Endometriosis - ervaringen & advies gevraagd

downunder

New member
Sinds een week of twee ben ik bezig om veranderingen aan te brengen in mijn eetpatroon. Ik heb nu cod liver oil, boterolie en KZZ toegevoegd. Ik doe af en toe een milde leverreiniging (ei, citroen, olijfolie), ik laat de granen steeds meer staan (wil uiteindelijk compleet zonder, nu nog gekiemd roggebrood)en ik heb nu zo'n 5 liter rauwe melk gedronken (in anderhalve week; daarvoor zo'n 18 jaar geen melk gedronken). Ik eet meer eieren, kaas, vetter vlees, leverworst en over 't algemeen meer vetten.

Nu heb ik sinds enkele dagen last van druppeltjes tussenbloeding (bruinig en ik ben niet ongesteld). Ik heb dat in 't verleden ook gehad en dat is meestal reden om de alarmbellen te doen rinkelen i.v.m. mijn endometriosis geschiedenis. En ik voel mijn boek op die plekken waar ik in 't verleden endo heb gehad. Ik gebruik (nu nog) Yasmin.

Heeft iemand een idee wat 't kan zijn? Tips en adviezen zijn ook welkom want ik wil niet mijn (op dit moment redelijk goede) gezondheid ondermijnen.

 
hoi Downunder, Ik heb vermoedelijk het poly cystueus ovarieel syndroom (pcos): op echo's zijn cystes gespot op mijn eierstokken.

Dan kreeg ik als er weer een cyste op mijn eierstokken geknapt was een tussenbloeding.

En dat was dan ook meer bruinig bloed.

 
Hi Lievergezond

ok, dat zou 't dus kunnen zijn want ik heb ook PCOS. Alleen ik heb dit al jaren niet gehad en sinds de veranderingen in m'n eten en toevoegingen is het weer begonnen. Ik vroeg me dus af of er een link is tussen bijv. de melk en dit probleem. Eet/drink jij veel melkprodukten? Zit je aan de pil? Ik ben ook benieuwd of je een probleem hebt (gehad) met je bijnieren en zo ja, heb je er iets voor genomen?

 
hoi Downunder,

wat ik me herinner, is dat bij mij de cystes gingen knappen als deze gericht behandeld werden, eerst met de acupunctuur en later met resonantietherapie: beide hadden tot gevolg dat de cystes gingen knappen en dat ze weggingen.

Volgens mij heb ik nu geen cystes meer, maar ik weet het niet zeker: ik heb me er met de echo niet weer eens op laten testen.

Mijn laatste tussenbloeding dateert van de lente van 2011.

Ik zit niet aan de pil, maar dat zat ik ook niet toen de cystes bij mij werden aangetroffen.

Ik zou je aanraden om te stoppen met de pil: het is volstrekt onnatuurlijk dat je je lichaam een natuurlijk proces ontzegt: de menstruatie.

Het werkt ook bevorderlijk voor candida hebben meerdere behandelaren mij verteld.

Had ik dit geweten, had ik nooit begonnen aan de pil: pas toen ik iemand hielp met haar scriptie over de relatie tussen de pil en borstkanker, toen vielen bij mij de schellen van mijn ogen af.

Dat was in 1997.

Ik ben in 2007 ingestort en in 1997 dus al gestopt met de pil (na dat inzicht van de schadelijkheid van de anticonceptiepil voor de gezondheid): maar die pil heb ik wel 6 jaar geslikt en dat zal mij geen goed gedaan hebben.

Melk: ik drink sochtends yoghurt, smiddags karnemelk en savonds kwark.

Maar toen ik de cystes kreeg was ik juist niet aan de melk: ik gebruikte wel veel soja! (waar ik inmiddels sterke allergische reacties op vertoon ook als het gefermenteerde soja is).

Melk zo gebruik ik niet: alleen in gefermenteerde vorm.

Bijnieren: zeker weten dat ik daar een probleem mee had en nog heb: erg vermoeid was ik en iets minder vermoeid ben ik nog steeds.

Het zou kunnen dat je lichaam nu juist de ellende loslaat en ontgift.

 
Hi Lievergezond

Dank voor je uitgebreide antwoord! Jij hebt ook al heel wat achter de rug!

Ik hoop ook dat mijn lichaam nu aan 't ongiften is en dat het oude troep is die het opruimt of het nou uit cystes is of iets anders.

Ik ben mij er van bewust dat de pil heel slecht is. Ik ben in het verleden bij verschillende alternatieve behandelaars geweest en allemaal zeiden ze dat ze normaal gesproken hun patienten aanraden om te stoppen met de pil maar dat dit in mijn geval een groot risico met zich meebrengt (terugkeer van problemen) en zij hebben dit dus stuk voor stuk afgeraden. Nu ben ik bezig om wel daar naar toe aan het werken hoor. Ik wil de komende tijd stap voor stap dingen toevoegen en weglaten. Als ik dat gedaan heb dan wil stoppen met de pil en lever/gal gaan ontgiften. Maar eerst de darmen/maag op orde.

Heb jij ook iets voor de bijnieren genomen? Ik overweeg Adrenal of Multi Pro Gluco. Dat laatste omdat PCOS ook extra risico schijnt te geven op suikerziekte en MPG de boel reguleert. Maar ik twijfel nog een beetje over welke te nemen.

Soja is herkenbaar. Ik heb dit jaren gedronken ter vervanging van melk ivm lactose intolerantie maar ik kan daar inmiddels ook niet meer goed tegen. En nu weet ik dus sinds twee weken dat ik wel tegen rauwe melk kan :D Erg lekker, dus ik wil dit nu niet weer opgeven :wink:

 
Hoi Downunder, nu ik je verhaal lees, herinner ik me iemand met endometriose: en zij vertelde over het duivelsdilemma van stoppen met de pil en dat dan bij haar de ellende pas echt begint met pijntoestanden.

En dat is dan inderdaad te veel gevraagd van je!

Ik gebruik geen Adrenal en idd heb ik dat ook gelezen dat pcos een samenhang heeft met of onderdeel is van suikerziekte of prediabetes.

 
Hi Lievergezond,

inderdaad een duivelsdilemma. Ik heb al vaker pogingen ondernomen om te stoppen. Echter, met stadium IV endometriosis is dat best lastig. Mijn eerdere pogingen eindigden altijd in het ziekenhuis. Bij mij zit/zat 't o.a. in de darmen en lever. Niet zo gek dus dat mijn energieniveau vaak laag is. Ik heb de afgelopen jaren behoorlijk gezond gegeten maar heb altijd al het idee gehad dat wat ik er in gooi, niet goed wordt opgenomen.

Ik wil nu vooral mijn immuunsysteem zo sterk mogelijk maken en mijn energie op orde brengen. De afgelopen 15 jaar ben ik al veel met voeding bezig geweest en de WP manier spreekt mij aan. Ik leer ook ontzettend veel via het forum en Mike legt de dingen duidelijk uit.

Ik ben benieuwd naar ervaringen & tips van anderen....

 
Quote:
Ik ben in het verleden bij verschillende alternatieve behandelaars geweest en allemaal zeiden ze dat ze normaal gesproken hun patienten aanraden om te stoppen met de pil maar dat dit in mijn geval een groot risico met zich meebrengt (terugkeer van problemen) en zij hebben dit dus stuk voor stuk afgeraden. Nu ben ik bezig om wel daar naar toe aan het werken hoor.


Dat is de oorzaak van je probleem! Je krijgt een overdaad aan oestrogenen binnen en oestrogeen is een groeihormoon. Elke vorm van groeisels (cystes, vleesbomen, knobbels, tumoren) hangt samen met een overdaad aan oestrogenen. Vandaag nog stoppen met die pil!

Mike

 
Mike,

Dat probleem van veels te veel oestrogenen had ik al voor de pil en ik snap dat 't niet goed is. Stoppen wil ik wel maar alleen met een goed alternatief om de hormonen in balans te krijgen. Ik twijfel tussen Adrenal en Multi Pro Gluco (die laatste gezien m'n PCOS). Heb jij advies? Gewoon kijken waar 't schip strandt vind ik geen optie.

 
Als je al oestrogeendominant was voordat je aan de pil begon, had je je nog een paar keer achter de oren moeten krabben alvorens te beginnen aan een oestrogenenbom als de pil. Waarom zie je MPG als de betere keus gezien jouw endometriose?

Mike

 
Op 17-jarige leeftijd heb ik blindelings het advies vd huisarts opgevolgd, gewoon omdat ik wel naar school wilde blijven gaan. Veel info was er in die tijd ook niet over te vinden (over mijn pijnklachten bedoel ik), laat staan dat ik toen al de diagnose endo/PCOS had. Die diagnose kwam pas ruim een decennium later. Daarna is het me zowel door reguliere als alternatieve therapeuten/artsen afgeraden om van de pil te gaan omdat ik te zware problemen had.

MPG, dat vroeg ik me af gezien mijn PCOS en het daarmee geassocieerde risico op suikerziekte maar ik ben zoekende en twijfel dus tussen de twee. MPG adviseer jij in je PDF over bijnieruitputting en dat zette mij aan het denken (en twijfelen :wink: )

 
Sinds het schrijven van dat ebook ben ik steeds meer Adrenal gaan aanraden (dat kende ik nog niet ten tijde van het schrijven), dus daar gaat mijn voorkeur naar uit.

Mike

 
Downunder, doe niets overhaast.

Op dit forum heb ik al heel veel interessante dingen gelezen. Persoonlijke ervaringen van forumleden zijn vaak erg inspirerend.

Maar steeds meer word ik me ervan bewust dat het net 'persoonlijke' ervaringen zijn.

En wat goed is voor jou, kun jíj alleen weten.

Ik ben jarenlang echt anti-pil geweest. Toen ik een aantal jaren geleden last kreeg van 'hormonale disbalans' is er een periode geweest dat ik heel dankbaar was dat die pil er was en dat ik ze kon nemen. Ja, er zijn negatieve bijwerkingen, maar soms wegen die niet op tegen andere zaken. Soms is de pil wél een (tijdelijke) uitkomst.

Ik heb daaruit geleerd om minder zwart/wit te oordelen over die dingen. Vaar je eigen koers, zie wat voor jou werkt.

Ivm oestrogeendominantie: Heb je je al eens geïnformeerd over bio-identieke progesteroncrème? Dat zou volgens bijvoorbeeld Dr Lee ook kunnen helpen tegen die hormonale disbalans.

Vooral ivm hormonen lijkt het me héél belangrijk om veel te lezen, en niet alleen op dit forum. (Ik vind bijvoorbeeld adrenal supplementen ook niet iets waar je zomaar even aan begint.)

Tot zover mijn 'persoonlijke' mening/bezorgdheid... :wink:

 
Miss M,

dank voor het delen van jouw ervaringen en je bezorgdheid! Het is inderdaad een heel gepuzzel en ik wil inderdaad mbt hormonen niets overhaast doen. Ik zie dat jij ook al heel wat hebt meegemaakt op hormoongebied en je bent dus ervaringsdeskundige. Progesteroncreme, daar zal ik nog eens induiken. Ik speur iedere dag wel even op internet voor oplossingen.

Dat anti-pil zijn herken ik wel. Ik zit er ook liever niet aan en ik zie 't als een noodzakelijk kwaad. Hopelijk zit ik over een paar jaar in de overgang en is het niet meer nodig. Als ik voor die tijd kan stoppen dan is het mooi! Ik wil me daarop voorbereiden door mijn immuunsysteem op te bouwen. Ik heb een geschiedenis van ontstekingen maar de laatste jaren gaat dat gelukkig goed. Voeding heeft ook altijd veel geholpen en is lekker :-)

 
Ik spreek altijd over de 'hormonenjungle' :roll: omdat ik het zoooo ingewikkeld vind. Alles is natuurlijk verbonden met elkaar en wat is de kip en wat is het ei.

MIsschien vind je nog nuttige info op de site 'hystersisters'. Geeft erg goede basisinfo.

En dan zijn er nog 2 dokters Wilson (een James en een Lawrence, geloof ik) die allebei interessante dingen te vertellen hebben over onder meer bijnieruitputting, hormonen, detox...

Ivm oestrogeendominantie:

Tijdens de overgang (en in de aanloop daarnaartoe) ben je vaak nog vatbaarder voor oestrogeendominantie omdat naar het schijnt je progesteronproductie als eerste naar beneden tuimelt. Je kunt altijd een bloedcheck laten doen om je actuele hormoonstatus te kennen. Dat is dan natuurlijk maar een momentopname, maar het vertelt je toch al iets. Mij werd aangeraden om dat 7 dagen voor je volgende menstruatie te doen, dan zouden je vrouwelijke hormonen op hun piek moeten zijn.

Wat ik ook geleerd heb is dat het niet gaat om de absolute waarden, maar om de onderlinge verhouding. (Zo kun je een oestrogeentekort hebben en toch oestrogeendominant zijn. Klinkt gek maar klopt wel.)

Het afgelopen jaar heb ik ook ondervonden dat supplementen een krachtige (soms ongewenste) werking kunnen hebben en dat je er beter omzichtig mee omspringt, idem dito dus voor die progesteroncrème of die adrenal.

 
@ MissM
Quote:
Soms is de pil wél een (tijdelijke) uitkomst.


Ja ik heb het ook echt gezien bij iemand in mijn omgeving die ik ken: die moet een operatie als ze niet de anticonceptiepil slikt, want de endometriose begint bij haar anders accuut toe te slaan.

Echt verschrikkelijk!

 
Dank voor jullie reacties! Ik moest dit allemaal echt even laten bezinken want stoppen met de pil kan bij mij inderdaad voor een snelle verslechtering en ziekenhuisopname zorgen. Ik heb de afgelopen weken veel gelezen over de progesteroncreme en ga dit in de nabije toekomst proberen. Mogelijk eerst in combi met de Yasmin en daarna zonder. Eerst wil ik mijn bijnieren laten aansterken. Ik heb de Adrenal besteld dus ga daar hopelijk nog deze week mee beginnen.

De afgelopen week heb ik Oxypowder genomen om mijn darmen op te schonen. Reden was dat ik plotseling (twee weken terug) op een avond last had van een harde donkergroene/zwarte "bal" die er met moeite uitkwam. Dat heb ik anders nooit. Door de Oxypowder voel ik mij prima opgeschoond :D

Volgens mij zit er ook wat vast (blokkage) in mijn galblaas, het brandt ook af en toe een beetje. Hoop dat met de Adrenal mijn ontstekingsgevoeligheid eerst wat omlaag gaat. Daarna met de zuiveringen beginnen.

 
Snelle reactie, progesteroncreme heeft mij destijds veel goed gedaan. Ik kreeg ook de diagnose pcos na het stoppen met anticonceptie. Ben toen o.a. de creme gaan gebruiken en kreeg toen weer een cyclus. Ook bleek mijn schildklier te traag. Er ligt ook een relatie tussen trage schildklier en pcos. Maar dat hebben jullie al misschien uitgezocht! Iig wat mij hielp was stoppen met de pil en o.a. de creme gaan gebruiken.

 
@Frida

Goed te horen, een beetje aanmoediging met positieve resultaten is wel fijn! Ik wil nu eerst starten met de adrenal en dan volgende maand de creme gaan bestellen. Het loopt allemaal flink op dus ik doe het even in fases. Ik weet niet van een relatie tussen trage schildklier en pcos, ik wil dat probleem ook best oplossen maar aangezien dat geen pijn geeft (zoals endometriosis wel doet) ligt dat qua prioriteit iets naar achteren. Het blijft wel een gepuzzel dus het is wellicht handiger om eerst dat boek te bestellen. Dan kom ik iets meer beslagen ten ijs. En mogelijk dus ook aan de lugol jodium.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan