druiven

Godsgeschenk

Well-known member
Hoi,

Ondertussen weten de meesten wel dat mijn vriend Sarde (Sardijn) is. Gisteren had hij het over de Sardijnse wijn Cannonau, dat die zo gezond is.

http://www.desmaakvanitalie.nl/vaka...dinie/cannonau-het-levenselixer-van-sardinie/

de laatste zinnen van dit stuk zijn als volgt:
De hoge gemiddelde leeftijd, de weinige hart- en vaatziekten en de spaarzame gevallen van kanker zouden verklaard worden door het regelmatig drinken van deze wijn, die zelfs het hoogste aantal anti-oxidanten van alle wijnen in de wereld zou bevatten. Neem gerust dus nog een glaasje. Of twee. Salute! ‘

Nu ben ik geen wijndrinker en wij hebben dus ook die wijn niet hier. Zit hem de gezondheid niet in de druiven? Is het dan niet zinvoller om in de biowinkel druivensap (troebel) te kopen.
Rode druivensap bevat krachtige antioxidanten, flavonoïden en resveratrol. Het belangrijkste is dat de wijn en het sap zijn gemaakt met de hele druif, zaden en schil.
Het probleem is dat sap ook van nature rijk kan zijn aan suiker en calorieën.
En daar is hier al heel veel over geschreven op dit forum. In een glas appelsap zit ongelooflijk veel suiker, ik weet het.
Hoe zit dat met druivensap - natuurlijk ook veel suiker, maar is de troebele druivensap ook goed of helemaal niet?
Waarom is de Sardijnse wijn zo gezond (zegt men)?
 
Dorothe,

Je bent nog een tikke te goedgelovig. reeds in 2012 schreef ik:



Waarom alcohol? Omdat alcohol de werking van de ingredienten versterkt. Rode wijn, mits met mate genuttigd, is wel degelijk goed voor hart en bloedvaten. Nu weten we dat het o.a. de stof resveratrol is in de schil van blauwe druiven die deze beschermende werking verleent. Waarom dan niet gewoon druivensap drinken? Omdat het niet half zo effectief is als rode wijn! Het is de bloedvaatverwijdende en bloedverdunnende werking van alcohol die het transportsysteem vormt voor de gezonde stoffen in rode wijn.

Om diezelfde reden zijn kruidenbitters ook altijd helend geweest. Denk ook aan Pleegzuster Bloedwijn. Mede (honingwijn) is misschien wel de oudste alcoholische drank ter wereld. Deze komt in alle culturen voor en is bijzonder helend, helender dan honing zelf, opnieuw vanwege de alcohol. En kruidentincturen worden doorgaans ook op basis van alcohol gemaakt, natuurlijk omdat alcohol een conserverende werking heeft, maar ook omdat alcohol van oudsher een zeer effectief transportsysteem vormt voor helende kruiden. Helaas is het ook een transportsysteem voor schadelijke stoffen, het is dus maar net waar je de alcohol mee combineert, zoals de kerk destijds al doorhad, getuige de aan de bevolking opgelegde hopwetten.

Bier kan dus wel degelijk (met mate) ook zeer gezond zijn, vooral donkere bieren, zoals een dubbele Trappist. Deze zijn rijk aan mineralen. Het allergezondst zijn wild gefermenteerde bieren op basis van wilde gisting door melkzuurbacterien, zoals de Belgische lambic-bieren (Oude Geuze, Oude Kriek) of Vlaamse Bruinen (Rodenbach Grand Cru). Opnieuw zien we dat deze oude fermentatietechniek een eeuwenlange traditie vertegenwoordigt, die nagenoeg is uitgestorven, omdat de meeste brouwers nu met een monocultuur werken (biergist).

en:



Typisch een voorbeeld van selectieve ‘wetenschap’, waarbij de andere kant op wordt gekeken bij het feit dat al deze Blue Zones een hoge consumptie van dierlijke voeding met elkaar gemeen hebben. Hetzelfde met het mediterrane dieet. Dat zou voornamelijk gezond zijn door consumptie van olijfolie, rode wijn en groente en fruit. En hoe zit het dan met de enorme hoeveelheden dierlijk voedsel die men in dergelijke landen consumeert?

Het is altijd de wijn of de olijfolie, nooit de grote hoeveelheid verzadigd vet die men in mediterrane landen consumeert. Don't believe the hype!

Mike
 
Hoi Mike,
Dank je.

Dat laatste stukje weet ik ondertussen wel, hoor. Ik weet dat de blue zones door een vegetariër worden voorgesteld.
Ik heb hier weer hele discussies met mijn vriend over gehad, hij is het oneens met mij en ik mag er niets meer over zeggen.
Hij gelooft in de minestrone van groenten. Ik in de bouillon en dat mag wel met groenten zijn. Gelukkig krijg ik hem wel aan de bouillon van ossenstaart, soepkip en viskoppen. Hij doet mee, maar hij blijft bij zijn mening.
Ook de bonen, daar is hij heilig van overtuigd, ja dat eten ze ook daar.
En de pasta...gelukkig al veel minder.
Ja, het is een beterweter, en ik kom dan met mijn info en dan volgen er discussies. Hij vind WAPF wel goed, maar te veel vlees (en zijn vader was notabene slager). Hij is wel voor vis.
Goed, dat met de wijn wist ik niet, vandaar dat ik dit even aansnijd.
Dus een goede honingwijn of bloedwijn is gezond. Ga ik het toch maar eens proberen.

Op je gezondheid :)
 
Waarom denk je dat het 'bloedwijn' heet? Zou het soms goed zijn voor het bloed? Alles wat een lange traditie heeft, in willekeurig welke cultuur ter wereld, en bewezen voedzaam of heilzaam is, is goed!

Mike
 
Nou weet je wat - Ik ga hem morgen al halen!
Zit er verschil tussen? Is die van de tuinen in orde?

Ook al lust ik het niet, het zal gedronken worden.


 
Zo'n lange traditie heeft die pleegzuster-bloedwijn volgens mij niet, ik zou er geen slok van drinken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pleegzuster_bloedwijn
 
En nu....wat is nu de waarheid?
Met de honingwijn van Daalhoeve zal ik niets verkeerds doen.
Maar hoe zit het nu met de bloedwijn?

Trouwens mijn vriend is niet voor vegetarisme, want hij geniet echt van vlees, maar ja, hij gelooft te veel de verhaaltjes. Jammer toch. Ja, en ik ga toch mijn eigen zinnetje doorzetten.
 
En nu….wat is nu de waarheid?
Met de honingwijn van Daalhoeve zal ik niets verkeerds doen.
Maar hoe zit het nu met de bloedwijn?

Wat zegt je gevoel en instinct hierover?
 
Nou, daar kan men niet altijd op af gaan. Kijk maar eens naar al die mensen die instinctief handelen en verkeerde dingen doen. Daarom zijn er zoveel mensen ziek. Iedereen doet wat hij op dat moment de beste keuze vindt en veel mensen hebben geen instinctieve waarheid meer. Dieren wel.
Maar ja, deze discussie volgend ga ik eerst maar eens voor de honingwijn en dan maar eens zien of ik het überhaupt lust.
Weet je Heksje. Ik heb op de uni tijdens mijn studie steeds te horen gekregen dat wijn niet goed is en dat heb ik braaf in mijn lezingen in een Kurklinik zo verder verteld. Nu lees ik hier een ander verhaal - ik moet dus even slikken en mijn waarheid gaan aanpassen - in ieder geval minstens gaan overdenken.
Is niet altijd gemakkelijk.
 
Dorothé, je hebt gelijk als je zegt dat nog maar weinig mensen niet meer luisteren naar hun instinct. Toch denk ik wel dat het er zit, maar het is overstemd door allerlei invloeden zoals wat je hoort, leest en te leren krijgt, maar ook door smaakversterkers die onze signalen in de war brengen.

Het lijkt me inderdaad een goed idee om de wijn uit te proberen en goed aan te voelen wat je ervan vindt. Dat begint al met ruiken. Ik ben heel benieuwd naar je ervaring ermee!

Het is goed dat Mike een zetje geeft om eens wat anders te proberen, toch blijf ik mijn vraagtekens zetten bij alcoholische dranken. Het valt mij op dat niemand durft te zeggen dat alcohol slecht voor je is. Er is geen enkele prediker van een dieet of voedingswijze die keihard durft te stellen dat alcohol ongezond is. Alcohol is de enige gemeenschappelijke factor in welke voedingswijze dan ook. Alle overige dranken en voeding kunnen geschrapt worden, maar alcohol lijkt een heilig huisje. Dit genotsmiddel heeft een zeer verheven status in het Westen. Diegenen die het gebruiken prediken vaak dat het gezond is, maar ik vraag me af of dit niet veelal niet vooral een preek voor eigen parochie is.
 
Alcoholische dranken worden over de hele wereld gedronken en mede (honingwijn) is de alleroudste. Het gebruik van geestverruimende middelen heeft een even lange traditie. Het gaat om de intentie waarmee je deze middelen neemt. Hier in het westen doen we het vaak om te ontsnappen aan een werkelijkheid die we niet aankunnen. De middelen versterken de intentie en worden dan verslavend.

Mike
 
Hoi Heksje,

Toch zijn er mensen die zeggen dat alcohol slecht is. Ene ervan was ik. Ik had dat in mijn studie geleerd en mijn eerste baan was Health Educator/Lifestylecoach in een Kuurkliniek in Baden-Baden en ik heb de mensen vele verkeerde dingen gepredikt. Dat vind ik nu best wel erg, maar ik wist niet beter en dacht werkelijk goed te doen. Ik moest trouwens ook deze info verkondigen omdat er in Duitsland die Deutsche Gesellschaft für Ernährung is, en die is het zelfde als ons voorlichtingsbureau voor de voeding. Ik heb keihard beweerd dat boter slecht is en dat ze Becel moesten nemen, eveneens dat wijn slecht is. Maar goed, ik kan dat nu niet meer veranderen, dus ik laat het maar los.

Mike: misschien dat ik inderdaad eens de honingwijn ga nemen. Ik vind het wel een interessant thema.
 
Op mijn opleiding wordt verkondigd dat de nadelen van alcohol niet opwegen tegen de voordelen van rode wijn, zo ook mbt chocolade.

WAPF zegt met mate (strickt moderation) bij de maaltijd wijn of ongepasteuriseerd bier.

Ik heb ook de verkeerde dingen gepredikt Dorothé, (godzijdank nooit becel gepromoot ;) ) zoals veel fruit en rauwkost, daar heb ik nauwelijks spijt van, want ik deed het met goede bedoelingen, dus idd loslaten en nu vrolijk roomboter promoten.
 
Ja Tanja, zo zie ik dat nu ook. Ik heb het werkelijk met de beste bedoelingen gedaan en vele mensen ook gelukkig gemaakt omdat ik er echt een show van maakte. De mensen kwamen altijd naar mijn lezingen, dus ik ben er wel trots op. Natuurlijk had andere informatie beter geweest, maar dat weet ik nu pas.

Daarom vraag ik ook hier zoveel omdat ik een heel andere informatie over voeding tot mijn beschikking heb gehad. Als ik weer zo'n baan mag gaan vinden (misschien in het ziekenhuis, wie weet) zal ik toch hun informatie moeten verkondigen. dat zal best schizofreen zijn, maar wiens brood men eet wiens woord men spreekt.
Nu bij Nespresso zal ik de clubleden ook alleen maar goeds vertellen over de Nespresso capsules, maar ik zelf drink het niet.
Wij krijgen Nespresso sleeves (10 capsules koffie) als we iets verkopen, nou ik haal ze nooit op. Hebben ze aan mij een goedkope. Ik leut altijd mijn groene thee bij Nespresso (is wel een goede grap).
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan