dierlijke vetten

elmo

New member
Wat zijn nu specifiek allemaal dierlijke vetten?

Klinkt misschien als een domme vraag, zeker op dit forum.. maar ik maakte een denkfout

Ik ging er van uit dat goed vlees ook vet was maar begin nu door te krijgen dat dat niet altijd zo is, daardoor word de eiwitconsumptie dus te hoog bij mij en word onder ander mijn zoutbehoefte weer te hoog omdat dat nodig is voor de eiwitafbraak en de natrium balans is weer zo belangrijk voor de bijnieruitputting. zo bleef ik dus klooien

Ik zou dus graag specifieke voorbeelden van goed dierlijk vet op een rijtje willen hebben.

Als ik het goed begrijp is dat dus levertraan, rauwe melk cq yoghurt, rauwmelkse kaas, zalm, en het spek van goed vlees, geen vlees zonder spek dus?. Is er nog meer?

bedankt

 
Levertraan zal je niet echt veel vet opleveren omdat je er als het goed is maar en theelepel per dag van eet.

Verder is wat je opnoemt allemaal een goede bron van goed dierlijk vet ja.

Dat vlees gelijk staat aan vet dat kom ik inderdaad wel meer tegen.

Dan wordt er gezegt ja hoor ik eet genoeg vet, broccoli met biefstuk en zo.

Maar dat is vaak dus helemaal niet zo vet.

Wat je altijd kan doen is je eten opleuken met 100 % (goed) dierlijk vet.

Zoals:

ghee

reuzel

rundvet

roomboter

room

kokosvet ( niet dierlijk maar wel supergoed)

 
There's no such thing as a stupid question. Goed juist dat hier naar voren komt dat vlees niet automatisch kan worden gelijkgesteld met vetten. Juist het magere vlees dat heden ten dage zo aangeprezen wordt is arm aan vetten (heet niet voor niets mager!) en rijk aan eiwitten.

Een andere die ik ook regelmatig tegenkom is: granen zijn goed, want dat is gras. Wij weten natuurlijk hier allang dat granen en gras echt twee heel verschillende dingen zijn! Enkele verschillen:

- Granen vertegenwoordigen het eindstadium van gras. Groen gras ontkiemt uit de graankorrel en vormt daarmee het beginstadium.

- Granen bevatten overwegend omega-6 vetzuren, gras overwegend omega-3 vetzuren.

- Granen bevatten gluten, gras bevat geen gluten.

- Granen bevatten geen chlorofyl, groen gras bevat wel chlorofyl (bladgroen).

- Granen bevatten fytinezuur, groen gras niet.

Mike

 
Mike volgens mij ben je het woordje 'niet' vergeten in deze zin:

Quote:
Goed juist dat hier naar voren komt dat vlees automatisch kan worden gelijkgesteld met vetten


Om verdere verwarring te voorkomen..

 
En als ik het dus goed begrijp , zit er in deze bovenstaande producten die toch erg veel eiwitten bevatten zoveel vet dat die eiwitten daardoor minder erg zijn omdat het lichaam de goede vetten gebruikt als brandstof en niet de eiwitten die omgezet worden in suiker.

Dat houd wel in dat ik er dus genoeg keltisch zeezout en veel groente bij moet eten voor een goede natriumbalans, dan.

Op het moment is die balans niet in orde, en door het teveel aan eiwitten ging dat ook niet beter. is het dan op dit moment slim om meer groente te eten en iets minder goede vetrijke eiwitten? tot het hersteld is en dan langzaam weer opvoeren?

Doordat de natriumbalans verstoord is gaat de vetvertering ook minder namenlijk omdat het maagzuur ook minder word, mede door de bijnieren die het al lastig hebben.

 
Elmo, dit is echt een goede vraag. Ik zat hier ook mee te dubben en volgens mij is bij mij hierdoor ook de hele boel verstoord.

Ik had al een Topic willen openen met de vraag hoe belangrijk nu toch die groenten zijn in het hele verhaal. Erg belangrijk, niet belangrijk? Mijn balans is ook zoek. Vochtwallen onder mijn ogen, vale huid.

Ik ben zelf veel minder groenten gaan eten dan hiervoor. Althans in de middag, als avondeten blijft het (flink) op het menu.

Maar 's middags maakte ik iedere dag een verse salade klaar ( veel rauwkost dus) daar ben ik van af gestapt door WAP. Dus geen rauwkost meer tussen de middag en het vlees gaan verhogen( maar ook de vetten). Maar op de één of andere manier voelt het toch niet goed. Als te weinig groenten.

Dus een tijd weer tussen de middag salade gaan eten met de nodige vetten erover en erbij(zalm, fèta, maatjesharing, kaas etc...) en ik voelde me na een week al een stuk "frisser ".

Ik ben er eigenlijk niet blij mee want ik was juist zo blij dat ik van al dat werk af was (iedere dag rauwkost maken).

 
Wat vooral belangrijk is ,is volgens mij natrium, als ik bijvoorbeeld elke dag courgette eet ga ik vooruit qua gezondheid, in de zomer zijn ze niet duur , maar nu wel helaas, in courgette zit veel natrium naast andere voedingstoffen. 1 van de beste groentes om te genezen. Ik heb ook ergens gelezen dat natrium uit groenten beter word opgenomen dan uit zout, geen idee of dit waar is, hoe dan ook , bij veel eiwitinname moet je natrium omhoog heb ik gemerkt maar met zout moet je weer aan je vocht denken anders droog je uit, met groente heb je hier minder last van denk ik, vandaar dat het daarmee misschien makkelijker gaat.

Blijft de vraag of je op zo een moment als waar ik nu op zit , beter even wat minder vet kan nemen en wat meer groente, ik meen dat mike ooit salades ging eten en daar van op knapte en daarna nog veel meer ging doen met voeding, veel groente is dus wel belangrijk denk ik ja

waarschijnlijk gebruikt mike ook best veel sole en zeezout naast de vetten en bijbehorende eiwitten.

Ook zit het natuurlijk in rauwe melk wat een paar fora leden ook de hele dag door gebruiken

Het zout schiet er misschien te veel bij in bij veel mesnen die puurder gaan eten, en natrium zit dus niet alleen in zout, ook veel in groenten

De meeste mensen krijgen te veel binnen door alle voeding met bijgevoegd fout zout, als je ongeveer gaat eten volgens dit forum maak je misschien wel sneller de fout om te weinig natrium te gaan eten? ik zeg express ongeveer omdat natuurlijk lang niet iedereen zo gaat eten als bijvoorbeeld mike ook al zou dat dan misschien wel het beste zijn.

 
Quote:
Mike volgens mij ben je het woordje 'niet' vergeten in deze zin


Ja, bedankt, ik heb het inmiddels aangepast in mijn bericht.

Mike

 
Quote:
Wat vooral belangrijk is ,is volgens mij natrium, als ik bijvoorbeeld elke dag courgette eet ga ik vooruit qua gezondheid


Courgette is juist arm aan natrium, miligrammen zit erin. Kalium zit er wel veel in. Althans in vergelijking met natrium 200 keer meer

Quote:
als je ongeveer gaat eten volgens dit forum maak je misschien wel sneller de fout om te weinig natrium te gaan eten


Dat lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk omdat je vlees eet waar je zout bij doet, bouillons met zout etc ...

Quote:
bij veel eiwitinname moet je natrium omhoog heb ik gemerkt maar met zout moet je weer aan je vocht denken anders droog je uit,


Dat is toch geen probleem? Water drinken en de extra verzadigde vetten zorgen ervoor dat je juist niet uitdroogt.

 
Quote:
Courgette is juist arm aan natrium, miligrammen zit erin. Kalium zit er wel veel in. Althans in vergelijking met natrium 200 keer meer


Het is vooral de combinatie van goede voedingstoffen voor bijnieruitputting inderdaad.

Vocht, A , C en magnesium

Quote:
Dat lijkt mij juist zeer onwaarschijnlijk omdat je vlees eet waar je zout bij doet, bouillons met zout etc ...


Je hebt gelijk.

Ik zei ook ongeveer, niet iedereen gaat elke dag boullion maken en gebruikt ruimschoots zout. Al is dat dan een fout , probeer gewoon mensen er op attent te maken dat het inderdaad belangrijk is , dat is alles, als je inderdaad meteen zo gaat eten als er hier gedaan word dan heb je geen problemen met het zout. dat zei ik ook maar er zijn ook veel nieuwe mensen die foutjes maken net als ik , en het langzaam aan introduceren, beginnen met een beetje vetten of rauwe melk... etc

Quote:
Dat is toch geen probleem? Water drinken en de extra verzadigde vetten zorgen ervoor dat je juist niet uitdroogt.


Omdat er veel mensen met bijnieruitputting zijn gaan die vetten niet altijd goed, ik bedoel dat de omslag te zwaar kan zijn.

Dat is althans wat ik ondervind maar het zal ook aan de mate van je uitputting liggen natuurlijk.

Water verdunt het natriumgehalte namenlijk snel evenals je maagzuur, vandaar mijn opmerking over de balans

bedankt voor je input

 
Dierlijke vetten: vet vlees, vette vis, eierdooiers, volle zuivel, roomboter, reuzel en rundvet

Vette zuivel van vet naar mager: roomboter (80%), (slag)room/crème fraîche (35%), volle kwark/griekse yoghurt (10%), bulgaarse yoghurt (6%), rauwe melk (5%), volle yoghurt/volle melk (3,5%), halfvolle producten (1,5%) en magere producten (0%). De percentages zijn bij benadering.

Vette vis van klein naar groot: ansjovis, sardines, haring, makreel en zalm. Zalm wordt veel gekweekt en kweekzalm is niet gezond voor de consument en voor het milieu. Wees je ervan bewust dat je met wilde zalm te maken hebt, maar bedenk je ook dat het niet zo goed gaat met de zalmpopulatie. Paling of aal is ook een erg vette vis, maar wordt helaas ernstig met uitsterven bedreigd. Daarbij zijn er vraagtekens te zetten bij de zuiverheid van de paling als die uit de vervuilde Nederlandse rivieren gevangen wordt. Reden te meer om consumptie van de paling af te raden. Tonijn wordt ook vaak als vette vis bestempeld, maar is helemaal niet zo vet. En bovendien staat deze grote vis hoog in de voedselketen waardoor die meer vervuild is dan de kleinere vissoorten. Verder gaat het ook zeker niet zo goed met de huidige tonijnstand. Eet regelmatig vette vis, maar kies wel verantwoorde wilde soorten!

Voorbeelden van vet vlees: spek, gehakt, hamburgers, braadworst, saucijsjes, slavinken, spareribs, schouderkarbonade, rookworst, sucadelappen, riblappen, tong, entrecote, kippenbouten met vel, kipvleugels met vel en lamsvlees in zijn algemeenheid. Eet regelmatig vet vlees, maar ga wel voor biologische kwaliteit of wilde dieren!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.850
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan