Enexis - Vervanging energiemeter(s) noodzakelijk

Ik heb met Liander gebeld en ik kan er echt niet onderuit. Ik heb nog aangegeven dat ik het wel heel toevallig vond dat alle analoge meters ook al zijn ze 10/20 jaar of 70 jaar oud allemaal tegelijk kapot gaan. Ik weet niet of ik pech heb gehad met deze telefonist hij was erg van het moet dus het moet, die onzin. En ik mocht niet zelf een meter kopen.

Het heeft mij heel veel moeite gekost om het telefoonnummer op de website te vinden, dat staat niet onder contact dus ik geeft het jullie hier ook dan hoeft een ander niet zo te zoeken.
088 542 64 44
En heb je ook nog voorgesteld om zelf een 'old-timer' aan te schaffen? Als ik dat artikel van Rob Vellekoop lees dan kan dat ook.

Een oude ferrarismeter kunnen ze je verplichten te vervangen voor een domme digitale meter wanneer de meter uit een serie komt waarbij een teveel aan afwijking is waargenomen bij een ijking.

Dit vertelde een vriend van me die dat werk doet.

ze kwamen bij mij aan de deur en ik heb gewoon gezegd ik hoef dat ding niet.
Toen gingen ze weg.
Je kan ook gewoon niet open doen. Komen ze een paar keer terug.
tot het ze verveelt.
Er staat in mijn brief dat ik nog 1 kans heb om een afspraak te maken, al die andere keren heb ik gewoon de brief genegeerd. En anders hebben ze het recht om zich de toegang tot mijn huis toe te eigenen. Dus zeggen het nu niet uit komt gaat niet want ik moet een zelf afspraak maken. en anders koken zo gewoon met een slotenmaker legaal mijn huis inbreken. Ik denk dat mijn opties op zijn.

Ik heb gevraagd of ik zelf een meter mag kopen en die lasten plaatsen en dat mag niet. Het is hun eigendom en zij bepalen wat ik krijg.

Laatst bewerkt:
Een oude ferrarismeter kunnen ze je verplichten te vervangen voor een domme digitale meter wanneer de meter uit een serie komt waarbij een teveel aan afwijking is waargenomen bij een ijking.

Dit vertelde een vriend van me die dat werk doet.
Ik vertrouw ze geen seconde dat ineens alle analoge meters of ze nou 20 of 70 jaar oud zijn tegelijk allemaal kapot gaan. En als een digitale meter net zo dom is als een oude analoge zou er niet zo hard voor gepusht worden.

En het kan wel verplicht zijn maar soms kan je het dan beter niet doen, dit is naar eventuele mee lezende monteurs en ambtenaren.

ik vraag me af of ze zomaar in je huis kunnen inbreken?
Ik denk het niet. Interessant om dat eens na te gaan.

ik vraag me af of ze zomaar in je huis kunnen inbreken?
Ik denk het niet. Interessant om dat eens na te gaan.
Ik denk wel dat het waar is overal staat dat je alleen digitale meter kan krijgen, ik hoor graag wat anders. Morgen bel ik nog een keer (misschien krijg ik dan iemand met meer begrip) ik was vergeten het te hebben over elektrosencisiviteit en ik zal zeggen dat ik heb gelezen dat ik zelf een meter mag kopen. En dat ik een echt onafhankelijke meting wil hebben dat mijn meter echt kapot is.

Ik heb al verschillende brieven genegeerd waarschijnlijk had ik dan ook te horen gekregen dat het gewoon dat het niet hoeft als ik had gebeld, wat jullie ook steeds te horen kregen. Dus misschien krijgen jullie ook nog een keer zo'n laatste kans brief. Ik wil niet toe geven maar als ze komen inbreken heb ik een slimme meter want dan zetten ze er gewoon een. Toen Mike het er in een dotcom uitzending over had had ik ook zo iets van gewoon volhouden.

nieuwe meter.jpg
Ik zou naar de rechter kunnen gaan maar die zegt dan de digitale meter is hetzelfde als de analoge meter alleen digitaal. Die gaat mij niet geloven dat dat wel een stiekem een slimme kan zijn.

De fabriek die analoge meters produceert en/of digitale meters zou moeten aantonen wat het verschil is. Is zowiezo wel handig om daar een verklaring van een deskundige van te hebben. Voor later, zullen we maar zeggen.

Digitaal analoog converters​

• 1 resultaat
  • Sorteren op:
    Relevantie Best beoordeeld Prijs laag - hoog Prijs hoog - laag Meest populair

Met een converter sluit je audio en video apparatuur op elkaar aan als ze geen gemeenschappelijke connector hebben. Zet bijvoorbeeld een HDMI signaal om naar VGA met een adapter, zodat je het beeld van een laptop via een beamer kunt projecteren. Kies hieronder uit AV kabels, converters, opladers of usb hubs.
Vivanco scart naar HDMI Adapter Digitaal analoog converter

Vivanco scart naar HDMI Adapter¥

Laatst bewerkt:
  • Confused
Waarderingen: Surv
https://archive.is/s9xq0

https://www.ad.nl/binnenland/netbeh...rvangen-waarmee-je-nog-kan-salderen~a7bee233/

Netbeheerders gaan consumenten dwingen om oude draaischijfmeter te vervangen, waarmee je nog kan salderen​

Netbeheerders gaan vanaf januari ruim een half miljoen consumenten dwingen om de oude draaischijfmeter in de meterkast te laten vervangen door een digitaal exemplaar. De verwachting is dat die megaoperatie moeizaam zal verlopen, want wie nog zo’n oude meter heeft, kan opgewekte zonnestroom blijven salderen. „Dit is de groep notoire weigeraars.’’
Ton Voermans 15-08-25, 06:01 Laatste update: 08:23

Zo’n oude draaischijfmeter registreert geen teruglevering, maar draait in plaats daarvan letterlijk de andere kant op als er elektriciteit aan het net wordt geleverd. Huishoudens met zo’n meter hoeven daardoor geen terugleverkosten te betalen, omdat onduidelijk is hoeveel elektriciteit zij terugleveren.

Als op 1 januari 2027 de salderingsregeling wordt afgeschaft, kunnen zij in feite gewoon blijven salderen. Dat financiële voordeel kan, afhankelijk van het aantal zonnepanelen, honderden of duizenden euro’s per jaar bedragen.
Netbeheer Nederland denkt dat het niet eenvoudig wordt om de meters te vervangen door moderne digitale stroommeters. Volgens de jongste inventarisatie hangen er nog 535.000 zogeheten Ferrarismeters in Nederlandse meterkasten.

Niet iedereen wil het laten vervangen​

Wat de duur van het werk betreft, is de vervanging nog wel te overzien – in een uurtje is de klus geklaard – maar binnenkomen bij de mensen kan tijd kosten. „Ieder huishouden heeft de afgelopen tien jaar al meerdere keren een aanbod gekregen om de ouderwetse meter te laten vervangen. Daar zijn ze niet op ingegaan. Dit zijn de notoire weigeraars’’, zegt Theo Scholte van Netbeheer Nederland.

Een monteur verwijdert een ouderwetse draaischijfmeter.

Een monteur verwijdert een ouderwetse draaischijfmeter. © Jan de Groen
Tot nu toe was het weigeren van een digitale meter of een slimme meter – die hetzelfde is, maar zelfstandig meterstanden kan doorgeven – toegestaan. Die mogelijkheid bestond, omdat er bij de grootschalige introductie van de slimme meter veel vragen waren over de privacy als de netbeheerder het verbruik live kan zien.
Weigeraars waren vaak bezitters van zonnepanelen, die het einde van de salderingsregeling voorzagen en beseften dat salderen met de oude meter altijd mogelijk blijft. De overheid dreigt nu dwangsommen op te leggen aan degenen die blijven weigeren.

‘Ik probeer die oude zo lang mogelijk te houden’​

„Mijn draaischijfmeter loopt op een zonnige dag als vandaag gewoon terug. Hij is dertig jaar oud en doet het nog prima. Ik ga proberen die oude meter zo lang mogelijk te houden’’, zegt Leo Bakker uit Dordrecht. „Ruim twee jaar geleden hebben we voor 7000 euro twaalf zonnepanelen laten leggen om te voorkomen dat we te afhankelijk zouden worden. Ik heb gezien bij collega’s dat ze tijdens de energiecrisis 1000 euro per maand moesten betalen. Dat wil ik niet.’’
Heel makkelijk is het voortdurend weigeren niet. Bakker heeft al een keer de monteurs van de netbeheerder de deur moeten wijzen. „Eerst omdat we een baardagame in een terrarium hebben. Dat diertje kan niet zonder uv-licht en warmte en ze wisten niet hoelang ik zonder stroom zou zitten. Nu wil ik de meter houden om te kunnen blijven salderen.’’
Als hij niet meer kan salderen - de regeling waarbij geleverde en gekochte stroom tegen elkaar mogen worden weggestreept - kan zijn energienota wel 1000 euro per jaar stijgen.

‘Gedreigd dat ze me niet als klant willen’​

Ook zijn energiebedrijf doet moeilijk over de oude meter. „Ik geef zelf de meterstanden door en stuur ook foto’s van die meterstanden die ik maandelijks maak. Hun systemen begrijpen niet dat mijn meter terugloopt. Het is natuurlijk vervelend voor ze, want dat moet allemaal handmatig worden gecorrigeerd. Ze hebben al gedreigd dat ze me niet meer als klant willen.’’

03de3bf551a7cd78056b0c93e363c52aed871e67.avif

© Arie Kievit

‘Overheid verandert spelregels’​

Bakker heeft er geen moeite mee dat hij de terugleverkosten ontloopt die anderen wel betalen. En hij heeft al helemaal geen gewetensnood dat hij misschien nog jaren kan salderen dankzij zijn antieke draaischijfmeter.
„Het is natuurlijk zo dat ik dan te weinig energiebelasting betaal, maar het is de overheid die de spelregels verandert met zonnestroom. We werden gestimuleerd om te verduurzamen, en nu voldoe ik ineens niet meer aan de wet? Sorry overheid, zo werkt het niet.’’
Energiebedrijven hebben de terugleverkosten zo hoog opgeschroefd dat na het beëindigen van de salderingsregeling de elektriciteit die burgers met zonnepanelen produceren, niets meer waard is. Dat steekt veel mensen met zonnepanelen. Er is zelfs een massaclaim in de maak. Het gros van de huishoudens met zonnepanelen heeft de installatie nog niet terugverdiend.

‘Betalen al veel energiebelasting’​

Bakker kan zich er boos om maken. „Grote bedrijven met zonneweides krijgen subsidie die gefinancierd wordt met ons belastinggeld en ook nog een vergoeding om de panelen uit te zetten als het nodig is. Waarom geen regeling voor particulieren die heel veel geld hebben geïnvesteerd?
„Er moeten eerlijke vergoedingen komen voor de elektriciteit die je als burger produceert en teruglevert. Ik hoef er niet aan te verdienen, maar ik wil ook niet dat het me geld kost. Begrijp je mijn halsstarrigheid? We betalen al zoveel energiebelasting en dan komt dit er nog eens overheen.’’

Nieuwe Energiewet​

Maar ook Bakker zal eraan moeten geloven, want weigeren van de slimme meter is niet meer toegestaan als op 1 januari 2026 de nieuwe Energiewet van kracht wordt. Daarin staat dat alle analoge energiemeters eruit moeten. Digitale energiemeters kunnen continu het stroomverbruik en de teruglevering registreren.

Netbeheerders willen in één keer de oude meters in straten, wijken of dorpen vervangen, zodat er op een dag zo veel mogelijk adressen afgevinkt kunnen worden en de kosten zo laag mogelijk blijven. Scholte van Netbeheer Nederland: „Mensen krijgen twee keer een aanbod. Wanneer de woningeigenaar blijft weigeren, voldoet hij niet aan de nieuwe Energiewet en zal de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur hierop handhaven middels een dwangsom.’’
„Dan kan ik dus nog één keer weigeren zonder dat het consequenties heeft’’, reageert Bakker droog. „Dat ga ik zeker doen.’’
De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) kan nog niet zeggen hoe hoog de dwangsom wordt. De grote vervangingsoperatie gaat drie jaar duren. Uiteindelijk moet op 31 december 2029 de laatste draaischijfmeter zijn verwijderd.

Liander heeft een nieuwe truc bedacht. Ze willen een actuele meterstand hebben. Ik heb hier al twee brieven over ontvangen. In de brief geven ze aan dat de meterstand los staat van de reden waarom deze dient te worden doorgegeven aan de energieleverancier. Ze zeggen nl. dat dit nodig is om te bepalen of de oude meter nog wel goed werkt. Ik heb tot nu toe beide brieven genegeerd, vorig jaar waren er ook alletlei dreigementen en is er helemaal niets gebeurd. We gaan het zien.

Mike

Wat is de gedachte achter die truc dan denk je Mike?
Ik snap het niet.
Bij mij is het ook gebeurd.
Ik had me niet verdiept in de achterliggende gedachte, maar vreemd is het wel.
De kosten van energie zijn opgelopen; ik snap dat het voor sommige mensen met veel energieverbruik belangrijk is om hun rekeningen te betalen: dat zij misschien tussentijds graag de prijzen bijhouden o.i.d. weet ik veel.
Wat een bezigheidstherapie weer.
Ik heb het een paar keer genegeerd (kwam er niet aan toe) en ook een keer tussentijds doorgegeven.

Zodra je de metetstand doirgeeft constateert de nerbeheerder dat de meter niet goed meer werkt en moet worden vervangen. Ik ben de netwerkbeheerder niet verschuldigd mijn meterstand door te geven, enkel mijn energieleverancier.

Mike

Ik vermoed dat ze de actuele data willen omdat ze dan beter het gebruik van een wijk kunnen inschatten. Er mag niet te veel terug geleverd worden, maar je wilt ook niet te veel verbruiken zonder zonnepanelen ingeschakeld hebben. Mensen kunnen niet zo snel reageren, maar een AI die het net monitort kan dat wel. Er wordt continu bijgeschakeld en afgeschakeld.
Bottom line is dat onder het mom van technische vooruitgang onze wensen als individu niet meer belangrijk is. Alles voor de hive zeg maar.

We zijn nu verhuisd maar op het oude adres hebben we ook heel lang die terugdraai meter gehad. Alle buren werden vervangen. Ik heb toen wat gesprekken gehad met een monteur. Technisch is het helemaal geen probleem als de meeste mensen maar digitaal zijn. Die paar die dan nog analoog terugleveren, dat kan het systeem wel opvangen.

Zodra je de metetstand doirgeeft constateert de nerbeheerder dat de meter niet goed meer werkt en moet worden vervangen. Ik ben de netwerkbeheerder niet verschuldigd mijn meterstand door te geven, enkel mijn energieleverancier.

Mike

@mike: Wow lekkere instinker als dat zou kloppen.
Vraag me wel af op basis waarvan ze dat dan doen: beweren dat je meter niet deugt als je tussentijdse standen doorgeeft.
Goed punt van : evt. aangeven dat je geen zonnepanelen hebt (dus waarom dan uberhaupt die smart meter idd): afgezien daarvan: als je niet teruglevert: dan heb je dat probleem volgens mij ook niet.
Aantakken op het collectief met je zonnepanelen moet je ook echt niet willen zoals het er nu uitziet.
Je wordt gelijk afgestraft.

Lekker veel geroeptoeter weer:

1024x576a.jpg
ANP
NOS Nieuws•Vandaag, 13:45

Mensen die nieuwe energiemeter weigeren kunnen volgend jaar boete krijgen​

Vanaf volgend jaar kunnen mensen een dwangsom opgelegd krijgen als ze weigeren hun oude draaischijfmeter in de meterkast te vervangen voor een slimme of digitale energiemeter. Het AD schrijft dat het om een groep 'notoire weigeraars' gaat die nog altijd geen slimme of digitale meter heeft.
Op dit moment hebben nog altijd ongeveer een half miljoen huishoudens zo'n draaischijfmeter. Redenen om deze te houden lopen uiteen. Veel weigeraars zeggen er geen te willen om privacyredenen. "Er zijn waarschijnlijk ook adressen waar het eerder technisch niet mogelijk was, of te uitdagend om de analoge meter te vervangen door een digitale", zegt Theo Scholte, woordvoerder van Netbeheer Nederland. .
Maar volgens het AD kunnen mensen met zonnepanelen er financieel baat bij hebben om zo'n oude draaischijfmeter te houden. De schijf daarvan draait namelijk gewoon achteruit als iemand met zonnepanelen stroom teruglevert aan het net.
Het blijft daardoor onduidelijk hoeveel elektriciteit iemand precies verbruikt en teruglevert en daardoor zouden er geen terugleverkosten kunnen worden betaald.

Weigeren mag niet meer​

Al jaren zijn netbeheerders druk bezig Nederlandse huishoudens aan een slimme of digitale meter te krijgen. Toch zijn er nog altijd mensen die liever niet zo'n meter in huis hebben. "Tot en met 2021 heeft iedere woningeigenaar in Nederland meermaals het aanbod van de netbeheerder gekregen voor het gratis plaatsen van een slimme meter", zegt Scholte.
Tot nu toe konden mensen zo'n digitale of slimme meter nog weigeren. Maar vanaf 1 januari komend jaar gaat de nieuwe energiewet van kracht en is iedereen met een oude analoge meter wettelijk verplicht die te vervangen. Netbeheer Nederland zegt dat vanaf 1 januari mensen weer gratis hun oude meter kunnen laten vervangen.

Beter beeld van energiegebruik​

Doordat er een einde komt aan de salderingsregeling moeten energiemeters ook kunnen meten hoeveel elektriciteit er terug op het energienet komt. Die gegevens moeten de netbeheerders helpen om een beter beeld te krijgen van het verbruik in Nederland.
"Met het meer gedetailleerde inzicht in verbruik én teruglevering, en daarmee in belasting van de stroomnetten, kunnen effectievere maatregelen door de netbeheerders worden genomen tegen netcongestie", aldus Scholte.
Netbeheerders zullen vanaf januari eerst nog meerdere malen contact opnemen met mensen die nog geen nieuwe meter hebben. Mochten mensen dan nog altijd weigeren dan wordt zaak overgenomen de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).
De RDI kan dan in het ergste geval een dwangsom opleggen als mensen nog altijd weigeren. Hoe hoog de dwangsom wordt is nog niet duidelijk. De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen.

Laatst bewerkt:
Hier in Frankrijk was mijn meter stuk, de dagteller stond stil.
Door gegeven aan de netwerkbeheerder en de energiemaatschappij.
Die deden vervolgens niets en er kwam facturen met hoge verbruik inschattingen
2023 en 2024 in totaal 14.000 kw/uur per jaar
Ik heb toen zelf een meter laten plaatsen uit China die na 5 maanden geen contact meer maakte met de app en de elektricien was overleden. Geschat verbruik 3.000 kw/uur
Administratie kantoor ingeschakeld als bemiddelaar / tolk
Dat duurde zo'n half jaar.
Eind resultaat, ik moest die slimme meter plaatsen of ik zou afgesloten worden
Nu is die slimme meter dus in werking sinds 21 mei en gaat men na -een- jaar terugkijken wat ik teveel betaald heb. Mijn schatting is nu dat ik wel rond de 3.000 kw/u ga uitkomen

MAAR ze passen gewoon afpersing toe om de slimme meter te aanvaarden
IK heb hem laten plaatsen in de kelder vanwege de straling (zat in de huiskamer) wat mij op 845 euro kwam te staan van Enedis netwerkbeheerder en 200 euro van een prive elektricien

Forum statistieken

Onderwerpen
4.607
Leden
8.688
Nieuwste lid
Jacq
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan