nooit uitgeteld, maar omdat jij vroeg wat ik eet s'avonds etc. heb ik voor de lol eens gekeken wat er allemaal zit in mijn eten, en ook met ongeveer 2200 calorie per dag zit ik goed, dus instinctief zat ik al goed.

 
Het gehakt is niet zo mager vlees, en trouwens samen met bottenbouillon komt er meer vet bij, waar een wil is is een weg, je kunt gehakt bakken op lage temperatuur met wat water erbij in reuzel of niervet van het rund of roomboter, het vet kun je er bij bestellen. Dat is dan echt niet mager vlees, ik pak nooit de dure stukken, maar het vetste vlees, bij welk ras ook.

Net zoals jullie je smoothie vetter kunnen maken, kun je dat ook bij vlees.

Je kunt er ook kokosnootolie bij doen of santen. Je kunt zo een zeer vette saus erbij maken.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.759
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan