Dochtertje van 2 eet niet veel

Bloempje

New member
Na het een tijdje te hebben aangekeken, leg ik de vraag toch maar even hier neer.

Ons dochtertje van net 2 leeft praktisch op rauwe melk. S morgens drinkt ze 205ml ze eet een paar hapjes yoghurt en dat is het wel. In de loop van de ochtend wat fruit, meestal kiwi. Banaan is ze wel dol op, maar dat krijgt ze niet elke dag en als ze het wel krijgt maximaal een halve. Bessen en aardbeien lust ze wel, maar die zijn biologisch best duur...

S middags eet ze vaak een halve speltzuurdesemboterham van de Duitse bakker met veel roomboter. Dan weer 200 rauwe melk en soms nog wat rauwmelkse kefir. Eerder at ze goed avondeten. We koken avondeten bijna altijd met veel vetten, dus dat ging prima. Haar ontlasting was ook altijd 2 a 3 keer per dag moeiteloos. Nu eet ze de laatste maanden bijna niks meer aan avondeten (past ook wel een beetje bij de leeftijd) maar nu poept ze gemiddeld nog maar max 1x per dag en vaak met moeite. (logisch want ze mist de vezels en vetten)

Rond 19:00, voordat ze gaat slapen nog weer 250 rauwe melk.

Qua lengte is ze gemiddeld, gewicht wel laag. Ze weegt nu 10 kg. Ze is altijd wel tenger geweest in tegenstelling tot onze zoon van bijna 4. Ze heeft ruim 1 jaar borstvoeding gehad en is daarna overgegaan op rauwe melk. Overigens doe ik wel gelatinepoeder in de melk (Great Lakes). Ze krijgt verder elke dag levertraan.

Moet ik me zorgen maken? Alvast bedankt voor jullie input!
 
melk is ook een vorm van eten en daarvan krijgt ze best veel. Dus verhongeren doet ze niet. Eet ze wel wat vlees voor het ijzer e.d. ?
Ik heb met de kinderen ook wel periodes dat ze mij bijna arm eten en er zo ongeveer een volwassen portie in gaat en periodes dat ze van de lucht leven. Deze periodes duren bij mij meestal dagen tot enkele weken.
Als het al een paar maanden duurt, dan begrijp ik dat je je er zorgen over maakt. Of dat ook nodig is vind ik een lastige vraag.
Ik merk hier zelf dat na 2 jongens ik er moet wennen aan een meisje. Ze groeit ook veel minder hard. Nu zit er van nature ook een groeiverschil tussen meisjes en jongens, maar of dat alles verklaart?
Van het cb heb je waarschijnlijk een mooie groeigrafiek gehad met een mooie lijn erin. Kinderen groeien niet volgens een vloeiende lijn maar met vaak met schokjes.
Zijn er nog andere dingen met haar? Zoals een paar kiezen gekregen? Andere opvang, verhuist, iets anders in de persoonlijke sfeer, papa een andere baan met stress op het werk, ingeënt, antibiotica gehad, etc.??
 
Ze is ongevaccineerd en heeft nooit medicatie gehad. Het CB ga ik nooit heen. Dus ik heb geen groeilijn van haar :) De zorg zit hem meer in of ze wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt met name voor haar groei, ontwikkeling, immuunsysteem en hersenen. Ze is een vrij relaxed meisje, bijvoorbeeld: ze is een keer van de trap gevallen en vervolgens klom ze gewoon weer omhoog. Geen angst of stress wat dat betreft. Ze is alleen bang voor de wasmachine :D Ze ontwikkelt zich verder ook prima naar mijn idee, daarover ook zeker geen zorgen. Verder geen bijzonderheden in de afgelopen tijd.

Nu heeft ze net vanavond super goed gegeeten. Een halve worst van Schotse Hooglander vlees met rode kool gestoofd in kokosolie, roomboter en kokosmelk. Misschien moet ik dat maar wekelijks op het menu zetten!
 
Heel goed Bloempje en fijn om te horen dat er nog iemand nooit naar het cb gaat, ik voelde me al de enigste.
Heb je bij de oudste niet zo'n periode gehad? Ik kon tussen hun 2e en 4e heel lang met 1 kledingmaat toe.
Ik snap je zorgen hoor, dat is inherent aan het moederschap.
 
CB, wat is dat? ;-) Ik ga overigens ook niet naar de verplichte medische keuringen op school en ik vul ook de papieren niet in :-P

Mijn zoon heeft een periode gehad dat hij mager was en ook niet veel lustte, het is vanzelf over gegaan. Ik heb me ook wel een beetje zorgen gemaakt dat hij zo mager was maar het ging vanzelf over en hij zag er wel altijd heel gezond uit. Ik zie op school wel eens kinderen met een rare kleur en donkere kringen onder de ogen of een raar figuur, moeilijk uit te leggen. Een kind moet tieren, ook al zijn ze aan de magere of kleine kant je ziet het echt wel of het goed gaat. Er zijn kinderen die op maaltijden van ultrahoudbare melk, supermarktboterhammen met margarine en suikerjam twee keer per dag, en savonds spaghettisaus uit een pot ook keurig ontwikkelen. Dan krijgt die van jou heel wat anders he! Ik denk dat je je wat dat betreft echt geen zorgen hoeft te maken.

Ik let er wel op dat ze genoeg koolhydraten eten, meer als ik zelf. Ik doe ook niet zo moeilijk over een banaan dat is zo ongeveer het enige fruit dat ik overal bio kan kopen en ook nog betaalbaar is, ik geef ze er dan wel graag slagroom bij. Bioaardbeien heb ik in de tuin maar dat is ook gene vette qua opbrengst ;-)
Smorgens eten ze vaak pannenkoeken, 4 eieren met 3 eetlepels zuurdesemstarter en wat speculooskruiden, bakken in de pan in ruim boter en daar doe ik dan een heel klein beetje rauwe honing op. Dat eten ze met zijn twee helemaal op voordat ze naar school gaan.
Eigenlijk zijn het hier best hele kieskeurige eters, ik zou wel willen dat ze levertraan eten, of melkkefir maar dat krijg ik echt niet voor elkaar. Ik kook ook nog steeds vaak twee potten, een voor de kinderen en een voor ons. Ze eten graag worstjes met rijst en brocoli, of met kerrieroomsaus, ik maak dan een grote pan dat eten ze rustig twee dagen achter elkaar dan is het minder werk.
Wat ook kan helpen, smiddags warm eten ipv savonds, soms zijn ze gewoon te moe om savonds nog veel te eten.
En wat bij kindjes van 2 misschien nog wel eens wil helpen, een nieuw lepeltje en een eigen bordje, dat soort dingen vonden ze hier altijd reuze interessant. Ze vechten hier nog elke morgen wie er zijn pannenkoeken mag snijden met het kaasmes ;-)

 
Onze dochter eet ook niet zoveel, zij is 1,5 jaar. Zij is 80 cm en 10,7 kg, ook niet zwaar.
Zij eet 's morgens beetje rauwe yoghurt en melk en bessen. Dan om 10 uur b.v. een manderijn. De lunch kefir en sardientje en twee olijven en 's avonds middag eten. Volgens mij vult dit eten ook wel. Zij is wel heel erg gek op sardientje en dan krijg je ook alle voedingsstoffen wel binnen.
 
Het gaat niet om de hoeveelheid, gewoon goed eten blijven aanbieden en samen genieten van eten en drinken. We krijgen angst aangepraat door Jan en alleman, maar wees nuchter en vergelijk het eens met je eigen eetlust; die varieert ook bij de meeste mensen.
En inderdaad, ieder kind groeit op zijn eigen manier en vrijwel nooit in een vloeiende "lijn".
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan