Eendenei in de warmte

Codexx

New member
Ik heb vanmiddag rond twee uur een paar eenden eieren gescoort op de biologische markt.

Ik was pas om zeven uur thuis vanavond,

Eieren hoeven in principe niet in de koelkast volgens mij maar toch twijfel ik of ze nog te eten zijn na die hitte golf van vandaag?

 
Als je er op moet kauwen dan heb je een snaveltje te pakken, in dat geval stoppen hoor.

Misschien is-tie nog te redden. 8O

Lia

 
Quote:
De vraag wat er het eerst was is al veel gesteld .

Maar ik wilde wat wijsheden over het ei kwijt .

Stel u houdt kippen op een vrij groot neerhof .

En op een zekere dag vind u een nest kippe eieren .

Dit kan gebeuren want niet alle kippen leggen netjes in de daar voorzien legbakken .

Hoe weet men of die eieren nog eetbaar zijn en of die bebroed zijn .

Het zelfde geld ook voor een nest fazanten eieren die je in het wild vindt . Zonder hen er bij .

A) bij de kippen eieren zou ik eerst een open breken en als het stinkt (naar rotte eieren ) is de kans groot dat de rest ook oud en rot is .

B) de test zonder er een open te breken . Je neemt een badje emmer of teiltje en je vult het met lauw water (lichaam temperatuur) min . 15cm. Blijft het ei of de eieren gewoon liggen is er niets aan de hand . Richt het ei zich op zonder dat je het helpt dan pas is er een probleem . Als het heel recht op gaat staan is het al zeker een week bebroed . Als het om hoog komt en zelf gaat drijven is het sterk bebroed . Die test kan men ook gebruiken om in het wild gevonden eieren te controleren of ze al dan niet bebroed zijn .

Ik hoop dat je er wat aan heeft



Ik doe bij twijfel altijd mijn kippeneieren in een kommetje met water. Plat liggen is toppie, rechtop staan ben ik niet blij mee, drijven of bijna drijven is weg ermee. Het lijkt mij logisch dat dit voor alle soorten eieren geldt, maar zeker weten doe ik dat niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan