Echte grasboter

complotdenker

Active member
Hallo iedereen,

In mijn herinderng was er een topic over boter en grasboter. Nu kan ik dat niet terug vinden.

Ik vraag me namelijk af wat jullie voor een merk boter gebruiken. Ik gebruik nu Kerry Gold. Daar heb ik nog geen gesjoemel met weidemelk kunnen vinden.

Bij Campina is grasboter en weidemelk een wasse neus. Boeren beginnen vaak hard te lachen als ik over grasboter begin. Dat snap ik wel zij zien hoe alles in de zelfde tank verdweind bij Campina.

Ik heb ook wel eens grasboter bij de ecoplaza gekocht. Daar heb ik me nog niet in verdiept.

Eigenlijk zou ik liever rauwe boter willen gebruiken maar dan wel van weide melk...

Dus vandaar dat in geïnteresseerd ben in wat jullie zoal gebruiken.

Complotdenker
 
De (rauwe) roomboter van De Beekhoeve in Kamerik is erg lekker. Het is niet het hele jaar van weidemelk, maar vanaf het voorjaar als de koeien buiten staan wel.
 
http://www.grandeurnature-bio.fr/de...-de-baratte/3-beurre-de-baratte-cru-doux-250g
Deze krijg ik wel eens uit Frankrijk, Fransen snappen over het algemeen net "iets" beter hoe rauwe zuivel en vet werkt.
In Nederland is onderstaande boter het beste wat ik redelijkerwijs in de buurt kan vinden.
Ik vermoed dat deze boter gepasteuriseerd is omdat er niet specifiek rauwmelks oid wordt genoemd en de term boerenboter in tegenstelling tot boerenkaas niets zegt over al dan niet kapotstoken(pasteurizeren).
http://www.weerribbenzuivel.nl/assortiment-1/21-boter/79-gras-boter
 
Thx voor de reacties!

De boter van de De Beekhoeve heb ik geproefd op het Western Price congres geproefd, die was echt lekker! Maar is een heel end rijden. Misschien dat ik dat toch maar doe en dan een voorraad in mijn vriezer gooi.

Die van de Weerribben heb ik ook wel eens maar die vind ik flauw voor op brood. Maar ik hoop dat met die niet gesjoemeld is...

Frankrijk is t boter Walhala Jah. Daar kun je uit zo vele kiezen! Ik kan geen Frans lezen dat is beetje jammer maar ik zal is kijken of mijn vriend die daar vaak komt een bootschappen lijstje kan mee geven.

Nogmaals bedankt :)

Complotdenker

 
Die van Weerribben is flauw om een reden: men houdt zich daar aan de bepaling dat de dieren TOEGANG tot een wei dienen te hebben. De veestapel is er echter zo groot dat de wei vaker afgegraasd is, waardoor de dieren noodgedwongen hooi en granen eten in de stal. De typische gelige kleur van grasgevperde zuivel ontbreekt ook in hun hagelwitte producten.

Mike
 
Dat verklaard Mike!

Nou waarneer ik in Nederland (of Duitsland) een betaalbare, berijkbaren en rauwe 100% grasboter heb gevonden dan schreeuw ik dat van de daken!

Hum ik bestel dan voor de zekerheid maar weer boterolie bij van green Pasture. Ik weet echte voeding komt met echte prijzen... Maar t potje was zo snel op. En ik heb nog steeds 3 botbreuken die moeten herstellen.

Denk dat het wel loont. Voor mijn ongelukje gebruikte ik al boterolie en levertraan. Samen met boter, rauwemelk en grasgevoedvlees en eieren. En de artsen hadden echt meer interne bloeding en beschadiging verwacht. Ook vlak na de operatie ging mijn herstel heel goed.

Dat weet ik namelijk zeker en ik heb genoeg vergelijkings materiaal zeg maar, want ik werk op een chirurgische verpleegafdeling?.

Bedankt voor de reacties!

Complotdenker
 
ik koop bij de eco boerderij de Haan in Ingen ook de Weerribben boter, die heeft sinds kort Zuiver Zuivel overgenomen. De Weerribben boter is volgens mij lichter van kleur en spettert enorm veel meer als de Zuiver Zuivel (water in de boter)
Ook koop ik Guernsey boter bij de Haan en die is veel geler (wel gepasteuriseerd) maar spettert helemaal niet, geen water dus in de boter
http://www.guernsey-butter.com/guernsey-boter/onze-boter/

het zwart/zilveren pakje. Er zit wel een wat hoger prijskaartje aan. Tevens is het A2 boter.
 
Hey Tanja, die kwam met zoeken met n zoekmachine bij mij naar boven. En de foto die ze er bij hebben staan ziet er echt heerlijk uit!

Heb je er ervaring mee of de boter net zo heerlijk smaakt als hij er uit ziet?

Complotdenker
 
Als je er aan kunt komen, Kerrygold boter uit Ierland. Te koop bij bijna elke Duitse supermarkt voor 1,79. Dit is de boter die ik gebruik. Ruikt en smaakt heerlijk en is zeer smeerbaar met een mooie gelke kleur!

Mike
 
Ik zie een aantal bedrijven maar nog geen perfect match, want volgens mij zijn deze niet 100% grasgevoerd. Als ik het goed heb onthouden hebben we dat bij Kerry Gold een keer nagevraagd. Het blijft onduidelijk op hun website, dus ik duik er nog even weer in.
 
In Ierland hebben ze veel vee op gras staan om de simpele reden dat de grond daar vol met keien zit, wat akkerbouw nagenoeg onmogelijk maakt. Wat wel tussen de keien door groeit is gras. Ierland is echter wel een land met veel neerslag, hetgeen betekent dat de koeien regelmatig op stal moeten en dan dus ook hooi en wat granen gevoerd krijgen. 100% grasgevoerd kun je Ierse boter en Iers rundvlees dus niet noemen, maar het zit er wel zeer dicht tegenaan!

Mike
 
We zijn het niet met je eens Mike. De koeien krijgen gewoon net zoveel krachtvoer (graan en soja) en mais als andere koeien. Dat is tweemaal daags een flinke portie. Het bijvoeren staat los van wel of geen weidegang. Tuurlijk fijn dat ze veel weidegang krijgen, dat scheelt iets. Maar de gezondheidsvoordelen van grasgevoerd zijn er alleen als het 100% grasgevoerd is. De term is echter niet beschermd, dus veel bedrijven vinden het prettig die term te gebruiken.

Groet Ymkje
 
Kun je dat hard maken? Mijn broer is bij Ierse rundveehouders enkele jaren geleden wezen filmen en heeft uit eigen ervaring hele andere verhalen.

Mike
 
Mijn geitenboerderij (a,damse bos) heeft rauwmelkse boter van geit. Allemaal niet goedkoop.
Straks ga ik nog wat halen, zal nog eens navragen. Hun geitenkaas is in ieder geval van rauwe melk.
Misschien zijn er meerdere geitenb. die boter verkopen?
 
Kerry Gold heb ik altijd wel in huis :) ik woon net over de grens namelijk en Duitsers zijn er gek op zelfs bij de Duitse Lidle verkopen ze het. Er is ook kaas van te krijgen.

Ik vind het lekkere boter en in de pan spettert en verbrand hij niet snel. Maar of ze de waarheid schijven over hun 100% weidemelk dat weet ik ook niet.

Het antwoord lees ik ook graag :)

Complotdenker ? Boter
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.695
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan