diaree door "leverdrankje"

R

Romagi

Guest
Mijn probleem/resp. vraag is als volgt.
Ik drink graag het milde leverdrankje. 2 eigelen, 1 grapefruitsap en 2 lepels olie, soms halve citroen erbij.
Soms krijg ik er diaree van, soms niet. In de middag bv nadat ik in de ochtend al iets heb gegeten, grote kans - geen diaree. of in de avond laat - geen diaree.
afgelopen zondag op nuchtere maag dit drankje gedronken. Zoals verwacht na ongeveer 2,5 uur diaree.(flink wat) na weer 2,5 uur - diaree - weer flink wat.
,s-morgens waren mijn darmen flink leeg door middel van spoelen. dan verwacht ik niet veel dir. meer, 1x dir. is gebruikelijk, 2x NIET.
Na het drinken van dit drankje voelde ik al mijn lever een beetje, is oke.
Echter na het nuttigen van voedsel duurt het in principe 24 uur voordat het verteert is en ingedikt is in dikke darm.
Dit is dus bij een leverdrankje blijkbaar niet het geval. Het voelt bij mij alsof het allemaal uit de dunne darm komt. Als dat zo is dan volgt dit drankje een andere roete.
Zowiezo zit mijn ontl nooit meer in de endeldarm, die heeft een eigen plekje gevonden hoger in de buik. Is de laatste tijd aardig ingedikt. Komt er alleen met water uit.

Maar: ik had donderdag,s een beker koemelk gedronken (was het verder vergeten), zit ik vrijdags bij de kapper: oh mijn buik. ja hoor, diaree. op weg naar huis nogmaals dir. (lactose intol. )
Dat kwam door de melk van de vorige dag. Dat zat dan VEEL langer in de darm als het leverdrankje en de manier waarop het eruit komt voelt dan hetzelfde als bij het leverdrankje, het zit langer in mijn darmen maar is niet ingedikt.
En de kracht waarop het eruit wil - echt niet tegen te houden.
Ik probeer te doorgronden waarom dit zo is. Alsof de lever in het spel is met de uitscheiding van ontl. terwijl normaliter de darm degene is die het eruit werkt.

Hoe gaat dat bij anderen die een leverdrankje nuttigen? Ik ervaar dit als vreemd. Is er een oorzaak te vinden?
 
liesje, ik heb al vaker gezegd: jij bent een apart geval, gezien je medische geschiedenis. Dit is niet de eerste keer dat je een vraag stelt over darmproblematiek die jij specifiek ervaart, alsof ieder ander het ook had overkomen. Het lijkt wel of je je eigen medische verleden ontkent en net doet of je niet anders bent dan anderen, maar dat ben je dus wel! Ik zou ook niet weten wat ik zou moeten antwoorden op je post. Je bent bestraald, weet je nog? Wie weet wat ze daar allemaal kapot hebben gemaakt!

Mike
 
Ik begrijp je reactie Mike, ik ontken niets, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal wat betreft de rol van de lever ten opzichte van "gewone mensen". Vroeger nooit dit drankje gedronken anders was ik mijn eigen vergelijking. Vroeger ook nooit last gehad van lactose en diaree.
Lactose laat ik weg, maar dit lekkere drankje lijkt me zooooooo gezond dat ik er graag voor thuis blijf af en toe.

Bestraling heeft plaatsgevonden bij de endeldarm, zou de lever daar dan last van hebben? Kan ik eigenlijk NIET geloven, anders had ik deze post niet gemaakt, te naief? te onwetend? .
Kan zijn dat je een andere mening hebt daarover.
Toch zoek ik vaak - als dat zo uitkomt - en als er een naar mijn idee aanknopingspunt voorbij komt - naar oorzaken. Ik vind het prettig een oorzaak te weten, ook als ik het verder niet veranderen kan.
Dat vind ik ook zo prettig van dit forum, dat de diepere achtergronden aan de orde komen.
bijv. ik heb ook candida, daar staat diaree en/of opstipatie in de lijst. Misschien is er een samenhang met de lever?
Ik heb dat boek over de lever-en galreiniging. Daar nog eens neuzen.
Mocht ik ooit iets vinden dat me tevreden stelt laat ik het weten. ha ha.
Voor de time being laat ik het rusten.

 
PS. Momenteel doe ik bekkenbodem-training. In principe werkt alles goed, maar alle beetjes helpen. Er bestaan ook anaaltampons, nog nooit gebruikt, ook een optie.
 
Diaree betekent dat je lichaam van de inhoud van de darmen af wil. De oorzaak in dit geval kan zijn dat er te weinig gal bij het drankje komt en dat niet alle olie door de galvloeistof "opgelost" wordt (in feite worden de vet- of olie door de galvloeistof heel fijn verdeelt, waardoor de fijne deeltjes opgenomen kunnen worden). Ook kan het zijn dat de vrij hoge zuurgraad van het drankje een dergelijke reactie uitlokt.
Ik denk niet dat de voedselstroom meer dan 1 route kan volgen, er zitten geen kruispunten of splitsingen in het darmkanaal, hoewel , bij de blinde darm zit wel een spoort splitsing, maar linksaf (vanuit de dunne darm gezien) is een doodlopend weggetje.
Heb je de lactose intolerantie ook bij rauwe melk? En bij geitenmelk?
 
Dit doet me denken aan wat ik af en toe heb met gefermenteerde levertraan. (dat neem ik onregelmatig, gewoon wanneer ik er aan denk)
Soms betekend dat na enkele uren een paar keer naar de wc.

Dat kan niet de levertraan zijn die een snellere route heeft genomen en ik ben daarna niet leeg, het is eerder wat afval dat eruit wil.
Ik denk de lever die afval dumpt ver in de darmen, maar het zouden ook de darmen zelf kunnen zijn.
Wel eens iets over gelezen hier dat de lever een tweede verbinding heeft, ver in de darmen. (of zelfs in de dikke darm?) Ik zeg dit mogelijk verkeerd, maar er is vast wel iemand die weet wat ik bedoel en mij kan verbeteren.
 
De lever kan de galblaas omzeilen, maar dan wordt de ontlasting wit. Het is gal die ontlasting een groene of bruine kleur geeft.

Mike
 
JP grappig dat je last hebt van levertraan. Ik gebruik iedere ochtend een flinke theelepel, vlak voor mijn 1e maaltijd. Ik eet er meteen crackers met kaas of ei achteraan. Nog nooit last van gehad.
Ik merk ook dat een ander tijdstip van nuttigen anders uitwerkt.
bv geitenyoghurt in de late avond, als toetje.
Ik heb lactose-problemen met koemelk en helaas de slagroom. Blijkbaar had ik er vroeger al last van maar nooit geweten.
Alles van de geit gaat goed.
 
gevonden:
"Je endeldarm staat via de poortader rechtstreeks in verbinding met je lever. Deze sluiproute stelt je lever in staat deze gifstoffen direct te dumpen zonder dat deze eerst door je hele systeem moeten."
https://www.fatsforum.nl/reply/klysma-227/
https://www.fatsforum.nl/topic/klysma/page/15/ (laatste post van deze pagina)

Zolang er een schone wc in de buurt is ervaar ik het niet als last, het voelt ook alsof er troep verdwijnt, maar dat kan ook komen omdat ik er zo over denk.
En zeker niet altijd en nu ik erover nadenkt, steeds minder vaak. Misschien dat de meeste zooi weg is.

Wat hier verkrijgbare rauwe koeien zuivel betreft kan ik alleen kefir en goede kaas eten. (lactose intolerantie waar een probleem met caseïne bij is gekomen)
Ook rauwe roomboter en slagroom kan ik niet hebben in redelijke hoeveelheden.
 
Zoals ik het bij mij zie:
Levertraan activeert (de lever?) en er wordt zooi gedumpt.
Onverteerde lactose wordt verteerd door bacteriën waardoor er zooi (o.a. zuren) ontstaat in de darmen.
 
JP heb jij wel eens het "leverdrankje"genomen. Echt lekker hoor.
Aanvegien je last hebt van de levertraan (en ik niet) ben ik benieuwd wat die combi bij jou doet.
Wat vind je van produkten van de geit? In A,damse bos is gelukkig een geitenboerderij.
 
Ik heb nog eens gezocht op Poortader en verbinding met de lever.
Dan hebben ze het echter over een verbinding van de bloedstroom en afvalstoffen daarin.
Tenzij bloed met afvalstoffen een seintje geeft aan de darmen. niet erg waarschijnlijk.
 
De (milde) leverreiniging staat op mijn lijst, maar ik twijfel over hoe en wat. Ter voorbereiding wel al een parasietenkuur gedaan.

Geiten zuivel vind ik niet lekker, dan houdt het voor mij snel op. Smaak is voor mij een belangrijke aanwijzing of het goed voor me is. Niet dat ik gek ben op visolie maar het staat me zeker niet tegen.

Hoe het precies zit met die poortader weet ik (nog) niet. Het is de enige verklaring die ik kan vinden tussen mijn lever en mijn reactie op visolie.
Na 2 uur kan de lever niet via de normale weg zooi, dus via de volledige dunne darm, in het toilet krijgen.
In het topic van de link is na de post over de poortader, al wat discussie over hoe de poortader precies werkt. Daar komen ze ook niet verder.
Voor andere opties sta ik zeker open. Ook zonder dat de lever in beeld is.

Voor de volledigheid: Meestal heb ik geen reactie op visolie, soms wel. Ik zie de reactie als iets positiefs.
Dit was vooral om aan te geven dat er bij mij een verschil is in de snelheid van de reactie tussen visolie en lactose. Hoewel lactose soms ook snel kon gaan, 4 of 5 uur na inname, niet binnen 3 uur.
(ik gebruik vaak de woorden "ik" en "mij", dat komt omdat ik nu vooral naar mezelf kijk, even niet naar anderen of theorieën. Of het op jouw van toepassing is??)
 
Hoi JP, Het intrigeert me wel wat er af en toe in een lichaam (mijn lichaam) gebeurt.
Verschil tussen zondag en maandag bv. Echt frappant.
Zondag niet gespoeld. Wel meteen in de ochtend leverdrankje genomen.
Na 2,5 uur WC gang. na weer 2,5 uur. WC gang. In totaal veel eruit. (het vliegt eruit). Ik voelde me echt leeg. Verder gewoon gegeten.
Maandag: niet gespoeld, meteen leverdrankje genomen. De hele dag niet naar het toilet geweest. Ra ra.
Soms diaree van zuurkool, soms van tomatenpuree of mosterd. Waarom niet altijd denk ik dan. Ik heb al eens een voedingstest gedaan maar natuurlijk niet alles. En zolang het NIET altijd dezelfde reactie is weet ik niet of het zinvol is om verdere onderz. te doen. Lijkt me niet eigenlijk. Kost alleen maar geld.
Wat wel interessant is is om te weten als mensen bv lactose-intol. zijn en daar diaree van krijgen of dat ook de ene keer wel is en de andere keer niet. Zal eens een forum opzoeken.
 
Mike heeft al "verklapt" dat je een apart geval bent, dat maakt denken over wat er bij jou gebeurt extra lastig.
Denk je dat wat er door de leverdrankjes gebeurt positief is? Je voeding heeft wel even de tijd nodig om verteerd en opgenomen te worden. Ik vind rust in de darmen belangrijk.

Over lactose:
Ik kon als ik een tijdje streng lactose-vrij had gegeten één maaltijd wel wat lactose hebben. Niet verteerde lactose wordt verteerd door (verkeerde) bacteriën. Als die een tijdje geen lactose krijgen worden het er veel minder, ze moeten zich eerst weer vermenigvuldigen voordat ze echt last kunnen veroorzaken.
(Ik spreek in verleden tijd, omdat ik nu anders eet. Ik denk dat ik nu nog iets meer kan verdragen, maar dat ga ik voorlopig niet bewust proberen)

Over andere voedingsstoffen die problemen geven weet ik weinig.
 
Blijkbaar zijn het de verschillende soorten enzymen die het belangrijkste zijn bij de vertering.
Mijn ontl.onderz. geeft steeds aan: SLECHTE vertering en candida.
Als ik zoek op de vertering in de lever en grapefruitsap vind ik niets wat me aanstaat.
Maar in het boek "de darm denkt mee" staat dat fruitsappen vallen onder de noemer amylasen (enzymen die koolhydraten afbreken/verteren).
Gisteren eerst gegeten wat ik altijd eet (crackers enz) en laat in de middag dit leverdrankje genomen. REEDS 1,5 uur later WC gang. en flink. Is dus erg snel.
,s-avonds om 23.00 nogmaals 2x WC gang. Inmiddels lekker leeg.
Dat betekent practisch voor mij dat ik vanmorgen geen water hoefde te gebruiken om stoelgang te hebben.
Als ik dus op enzymen zoek die voor de vertering zorgen dan is het lastig omdat er 3 verschillende inredienten in het leverdrankje zitten. Ik neem aan dat eigeel onder eiwit valt. (weet ik ook niet zeker).
Dan krijg je dus proteasen - voor de eiwitten
Lipasen - vetten
amylasen - koolhydraten. (fruit).
Waarom dus de ene keer nergens last van en de andere keer al ZEER snel (kleur gewoon bruin) .

Van de levertraan heb ik nooit last gehad, dus de vetten verteren goed.

Mijn vraag is dus aan mensen die ervaring hebben met dit leverdrankje.
Krijgt iemand er ooit al SNEL na het nuttigen ontlasting van/ resp diaree?
 
Ik heb langdurig gezocht op de vertering in de darmen en het boek gelezen.
Belangrijkste wat ik heb gevonden tot nu toe: serotonine wordt voor 80/90 % in de darmen geproduceert. Ze reguleren de DARMPERISTALTIEK.
 
Vanmorgen weer eens een lekker leverdrankje genuttigd. Een uur later had ik al een beetje diaree. Zo snel heb ik nog nooit een diaree-reactie gehad. Verder was ik gisteren HEEL GOED LEEG (d.m.v. darmspoeling) en blijkbaar zat er vandaag niet veel ontlasting in de darmen.
Het kan inderdaad dat mensen geen citrus-vruchten/sap kunnen verdragen. Alleen hoe het precies werkt in de darmen en de lever en hoe die snelheid wordt aangestuurd heb ik niet gevonden. Dan moet ik het maar laten rusten. Vaak denk ik over voedsel en hun invloed na. Bv gisteren de hele dag weggeweest (strand). Ik was "GOED LEEG" en hoefde me niet druk te maken over ongelukjes onderweg. ,s-avonds in de bus weer hele onrustige darmen. Ik dacht, dat kan niet. Eenmaal thuis had ik heel veel lucht in de darmen, nog nooit zoveel lucht kwijtgeraakt. gaf uiteraard een hele opluchting. Dus denk ik meteen: hoe kan dit. wat heb ik gegeten waardoor ik zo veel lucht in darmen heb. Eigenlijk niets bijzonders, een plakje koeienkaas op een boterham. Dat is alles wat ik kan bedenken.
Hoe dan ook, ik heb voor vrijdag weer eens een afspraak om intoleranties te laten testen. maar dan moet het diepgaand zijn, bv alle E-nummers, alle toevoegingen in voedsel en alles wat ik kan bedenken, azijn, H202.
 
Liesje je kan beter eerst aan de Choline/inositol en chancapiedra thee en water met appelcider om alles een beetje optelossen in je galblaas en lever.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.514
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan