eieren in de winter

kaasmeisje

New member
Mijn eigen kippen zijn nu gestopt met het leggen van eieren. Het zijn prachtige kippen waarbij het natuurlijke instinct nog aanwezig is. De kippen die een jaar leggen zijn volgens mijn vriend erg doorgefokt en missen ook instinct. Nu heb ik eieren bij de supermarkt gekocht. Ik vraag mij af of de eieren van de supermarkt wel gezond zijn. Misschien een winterstop doorvoeren in de eierconsumptie of toch beter een biologisch ei van de supermarkt?

 
Ik denk dat de voordelen van eieren eten opwegen tegen de nadelen van biologische eieren van de supermarkt.

Ik ga ze me niet ontzeggen in de winter.

Ook melkkoeien worden in de winter bijgevoerd omdat ze veel energie nodig hebben om de produktie op gang te houden en om de temperatuur op een normaal niveau te houden.Bijvoeren kan dan natuurlijk wel met hooi maar het blijft denk ik toch een andere qualiteit melk en de produkten ervan.

Maar ja,welke andere voedzame opties houden we over wanneer we dit over de gehele linie doortrekken??

ad

 
Erg hard gewerkt vandaag. Om half acht klaar. Ik had geen zin om te koken. Daarom eieren gebakken met rauwe kaas en twee bakken yoghurt op. Sommige mensen raken van eieren vol. Mijn lichaam schreeuw altijd om meer. Vreemd.

Misschien moet ik maar een duinkonijn eten of wilde eend.

 
Het heeft volgens mij weinig te maken met instinct, kippen laten leggen in de winter is niet zo moeilijk, je moet zorgen voor kunstmatig licht. Dan blijven ze leggen maar zijn ze eerder versleten. Ik moet nu ook bio-eieren in de supermarkt halen, niet leuk want het is niet te vergelijken met eieren van eigen kippen, totaal andere kwaliteit.

 
Kunstlicht helpt. Maar ik ken hier veel mensen in mijn omgeving die doorgefokte kippen hebben die het hele jaar rond eieren leggen zonder kunstlicht.

 
BD eieren zijn een stuk beter dan bio-eieren. Ook hebben de BD kippen een beterleven. Supermarkt bio is vooral commercie.

 
Wij hebben gewoon een lamp (kunstlicht.. Net hoe je't noemen wil) in het hok, tijd schakelaar en klaar. En blijven makkelijk 2,5 jaar leggen.

 
Deze methode is niet nodig omdat eieren gewoon niet bederven, het enige wat er gebeurt. na 8 maanden is dat de eieren in gaan drogen maar dan nog smaken ze niet bedorven.
Ik gebruik alleen gedroogde kalk. Ik ga hier geen eieren bewaren zomaar zonder iets in over de 30gr voor meer dan een jaar.
 
Ik gebruik alleen gedroogde kalk. Ik ga hier geen eieren bewaren zomaar zonder iets in over de 30gr voor meer dan een jaar.
Ik heb inmiddels ook een kleine voorraad in emmertjes met gebluste kalk. Ben benieuwd hoe lang ze goed blijven. Doe jij dit al langer JVG?
 
waarom wil eieren meer dan een jaar bewaren, eet ze gewoon op.
Ik eet een 8-tal eieren per dag, er zijn periodes waarin de kippen minder tot niet leggem, dan is er hier de hitte in juli / augustus waarin de kippen minder leggen en daarnaast ook nog wanneer er de overgang is naar de ´koudere´ periode.

bv deze week slechts 3 dozijn, maw 36 eieren, dat is voor 4d. Voor die overige 3d heb ik dan de voorraad.

Zi simpel is het.
 
Erg veel eieren eet jij. Waarom? Welk voordeel?
Geen nadeel?
Eet je ze rauw?
Zelf doe ik af en toe rauw ei door vers sinasappelsap. (+olie)
 
Erg veel eieren eet jij. Waarom? Welk voordeel?
Geen nadeel?
Eet je ze rauw?
Zelf doe ik af en toe rauw ei door vers sinasappelsap. (+olie)
Waarom ? natuurlijke gezonde eiwitten.
Als ik bv niet genoeg sole drink, winderig
4 rauw in 1/2l rauwe melk met 1 banaan en havermout als ontbijt
 
Toevallig zojuist geitenmelk gekocht = niet rauw. Eko winkel
Voor rauwe melk zou ik naar de geiten boerderij moeten. Red ik momenteel niet.
Eieren heb ik in huis, havermout en banaan ook.

Maar ik kook de havermout meestal en dat zou dus niet moeten. ??

Koemelk verdraag ik niet, geitenmelk ben ik niet zeker van.
Maar buik klachten van toen en nu zijn erg veranderd ten goede.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.212
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan