Droge lippen door roomboter!?

G

Guest

Guest
Ik merk dat ik, sinds ik veel roomboter ben gaan eten (eerst at ik vooral kokosolie), ontzettende droge lippen krijg. Zo erg dat ik echt allemaal van die velletjes heb. Het ziet er niet zo lekker uit en het is ook nogal ergerlijk natuurlijk.

Ik weet zeker dat het aan de roomboter ligt, want ik heb al uitgeprobeerd wat er gebeurt als ik weinig tot geen roomboter meer neem (en de rest van mijn eetpatroon gelijk blijft). Toen ik dat testte, verdwenen mijn droge lippen binnen een dag en had ik nergens meer last van.

Ik vraag mij af, hoe kan dit? Mijn huid reageert er namelijk verder niet op, het zijn echt puur mijn lippen. Het ligt ook niet aan het feit dat het een melkproduct is, want bij kaas en yoghurt heb ik nergens last van. Het enige wat ik kan bedenken, is dat ik nog niet zoveel vetten aan kan. Maar waarom heb ik dan nergens last van bij grote hoeveelheden kokosolie/volvette kaas/crème fraîche/etc?

Ook vraag ik mij af, moet ik nu verder gaan met het gebruiken van veel roomboter of toch maar niet? Ik word er namelijk wel een beetje gek van om constant droge lippen te hebben en ik schaam me er eerlijk gezegd ook wel voor.

Is er trouwens iemand die hetzelfde ervaart?

 
Hoi Midori,

Ik heb ook af en toe last van droge lippen, ook met witte velletjes.

Maar bij mij ligt het niet aan de roomboter, weet niet wat wel.

Ik weet wel dat de lippen in verbinding staan met de darmen, dus dan heeft het toch met vertering te maken, lijkt mij.

Lia

 
heb er zelf geen last van, mijn lippen hebben juist meer kleur gekregen nu ik zo eet. soort van ontgiftigingsreactie misschien?

 
Midori, kaas en melk zijn fermentatieproducten en boter niet. Boter heeft misschien eiwitten die je minder makkelijk verteert. Ghee zal beter werken voor je als de eiwitten de oorzaak zijn. Ik kan boter ook niet goed verwerken al krijg ik geen velletjes op mijn lippen. Ik dacht dat velletjes op de lippen ook te maken hadden met vitamine b-opnameproblemen. Gebruik je ook biergist?

 
Ik heb vaak last van droge lippen met losse velletjes bij de wisselingen van de seizoenen.

 
Ik denk aan de schildklier en aan vitamine A-tekort, maar ik heb geen antwoord op de vraag waarom roomboter dit specifiek veroorzaakt. Misschien schiet me nog iets te binnen en dan kom ik er nog op terug.

Mike

 
@Lievergezond: Nee, ik gebruik geen biergist. Ghee is eigenlijk wel een goed idee, maar ik vraag me af of ik dat dan ook wel verdraag.

@Tanja: Het heeft bij mij niks te maken met de seizoenen, helaas. Of het nu warm of koud is, ik heb droge lippen. Dit is nu al maanden zo eigenlijk.

Schildklier, hmm, dat zou ook kunnen. Ik heb immers nog steeds af en toe koude handen, al is dat veel minder geworden.

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken! Ik denk dat ik ga kijken wat er gebeurt als ik helemaal stop met roomboter en het dan hééél langzaam weer opbouw. Misschien dat ik mijn lichaam er dan langzaam aan kan laten wennen?

 
Droge lippen kan problemen met de dunne darm betekenen:

Quote:
When the small intestine is involved, one of the common sequences, after a flare-up, is the following. The person eats a wrong food or does some thing that causes problems for the small intestine (e.g., rigorous tooth brushing with essential oils). The very first sign can be ear buzzing due to mechanical or chemical damage to the gut. This noise is likely coming from the enteric nervous system that orchestrates the work of the GI system. This is the initial stage of a flare-up, when many villi in the small intestine get destroyed. In order to protect the lining of the gut from further damage, neighboring cells swell and get inflamed (in cases of ungrounded people; electrical grounding minimizes these negative effects on surrounding healthy tissues). Damaged tissues draw a large amount of water to the small intestine. As a result, the next symptoms are heaviness in the abdominal area, moist nose (or moister nose than it was before), and unquenchable thirst: an unpleasant sensation of dryness on lips similar to thirst) that cannot be reduced even by drinking 1 or 2 liters of water.

p. 37 / 38 http://www.aipro.info/drive/File/big-GI-book LIBRO DIGESTIONE BUTEYKO.pdf

 
Ik heb jaren (misschien wel 30 jaar) een lipbalsem/lipgloss verslaving gehad. Kon nog niets meer drinken of ik moest smeren. Veel ervan zit tussen mijn oren.

Nu ben ik het ineens moe. Ik wil niet meer afhankelijk hiervan zijn. Dus ik ben een paar dagen geleden abrupt gestopt. Gevolg, kapotte lippen, gespleten, droge vellen etc. Maar ik wil dit doorzetten en ga zelfs de deur uit zonder iets op.
Heeft iemand een idee of ik het juist aanpak en of de huid zich van alleen zal herstellen.

Zo heb ik een tijd geleden ook gezichtscrème opgegeven. Soms smeer ik wel weer eens, maar ik moet zeggen dat de laatste tijd mijn gezicht ook wat drogig is. Misschien door de verwarming.

Mijn haar waste ik de laatste tijd met aleppozeep en spoelde het uit met een mengsel van appelazijn en water en dan met bijna koud eindigen. Nu was ik het alleen met water en voor de rest niets. Mijn kapster zegt dat dat geen probleem is en ik vind het haar beter dan met de aleppozeep/azijn.

Tja, een hele omschakeling. Ik ben er wel al langer mee bezig. Eerst omgeschakeld op allemaal natuurcosmetica en natuurverzorgingsproducten en nu dus bijna op nul.

Tja, ik wil dit echt doorzetten.
Maar goed, terug naar mijn vragen:
Zullen die droge lippen en gezicht zichzelf herstellen of ben ik verkeerd bezig? Eigenlijk zou een gezonde voeding toch genoeg moeten zijn.

Dorothé
 
Hoi Dorothé

Tja, ik wil dit echt doorzetten.
Maar goed, terug naar mijn vragen:
Zullen die droge lippen en gezicht zichzelf herstellen of ben ik verkeerd bezig? Eigenlijk zou een gezonde voeding toch genoeg moeten zijn.

Waarschijnlijk neem je wel de juiste voeding maar zit lukt het nog niet goed om dit op te nemen?
Maag en darmen, heb je daar problemen mee?



 
Dank je voor je antwoord.

Nou, zover ik weet heb ik daar geen problemen mee. Ik heb wel last van stress en voel daardoor vaak een druk op de maag, alsof ik maagzuur heb, maar ik heb geen maagzuur.

Maar ik denk dat het misschien tijd nodig heeft. Zeker nu met de centrale verwarming. Ik wacht het maar eens af.

Dorothé
 
Duurt even voor dat evenwicht zich hersteld en je lippen weer begrijpen dat ze zichzelf moeten onderhouden. Daarom heet het ook “verslaafd”, nu moet je afkicken. De vetten uit labello en consorten verstikken de huid, je zou in de overgang en met droge lucht en kou wel wat talg/rundvet kunnen gebruiken.

Ik vind het wel ontzettend goed dat je zo au naturelle bent geworden.
 
Dank je Tanja.

Ik zal eens proberen met rundvet, maar dan doe ik dus ook weer iets verzorgends en ik wil de natuur aan het werk zetten.

Dorothé
 
Dorothe, met een natuurproduct zet je de natuur aan het werk! Waar haal je het idee vandaan dat topische (uitwendige) behandeling een lapmiddel zou zijn? Waarom denk je dat ze vroeger een biefstuk op een blauw oog hielden? Lamsvet is misschien nog wel effectiever, is de huidcreme van weleer.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan