Discussie met Piramide thee

Iklustvet

New member
Hier wat over en weer gemail met piramide thee. Kunnen jullie eens even meedenken? Dat er geen bio bergamot bestaat lijkt me niet te kloppen? in elke natuurwinkel kun je bio etherische bergamot olie kopen? En niet dierlijke bio-organismen, zijn dat dan schimmels? En wat is dit nu voor onzin, je koopt een biothee, in een biowinkel, er staat met grote letters op "alleen de beste bio ingredienten" maar er zit wel 12 procent niet bio troep in. Ik word hier zo recalcitrant van!!

Beste,
Ik heb onlangs in de haast een pakje piramide biologische earl grey thee gekocht. Normaal lees ik altijd goed het etiket als ik iets koop, nu las ik het thuis pas. Op het doosje staat "Deze geurige thee heeft door de toevoeging van bergamot aroma een zachte iets kruidige smaak" en "Wij gebruiken voor onze produkten alleen de beste biologische ingrediënten" Er zit in die thee volgens het etiket 12% natuurlijk aroma in, die niet biologisch is. Ten eerste begrijp ik niet goed dat je een niet biologische aroma kunt toevoegen aan thee waarvoor alleen de beste bio ingredienten gebruikt mogen worden? en ten tweede zou ik, voor ik verder drink, graag willen weten wat dat niet biologische aroma precies inhoudt? Ik ben verder gaan zoeken in het keukenkastje en vond een doosje Perzik met vlier, dat drinken mijn kinderen graag, daarop staat als ingrediënt 2,5 procent natuurlijk aroma, dit is wel biologisch. Wat is dat aroma? Ik drink al jaren piramide thee, ik moet daar een stuk voor rijden want hier op de boerenbuiten hebben ze alleen pickwick en lipton thee. Je denkt dat je een eerlijk produkt koopt, tot je in een onbewaakt ogenblik niet de beste biologische ingrediënten beet hebt maar iets heel anders. Wat uitleg zou zeer welkom zijn.
Vriendelijke groet,

Geachte mevrouw ,



Hartelijk dank voor uw bericht. Allereerst onze excuses voor de late reactie. Door drukte hebben wij uw mail helaas niet eerder kunnen behandelen.



Onze Earl Grey thee en onze Perzik met Vlier thee bevatten inderdaad biologische natuurlijke aroma’s. Zo bevat Earl Grey thee biologische natuurlijk bergamot aroma en onze Perzik met Vlier thee biologische natuurlijk perzikaroma.



Aromastoffen hebben een sterke geur of smaak en geven de theeën net een extra frisse of extra smaak. Natuurlijke aromastoffen zijn gewonnen met behulp van een natuurlijk proces, bijvoorbeeld koken, stomen of fermentatie. In sommige theeën hebben we aroma’s nodig om een lekker smakende kruidenmelange samen te stellen. Dit wordt altijd vermeld op de verpakking onder de ingrediëntenlijst.



Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.



Met zonnige groet,

Geachte mevrouw ,

Op het pakje earl grey dat ik heb gekocht staat dat de thee biologisch is, maar het er aan toegevoegde aroma waarvan maar liefst 12% in de thee zit is niet biologisch. Echte earl grey thee krijgt zijn smaak door bergamot olie. Dat zit in deze thee niet, het is een aroma. Als er, zoals u in uw mail schrijft, gestoomde, gekookte of gefermenteerde bergamot (of perzik in de perzikthee) gebruikt zou zijn als smaakmaker zou er geen aroma in de ingrediëntenlijst staan maar gewoon bergamot of perzik. Ik zou dus heel erg graag willen weten wat het aroma in deze thee precies is, en ook van de perzik met vlier. Daarop staat dat het aroma wel biologisch is, wat is het verschil tussen deze twee? Kunt u mij garanderen dat het niet bio aroma vrij is van gmo? hebben de aromas een dierlijke of plantaardige oorsprong?
En hoe is het mogelijk dat ik een biologische thee koop waar op staat "wij gebruiken alleen de beste biologische ingrediënten" terwijl er 12% niet biologisch aroma in zit en dat u mij dan een mail stuurt waarin u weer beweert dat dit aroma biologisch is?

Vriendelijke groet,

Geachte mevrouw ,



Hartelijk dank voor uw reactie. Ten eerste willen wij u vermelden dat alle natuurlijke aroma’s GMO-vrij zijn en van niet van dierlijke oorsprong zijn.



Onze excuses voor de verwarring, wij zien inderdaad dat wij het verkeerd beschreven hebben in de vorige mail. De bergamot aroma is inderdaad niet biologisch. De natuurlijk perzikaroma in de Perzik met Vlier thee is wel biologisch. Wij maken zoveel mogelijk gebruik van biologische grondstoffen, maar helaas zijn niet alle grondstoffen (zoals bergamot) biologisch geteeld.



Je hebt twee soorten natuurlijk aroma’s, bijvoorbeeld:

• Natuurlijk pezikaroma: natuurlijk aroma dat voor minstens 95 % afkomstig is van perzik

• Natuurlijk aroma: natuurlijk aroma met perziksmaak, niet afkomstig van perzik, maar bijvoorbeeld verkregen via natuurlijke processen zoals bijv. fermentatie van suiker door micro-organismen. Dit is wettelijk vastgelegd.

Beide aroma’s worden niet in de open lucht gewonnen, dus het vervaardigen ervan gebeurt inderdaad veelal in een laboratorium, ook omdat het hele precieze, nauwkeurige processen zijn.



Wij vertrouwen erop u op deze wijze voldoende te hebben geïnformeerd.



Met zonnige groet,
 
Alles met 'natuurlijke aroma' laat ik in de schap liggen (als ik het daar ter plekke ontdek). Het is zo ontzettend balen dat je alles moet lezen en dat je dus ook veelvuldig toch weer iets over het hoofd hebt gelezen.
Ik vertrouw "natuurlijke aroma" niet en neem het niet. Heel goed dat je ze erop aanschrijft!! De uitleg van Piramide vind ik onduidelijk en onbevredigend.

De fabrikant van deze etherische basilicum olie beweert toch dat het biologische oorsprong heeft: https://www.pit-pit.com/basilicum-eo.html
Hoewel er echter op dezelfde site geen biologische basilicum te koop is, maar wel 'van wildpluk'.

Het Blauwe Huis verkoopt basilicum en verkoopt biologische kruiden dus dan zou ik zeggen dat zij biologische basilicum in het assortiment hebben. Helaas werkt hun website nog niet.

Er zijn zelfs biologische basilicum zaden te koop dus dan begrijp ik al helemaal niet waar Piramide het over heeft. Het lijkt erop dat ze een juridisch woordenspel aan het spelen zijn.

De bergamot aroma is inderdaad niet biologisch.

Wij maken zoveel mogelijk gebruik van biologische grondstoffen, maar helaas zijn niet alle grondstoffen (zoals bergamot) biologisch geteeld.

Ik concludeer hieruit dat er wel biologische basilicum verkrijgbaar is maar dat Piramide zelf geen biologische bergamot teelt. Ze schrijven immers dat niet alle grondstoffen biologisch geteeld zijn, maar ze bedoelen -waarschijnlijk- dat niet al hun grondstoffen bio geteeld zijn.

Het is maar hoe je het schrijft en hoe je het uitlegt ;)

Echt weer een spelletje van een fabrikant c.q. verkoper. Balen dus inderdaad en dat je hier recalcitrant van wordt kan ik me goed indenken!
 
Biologische basilicumplanten kun je echt in elke supermarkt kopen. Maar Bergamot? maar maakt het iets uit? Die madam zegt zelf dat natuurlijk aroma geen bal met bergamot te maken heeft, wat maakt het dan eigenlijk uit of er biobergamot te krijgen is. Ik heb dit terug gestuurd:

Geachte mevrouw ,


Op het doosje Earl Grey thee dat ik kocht staat "wij gebruiken alleen de beste biologische ingrediënten" Nu mailt u mij "Wij maken zoveel mogelijk gebruik van biologische grondstoffen, maar helaas zijn niet alle grondstoffen (zoals bergamot) biologisch geteeld."

Bergamot wordt wel degelijk biologisch geteeld, in elke natuurwinkel kun je biologische etherische bergamotolie kopen. Maar zoals u zelf in uw mail uitlegt bestaat het natuurlijk aroma in de Piramide Earl Grey thee helemaal niet uit bergamot.

U zegt "Natuurlijk aroma: natuurlijk aroma met perziksmaak, niet afkomstig van perzik, maar bijvoorbeeld verkregen via natuurlijke processen zoals bijv. fermentatie van suiker door micro-organismen. Dit is wettelijk vastgelegd." Maar volgens u is de reden dat dit aroma niet bio is dat er geen bio bergamot verkrijgbaar zou zijn? Er staat op het doosje "natuurlijk aroma" Niet natuurlijk bergamotaroma. Dus wat is het nu? Is dit aroma niet biologisch omdat er geen biologische bergamot bestaat? Heeft het een andere reden? Waarom is dit niet biologisch, waarom staat er op het pakje dat hier voor alleen de beste biologische ingrediënten worden gebruikt terwijl er 12 procent aroma in zit waarvan nu na drie mails en meer dan een maand correspondentie niet te achterhalen is wat het precies is. En wat is het verschil met het perzikaroma dat wel biologisch is, maar ook geen perzik bevat, ook geen biologische perzikken. En hoe zit dat nu, mag dat zomaar, een biologische thee verkopen waarvan 12 procent niet biologisch is. Van wie mag dat, waar staan die regels?



Hoogachtend


Er staat een skallogo op het doosje, en ik heb het opgezocht "
95 procent? 100 procent!

Tijdens inspecties blijkt wel eens dat bio-

ondernemers denken dat slechts 95% (van de

agrarische ingrediënten) van het bio-product

hoeft te bestaan uit biologische ingrediënten.

Dat is niet het geval. Voor een paar ingrediënten

is vastgesteld dat ze onvoldoende biologisch

beschikbaar zijn. Deze ingrediënten zijn opge-

nomen in bijlage IX van verordening 889/2008.

Alleen deze ingrediënten mag je gangbaar (niet-

biologisch) gebruiken tot maximaal 5% van

de totale hoeveelheid agrarische ingrediënten. "

Verder staat er ook dat voor die niet bioprodukten die dan gebruikt worden een niet ggo verklaring afgeleverd moet worden http://www.skal.com/vervaardigen-van-bio-producten/biologisch-product/agrarische-ingredienten/. Nou, weten we dat ook weer, koop snel snel een doosje earl grey thee en je zult er voor gestraft worden. Kan verdorie beter thee uit de toko kopen die kost niks en daar zitten geen aromas in. Waar kopen jullie je losse thee? bio of niet bio? Ik drink graag gunpowder groene thee maar ik kan er alleen maar uit china vinden en ik koop liever niks uit china....
 
Oeps, het was nog vroeg dag toen ik schreef. Bergamot en basilicum zijn twee verschillende kruiden inderdaad. Mijn excuses. Toch blijft het verhaal verder hetzelfde lijkt me.

Moraal van het verhaal is dat fabrikanten altijd voor het gewin blijven gaan en we alles moeten controleren helaas.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan