• Beste forumleden, we maken nu gebruik van nieuw forum software. Je oude wachtwoord werkt hier niet meer. Klik op aanmelden en dan op de link "wachtwoord vergeten". Je kunt dan je wachtwoord opnieuw instellen.

Elke dag een inslaap probleem

G

Guest

Guest
Sinds deze week gaan onze dochters weer naar school. En moeten onze dames weer rond 20.00 naar bed. Elke avond is het weer een strijd, want ze kunnen niet slapen. Dit probleem hebben ze dus al tijd. Ik weet echt geen oplossing voor dit probleem, heeft iemand enig idee wat en hoe dit kan? Ik heb dit weleens met moeders op het schoolplein over gehad en hun geven hun kids melatonine(lichaams eigen stof ???)lijkt mij niet zo'n goed idee, maar uit bed om 07.00 verloopt dan ook met huilen, zo moe zijn ze dan. En ik vind het echt heel sneu voor hun.weet iemand evt.wat ik eraan kan doen

Grt Lola

 
G

Guest

Guest
Ik gebruik bachbloesems. Rescue heb ik altijd een flesje van bij me. Als ze uit hun doen zijn, gevallen, zenuwachtig en voor het slapen gaan ze moeilijk kunnen inslapen.

2 druppels in een glas water. Baadt het niet, schaden doen bachbloesems zeker niet.

 
G

Guest

Guest
Melatonine is een hormoon dat afhankelijk is van serotonine. Dit ritme op vroege leeftijd verstoren lijkt me ook niet zo handig.

Serotonine wordt in de ochtend aangemaakt wanneer het licht is. Hoe meer licht, hoe meer serotonine. Zonlicht is hier dus heel belangrijk.

Serotonine heeft echter wel wat bouwblokken nodig om door het lichaam gevormd te worden. Ik kan niet zo snel het lijstje vinden waar serotonine afhankelijk van is. In ieder geval van 5-HTP (tryptofaan) en tryptofaan is weer afhankelijk van allerlei stofjes.

Als er te weinig serotonine is zal de omzetting en verwerking van serotonine naar melatonine ook moeizamer gaan. Van melatonine wordt je slaperig.

 

Webmaster

New member
Om die reden wordt wel eens geadviseerd om wat koolhydraten te nemen voor het slapen gaan, een klein handjevol of lepeltje, bijv. honing of bessen. Koolhydraten verhogen kortstondig de aanmaak van tryptofaan, de voorloper vann serotonine. Dit helpt ook om de bloedsuikerspiegel stabiel te houden 's nachts. Dit moet natuurlijk alleen als je te weinig vet eet en te veel koolhydraten. Tryptofaan zit ook rijkelijk in orgaanvlees. Dit stabiliseert tevens de bloedsuikerspiegel, dus dan heb je twee ineen.

Mike

 
G

Guest

Guest
Melatonine wordt aangemaakt zodra het licht vermindert. Ergens niet zo gek dat je dan om 8 uur nog niet slaperig bent. En om 7 uur 's ochtends is het bijna nog schemerig, dus inderdaad wel vroeg om op te staan. Misschien toch wat later er in leggen en er vooral voor zorgen dat er geen activiteiten meer zijn voor het naar bed gaan, ik denk dat rustig inslapen en dan doorslapen meer compenseert dan uren bezig zijn om de boel rustig en stil te krijgen wat alleen maar stress oproept.

 

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Denk ook aan magnesiumtekort, ik gebruik zelf magnesiumolie, dat wrijf ik iedere avond op mijn buik. Voor kinderen kan het gebruik van magnesiumzouten(voetenbadje) voor het slapen beter zijn.

Kinderen hebben nogal eens last van een prikkelende huid door de olie.

(lees: www.zechsal.eu)

Ik heb deze zouten ook besteld voor mijn zoontje en kleinzoon.

Die vinden allebei de olie niet fijn, ik wel hoor, heerlijk.

Maar bij zechsal adviseerden ze om bij kinderen de voetenbadjes te geven.

 
G

Guest

Guest
Hier hetzelfde probleem. Ik vind zomertijd ook echt een ramp!!

De oudste is niet zo`n probleem maar de jongste wel. Die moet smorgens ook echt wakker worden en s avonds kan ze makkelijk heel lang opblijven.

 

Webmaster

New member
Je bijnieren trekken de warmte niet, daarom. Zie ook de laatste opmerkingen in de topic over sporten over je circulatie.

Mike

 

Angela

New member
Heb je de slaapkamers donker genoeg? Als je die super verduisterd d.m.v. verduisteringsgordijnen, screens aan de buitenkant e.d. dan slapen ze volgens mij eerder omdat je in donkere omgeving meer melatonine aanmaakt.

Ik had het probleem ook bij mijn dochter. Heb haar in die tijd ook wel melatonine gegeven zodat ze rustig werd. We hebben het niet lang gebruikt.

 

Webmaster

New member
Je kunt er heel groggy van wakker worden. Heb je het ene probleem opgelost (in slaap vallen), heb je weer een ander probleem (ontwaken). Je moet dus heel zorgvuldig doseren, want 's ochtends vroeg moet de cortisolcyclus weer volop in gang zijn.

Mike

 
G

Guest

Guest
Wegens inslaapproblemen hebben we hier ook een tijdje melatonine gebruikt. Jongste dochter was er al snel weer af: in plaats van inslaapproblemen, kreeg ze problemen met doorslapen.

Ze is er achter gekomen dat als ze geen suiker eet, ze niet 'opgefokt' is of angstig, en zomaar inslaapt...

 
G

Guest

Guest
mike, bedoel je dat het slecht is om bv met een rolluik te slapen?

ik heb heel mijn leven altijd in het donker geslapen vanaf kind was ik gewend dat mijn moeder alles donker maakte.

zelfs als we op vakantie gingen nam ze vuilniszakken mee voor de ramen.

bedoel je dat het niet goed is om het donker wakker te worden?

dat je dan minder cortisol aanmaakt?

kan dat bijnierproblemen later veroorzaken dat in het donker slapen

 

Webmaster

New member
Ik had het over de toediening van melatonine. In het donker slapen is juist heel erg goed! Zoals Angela al schreef:

Quote:
Heb je de slaapkamers donker genoeg? Als je die super verduisterd d.m.v. verduisteringsgordijnen, screens aan de buitenkant e.d. dan slapen ze volgens mij eerder omdat je in donkere omgeving meer melatonine aanmaakt.


Mike

 
G

Guest

Guest
ok mike dan haalde ik wat door de war ik dacht dat je bedoelde dat het niet goed was om in het donker wakker te worden.

 
G

Guest

Guest
Quote:
Je bijnieren trekken de warmte niet, daarom. Zie ook de laatste opmerkingen in de topic over sporten over je circulatie.


;-) Ik bedoel de zomertijd dat de klok een uur verschuift. En dat die kinderen daarvan echt uit hun ritme raken.

Maar voorheen kon ik inderdaad slecht tegen de warmte (en kou), vooral mijn benen en handen en hoofd ,maar het gaat dit jaar heel erg goed moet ik zeggen! De winter komt eraan dus ook ff kijken of ik beter tegen de kou bestand ben moet nog blijken.

 

Webmaster

New member
Dit is ook voor mij het eerste jaar dat ik echt de warmte goed kan hebben. Zal nooit een echte fan worden van de zomer, maar het is al heel wat dat ik niet passief en chagrijnig word van die koperen ploert!

Mike

 

autumn

New member
Ik hou van veel frisse lucht in de slaapkamer. Ik heb zomer en winter altijd het slaapkamerraam wagenwijd open staan. Bij warm weer doe ik ook alle slaapkamerdeuren open en de ramen van de andere kamers, zodat het heerlijk doortocht. Het nadeel is licht en herrie want dat maakt dat ik 's ochtends wel eens vroeg wakker word en wakker blijf. De oplossing is oordopjes en een slaapmaskertje. Als ik om 5.00 uur wakker word en het is al licht, dan zet ik mijn slaapmaskertje op en slaap beter langer door. Oordopjes doe ik vaak in, vooral als alle deuren open staan.

 
G

Guest

Guest
dank jullie wel voor de ideen en het meedenken.

ik heb idd de slaapkamers donker gemaakt en ik zorg voordat ze gaan slapen dat ze eten en drinken(in vorm van lekkere bottensoep en een glas rauwe melk)in een rustige omgeving.

het doorslapen gaat gelukkig heeel goed.

maar ze hebben adhd en pdd-nos en daardoor geen rust in hun hoofd dus....

vanavond heb ik ze later op bed gelegd en moet zeggen dat het iets wat beterder ging

grt lola

 

Ufo

New member
Slaap moet je voorbereiden.

Dus: Sleep ze niet achter de tv of computer vandaan en als ze in bed liggen knip niet in één keer het licht uit.

Op de rand van het bed: praat even met ze, hoe ze de dag beleefd hebben. Wat ze er nog over kwijt willen. Dan hoeven ze over die onderwerpen vast niet meer wakker te liggen.

Laat de eerste uren van de nacht heel zachtjes wat rustgevende muziek draaien; denk aan de geluiden van de zee. New Age muziek dus.

En laat de verlichting in etappes uitgaan, zodat de ogen er langzaam aan wennen dat het steeds donkerder wordt.

Een ouderwetse tikkende wekker is ook rustgevender dan een moderne wekker met lichtgevende cijfers.

De laatste uren voor de slaap geen zware maaltijden meer nuttigen.

 

Poekie

Administrator
Quote:
Een ouderwetse tikkende wekker is ook rustgevender dan een moderne wekker met lichtgevende cijfers.



Zou er nu tegen kunnen, een tikkende wekker in de slaapkamer, maar vroeger niet hoor.

Bovendien is zo'n wekker beter dan bijv. een klokradio: straling.

Tip: geen mobieltjes naast bed of zelfs onder het kussen. (straling)

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.191
Berichten
322.100
Leden
7.676
Nieuwste lid
xtyhpoon
Word vaste donateur van dit forum
Bovenaan