dromen

ruud

New member
Hebben jullie wel eens dromen?

Vroeger schijnt in sommige stammen belangrijk te zijn geweest dat mensen hun dromen deelden met elkaar om meer te weten te komen over wat er echt speelt.

Dagbewustzijn is daarvoor niet altijd authentiek-representatief genoeg voor het wezen van de persoon die het droomt, waar dromen dat zeker wel zijn.

Authentieker kan haast niet.

Ik had afgelopen nacht een voor mij heel fijne droom die wel ging over destructie.

Ik woon in het dorp waar ik opgroeide en er komt een soort onheilspellend grote zeppelin-achtig vliegtuig naar beneden gestort.

Er hangt een touwladdertje aan met een vrouw op het laddertje dat zo´n beetje bungelt en die probeert nog te redden wat er te redden valt, maar tevergeefs.

Het vliegtuig stort neer op de kerk nota bene.

Maar de rest van het dorp tot aan onze buren toe lijdt aan de huizenpuin zichtbaar ook onder de ravage.

Behalve ons huis, dat staat rechtovereind!



Ik heb er een goed gevoel bij in die zin: gisteren dacht ik van: veel collectieve systemen die de maatschappij in hun greep hebben, die zijn door en door rot.

Mijn geloof (zoals de kerk) erin is nul komma nul.

Het geeft me vaak een machteloos gevoel: want ergens participeer ik wel in deze maatschappij.

Maar: wat kan ik dan nog doen?

Het huis is ook een symbool voor het lichaam: dus misschien als mijn lichaam goed is, dan deert het minder.

Mijn dromen zijn trouwens niet altijd zo mooi hoor (niet dat mijn droom alleen maar mooi is).

En vaak is er ook geen touw aan vast te knopen.

En meestal onthoud ik mijn dromen geeneens.

Ik ben blij als ik mijn dromen herinner: voelt als contact met het leven.

Ik heb lange tijd mijn dromen niet meer herinnerd sinds ik ziek ben geworden in 2007.

Sporadisch.

 
Of ik weleens droom? Zeker te weten! Bijna altijd van afgronden of ex-collega's. Soms van ladders en afgelopen nacht van kleding en ..... een kreeft. Ik had toch dat sollicitatiegesprek in een kledingzaak vandaag? Vannacht heb ik van een kast gedroomd waar allemaal chique tassen in stonden die gevuld waren met iets van kleding. Alleen in één tas zat een kreeft! Die was eruit gekropen en ik hield hem in mijn hand. Ik was bang dat hij me zou bijten. Toen liet ik hem op de grond vallen en was ik hem kwijt. Ik zag het als een slecht voorteken voor die baan. Is wel grappig eigenlijk want zo is het ook uitgekomen.

 
Ik heb verschillende thema's in mijn dromen die terugkomen. Ook plaatsen waar zaken zich afspelen keren heel vaak terug.

Door mijn hypoglycemie heb ik jarenlang heel veel slaap gehad. Nu af en toe nog, vooral 's avonds na het avondeten. Maar ook onderweg in de trein. Ik kan overal slapen. Al is het maar 10 minuten. En dan toch kan ik vrij snel dromen. Ook als ik eerder ga slapen dan mijn vrouw. Als ik dan weer wakker wordt, heb ik al gedroomd. Wat soms maar 5 of 10 minuten scheelt.

Ook heb ik heel vaak last (gehad) van slaapverlamming (engels: sleeping paralysis). Nu ik weet hoe ik dat kan voorkomen heb ik het niet meer. Maar de beschrijving zoals op wikipedia, dat wist ik niet dat dat bestond. Jarenlang dacht ik, dat ik gek werd of iets. Zo'n onwerkelijk gevoel tussen slaap en waak, terwijl je je niet kunt bewegen en je een heel angstig gevoel hebt. Zo bizar....

 
Dromen zie ik ook als onverwerkte emoties die LETTERLIJK vastzitten in je lever... is je lever niet schoon c.q. kan hij zijn werk niet goed doen c.q. is hij 's nachts super druk, dan droom je als een gek...

Leverreinigingen kunnen ook letterlijk op die dag, veel emoties losmaken, het komt er zo uit en de tranen kunnen aardig rollen.. niet voor niets luid het gezegde, wat heb je op je lever?

 
Hoe zit het met het hebben van dromen over eten?

De laatste maanden heb ik regelmatig dromen over eten.

Vannacht droomde ik dat ik cashewnoten at. Heb ze ongeveer 3 jaar niet gegeten, daarvoor een tijdje redelijk veel.

Soms heb ik ook dromen dat ik brood eet, en voel dan in de droom een 'schuldgevoel' dat ik het eet en begrijp niet waarom ik het eet.

Wat zeggen zulke dromen? :?:

 
Hoi Sprout, de betekenis van een droom en de symboliek is alleen individueel verklaarbaar: elk mens heeft weer andere associaties bij beelden: maar er zijn wel overeenkomsten tussen die beelden van mensen: dat heet ook wel het collectief onbewuste.

Om een klein beetje een beeld te scheppen: ik citeer uit een boek over dromen (Droomencyclopedie van Pamela Ball):
Quote:
In dromen worden alle symbolen van voeding in verband gebracht met basisbehoeften. Ongeacht of die fysiek, mentaal of spiritueel zijn.

Als we dromen over brood kijken we naar onze ervaringen en onze elementaire behoeften.

Dromen over brood verbindt ons met de behoefte aan fundamentele emotionele en biologische bevrediging. Brood is symbool voor het leven zelf. het is voedsel voor de ziel en kan ook staan voor de behoefte om te delen.

Vanwege hun vorm hebben noten betekenis als innerlijke voeding. Men dacht dat ze de hersenen voedden en op die manier wijsheid verschaften. In dromen kunnen ze nog steeds die betekenis hebben.

Dromen over noten kan veronderstellen dat we proberen kwesties met seksualiteit te depersonaliseren.

Noten stonden bekend als het voedsel van de goden en versterken in spiritueel opzicht bovennatuurljke vermogens.


 
Gisteren vernam ik van iemand dat ze last had van slaapverlamming.
Ik ben gaan opzoeken wat het was, ook omdat er links zijn met slaapapneu waar ik bekend mee ben, maar ik kwam ook tegen dat de slaapverlamming een link kan hebben met spiritueel ontwaken.
Ik kwam er ook achter dat ik ook een keer een slaapverlammende ervaring heb gehad en dat veel mensen een dergelijke ervaring kennen.
Mijn ervaring is als volgt geweest: ik lag te slapen, wilde wakker worden, maar er zat een zwart duivelachtig mannetje achter mijn hoofd bij de spijlen van mijn bed en die had zijn handen bij mijn nek.
Er ging een dreiging uit van het mannetje dat als ik durfde wakker worden, dat die me dan zou wurgen.
Deze slaapverlammingservaring gaat voor mij niet alleen over tegenwerking voelen om wakker te worden in fysieke zin, maar ook in overdrachtelijke zin.
Dit is wat men noemt een lucide droom, maar ook een ervaring die past bij iemand met een ervaring van een slaapverlamming.
Dit is eenmalig bij mij voorgekomen.
Het was echt wel heel eng.
Maar het moment dat het gebeurde is ook wel apart.
Dit gebeurde mij in een tijd dat ik meer en meer een weg wilde inslaan in de richting van wat voor mij belangrijke immateriele waarden zijn.
Dit is al weer 10 jaar geleden.
Zie hier de beelden van mensen met een slaapverlammingservaring die dus vrij vaak voorkomt: https://www.google.nl/search?q=slee...ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIoI_WzqyexwIVyAcsCh37FQBt
Ik geloof eigenlijk niet zo in buitenaardse mannetjes en zo, maar aan de andere kant was deze ervaring wel heel scary en ook wel heel echt om het maar zo te zeggen.
En ook het moment dat ik deze ervaring had zegt mij dat er misschien toch krachten zijn buiten de drie dimensies die ons proberen tegen te houden om onze weg te bewandelen die we graag willen bewandelen.
 
bijzondere ervaring Lievergezond en eng inderdaad.
Ik heb eens gelezen, hoe meer iemand "vergiftigd" is, hoe enger de dromen. Dus mooie dromen voor schone mensen, daar doen we het voor :>)
 
Maar dan nog Marijan, mensen kunnen jaren lang het gif dat ze met zich meetorsen en dat hen niet dient voor zichzelf verborgen houden -ook zonder het te beseffen. Althans zo zie ik het.
 
dan suggereert dat minimaal dat er ook krachten zijn die ons daarbij willen helpen hoi Jhanne, ja goed punt. Plus, wat als tegenwerking voelt hoeft het nog niet altijd te zijn.

nu las ik in het bijnierboek van Wilson dat wanneer mensen zich hun dromen slecht/niet kunnen herinneren dat vaak duidt op een tekort aan vitamine B6 ( geloof ik, kan ook b5 zijn…dik boek, staat veel in)

Interessant! Ik heb van beide een tekort.

p.s. Ik las hierboven net ook van de hand van ¨anoniem¨ dat die persoon ook ervaring heeft met slaapverlamming https://www.fatsforum.nl/topic/dromen/#post-35362 Het komt dus vrij vaak voor. Ergens las ik 1 op de 5 mensen heeft het wel eens gehad. Geen duivels of entiteiten in dat verhaal, maar goed, ik ben zeker niet de enige (en dan nog).
 
hoi Jhanne, nee ik weet dat van die tekorten niet van een reguliere bloedtest, maar van een test van een zogeheten e-steck bodyscan via electro-acupunctuur.

Ik herinner me mijn dromen soms.
Sinds kort iets beter dan een tijdje geleden.
Ik ben een half jaar bezig met b5 en b6 extra innemen sinds die uitslag.

Vlees, kwam uit diezelfde test, valt bij mij niet goed, en dat wist ik ook wel een beetje.
Maar ik vind vlees wel lekker en ik eet het soms ook weer wel.

In mijn geval, 10 jaar geleden, vond ik de weg die ik insloeg wel eng.
Maar ik wilde het wel heel graag.
Ik wilde graag figuurlijk wakker worden, maar ik wist wel dat het niet makkelijk zou worden.
En zo geschiedde.
 
Ah lucide dromen heb ik heel veel gehad. Zo vaak dat ik zelfs niet meer op keek als ik het weer eens had. Deed gewoon mn ogen weer dicht. Maar altijd voelde ik aanwezigheid van iets kwaads. Heel eng. Krijg regelmatig de verhalen te horen van mijn ouders dat ik bang naar beneden kwam.

Nu ik erover denk zag ik als kind altijd savonds en snachts entiteiten in mijn slaapkamer, met kwaadaardige bedoelingen. Weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken, ik kan ze namelijk zo weer oproepen. Brr...

Tegenwoordig droom ik heel spannend en leuk, ik droom graag. Ik weet zeker dat het met wapf te maken heeft dat mijn dromen minder angstig en opgejaagd zijn.
 
Dromen - deel I

1.0 Hoe ontstaat een droom nu eigenlijk?

'Dromen noemen neuro-wetenschappers, slechts een nevenproduct van een essentieel fysiologisch proces is dat op één of andere manier in verband staat met leren en herinneren'.

De natuurwetenschappers zijn van mening dat het droomproces op een heel eenvoudige wijze is te verklaren. 'De geest - het bewuste - is te zien als een gigantische computer; in waaktoestand voeren we in het systeem voortdurend informatie in die lukraak wordt weggeschreven om in een later stadium te worden geordend en in één of ander patroon kan worden ingegpast'. 'Zij' beschouwen dromen niet meer dan signalen die ontstaan zijn in de hersenen. De hersenen sturen deze signalen door, zodat mensen in hun slaap dingen 'zien'.

Er zijn verschillende theorieën over het nut van dromen, maar volgens het overgrote deel van wetenschappers hebben dromen te maken met emoties die men de dagen ervoor had. De droom zou werken als een 'de-emotionalisatie-motor'. Emoties worden door te slapen minder heftig. De droom zou dan een soort 'screensaver' zijn, terwijl het lichaam rust. Dromen wordt dan ook gezien als een soort van zelfreinigend en zelf-ruimend proces waarbij iedere nacht ruimte wordt gemaakt in de hersenen voor de informatie van de volgende dag.

'Dromen betekent ............ een APK-keuring van het zenuwstelsel'

2.0 Probleemoplossend

bloem9aIn dromen doen we geestelijk daarom van alles: we fantaseren, associëren, verwerken, telepathische signalen, nemen een al of niet vluchtig kijkje in de toekomst, komen tot creatieve oplossingen en denken terug aan gebeurtenissen uit het verleden. Dromen putten uit deze informatiebank van herinneringen, ervaringen, inzichten en culturele opvattingen, en vormen nieuwe ideeën en concepten! Maar ze verschaffen ons óók een manier om problemen op te lossen waarvoor we op bewust niveau onmogelijk een oplossing lijken te kunnen vinden.
Als de beperking die ons (dag)bewustzijn aan het gedachteproces oplegt, worden opgeheven, kan de ziel - het innerlijke zelf - in alle vrijheid 'ronddwalen in de hersenen', de geest, het bewuste. Ongehinderd zal hij scenario's en situaties scheppen waar de logische kant van de persoonlijkheid met geen mogelijkheid een verklaring voor zou kunnen vinden. Dit betekent, dat de ziel tijdens de slaap-droom op die unieke manier een gelegenheid creëert voor een totale 'body-check', zodat nadien het fysieke en geestelijke herstel mogelijk wordt gemaakt!
Dus dromen zijn waardevol, zijn zinvol en hebben een betekenis en daar moeten we er notitie van nemen!

3.0 Het nieuwste inzicht over ons 'innerlijke droomcomputer'

bloem15aDe ziel of het hogere zelf houdt het in de slaap afgezwakte verstandelijk apparaat (de geest) actief, dat - via een soort 'noodaggregaat' middels communcatie tussen ziel en geest - bij de slapende mens onbewuste denkprocessen geleidt. De ziel die tijdens het slapen het fysieke lichaam verlaat (!) en astrale reizen maakt, vertoeft aan gene zijde; in een ander dimensie die voor engelen, gidsen en Hogere Wezens toegankelijk zijn. Zeg maar: een neutraal gebied voor onstoffelijke reizigers! De ziel - het innerlijke of hogere zelf (niet de geest of het verstand) - neemt als het ware een time-out; trekt zich in de hogere energiesferen (het Hemelrijk, de Kosmos) om te herstellen van de lagere (omgevings-)energieën die hier op aarde aanwezig zijn.
'Ze' hebben het daar druk. Zij herstellen niet alleen van de extreem lage trillingsfrequenties hier op aarde, maar ook zijn ze met het plannen en voorbereiden van de volgende 'levensstap' bezig.

Het is bekend, dat de ziel - de zuivere geest - een grote verscheidenheid van middelen gebruikt om met het 'afgezwakte verstandelijke apparaat' (de geest of het bewuste) te blijven communiceren. De ziel blijft permanent in verbinding staan met de geest en het fysieke lichaam ook tijdens de slaap! Dromen zijn dan ook de meest voorkomende vorm van rechtstreekse communicatie tussen ziel en geest. De droom is daarom een uitgelezen kans om een gebied te creëren waar de 'onzichtbare werelden' elkaar ontmoeten; de meest diepgaande en langdurige communicaties spelen zich in deze toestand af! De reden hiervoor is dat de geest (het bewuste) tijdens de droomtoestand makkelijker toegankelijker is, omdat onze rationele filters tijdens de slaap niet actief zijn en onze geest flexibeler is en dus meer openstaat voor ongewone ervaringen.

Dromen zijn dus niet zozeer de 'koninklijke weg naar het onbewuste', zoals Freud meende, maar veel meer continuïteit van het communicatieproces tussen ziel en geest tijdens het waken én slapen! De droom zou je dan ook beter kunnen omschrijven als een tussentijdse visitatie(s) van de ziel!

4.0 Slot

De droom kun je als een 'extraatje' of een buitenkansje zien in de vorm van een existentiële boodschap van de ziel die ons precies vertelt waar we staan in onze verhouding tot onszelf, tot anderen en tot de wereld om ons heen. Freud spreekt liever over een 'goede opening naar het bewuste', terwijl mijn gevoel zegt dat het een perfecte opening naar integratie van het hogere zelf is in het energiewezen dat jij bent. Om als het ware de verloren delen van de persoonlijkheid (karakter) terug te brengen, te hervinden en de totaliteit van jij als energiewezen ervan te herstellen.

Dromen hebben dus zeker iets te betekenen. Het is nu veel meer een kwestie van: wil jij luisteren naar je innerlijke 'raadgever'?

Hans Zevenboom

http://www.millennium-visie.org/sit...omen&catid=36:nieuwsbrieven&Itemid=60 http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/dromen.html

Dromen – deel II - Hans Zevenboom

‘De droom zou je kunnen omschrijven als een tussentijdse visitatie(s) van de ziel!’

Dromen zijn de beeldspraak van de ziel

We leven in roerige tijden. Ondanks dat het leven van alledag gewoon lijkt door te gaan, zijn er vele veranderingen in het leven van ieder afzonderlijk individu. Veranderingen die te maken hebben met alle facetten van het leven en met het bewustwordingsproces, maar ook met ons eigen droombeeld …. van hoe de wereld er mogelijkerwijs zou moeten uitzien, of op z’n minst behoort te zijn. Vrede, en geen oorlogen!

De droom kun je als een ‘extraatje’ of een buitenkansje zien in de vorm van een existentiële boodschap van de ziel die ons precies vertelt waar we staan in onze verhouding tot onszelf, tot de anderen en tot de wereld om ons heen.
Is dit de wereld van mijn dromen?

Een veel gehoorde reactie is, dat de huidige wereld eerder lijkt op de wereld uit mijn ergste nachtmerries. Nachtmerries zijn ook dromen, zij het een speciaal soort dromen. Want besef dat als je er niet over had gedroomd, zou deze wereld niet bestaan.

De droom lijkt op een film of een toneelstukje, waarin de dromer zowel medewerker als waarnemer is!

Hoe kom ik van deze nachtmerrie af?

Verander je gedachten over wat je in gedachten houdt over de wereld. Het maakt deel uit van hetzelfde proces waarover ik eerder heb gesproken in mijn Nieuwsbrieven; het bewustwordingsproces van ‘alles’.

Denk aan dat waarover je gaat denken. Denk aan goede en wonderschone dingen. Denk aan momenten van pracht en praal, glorieuze visies en uitdrukkingen van liefde.

‘Zoek het Koninkrijk der Hemelen en alles komt u toe’.
Onthoud dat jouw wereld een wereld van illusie is, dat niets wat je ziet echt is, en dat je de illusie kunt gebruiken om jezelf een grootse ervaring van de Ultieme Realiteit te geven. Je ziel is dan ook |Wie-jij-bent|. Je lichaam en je verstand zijn wat jij gebruikt om te ervaren wie jij in het Rijk van het Relatieve (de aarde) bent. Dit is hetgeen waarvoor je hier bent op aarde. Het thuis van je ziel is in het Rijk van het Absolute, waar de Goddelijke Geest – God - verblijft.

De ziel schept het idee of concept (‘ik kan de wereld veranderen’), de geest met haar overtuigingssysteem accepteert het idee in volle overgave of verwerpt het idee en geeft er een eigen draai aan! Met als gevolg dat vaak de onderliggende angsten en onzuivere emoties de bovenhand hebben in het scheppingsproces; bijvoorbeeld in het uiteindelijke (onderwijs-)vernieuwingsmodel of een nieuw wereldmodel. Je luistert dan naar de geest (het verstand, niet de breinmassa) in plaats van je hart; je zuivere ingevingen, je zuivere gevoelens, je intuïtie………… je ziel of je hogere zelf!

Op die manier blijf jij je ‘oude’ levensomstandigheden aan het herscheppen. Misschien wel duizenden keren zonder dat je dit zelf beseft. Je verandert niets wezenlijks aan je ‘oude’ gezondheidssituatie, aan je ‘oude’ energiegeschiedenis, aan je ‘oude’ beeld van de wereld !

Je leeft dus in een droom van je eigen creatie. Laat het de droom van je leven zijn, want dat is wat het is. Droom van een wereld waarin de God én de Godin in jou niet worden ontkend, en waarin je nooit meer de God én de Godin in een ander ontkent. Wens elkaar, voor nu en altijd: namasté.

• Droom van een wereld waarin de liefde het antwoord is op elke vraag, het antwoord op elke omstandigheid, de ervaring in elk moment.

• Droom van een wereld waarin het leven, en alles van wat het leven ondersteunt, de hoogste waarde is, de hoogste eer ontvangt en de hoogste expressie krijgt.

• Droom van een wereld waarin vrijheid de belangrijkste expressie van het leven is, waarin niemand degene die hij zegt lief te hebben probeert te belemmeren, en waarin allen de gelukzaligheid van hun wezen kunnen uiten op een volledige en oprechte wijze.

• Droom van een wereld waarin allen gelijke mogelijkheden krijgen, iedereen dezelfde hulpmiddelen en evenveel waardigheid krijgt toebedeeld, zodat allen in dezelfde mate het ongeëvenaarde wonder van het leven kunnen ervaren.

• Droom van een wereld waarin niemand de ander ooit nog een oordeel oplegt, waarin nooit meer condities worden vastgelegd voordat er liefde is aangeboden, en waarin angst nimmer meer wordt gezien als een middel tot respect.

• Droom van een wereld waarin verschillen geen verdeling voortbrengen, waarin individuele expressie geen afscheiding oplevert, en waarin de grootsheid van het Geheel wordt weer gespiegeld in de grootsheid van de Delen.

• Droom van een wereld waarin er altijd genoeg is, waarin de eenvoudige gift van het dingen met elkaar delen tot dat bewustzijn leidt - en het creëert – en waarin elke daad dit besef ondersteunt.

• Droom van een wereld waarin geen enkele vorm van lijden wordt genegeerd, waarin nooit meer intolerantie wordt uitgedrukt, en waarin niemand ooit nog haat zal ervaren.

• Droom van een wereld waarin het ego wordt prijsgegeven waarin superioriteit wordt afgeschaft, en waarin onwetendheid uit ieder realiteit is geëlimineerd en teruggebracht tot de illusie die het is.

• Droom van een wereld waarin vergissingen niet tot de schande leiden, spijt niet tot schuldgevoel, en oordelen niet tot veroordeling. Droom van al deze dingen en nog veel meer.

• Droom ze dan tot werkelijkheid.
Verander de wereld met ‘kracht’. Er is een Goddelijke Kracht in het universum werkzaam en die bestaat uit de volgende ingrediënten: creatieve energie, zachtaardige wijsheid en zuivere liefde!

Maak met de kracht van je dromen een eind aan de nachtmerrie van onze realiteit!

Hans Zevenboom

Literatuurverwijzing:
Neale Donald Walsch, boek ‘Eén met God’

http://www.millennium-visie.org/site/index.php/nieuwsbrief/224-dromen http://www.leefbewust.com/2015/nieuws/dromen2.html
 
Slaapverlamming en lucide dromen zijn twee verschillende dingen. Bij een slaapverlamming ben je ook lichamelijk verlamd. Dat kan behoorlijk beangstigend zijn, zeker als je ook "bezocht" wordt. Lucide dromen kunnen daarentegen prachtig zijn en je kunt ze delen met een andere dromer.
 
Je dromen niet kunnen herinneren kan een teken zijn van vitamine b6-tekort (was bij mij al vastgesteld en ik kan mijn dromen niet veel meer herinneren):
the patient starts with a dosage of 500mg. of the B6. We adjust it upwards by 250mg. every four days until the person starts to recall dreaming on a regular basis. If they dream too much on the 500mg, we cut back on that dosage. Sometimes if a person is dreaming too much on even 250mg. it could be an indication that they don’t have pyroluria. http://tinyurl.com/zdz6dju
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.783
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan