Elektrisch koken

Joey2

New member
Ik ga binnenkort misschien verhuizen naar een plek waar ik geen toegang heb tot een gasaansluiting. Ik ben nou op zoek naar een goed alternatief waardoor ik zo stralingsvrij mogelijk kan koken. Ik las al dat Inductie een no-go is en dat bij elektrisch koken ook EMF straling vrij komt, maar dat dit beduidend minder is.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met elektrische kooktoestellen waarbij de EMF uitstoot tot het meest minimale wordt beperkt. En als elektrisch koken ook een No-go blijkt te zijn, of iemand ervaring heeft met alternatieven die ik op langer termijn kan toepassen?

Ik heb al gezocht in de zoekfunctie maar kon nog geen duidelijk antwoord vinden.
 
Elektrisch koken geeft inderdaad minder straling af dan inductie. Verder heb ik geen ervaring met alternatieven.
Wil je zo stralingsvrij mogelijk wonen vanwege klachten mbt je gezondheid?
 
Ik heb geen klachten en ben gezond. Maar wil dit juist zo houden en investeer in mijn gezondheid. Het verminderen van straling is daar een onderdeel van.
 
Gewoon elektrisch koken is vergelijkbaar met een gloeilamp.
Keramisch ook, alleen dan zit er een mooie glasplaat op.
(volgens mij geldt dat voor halogeen ook)

Gewoon elektrisch is volgens mij zelfs de meest gezonde manier van koken.
Bij gas verbrandt je o.a. een naar chemisch stofje (het toegevoegde stofje dat zo sterk ruikt)
 
houtgestookt staat dichter bij de natuur, ik kook op een houtgestookt fornuis.
De oven is ook ideaal, stilstaande hitte, niets droogt uit. Tussendoor kan je zelfs de deur open doen zonder problemen.
 
Ik ben wel benieuwd hoe dat precies werkt Marijan. Kook je dan buiten? Wat zijn jouw ervaringen daarmee?
 
ik kook binnen en dat ziet er zo uit:
http://www.cookerathome.nl/galerijphp.php, het 4e fornuis (creme) is de mijne.
Er zit een kookzone bovenop met 2 deksels, als je de deksels optilt kan je daar een aantal (5 kleinere) pannen opzetten.
De ene kant is warmer dan de andere kant en je schuift dus met je pannen voor meer of minder hitte.
Ik heb 2 ovens, de bovenste is bak,braad,grill oven en de onderste is een warmhoudsudderoven. Veel gerechten bewerk je voor bovenop en laat verder garen enz. in de ovens.
Links gaat het hout erin.
In de zomer steek ik het fornuis eens in de week aan om 2 speltbroden te bakken voor mijn gezin.
Daarnaast gebruik ik een (zomer)fornuis die ik van Marktplaats gehaald heb voor 50 euri.
Ik doe dit nu ruim een jaar en bevalt goed. Heerlijk warme keuken en bijkeuken als bijkomend voordeel.
Nieuw vond ik dit fornuis te duur en heb het gebruikt gekocht.
 
Jij hebt een droomfornuis, daar ben ik wel jaloers op Marijan! Als ik de loterij win wil ik ook een aga ;)
 
Wauw zeg, heel mooi! Het walhalla onder de keukens en keukenapparatuur :)

Voor mijn situatie alleen niet het meest praktische, dat heb ik wel gezien. Ik ben toch op zoek naar een optie die wat meer toegankelijk is. Mocht er nog iemand tips hebben, of informatie hebben over een elektrisch kooktoestel met lage EMF uitstoot, dan hoor ik het graag!
 
Jij hebt een droomfornuis, daar ben ik wel jaloers op Marijan! Als ik de loterij win wil ik ook een aga ;)

daar heb ik dan ook best een tijdje voor gespaard ;>)
 
Over dat zomerfornuis, dat vroeg ik me ook af: Kijk in de link naar de 4e foto, dan zie je hem ernaast staan. (een standaard elektrische)
 
Wij gaan verhuizen, nu inductie, maar dat moet dus anders lees ik.

Nog mensen met tips? Ik las al dat elektrisch lig beter is.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.648
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan