e-nummers

Net wilde ik zure haring in een pot kopen (msc) in een gewone supermarkt en het was de enige in de buurt. Ik kon kiezen tussen twee merken zure haring. Blijkt dat in beide potten zure haring kunstmatige zoetstoffen zitten. Ik kon kiezen tussen sucralose en sacharine. Ik heb voor de laatste gekozen omdat ik van sucralose weet dat het chemisch verwant is aan lindaan, wat geen best bestrijdingsmiddel is. Maar wat doen kunstmatige zoetstoffen in potten zure haring?! Ik had liever gewoon suiker gehad in die potten als ik toch had moeten kiezen.
 
hoi JP, ja goede samenvatting: het overzicht van Juglen waarmaar je linkt, zegt dat sacharine een natuurlijke zoetstof is, maar dat is het niet: het is synthetisch. Dus het was een keuze tussen twee kwaden, sacharine of sucralose, gesteld dat ik perse die supermarkt uit wilde lopen met een pot zure haring.
 
Hoi, was wel een beetje gemeen van mij, ik begrijp dat je baalt als je in de super staat en een gewoon een potje zure haring denkt te kunnen kopen.
Het is meteen ook mijn antwoord op de vraag "wat doen kunstmatige zoetstoffen in.." Jou "dwingen" te kiezen tussen twee kwaden.

Dat het natuurlijk zou zijn had ik ook gezien, vond ik raar want het wordt synthetisch geproduceerd. Misschien dat het ook in de natuur voorkomt? Zegt sowieso niet zoveel, een geïsoleerde stof in niet natuurlijk meer.
 
Sucralose wordt ook wel verkocht onder de merknaam Splenda. Lees wat Mercola hierover schrijft

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2000/12/03/sucralose-dangers.aspx

I rest my case

Mike
 
Hoi Mike, splenda inderdaad!
Nou zo splendid is die splenda inderdaad niet: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2000/12/03/sucralose-testimonials.aspx : mensen die de verschrikkelijkste klachten hebben van splenda.
En maar blijven beweren dat sucralose niet slecht is van de mens!
Maar ondertussen heeft de VS wel als een gek lopen lobbyen dat de EU het voorzorgsbeginsel uit de wet schrapt (niet gelukt) in de hoop dat de industrie niet verantwoordelijk wordt gesteld dat wij als mens proefkonijnen zijn voor de meest dodelijke gifstoffen.
Nu zegt men over sucralose: er is geen/onvoldoende bewijs dat het schadelijk zijn en dan heeft men nog een punt ook.
Maar men moet het omdraaien: de industrie moet goed bewijzen met lange termijn onderzoeken en genoeg proefpersonen dat het een gezond middel is.
Maar ach, waar gaat dit over: mensen en dieren moeten geen synthetische troep hoeven eten.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan