emotioneel door stoppen met koffie?

kaasmeisje

New member
Dit is de eerste dag dat ik geen koffie drink met de wetenschap dat dit voor morgen ook geldt, etc. Ik wil namelijk mijn lever reinigen. Ik voel mij alleen verschrikkelijk geprikkeld en verdrietig. Ik twijfel of het de hormonen zijn (ik weet niet hoever ik in mijn maand ben) of dat het komt doordat ik nu geen koffie op heb. Wie herkent dit?

 
Persoonlijkheden ik het helaal niet gelukkig. Heb de koffie altijd goed kunnen laten staan en drink het alleen op het werk of buiten de deur.

Paar weken terug nog met een vriendin over gesproken. Zij kan dus echt niet meer zonder koffie, tenzij ze daadwerkelijk gaat afkicken. En dat duurt bij haar weken. Vooral haar humeur heeft er erg onder te lijden, waardoor ze iedere keer weer opnieuw begint met koffie drinken. Ze heeft het nog niet vol kunnen houden tot na de hoofdpijn en emotionele achtbaan.

Ik zou het eerst even een paar dagen aankijken. Weet dat koffie net zo verslavend kan zijn als bv nicotine. Blijf je je vervelend voelen, dan kan je gaan kijken of er misschien iets mist wat je wel terug vindt in koffie.

Sterkte!

 
Het kan heel goed hoor, dat je er wat emotioneel van wordt. Het is inderdaad enorm verslavend. En als je stopt met een verslaving kan dat gevoelens oproepen. Wat Alexandra zegt over haar vriendin hoor ik zo vaak van mensen: die proberen te stoppen, ze krijgen te veel klachten, en beginnen maar weer met koffie. Hopelijk zet je nu door! Mijn vriend is ook net van de koffie af, en drinkt op het werk nu thee en rauwe melk. Alleen heeft hij totaal geen klachten, begrijp er niks van (hij dronk ook niet zo veel koffie, maar toch).

 
Ik kon me op het werk helemaal vol gooien met koffie en thuis geen koffie drinken. Het is 1 van de weinige verslavende voedingsmiddelen waar ik niet gevoelig voor ben mbt afkicken. Dus hetzelfde als jouw vriend San. Het kan ook zijn dat het "ding" dat we uit de koffie halen genoeg aanwezig is in het lichaam om zonder klachten door te functioneren.

 
Misschien is dat idd wel zo. Mijn vriend zegt ook dat hij koffie nooit "nodig" had. Ik vroeg hem elke avond of hij echt niks gedronken had, kon niet geloven dat het hem zo makkelijk afging. Maar zelfs in het weekend heeft hij nu geen koffie op. Misschien hebben jullie wel standaard caffeine in het lijf ;-)

 
Kaasmeisje, wat jij beschrijft is heel herkenbaar. Ik had hetzelfde toen ik 17 jaar geleden stopte met roken. En later weer toen ik ook de koffie liet staan. Je moet er echt een paar weken doorheen en dan verdwijnt het rotgevoel. Dat rotgevoel heeft er bij mij wel voor gezorgd dat ik niet weer opnieuw ben begonnen, want dat wilde ik niet nog een keer meemaken.

 
Je kunt Kardemom in de koffie toevoegen en biologische koffie nemen dan is de koffie weel zachter en neem dan gewoon 2 kopjes per dag, niet meer.

Als je dan nog iets wilt is goede zwarte thee een optie, bij de Turkse winkel is meestal een zeer goede kwaliteit thee, onbespoten

Naast de belangrijke functie als parfumeerder en smaakmaker is kardemom ook al eeuwen geneeskrachtig gebruikt. Kardemom (elaichi) is in de duizenden jaren oude Ayurvedische geneeskunde een belangrijk verwarmende specerij. (Het verlaagt de kapha en vatha en stimuleert de pitta). De oude Egyptenaren kauwden kardemom om hun gebit te reinigen. Zelfs de Vikingen gebruikten kardemom, ze kwamen het tegen in Constantinopel en tot op de dag van vandaag wordt kardemom in de Scandinavische keuken gebruikt.

Belangrijkste eigenschappen van kardemom is dat het de spijsvertering verbetert en winderigheid, kramp, zuurbranden, misselijkheid en indigestie vermindert. Kardemom heeft een gunstige uitwerking op maagklachten en is doordat het maagsappen stimuleert, eetlustbevorderend. Het stimuleert de stofwisseling en kan dus ook helpen in de strijd tegen overgewicht.

Kardemom kan ook helpen bij hoest, heesheid, griep, luchtweginfecties, blaasontsteking en gistinfecties.

Op psychisch niveau werkt het energiegevend, verhelderend, anti-depressief, verwarmend en afrodiserend. Het brengt terug naar het centrum en geeft zelfvertrouwen.

Kardemom in het eten maakt het beter verteerbaar. Het helpt vaak bij een slechte adem of knoflookadem.

In de Arabische wereld is kardemom vooral populair in de koffie. Koffie met kardemom is een teken van gastvrijheid. Zowel in Arabische als Turkse koffie zit kardemom. De reden hiervan is waarschijnlijk niet alleen de smaak. Kardemom neutraliseert namelijk de werking van cafeïne.

 
De cafeïne jaagt in ieder geval de bijnieren op op een onnatuurlijke manier. Verder hebben veel koffiemachines pads en dergelijke met veel e-nummers. De koffiemachines op werkplekken bevatten volgens mij geen koffie meer, alleen maar geur, kleur en smaakstoffen....

En er zijn vast wel meer redenen waarom koffie niet goed is voor je. Anders zou iedereen er zo mee kunnen stoppen. Het verslavende effect is op zich al een reden om het niet te gebruiken.

Mooi stukje over kardemom Johan, maar een slecht advies mbt koffie. Je houdt daarmee de verslaving in stand en waarom zou je dat willen?

 
Herkenbaar. Ik ben drie maanden geleden gestopt met koffie, en het gaf me na twee dagen enorme hoofdpijn. Het type hoofdpijn waarvan je herkent dat het van een verslaving is. Op bed gaan liggen en de dag daarna was dat alweer over. Toen had ik nog een maandje af en toe dagen dat ik dacht weer eens lekker te gaan beginnen, maar ook dat is over.

Uiteindelijk krijg je minder hoofdpijn als je met koffie stopt (koffie drijft vocht af), het is een welkome rust voor je lever en bijnieren, en je bloedsuikerspiegel wordt stabieler.

 
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/52096-nadelen-van-koffie-voor-de-gezondheid.html

Hier meer nadelen van her drinken van koffie. Het gooit gewoonweg je hele systeem in de war!

 
In de allernieuwste Wise Traditions, het kwartaalblad van de WAPF, staat bij de ingezonden brieven een brief van een gepensioneerde arts, die verder kijkt dan zijn neus lang is. In zijn brief schrijft hij over koffie en PMS het volgende:

Quote:
I have seen hundreds of patients with PMS and 90 percent were addicted to chocolate and coffee. With withdrawal of the offending substances and the addition of a few vitamins, the PMS invariably disappeared.


Uit dit citaat kun je wel opmaken hoeveel effect koffie of stoppen met koffie kan hebben op je emotionele functioneren. Maar volgens enkele feministisch ingestelde forumleden hier heeft het daar allemaal niets mee te maken. Sterker nog, het is het vieren van je vrouwelijkheid, omdat je het 1 week per maand allemaal niet meer pikt (laat je de rest van de maand je dan wel onderdrukken?).

Ik schreef in een andere topic:

Quote:
Wangedrag goedpraten omdat je de rest van de maand teveel rotzooi eet en eens per week ontgift van die rommel, waardoor je complete hormoonhuishouding overhoop ligt en waardoor je gedrag wel degelijk zwaar beinvloed wordt, is geen teken van 'ik pik het niet langer meer' en anderssoortig feministisch gezwets, het is inderdaad een teken van zwakte. En dus moet je jezelf lichamelijk sterker maken. Het gaat om een stabiele bloedsuikerspiegel en een stabiele hormoonspiegel. Het gaat erom dat je je volledige menselijke potentieel verwezenlijkt, of je nu man of vrouw bent, en stemmingswisselingen niet goedpraat uit naam van 'feminisme'!


Die laatste Wise Traditions is sowieso interessant, omdat er een artikel in staat dat specifiek is gewijd aan het verband tussen gewelddadig gedrag en voedingstekorten:

http://www.westonaprice.org/environmental-toxins/violent-behavior-a-solution-in-plain-sight

Niet voor niets is een andere benaming voor woede 'gif' en woedend 'giftig'. Wil je werkelijkheid je vrouwelijkheid, je mannelijkheid, je MENSELIJKHEID vieren, neem dan zo weinig mogelijk gif tot je!

Mike

 
In de laatste editie van Wise Traditions staat ook een boekbespreking van het nieuwe boek van Christine Cronau genaamd Fat Revolution: http://christinecronau.com/fat-revolution/

Ik denk dat we ons in Nederland ook moeten gaan opmaken voor de volgende stap. De eerste stap was de lancering van dit geweldige forum door Milke. Wellicht dat een volgende stap een brede Vet Revolutie in ons land zal zijn.

 
als koffie en PMS een verband hebben dan hoop ik dat ik door het stoppen met koffie minder last heb van klachten. Ik ben nu niet ongesteld (voor alle duidelijkheid). Eerder werd ik altijd in een soort geleidelijke lijn ongesteld licht -> zwaar -> licht. Tegenwoordig ben ik het in een keer, bam boem, heel zwaar en heb ik pijn en ook nog eens last van mijn ontlasting (alsof het elkaar in de weg zit).

 
Ik vind Christine Cronau er maar eng uit zien. Ik hoop dat de vertegenwoordiger van de Nederlandse vet revolutie meer een voorbeeld is van gezondheid.

 
Ideale menstruatie is in 1 keer, zonder pijn en ongemak. Maar door onze disbalans is dat vaak niet en komen er vele klachten bij kijken. Het is aan ons om deze disbalans op te heffen en te zorgen voor een goede balans. En ik ben ervan overtuigd dat deze ligt in goede voeding.

Eigenlijk hebben wij vrouwen een extra voordeel, iedere maand kunnen wij meten hoe we er op lichamelijk en psychisch gebied voorstaan. Dus weten we ook waar nog werk aan de winkel is. Het begint met een gifvrije basis, anders kan je nooit goed (gevoelsmatig) meten en weten waar je tekorten liggen.

Dus de koffie laten staan en verder werken aan het aanvullen van de tekorten!

 
Dank je, satfat, voor de lovende woorden. Ook jij slaat de spijker op z'n kop, Alexandra! Nederland is er klaar voor en niet klaar voor tegelijk. In weer een andere topic schrijf ik:

Quote:
Ik wist nooit wat ik moest denken over dat 21 december 2012-verhaal, maar ik kan niet anders dan constateren dat we qua bewustzijn een regelrechte splitsing der wegen meemaken, waarbij een tussenweg niet meer mogelijk is.


In die brief van die gepensioneerde arts in de Wise Traditions staat ook te lezen dat we op fysiologisch niveau veel primitiever zijn dan we willen toegeven en dat onze hersenen een fysiek en biologisch orgaan zijn dat fysiek en biologisch gevoerd moet worden. Weston Price schreef exact hetzelfde:

Quote:
Een normale hersenfunctie wordt niet gezien als even biologisch als de spijsvertering.


Quote:
Denken is even biologisch als de voedselvertering en hersendefecten bij embryo’s zijn even biologisch als klompvoeten.


Mensen die dit weigeren onder ogen te zien, sluiten hun ogen voor de 'nieuwe waarheid' waar Price het over heeft:

Quote:
Een nieuwe waarheid is als een nieuw zintuig, want daarmee komt het vermogen om dingen te zien die we nooit tevoren zagen – en dingen die niet gezien worden door hen die die nieuwe waarheid niet bezitten.


Deze 'nieuwe waarheid' is eigenlijk een oude waarheid. Willen we ons op geestelijk, emotioneel en spiritueel niveau verbeteren en ontwikkelen, dan moeten we ons allereerst beter VOEDEN. Ik moet constateren dat sommige mensen hardnekkig vast blijven houden aan achterhaalde geloofsovertuigingen en dat er tegelijkertijd een groeiende groep mensen is die bereid is om bestaande geloofsovertuigingen overboord te zetten en groei door te maken door een verbeterde fysieke en biologische voeding.

Dit wisten we altijd al, ook in onze cultuur. Je leert hier niets nieuws, je leert hier iets ouds. Waarom denk je dat een arts een 'recept' uitschrijft? We hebben ons altijd geheeld met voedsel! Waarom denk je dat mensen die 'gestoord' of 'ziek' gedrag vertonen 'gestoord' en 'ziek' worden genoemd? Je komt hier ook niet om iets aan te leren, je komt hier om iets af te leren. Wat je af moet leren zijn opgedrongen denkbeelden, halve waarheden en hele leugens, die je via het onderwijs, via de media en via de maatschappij hebt meegekregen als 'waarheid'. En wat je accepteert als waarheid, dat is wat je waarmaakt!

De boodschap van Weston Price is daarom anno 2013 actueler dan ooit. Price constateerde dat mensen die zich goed voedden geen gedragsproblematiek kenden:

Quote:
De mensen in de Lötschentalvallei vormen een gemeenschap van totaal tweeduizend die een wereld op zich zijn. Ze hebben geen arts of tandarts, omdat ze er zo weinig behoefte aan hebben. Ze hebben geen politieagent of gevangenis, omdat er geen noodzaak voor bestaat.


En de basis hiervoor, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, is VOEDING. Price hierover:

Quote:
Massagedrag is het gevolg van natuurlijke krachten, waarvan de uitingsvorm niet te veranderen is door middel van voorlichting. Deze vereist correctie bij de bron.


Quote:
Er is een voedingsbasis voor moderne fysieke, mentale en morele degeneratie.


Door alle discussies verliezen we deze belangrijke basis van zijn gedachtengoed nog wel eens uit het oog. In de moderne samen-leving (is eerder een 'alleen-leving') worden de dingen vaak hopeloos ingewikkeld gemaakt en worden er allerlei dingen bij gehaald die allemaal terug te brengen zijn naar deze eenvoudige, primitieve basis. Het gaat eerst en vooral om VOEDING. De moderne mens is ondervoed, in alle opzichten. Het tij is alleen maar te keren door het wegwerken van voedingstekorten, al het andere is bijzaak!

Mike

 
Ook in de nieuwste Wise Traditions een brief van een lezer die het verband legt tussen gewelddadig gedrag als gevolg van ontstoken hersenen door vaccins die de bloed-hersenbarriere doordringen.

Aan de positieve kant een brief van een vrouw met beginnende osteoporose (botontkalking) die in 2 jaar tijd haar botten wist te remineraliseren op basis van slechts 1 voedingsmiddel: rauwe melk!

Mike

 
Kaasmeisje, kan het ook niet zijn dat je het gevoel hebt heel veel te moeten opgeven als je de koffie moet laten staan en dat je het zo erger maakt als het is? Misschien eens lekkere thee gaan uitzoeken, een mooie plant verse munt in de tuin planten voor in de thee en nieuwe theekopjes kopen! ik noem maar wat he, thee kan ook smaken! Ik drink nog wel eens koffie als ik in een cafe ben, en dan alleen maar koffie verkeerd, omdat ik die vieze lipton thee die ze daar meestal hebben niet lust maar verder ben ik van de koffie af.

 
Quote:
Ook in de nieuwste Wise Traditions een brief van een lezer die het verband legt tussen gewelddadig gedrag als gevolg van ontstoken hersenen door vaccins die de bloed-hersenbarriere doordringen.



Mijn moeder had waarschijnlijk verstopte hersenen, als gevolg van een leven lang zwaar roken. Ze kon niet stoppen.

de Quote zo lezende bedenk ik me dat mijn moeder die keuze ook niet meer heeft kunnen maken gezien haar beschadiging o.a. van haar hersenen daardoor. Ze liep heel slecht en was de laatste jaren een beetje depressief/chagrijnig.

Ik hield veel van haar, ze was altijd een fantastische moeder en oma.

Ze is vorige week op 71-jarige leeftijd overleden..

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan