Dochter 15 maanden verdraagt bijna niets

wil

New member
Door de problemen bij mijn dochter(s) ben ik op dit forum uitgekomen en nu wil ik mijn problemen aan jullie voorleggen.

'k zal het proberen te beschrijven. Ik geef ze nog borstvoeding, maar het probleem is dat ze op bijna alles reageert. Met buikpijn, onrust, ook 's nachts, bloed in ontlasting

enz.

Vooral de eiwitten gaan slecht. Van rood vlees krijgt ze bloed in haar ontlasting, alle soorten melk gaan slecht, daarom nog borstvoeding terwijl ze via mij dus ook overal op reageert. Zelf eet ze nu venkel en witlof en een klein beetje quinoa erbij plus een lepeltje ghee of een beetje olijfolie. Peer en banaan gaan ook wel redelijk.Verder vul ik het aan met borstvoeding, maar dat loopt ook terug. Vorige week net gestart met Biokult en levertraan.

Ik wilde het Gaps dieet proberen, maar aangezien ze zelfs geen kippenbouillon verdraagt, weet ik niet waar te beginnen.

Zelf heb ik ook af en toe bloederig slijm bij mijn ontlasting, is al minder nu ik brood weglaat, en een enorme slechte vertering.

Ik denk dat stress, candida, voedselovergevoeligheid en bijnieruitputting meespelen.

Bij mijn dochter van zes jaar heb ik ook nachten met de buggy door het huis gelopen om ze stil te krijgen.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk bouillon en ghee te eten met een beetje quinoa en veel groenten, avocado en over het algemeen weinig fruit, maar omdat ze bijna overal een reactie op krijgt is het erg moeilijk om volwaardig te eten.

Hoe kom ik uit deze cirkel, want ik ben eigenlijk ten einde raad. Wat ze nu binnen krijgt is eigenlijk te weinig gevarieerd.

Ben benieuwd of jullie een idee hebben waar te beginnen.

 
Beste Wil,

Als mama van 2 kinderen kan ik je zorgen heel goed begrijpen.

Zelf vermoed ik dat je dochtertje met een eiwitovergevoeligheid en voedselovergevoeligheid zit voor koemelk en tarwegluten en mogelijkerwijs rood vlees.

Even het volgende :

1. is de melk die je gebruikt rauw of gepasteuriseerd ? bij gepasteuriseerd kan je door het proces van pasteuriseren inderdaad de meest gekke klachten krijgen ; onze zoon heeft ook melkallergie en reageert wel goed op biologisch - dynamisch gefermenteerde yoghurt en komt op iedereen nu fit en heel gezond over

2. al het lichter verteerbare geitenmelk geprobeerd ?

3. al kip, kalkoen en vis geprobeerd ?

Misschien dat er hier het 1 en ander mee te omzeilen valt.

 
Ik wil alleen even reageren op dat je zegt dat de borstvoeding nu ook terug loopt. Dat hoeft niet zo te zijn, ik voed mijn dochter ook, die is even oud als de jouwe. Je kunt perfect nog jaren voeden en zo lang jij zorgt dat je genoeg binnenkrijgt zal die melk ook een heel groot deel van de voedingstoffen die je dochter nodig heeft bevatten. Borstvoeding is zelfs op die leeftijd nog een zo goed als complete voeding. Heb jij ooit iets aan je darmflora gedaan? probiotica bijv? heb je ooit ab genomen? Je dochter moet bij een normale bevalling jouw darmflora gekregen hebben, als die niet optimaal was dan kan die van haar ook niet optimaal zijn. Misschien niet verkeerd om ook dat aan te pakken.

 
Ik proef heel sterk uit de post van wil dat ze zelf lijdt aan bijnieruitputting en een verzwakte spijsvertering incl. verstoorde darmflora. Dit heeft ze erfelijk doorgegeven aan haar dochters, waardoor ze geen best begin hebben gekregen. De kwaliteit van de borstvoeding zal dan ook te wensen overlaten. Voor dit soort degeneratie waarschuw ik herhaaldelijk hier op het forum en maar al te vaak onderschatten forumleden de ernst van de situatie. Ik blijf het echter herhalen: het is werkelijk 5 voor 12 en als we zo doorgaan worden we een bedreigde soort!

Mike

 
Bedankt voor de reacties.

Inderdaad heb ik werkelijk alle soorten melk geprobeerd, ook de rauwe, maar niets lukt.

Kip eet ik nu wel zelf, maar mijn dochter verdraagt het alleen via de borstvoeding en dan nog in kleine hoeveelheid.

Ik ben nu ook zelf aan de Biokult begonnen, maar dat is nog te kort om resultaat te merken.

Mike, heb je nog goede tips om te de cirkel te doorbreken? Ik denk dus ook dat de kwaliteit van de borstvoeding niet optimaal is, maar ik wil graag bij het begin beginnen, weet alleen niet hoe, omdat ik dan weer hele dagen en nachten met een super onrustig kind zit.

 
Is het nu nodig om iemand die duidelijk ten einde raad is nog even dieper de put in te duwen door te zeggen dat het 5 voor 12 is? En dat op een onpersoonlijke manier via een beeldscherm op internet. Dat is toch niet hoe je mensen met bijnieruitputting moet behandelen, dat kan toch ook wel ietsje anders? Het is toch zaak om er boven op te komen, niet door juist er nog een schepje bovenop te doen dat misschien het fatale schepje kan zijn waardoor iemand hier nooit meer terug durft te komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

De kwaliteit van de borstvoeding zal zeker wel te wensen over laten, maar als dat het enige is dat het kind echt kan verdragen dan zou ik toch maar zorgen dat je zelf in betere toestand komt en dat die melk ook beter wordt. Je moet ergens beginnen.

 
Al zou de borstvoeding te wensen overlaten is het altijd nog waardevol om in stand te houden. Door je eigen voeding te verbeteren kun je dat ook nog meegeven aan je dochter. Heb je ook rauwmelkse kefir geprobeerd, 48 uur gefermenteerd? En GAPS op bottenbouillon, hoeft toch niet perse met kippenbouillon?

 
Dat vind ik ook, en bovendien is borstvoeding ook geestelijk van belang, zeker als je het vermoeden zou hebben dat ook dochter lijdt aan bijnieruitputting dan is het belangrijk te zorgen dat ze geen extra stress heeft door het evt stoppen met borstvoeding. Borstvoeding is pure ontspanning voor zo´n kind.

 
Het is ook niet gelijk de bedoeling om helemaal te stoppen met borstvoeding, maar ik zou ze graag eens iets geven wat echt goed voedt. En waar haar darmen mee opkikkeren.

Iklustvet, dank je , gelukkig heb ik door het lezen van dit forum wel een beetje in de gaten hoe Mike doorgaans reageert! Maar ik had ook liever concrete tips.

Rauwmelkse kefir van schapenmelk heb ik ook geprobeerd, maar is wel een beetje heftig, daarom ga ik nu eerst zelfgemaakte yoghurt proberen.

En bottenbouillon van rood vlees durfde ik nog niet aan, omdat ze op rood vlees reageerde met bloed in haar ontlasting. Zelfs via mij. En dit is bij kippenbottenbouillon niet zo. Wat een woord.

Inderdaad is de borstvoeding pure ontspanning voor haar, dan valt ze zo in slaap.

Nog meer tips? Ze reageert dus letterlijk overal op.

 
Hoi Wil,

Ik zou een stukje runder of kippenlever (uiteraard van de beste kwaliteit) proberen.

Dit is een echte vitaminenbom zelfs als ze er maar een heel klein beetje van zou eten.

 
Ik kan me herinneren dat de oudjes (uit ons dorp in Marokko) altijd zeiden, "Neem Halba!" als iemand zei, 'mijn borstvoeding loopt terug.'

Nu weet ik dat Halba, fenegriek is.

 
Ik mis zout (keltische zeezout) in het verhaal.

In de vorm van sole of gewoon zo uit de zoutmolen over het eten of met een glas water.

(ik vind sole niet lekker, dus neem los zout, dat vind ik heerlijk) :?

Zout versterkt het maagzuur en dat zorgt weer voor de vertering van eiwitten.

Bij mij werkt het ook positief op mijn ontlasting, alsof er een beschermende slijmlaag gevormd wordt. Dat is fijn als je tegen obstipatie aanzit, maar sowieso positief.

http://www.voedingisgezondheid.nl/zout_Keltisch_zeezout.html

De rest van de website is zeker ook de moeite waard. (de site is van een forumlid)

 
hoi wil,

shatavari is ook een goed supplement voor de borstvoeding. dat kan je bij een goede drogist wel kopen of anders bestellen via internet of de roode roos

 
Quote:
Is het nu nodig om iemand die duidelijk ten einde raad is nog even dieper de put in te duwen door te zeggen dat het 5 voor 12 is? En dat op een onpersoonlijke manier via een beeldscherm op internet. Dat is toch niet hoe je mensen met bijnieruitputting moet behandelen, dat kan toch ook wel ietsje anders? Het is toch zaak om er boven op te komen, niet door juist er nog een schepje bovenop te doen dat misschien het fatale schepje kan zijn waardoor iemand hier nooit meer terug durft te komen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?


Het was niet zozeer gericht aan wil, maar meer een algemene constatering. We zijn dus al zover gezonken dat alsmaar meer moeders hun verzwakkingen doorgeven aan hun nageslacht en het wordt per generatie erger. Dit is wat Price bedoelde met de term 'degeneratie'! Laat dit even iets langer op je inwerken, het is echt 5 voor 12!

Mike

 
Om toch een positieve tip te geven: quinoa, zie het volgende citaat van Weston Price:

Quote:
De zogende moeders in diverse Afrikaanse stammen nuttigden een graan dat zij linga-linga noemden. Dit bleek hetzelfde graan te zijn dat de Peruaanse Indianen quinoa noemen en veelvuldig consumeren, vooral zogende moeders. Dit graan is niet alleen rijk aan mineralen, maar stimuleert ook op krachtige wijze de productie van moedermelk.


Mike

 
Reageert ze ook op bottenbouillon zonder rood vlees, dus van beenderen/knie getrokken? Misschien kun jij om de buikpijn van haar te verlichten zelf een spijsverteringsthee drinken van kummel, venkel en anijs (zaden), hieraan kun je ook de fenegriek toevoegen. En kijken of ze sole met citroensap wil drinken eventueel verstopt in wat (dik)sap ofzo.

 
Bij darmproblemen ook ruim water innemen, in de vorm van sole, uiteraard, want zonder zout heeft water geen zin. je kan er verder iets vitamine C bij doen, dat werkt goed ontstekingsremmend,maar in dit geval oppassen met de dosering, het kan gemakkelijk laxerend werken als je er te veel van binnen krijgt. Voor jezelf 1 gram over de dag verdeeld, de kleine krijgt het dan wel via de melk binnen. Naast de al genoemde kruiden denk ik ook aan thijm als rustgever, zowel voor de geest als voor de spijsvertering.

Las je wilt, kan je dat wat vertellen over de situatie thuis, is het en vochtig huis, komen jullie voldoende buiten, zijn er relatieproblemen?

 
Komt me heel bekend voor dit verhaal, die zoektocht en radeloosheid die je ook krijgt door gebrek aan rust voor jezelf door je zorgen om de kinderen en de slapeloze nachten.

Ik zou je aan raden naar een natuurarts te gaan die kan meten waar je kind op reageert qua verkeerde voeding of als je dat liever niet doet naar een huisarts gaan en laten testen op intoleranties.

Onze ervaring is wel dat je via een goede natuurarts een betrouwbaarder resultaat krijgt

Ik weet een goed adres mocht je dat willen. je kan me mailen via Mike

Zonder houvast van wat ze wel en niet mogen qua eten is het een lange en lastige zoektocht ondanks alle goede adviezen hier en kan je er zelf aan onder door gaan, een klein kind is niet echt iets om dingen op uit te proberen zoals je bij een volwassene of bij jezelf wel kan doen.

natuurlijk zijn bovenstaande tips wel goed hoor dat bedoel ik niet!

Onze zoon was ook 15 maanden en kon al behandeld en gemeten worden, de leeftijd is dus geen probleem en hierna werd het voor ons veel makkelijker omdat we wisten wat we wel en niet konden

 
Natuurlijk kan ik het niet laten ook te reageren. Opnieuw weer een schrijnend geval van degeneratie. Wat vooral zal meespelen is compleet verknoeide algehele flora, van top tot teen en vooral de darmflora. Wat ontzettend triest en ook zielig, voor jullie en de toekomst van jullie kindje, maar gelukkig is er hoop omdat je weet dat je er iets aan kunt doen!

Ik besef me des te meer dat wij gezegend zijn met een gezonde dochter (toevallig ook rond de 15 maand) welke we voor, tijdens zwangerschap en ook nu opvoeden (letterlijk dus ook) volgens GAPS/WAPF.

Het advies van een natuurarts is leuk, kom je een stukje verder mee als je energetisch zou gaan testen en bijsturen, maar uitzoeken waar je allemaal niet allergisch voor bent is nu niet bepaald zinvol... allergieën uiten zich na verschillende tijdstippen, het eene kun je binnen 10 minuten op reageren, andere na dagen, dus dat snap je dat dit erg lastig is! Makkelijkste methode is de pols-methode, smeer de voeding (desnoods 'vloeibaar' gemaakt) op de binnenkant van haar polsje voor het slapen, is het de volgende dag rood, dan dus een allergische reactie.

Wat super, ik herhaal, SUPER belangrijk is is probiotische voeding, ook probiotica uiteraard. Probiotische voeding is dus ZELFGEMAAKTE gefermenteerde groentes, denk aan zuurkool, kimchi, beet kvass en alle andere gefermenteerde groenten maar ook vis en vlees wat je kan fermenteren. Dit zit BOMVOL probiotische bacterien wat jullie kindje nu nodig heeft! Het zou me niet verbazen als ze ook al anti-biotica kuren heeft gehad? Hoe is verder haar gezondheid, exzeem, ooronstkingen, astma etc?

Wat je nu kunt doen is de WAPF Formula maar dan de lever-versie. Dus niet met melk, maar met lever. Wat je sowieso moet weglaten is de nutritional yeast, de rest moet je even proberen. Ik weet dat bij kinderen waarbij de originele melk-variant niet lukt de lever-variant wel goed valt. Voedingsrijker kan ze niet krijgen!

Hier meer info over de lever variant: Liver-based-formula

Verder wil ik je wijzen op de artikelen op de GAPSDieet.nl website, o.a. Uw baby en GAPS, etc.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!

 
Gerrit, ik vind dit ook zeer interesant maar wat nu als je geen lactose kan verdragen?

Je hebt gelijk, de darmen zijn de belangrijkste basis, toch kunnen de darmen hier door ook door overprikkelt raken hebben wij ondervonden.

Vandaar dat we begonnen zijn met voeding waar ze niet tegen konden te schrappen en ons daarna op de darmen gericht hebben omdat elke keer als er weer wat verkeerds binnen kwam de darmen hier weer een terugslag van krijgen.

De polstest is ook goed natuurlijk

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan