Eerste gaatje in kies, wat is nu verstandig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanarie

New member
Link naar x-ray foto van mijn kaak en het gaatje

Hallo allemaal, ik volg dit forum al jaren en eet 5 jaar wapf.
Ik ben nu bijna 30 en heb voor het eerst een gaatje in mijn gebit dus daarom even een account aangemaakt. :)

Na wat gefriemel in mijn rechter bovenkaak ben ik naar de tandarts geweest deze heeft 2 foto's gemaakt van beide kanten waarop bleek dat er in de linker bovenkaak (dus niet op de plek van het 'gefriemel') een gaatje zit. Het gaatje is op de foto dicht bij de wortel gevorderd, waardoor ik bang ben dat het binnenkort pijn kan gaan doen en de wortel ontstoken raakt.

De conventionele tandarts adviseert, boren en vullen en geeft aan dat het gaatje nu al voor klachten kan zorgen, en dat ik niet langer moet wachten dan hooguit enkele weken. Ik voel nu (nog) niets. Maar ben bang voor pijnen.

Ik weet niet hoe lang het gaatje er al zit, maar weet wel dat mijn flosdraad al ruim 4-6 jaar niet fris ruikt als ik tussen deze kiezen floss. Ik dacht altijd dat het lag aan de grote ruimte tussen deze kiezen en omdat hier altijd voedsel tussen blijft steken. Misschien is de kiem voor het gaatje al gelegd voordat ik wapf ging eten. Die bacteriën hebben hier waarschijnlijk dus al ruim 4 jaar in mijn mond gefermenteerd.

Is het "point of no return" bereikt voor deze kies? Of is de kies nog te redden? Op de foto's lijkt het een tikkende tijdbom. De bacteriën in het gaatje in de tand fermenteren door neem ik aan?? En het lijkt me lastig om dit te stoppen. Of heb ik dit mis?

Nu reinig is met coloidaal zilver, neem olie en tea tree olie tussen de kies om de bacteriën aan de oppervlakte te minimaliseren, en breng ultrasound op de het tandvlees om de wortel aan te sporen tot regeneratie van de tand.
Ik ben echter bang dat het "point of no return" bereikt is en dit spelen met vuur is. De dentine is namelijk redelijk aangetast (gedemineraliseerd) en waarschijnlijk zijn hierin bacteriën aan het doorfermenteren?

In de morgen ruikt mijn flosdraad niet fris. En als ik meerdere keren per dag flos blijft de geur aan de flosdraad.
De kies zelf is licht grijs ter plekke van het gaatje en er is tussen de kiezen een zwart streepje zichtbaar.

Wat is verstandig om te doen? Vullen of alles op alles zetten en hopen op herstel? Zou het gaatje ooit wel herstellen of een blijvende bron van fermenterende bacteriën vormen. Ook al zouden alle bacteriën gedood worden dan nog blijft het een broeihaard voor bacteriën indien het niet dichtgroei maar alleen maar harder wordt. Dan blijft er namelijk een "putje" zitten waar toch al vaak voedsel tussen blijft hangen.

Bij voorbaat dank voor jullie mening!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan