eczeem

Iemand vroeg me pas wat te doen bij eczeem. Had al jaren lang eczeem op zijn handen.

Is eczeem hetzelfde als een schimmel? Wordt het dus waarschijnlijk veroorzaakt door candida??

Heb hem aangeraden om zijn handen veel in zoutbadjes te doen en ook 3% erop te smeren. En kokosolie natuurlijk.

Iemand anders nog tips?

Evan

 
Goed idee!

Maar weet je ook of dit een candida probleem is? Anders zou hij natuurlijk beter ook van binnenuit het probleem kunnen aanpakken met gezonde voeding en eventueel een h2o2 kuurtje. Als ik hem tenminste ook eens over kan halen om gezonder te eten..

 
Het is inderdaad een tekort aan maagzuur en darmdysbiose (verstoorde flora). Candida is dan een van de problemen. Als hij niet bereid is zijn voeding aan te passen, dan is het verspilde moeite om hem te proberen te helpen. Mensen zijn niet te helpen als ze niet geholpen willen worden.

Mike

 
Janse,

Als iemand niet bereid is zijn voedingspatroon volledig aan te passen, dan is dit in mijn ogen het belangrijkste:

-Vermijd alle suikers en matig koolhydraten, door hoge insulinespiegels worden de

ontstekingsreacties van de huid erger.

-Vermijd alle transvetten en geraffineerde oliën, deze verstikken de huidcellen en maken de

huid uiterst gevoelig. Gebruik kokosvet, rode palm olie, koudgeperste olijfolie, boter en

andere dierlijke vetten.

-Gebruik volop gefermenteerd voedsel om de darmflora van probiotica te voorzien en gebruik een

goed probiotica supplement.

-Gebruik dagelijks gefermenteerde levertraan icm boterolie van Green pastures. (Royal

Therapeutics) Dit bevat minimaal 3 krachtige stoffen die eczeem tegen gaan: omega 3 vetzuren,

vitamine A en vitamine D.

-Vermijd alle niet 100% natuurlijke huidproducten en zeker op de handen zelf. Maar denk ook aan

schoonmaakmiddelen etc.

-Ik weet dat Mike niet zo'n stofjes man is, maar ik zou bij eczeem ook aanraden om GLA (borage

olie) en Astaxantine te gebruiken.

Jochem

 
Jochem,

Ik waardeer je goede bedoelingen, maar ik heb keer op keer meegemaakt dat als er niet eens een bewustzijn is over de eerste twee punten, suikers en transvetten (m.i. het belangrijkst) en er ook geen bereidheid is dit bewustzijn te ontwikkelen dat het verloren moeite is.

Mike

 
@Mike,

Moet je het daarom maar laten dit te herhalen? De punten die Jochem aanhaalt zijn mijns inziens de basis van een gezond lijf. Ik herhaal dit ook menigmaal op m'n blog en daarbuiten als ik vragen krijg en het is maar een enkele die het daadwerkelijk aanneemt, maar om het even heel cru te zeggen, is dat mijn zorg niet. Goede voorlichting en herhalen lijken mij prima uitgangspunten om onwetendheid te lijf te gaan!

@Janse: Eczeem is voornamelijk een vet probleem. Vitamine D werkt heel sterk op de huid, dus zorg dat je daar heel veel van binnen krijgt. Samen met vitamine A om de huid te genezen. Verder zijn de EPA/ DHA erg belangrijk bij huidproblemen. Bijna alle huidproblemen zijn terug te leiden naar een tekort in deze vetzuren.

Dit alles natuurlijk in samenwerking met een goed voedingspatroon, maar als je hier komt met je vraag, lijkt me toe dat dat al aardig snor zit! Heel veel succes er mee!

 
Heleen,

Nee, daarom hoef je niet na te laten dit voortdurend te proberen bij mensen in hun hoofd (en hart) te krijgen. Mijn punt is dat je wel degelijk zorgvuldig moet zijn met aan wie en aan wat je je tijd en energie geeft. Zodra je merkt dat de deuren keihard gesloten zijn is het beter die tijd en energie te besteden bij wie de deur op z'n minst op 'n kiertje staat, half open is nog beter. Hang niet de 'redder' uit, want als je niet uitkijkt word je leeggezogen en ben jij degene die gered moet worden!

Mike

 
Daar heb je helemaal gelijk aan. Ik ben om die reden ook heel spaarzaam met het geven van dieetadviezen. Te vaak kreeg ik weer een reactie terug dat men bij een dietiste is geweest die dus heel andere dingen verteld. Tsja... dan moeten ze het zelf maar weten! Maar het weerhoud mij er ook zeker niet van het te blijven herhalen. Je weet niet wie je er wel mee kan helpen!

Gegroet

 
Die balans, haha, daar gaat het om. vertellen waarom je dingen laat of juist doet en niet belerend overkomen. Want dat stuit blijkbaar veel mensen tegen de borst.

Helemaal herkenbaar als je over roken begint, rokers schieten meteen in de verdediging, maar het weerhoudt mij er niet van toch mijn mening te geven hoor.

Ook met voeding, het merendeel gaat voor veel en goedkoop en gemak. En ze voelen zich vaak al aangevallen alleen door de manier waarop ik eet en er mee bezig ben. Dan hoef ik nog niet eens wat te zeggen :)

 
Je moet goede oneliners hebben om de cliches die mensen hanteren meteen te weerspreken.

Nederlanders zijn een kei in het verdedigen van slechte gewoontes, bijvoorbeeld roken. Het cliché “je leeft maar één keer” hoor ik maar al te vaak. Ik zeg dan altijd: “Je gaat maar één keer dood”. De andere letterlijke en figuurlijke dooddoeners zullen ook bekend klinken: “Je kan tegenwoordig helemaal niks meer eten, je krijgt overal kanker van” (kennis is macht, als je zo doorgaat krijg je inderdaad overal kanker van); “Ik wil gewoon kunnen leven” (waarom kies je dan voedsel dat je lichaam aanzet tot overleven?); “Anders moet ik overal over nadenken” (gebruik die hersenen, anders sterven ze af); “Je moet toch ergens aan doodgaan?” (ben je levensmoe, heb je zo weinig respect voor jezelf?); “ja, maar dan mag ik helemaal niks meer” (nu kan het nog, straks kan je helemaal niks meer).

Mike

 
Ik heb volgens mij schimmelinfectie op de buik en tussen de benen,rode kring en sliertachtige plekken waar ook dikkere bultjes zitten en het jeukt soms verschrikkelijk.

Wat zou het beste zijn ervoor? Ik weiger er een middel van de huisarts voor te gebruiken.

Eet verder naar mijn mening niet verkeerd.

Verder ben ik aan het testen wat het fijnste is voor mijn kleding, gebruikte een tijdje groene zeep van driehoek, maar staat ook een tekentje dat het irriteerd. Heb nu de hoop gevestigt op ecover delicaat wol en fijnwasmiddel, hoop dat dit mild is voor de huid en de was natuurlijk. :wink:

Ik moet zeggen dat ik het best irritant vind dat andere mensen het bijzonder vinden hoe ik met eten omga, en soms stomme opmerkingen hebben af en toe. En ook de manier hoe ik chemische rommel wil vermijden van bv schoonmaakmiddelen. :twisted:

 
Ik had ook jaren lang last van ringworm op mijn liezen maar sinds een paar maanden heb ik er geen last meer van. Zalfjes helpen namelijk niet, want het komt dan juist vaak hardnekkiger weer terug.

De oplossing is om de huid met rust laten. Gewoon je lichaam wassen met lauw water.

De schimmel komt van binnenuit dus wat je eet is belangrijk en natuurlijk heeft stres invloed. Draag verder geen strak zittend ondergoed en als het kan geen synthetische stoffen.

En de puistjes op mijn bovenbenen zijn weg sinds ik geen walnoten meer eet.

 
Ik denk dat schimmelinfectie komt door een combinatie van stress en slechte voeding. Ik zou die twee dingen vooral aanpakken en je niet druk maken over die schimmel.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan