Energievreters

ruud

New member
Ik zag net dit http://www.aquariusage.com/index.cfm?newsid=18073&read=1 artikel.

Kennen jullie dat: die onbewuste of bewuste energievreters die zo moe maken dat je gedwongen wordt na te denken over een andere manier van leven?

Mijn eerste reactie was sinds ik ben ingestort: de afzondering.

En daarna komt de tijd om na te denken over relaties: van hoe het voor mij dan wel loopt.

Soms, eens als ik helderheid van geest heb en dat heb ik niet altijd/vaak niet, dan maak ik dingen behapbaar: bijv. maar afspreken voor een (half) uur met/bij iemand, beslissen voor mijn gemoedsrust dat ik als ik die en die bezoek dat ik dan in een hotel overnacht, dat ik mijn eigen voeding mee moet nemen en dat soort dingen.

En dan later sta ik versteld dat ik zo energiek was.

Maar dat heeft te maken met die inzichten van tevoren van hoe het voor mij te doen is.

Het is misschien heel logisch dit, maar voor mij eerder zeker niet.

Ik kende mezelf niet of niet genoeg om dit soort beschermende maatregelen op maat voor mezelf te nemen.

Ik vroeg me af of ik de enige ben die dit proces doormaakt.

Wat zijn voor jullie energievreters?

Mediteren jullie?

Ik niet.

 
Mijn energievreters zijn bepaalde klojo's die zich hier op het forum menen extreem negatief te moeten uitdrukken, zonder ook maar een sprankje humor of relativeringsvermogen. Dit zijn 'stekkerpersonen' die mij als 'stopcontact' gebruiken en parasiteren op mijn energie. Ik moet heel zorgvuldig zijn waar en wie ik mijn energie aan geef!

Mike

 
Het is niet voor iedereen hetzelfde, anders gezegd, niet iedereen gaat met stressfactoren hetzelfde om. Boor een deel is het afhankelijk van de conditionering, voor een ander deel het aangeboren karakter. Een factor die er variatie in brengt is de toestand van het lichaam, dit is inclusief de hersenen. Als het lichaam goed uitgerust is, zal er minder snel stress ervaren worden, is het lichaam vermoeid, dan zal er eerder de neiging zijn om meer stress af te weren, je kan dan boos worden omdat je "van het gezeik" af wilt.

Een andere kijk op het leven dan die je aangeleerd is kan de wereld er totaal anders uit doen zien, je perceptie bepaalt namelijk hoe je die wereld ervaart, perceptie is in hoge mate subjectief.

 
Energievreters zijn bij mij personen, zonder dat ik het echt door heb,energie bij mij weghaalen. Ik liet me in het verleden vaak meeslepen in hun wereld. Ik heb me leren wapenen door echt bij mezelf te blijven in gesprekken met dergelijke personen (zowel in persoonlijke ontmoeting als via de telefoon) en vooral niet mee te gaan in hun,vaak negatief, verhaal.

En als ik merk dat ik toch moe word, geef ik dat aan en treed ik uit het contact voor dat moment.

Ik mediteer geregeld. Ga volgende week weer een weekje op retraite. Die stilte vind ik super, geen radio, tv en mobiel. Heerlijk. Daarna kan ik ook veel meer hebben van rumoerige personen, dan wanneer ik zelf onrustig ben. Dan stoor ik me minder aan mijn omgeving en heb ik meer innerlijke rust.

En ik heb ook gemerkt dat ineens overstappen van veel koolhydraten naar weinig, mijn energieniveau behoorlijk deed dalen. Ben nu langzaam aan het overstappen en dat voelt beter.

Afgelopen weekend heb ik een leverreiniging gedaan, twee dagen later een hoge darmspoeling laten doen.

Bij die darmspoeling kwam erg veel rommel uit en daarna voelde ik me opgeruimd (ook mentaal) en erg fit.

 
Gerard, ik denk dat wat je hier zei een waarheid is als een koe:

Quote:
Een andere kijk op het leven dan die je aangeleerd is kan de wereld er totaal anders uit doen zien, je perceptie bepaalt namelijk hoe je die wereld ervaart, perceptie is in hoge mate subjectief.


Hoi Scheermes, als je op retraite gaat, ga je dan naar een klooster of zo? of een hotel / pension of zo ergens?

Fijn dat de hoge darmspoeling jou zo goed hielp!

Dan ben je waarschijnlijk nog niet zo ver heen met je gezondheid: bij mij liep de hoge darmspoeling uit op een regelrechte ramp (maar het was al een ramp in de dop uiteraard): https://www.fatsforum.nl/topic/darmspoelingen

 
Ik ga 10 daagse stiltemeditatie doen, 3e keer nu.

Twee keer in Italië geweest en nu in Engeland.

http://www.nl.dhamma.org/index.php?L=3

Je komt jezelf behoorlijk tegen in die 10 dagen, maar daarna voel je je super.

Diverse mensen die ik gesproken heb (in binnen en buitenland) die dezelfde positieve ervaring hadden. Maar ja, iedereen is anders :D

En ja, mijn gezondheid is ok. (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) Ben nu alleen aan het bewegen van suikerverbranden naar meer vetverbranden. En omdat ik vele jaren vetvrij heb gegeten, valt dat niet mee...

 
@scheermes, leuk dat je op retraite gaat! Ik ben 2 jr. geleden 5 maanden in vipassana retraite geweest in Azië en dat was n zeer intensieve en rijke ervaring. Jammer genoeg is mn energie nu zo laag dat ik dat niet meer ga volhouden. van 4 tot 22 u. iedere dag. Het was voor mijn fysieke energie een zeer uitputtende ervaring. Echter... spirituele en mentale energie waren zo helder en scherp als n huis ;)

Wens je veel plezier em wijsheid.

Mijn energievreters zijn mijn oude afweermechanismen, m.n. zelfmedelijden/machteloosheid. Ik heb in mn jeugd niet geleerd dat ik innerlijke kracht had. Deze ben ik afgelopen jaren aan het ontdekken, was ook hoognodig ;)

Toxische relaties met familieleden ben ik aan het afbouwen/loslaten. Helder waarnemen, scherp leren zien, onderzoeken, wat zijn de intenties van mij en van anderen. Mezelf trouw zijn, verantwoordelijkheid nemen. Toxische gevoelens als angst, oude schuld- en schaamtegevoelens leren dragen. Doorzien van en glimlachen naar projecties, oordelen en innerlijk conflict.. die van mezelf en die van anderen. n mooi en waardevol proces!

 
@lievergezond; 1e dag is ff wennen, maar als die gong gaat om 4uur op dag 2 is het al ok. Je ritme is zo laag, dat je weinig voeding nodig hebt en dat vroege opstaan is op een gegeven moment geen issue meer. Je krijgt alleen wel wat pijntje in het begin van het vele zitten.

@Benjo; 5 maanden Vipassana? Wellicht een andere traditie of zo? Het is nl. altijd 10 dagen en waar je ook gaat in de wereld, het programma is altijd identiek. In Engeland heb je een Long Course centre voor 20, 30 of 45 dagen.

Ik heb wel eens vaker van mensen gehoord dat ze Vipassana hebben gedaan en het dan over loopmeditatie hebben. Dat zit niet in de "traditionele versie", dus er zijn kennelijk varianten. Maar och, het is uiteindelijk allemaal een soort inzichtmeditatie en wat voor je gevoel bij je past is goed voor jou. Dat kan ook geen meditatie zijn...

@Sheila,Ja ik ben wel onder de pannen, 10 dagen incl. kost&inwoning voor slechts de prijs van wat je er zelf voor over hebt (donatie), achteraf obv je ervaringen, geen commercie. Er wordt voor me gekookt :D

 
Scheermes er zijn vele vormen van vipassana meditatie. Ik weet niet hoe je erbij komt dat de manier die jij doet 'de traditionele versie' is. Werkelijke 'vipassana' (insight) komt vaak pas na heel lang zitten en zeer intensieve training, en dan heb ik het over 'het directe pad naar verlichting' (stream-winner/sotapanna)

dit red je vaak niet met 10-45 dagen. De traditie die ik heb gevolgd is de oudste en zeer strenge Buddhistische traditie (Theravada). Ik heb maanden tussen Buddhistische Nonnen en Monikken mogen verblijven, hier wordt niet gedaan aan '10 of 20 daagse' het is n way of life, en je gaat in n zeer diepe transformatie, daar kun je niet na zoveel dagen uitstappen (ookal zou je willen) omdat de cursus voorbij is. Mn leraar was een leerling van U pandita, genaamd U Thuzana.

Scheermes ik wil je niet aanvallen, maar ik vind het belangrijk om uitgebreidere info te geven voor andere lezers. want zo kort door de bocht als jij het schetst is (traditionele) vipassana niet.

 
Traditionele versie stond niet voor niets tussen quotes.

Ik voel me niet aangevallen hoor, tis allemaal ok.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.686
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan