enzymen

Even een ouder tropic omhoog halen...

Heb een hele poos geleden de 'superenzymen van Now' geprobeerd. Maar ik voelde deze capsule helemaal door mijn buikje gaan, een vreemd gevoel en... ik leek er op te reageren met acne (door de ossengal?)

Nu heb ik deze niet meer genomen en heb vorige week een andere besteld:

http://www.iherb.com/Source-Naturals-DigestActiv-240-Capsules/1185

Hier zit wat minder betaine HCI in, en lijk ik beter te verdragen.. wat vinden jullie van dit complex? het bevat ook een aantal kruiden waarvan ik niet zeker weet wat het doet...

 
Enzymen, erg persoonlijk veelal een kwestie van proberen.. Ik heb ze intussen niet meer nodig! :) . Ik heb die van MRM gehad, die je hierboven toonde.

(indien het op dit forum toegestaan is) Voor iemand die hier nog baat bij heeft heb ik hier nog 2 potjes van staan (dicht en gesealed, 8,- per stuk, verloop datum 09/'14). Ophalen omgeving papendrecht of verzenden.

Joopie

 
Dank je wel voor de link. Ik zie dat je het niet samen met betaine mag slikken....

wat is nu het verstandigste ?

Ik wil de werking van mijn maag gaan verbeteren ( omdat ik laatst vond de relatie tussen slijmbeursontsteking - b12 tekort - maag(zuur) Plus dat ik geen melkproducten kan verdragen ( melkkefir gelukkig wel )

maar waar begin ik dan ? In ieder geval elke morgen sole in glas water. En dan verder ?

Wat is een logische opbouw ?

 
heb de laatste tijd ook veel supplementen geslikt.Ook super enzymen van now.Nu ben ik terughoudend er mee i.v.m het antiklontenmiddel magnesiumstearaat.Zit volgens mij in elk supplement.

 
Heeft recente tips en/of ideeën welk supplement de juiste en werkende enzymen bevat zonder allerlei ongezonde toevoegingen?

En andere vraag: is het nodig om het het scala aan enzymen (zoals Mike al schreef: Amylase = koolhydratenvertering, Protease = eiwitvertering, Lipase = vetvertering) of kan het zijn dat toevoeging van Q10 ook al wonderen doet?

Ik krijg namelijk het idee dat ik een tekort aan enzymen heb daar er nog steeds onverteerd voedsel in mijn ontlasting zit en steeds weer snel last van mijn lever heb.

 
Ik heb toch voor de super enzymes gekozen, de voordelen wegen op tegen de nadelen.

 
Hoi Mark,

Enzymen zijn belangrijk, maar welke hebben we nou wel en welke niet nodig? Ik stuit op steeds meer soorten enzymen en zie de juiste keuze niet meer.

Het idee van het raw food diet is gebaseerd op enzymen, echter is dit niet het juiste dieet. Alfalfa wordt ook vaak geadviseerd. Dit heb ik ook wel zelf gekiemd maar ik vind dit echt niet te eten en eerder stuitte ik ook wel op nadelen hiervan (kan ik natuurlijk weer niet terug vinden).

 
Heksje,

Hou er rekening mee dat kwik je lichaam ook behoorlijk belast. Ik heb verhoogde leverwaardes wat vrijwel zeker door kwik wordt veroorzaakt, net zoals bijnieruitputting en verlaagde maagzuurproductie. Kan allemaal gelinkt worden aan kwikbelasting in je lichaam.

En omdat jij ook amalgaamvullingen hebt (of zijn ze al vervangen?), zou het daar dus ook mee te maken kunnen hebben.

Neem jij Betaïne HCL om je maagzuurtekort aan te vullen? Een tekort kan ook voor verminderde vertering van voedsel zorgen. In die van Now zit ook pepsine om eiwitten te verteren.

Ik had voorheen ook van die onverteerde stukken in m'n ontlasting zitten, maar dat heb ik nu niet of in ieder geval een stuk minder.

Of dat komt door Betaïne HCL met pepsine, oxy powder kuur, veranderd dieet, nog wat anders of een combinatie, ik weet het niet precies.

 
Weer die kwik hè Mark (watisgezond) :( Wellicht in combinatie met stress? Van dat laatste krijg ik behoorlijk wat binnen op dit moment. Misschien beter even pas op de plaats dan nu weer iets zoeken wat mogelijk kan helpen?

Betaïne neem ik niet. Wel af en toe deze enzymen, echter zit daar weer de beruchte stearate in en andere nare dingen zoals maïs, rijst en maltodextrine. Ook niet echt iets om blij van te worden dus :?

Ik heb het idee dat het met mijn maagzuur wel goed zit omdat ik geen last van mijn maag heb.

De amalgaamvullingen zitten er nog in en de afspraak heb ik afgezegd. Op dit moment durf ik het niet aan om die behandeling te ondergaan nu ik zo onder druk sta, veel stress heb en mijn weerstand voel afnemen. Eerst aansterken en dan maar weer eens zien.

Aanvulling: omdat ik begrepen heb dat zuren en enzymen belangrijk zijn voor de spijsvertering en de gezondheid ben ik eens gaan zoeken op die enzymen. Ik eet geen rauw fruit en groente meer, dus leek het me belangrijk de enzymen aan te vullen. Ze zitten wel in honing, groentesap (maar dat maak ik niet vaak) en natuurlijk rauwe zuivel. De laatste heb ik veelal niet in huis en reageer ik niet altijd even goed op. Vandaar mijn zoektocht, ondanks dat ik een weerstand tegen supplementen heb (maar je moet soms wat ...)

 
Vervelend Heksje, dat je midden in de stress zit. Ook geen lekkere combi met kwik. Die stress verklaart dan misschien ook waarom je bijvoorbeeld voedsel niet goed verteert. Of heb je dat ook zonder stress?

De enzymen die je neemt, helpen dus niet om de vertering te verbeteren. Heeft het dan wel te maken met een enzymentekort? Je zou die Betaïne toch eens kunnen proberen. Veel mensen hebben tegenwoordig door stress een tekort ontwikkeld aan maagzuur.

In veel supplementen zitten ook wat minder fijne vulstoffen inderdaad. Vind ik ook niet prettig, maar als de werkzame stoffen me verder helpen, dan moet het maar even. Ondertussen ogen openhouden voor betere alternatieven.

Hopelijk kun je de stress snel van je afgooien, dat helpt beter dan supplementen of zelfs goede voeding. Dus staak die zoektocht naar supplementen maar even, scheelt ook weer stress ;-)

Succes!

 
De stress zal helaas voorlopig niet overgaan daar die factoren voorlopig nog even blijven spelen. Vandaar mijn zoektocht, zodat ik daar zo goed mogelijk doorheen kom. Uiteraard is het beter de stress te vermijden, rust te nemen, etc. etc., maar helaas is het soms niet te vermijden. Het leven loopt zoals het loopt en dit keer is het even goed raak.

In plaats van supplementen zouden enzymen toch ook uit voeding gehaald moeten kunnen worden?

Echter heb ik begrepen dat ze nog maar weinig in fruit zitten dankzij het feit dat fruit nu zo gekweekt is dat ze minder enzymen bevatten waardoor het minder snel rot. Rauwe groente ben ik klaar mee, want dat krijg ik niet verteerd. Bevat rauwmelkse kaas voldoende enzymen?

 
Quote:
Ik krijg namelijk het idee dat ik een tekort aan enzymen heb daar er nog steeds onverteerd voedsel in mijn ontlasting zit en steeds weer snel last van mijn lever heb.


en je biotica in je darmen? daar kan het ook zitten.

maar verder stem ik met watisgezond mee in, maak je niet te druk, zoek niet te veel of misschien een poosje niet.

want stress... een destructief iets.

ik had mezelf kompleet gesloopt met een kuur, verteerde niks meer, ik was echt doods bang erna..(was er slecht aan toe) ik had dingen gezocht waarvan ik wist of hoopte die me voorlopig ondersteunen konden en verder iets van 3/4e jaar niet meer op dit forum geweest, omdat ik de energie ervoor, van een op andere dag niet meer had, en dus vééél rust nodig had.

onder andere enzymen complex van NOW, en ja er zitten slechte additieven in.. ook in de andere supps, nou dat donderde me echt niks.

ik was voor mijn gevoel haast dood dus ik had die enzymen hard nodig.

nu gaat het stukken beter maar beter ben ik niet, planten verteer ik nog niet goed, ik kom ze ook tegen in de pot.

desondanks ben ik twee weken geleden wel gestopt met enzymen (niet om de additieven maar om dat er toch wel gezegd word dat het de pancreas lui kan maken dus ik had langzaam afgebouwd en nu probeer ik zonder.

en wil dat niet dan begin ik weer met een kwartje ofzo.

en, het viel me gegeven moment op dat alle beschreven ziekte beelden een wel erg lange waslijst van symptomen hebben.

dat maakt dat als je wat mankeert je er altijd wel inpast, ik vind dit wel erg lijken op een poging van de betreffede schrijver zoeken naar een bestseller.. hoe langer hij de lijst maakt hoe meer mensen zullen denken: hééj, dat heb ik!

ik zeg dus, laat je niet gek maken door al die mogelijke ziektebeelden want als je er teveel naar zoekt zou je ze misschien nog krijgen ook. (stress door de angst dat je wat mankeerd en iets MOET doen)

zoek de rust, dat is wat je lever wil, dat is wat je darmen willen, dat is wat je pancreas wil. enz enz..

 
Inderdaad passen al mijn symptomen wel in alle lijstjes met ziektebeelden :mrgreen:

Meer de rust proberen te zoeken is inderdaad verstandiger, jullie hebben hierin gelijk. Nu moet ik die rust nog vinden. Magnesium is niet voldoende, maar me druk maken omdat ik me druk maak ook niet :wink:

Ik laat het enzym idee even vallen. Je relaas is heel herkenbaar Maarten en deze (evenals die van Mark/Watisgezond) bieden me toch wat opluchting en rust. Dank jullie wel.

 
Quote:
Bevat rauwmelkse kaas voldoende enzymen?


voldoende voor wat?

om je te helpen met kaas te verteren vast wel, al zijn er mensen die dat niet verdragen kunnen.

ik vraag me dus af hoe toereikend enzymen in een bepaald soort voeding helpt voor het verteren van een heel ander soort voeding..

ik heb het idee van niet.

er zijn zoveel enzymen dat het doel van elk, vrij specifiek kan zijn.

bijvoorbeeld: enzymen in kaas zullen je niet helpen om groenten te verteren. altans dat ik wat ik DENK, niet weet.

 
Quote:
Ik laat het enzym idee even vallen.


juist! that is the spirit, en als je toevallig weer wat leest of hoort of wat ook, denk dan: fuck OFF.. jij ben knetter!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.708
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan