Een experiment: niet-hormonale anticonceptiepil

Het is een heuse hype, mensen die zich bewust worden van hormoonverstoorders in hun omgeving. Ik houd me nu ongeveer 2 jaar bezig met zoveel mogelijk (hormoon)verstoringen in mijn leefomgeving te elimineren, ik gebruik nog maar 2 (natuurlijke) verzorgingsproducten, eet geen soja meer, probeer zo zuiver mogelijk te eten, let op plastic en BPA/BPS en gebruik natuurlijke tampons en maandverband. Maar voor een vrouw is de grootste hormoonverstoorder: anticonceptie. Ik stopte een half jaar geleden met de nuvaring, ik voelde me enkele weken erna veel beter, ik verloor ineens 5 kilo, mijn sexdrive ging omhoog en ik had minder last van mijn maandelijkse periode.

Mijn alternatief voor de nuvaring was een koperspiraal, na het plaatsen bleek dit helemaal niet te kunnen met mijn interne biologie, hij was nog maar zo'n 80% veilig en zat niet goed, daarom is die redelijk snel weer verwijderd. Toen bleef er nog maar een kort lijstje met mogelijkheden over: condooms, LadyComp of mijn vriend steriliseren. Dit korte lijstje aan mogelijkheden sprak mij niet zo aan, mijn dokter adviseerde mij zelfs om maar weer 'gewoon' naar de nuvaring / pil terug te gaan. Maar ik ben gelukkig niet voor 1 gat te vangen en stoppen met de hormonen beviel zo goed. Ik ging op zoek of er nog meer alternatieven zonder hormonen waren. En die bleek er te zijn: Saheli.

Saheli is een wekelijkse niet-hormonale anticonceptiepil, hij wordt in India door honderden miljoenen vrouwen (veilig!) gebruikt. De stofnaam is Centchroman, deze stof zorgt ervoor dat de ophoping van slijmvlies wordt vertraagd en de eisprong wordt versneld waardoor je niet zwanger kan worden.

Je gebruikt de pil de eerste 3 maanden 2x per week en daarna 1x per week. Je slikt de pil door, ongeacht waneer je periode plaatsvindt. De enige bekende bijwerkingen zijn dat het mogelijk tegen borstkanker beschermt en dat je de eerste 3 maanden na het slikken van de pil een klein beetje misselijk kan worden.

Een voorraad voor 2 jaar kost welgeteld 15 dollar (12 euro), met verzendkosten erbij 30 dollar. Deze enorm lage prijs verklaart ook waarom we dit niet gewoon in Nederland kunnen kopen. Onderzoeken om een medicijn te laten goedkeuren kosten in de orde van 100 miljoenen euro's, voor een dusdanig goedkoop middel nemen producenten niet de moeite.

Ruud achterhaalde voor mij hoe ik de pil kon bestellen, bij AllDayChemist.com bestelde ik een voorraad van 128 pillen, goed voor zo'n 2 jaar. Halverwege de bestelprocedure kwam ik erachter dat je niet in Nederland kon laten bezorgen, bummer!

Dus even browsen welke landen wel mogelijk waren, in Europa kan je bestellen via Spanje, de UK en Frankrijk. Een vriend van mij woont in Londen en is van Indiase afkomst, ik heb hem even laten rondvragen en zijn vrouwelijke Indiase kennissen en familie waren ook bekend met het product. Ik heb het vervolgens naar hem laten bezorgen en hij zou het doorsturen naar mij.

De levering naar de UK duurde ongeveer 2 weken, nou blijkt het helemaal niet zo makkelijk te zijn om medicijnen op te sturen zonder vragen te krijgen. Op het doosje staat ook dat het om medicijnen gaat en het medicijn is niet goedgekeurd in Nederland. Hij is dus de eerste keer terug naar huis gegaan en heeft het pakje niet opgestuurd, maar er een extra envelop omheen gedaan en verteld dat het om een 'herbal remedy' ging. Daar trapte de Londense postbode gelukkig wel in, en een week later kon ik het pakje ophalen bij mijn eigen postkantoor.

Een behoorlijk gedoe dus om zoiets bij je thuis te krijgen, maar het is voor 2 jaar. Ik hoef me pas over anderhalf jaar een keer te bedenken hoe ik de volgende lading hier ga krijgen. En ik kan de komende jaren hormoonvrij veilig vrijen en dat is natuurlijk zeer de moeite waard!

De eerste indrukken..

Het is natuurlijk enigszins ongebruikelijk om medicijnen te gaan bestellen die niet in Nederland zijn goedgekeurd, laat staan uit India komen. Ook al doe je je huiswerk kan je onverwachts voor verrassingen staan, in dit geval waren de verrassingen uitsluitend positief.

Het zijn een hele hoop losse kleine stripjes van 8 pillen en tot mijn grote verbazing wordt het door de Indiase overheid geproduceerd, dat wekt natuurlijk wel vertrouwen op. Volgende punt: de bijsluiter. In Nederland raak je gewend aan grote bijsluiters met waslijsten mogelijke bijwerkingen en andere twijfelachtige informatie, dit stimuleert niet echt tot het willen gebruiken van zo'n medicijn. De bijsluiter van Saheli: 3 alinea's hoe het werkt en hoe je het moet gebruiken én 2 alinea's gezondheidsvoordelen. Ik ben overtuigd!

In het volgende artikel lees je mijn ervaringen met het gebruiken van de Saheli anticonceptie.... stay tuned!!
 
Goh Iris, ik ben benieuwd. Het lijkt mij ook wel spannend om te gaan gebruiken en snap je overwegingen helemaal.
 
Interessant, twee dingen die mij tegenstaan: experimenteel en dat het toch invloed heeft op je cyclus, maar wie weet is het ongegrond hoor. Fijn dat je dit deelt met ons.
 
Wat fijn dat je dit met ons wil delen.
Zit zelf ook al heel lang te tobben over anticonceptie.

Ben heel benieuwd hoe het je bevalt.
 
twee dingen die mij tegenstaan: experimenteel en dat het toch invloed heeft op je cyclus

Tanja, het is een medicijn wat wel goedgekeurd is in India, dus het is niet dusdanig experimenteel. Het is wel farmaceutisch, dus heeft het zo invloed op je cyclus, maar in ieder geval niet op je hormoonhuishouding. Meer informatie over de stof: http://en.wikipedia.org/wiki/Ormeloxifene

Ik vond het in ieder geval het uitproberen waard. Koper is uiteindelijk ook geen oplossing...

 
Sinds 1990 op de markt vind ik behoorlijk experimenteel, bovendien noem je zelf het topic zo. Misschien is er niets mis mee hoor, ik heb mij er niet zo in verdiept.
 
Het is wel farmaceutisch, dus heeft het zo invloed op je cyclus, maar in ieder geval niet op je hormoonhuishouding.

Ik heb er even naar gekeken, maar het blijft een vorm van hormoon therapie, het middel grijpt in op/bezet oestrogeen receptoren (is een SERM), dus heeft het invloed op je hormoonhuishouding, anders zou het ook geen invloed hebben op je cyclus lijkt mij. Misschien is het wel een prima middel, maar ik blijf sceptisch.
 
Hoi Iris,

Onlangs is er een Netflix-serie verschenen ´Sex Explained´ waarin de Saheli pil beschreven wordt als de ideale anticonceptiepil (aflevering ´Birth Control´). Ik was erg enthousiast en ben gelijk gaan Googlen en zodoende kwam ik hier terecht. Ik zie dat het om een oud forumbericht gaat. Maar des te nieuwsgieriger ben ik naar je ervaringen met deze pil! Hoe is het je bevallen, had je last van bijwerkingen, gebruik je het nog etc.

Ik hoop ontzettend hiermee een effectief voorbehoedsmiddel te hebben gevonden zonder nare bijwerkingen of ingrepen (al is het nog maar de vraag of ik het ooit in handen kan krijgen). Heel graag lees ik je reactie en ervaringen. Hopelijk ben je nog actief op dit platform ;)
 
Ik ben ook heel benieuwd of saheli dé oplossing is voor ons die niet tegen hormonen kunnen en bloedarmoede oplopen door de koper spiraal!! Ook hier gekomen door Netflix...."sex explaned"
Een update please!
 
Ervaringen kan ik niet delen, wel mijn beeld hierbij.

Ik heb net eens die aflevering gekeken. Ik zal wel weer erg cynisch zijn denk ik inmiddels.
Maar het lijkt erop dat er een feministische agenda achter zit. Hoe kan men nu stellen dat het geen invloed heeft ap de hormonen? Waar blijkt dat uit? Welke hormonen hebben ze dan getest? En wie bepaalt de waardes van die hormonen? Hoe hebben ze dat onderzocht en welke resultaten kwamen daaruit? En 55% van de mannen is bereid om een injectie in te laten spuiten als anticonceptie?
Kul als je het mij vraagt. Een agenda die graag vrouwen aan het roer ziet ten koste van mannen.
 
Zo'n lijstje zou langer moeten zijn. Daar zou op moeten staan, een pessarium. Wel op de juiste manier gebruiken, natuurlijk.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan