dextrose nepsuiker vraag

elmo

New member
Ik weet dat dextrose rotzooi is, we gebruiken het ook niet meer maar onze dochter kreeg het per ongeluk binnen.

Nu heeft ze plots een soort gezwel/ontstekingachtig bultje bij haar mond.

Mijn vrouw had dat vroeger ook altijd toen we nog dextrose aten en nu vroegen we ons af wat dat nu precies is en waar het door komt en wat je evt kan doen om sterker te worden zodat het niet zo snel weer per ongeluk gebeurt.

Mijn vrouw was er altijd wel een week ziek van namenlijk. Ze is erg gevoelig voor nep suikers.

Uiteindelijk word het een blaasje en komt er allemaal pus uit, het zit altijd in een mondhoek, bij mijn vrouw altijd rechts van haar uit gezien, bij onze dochter juist links.

 
Helemaal niets,dus hierin moet je je gevoel volgen.

het blaasje kun je meerdere keren per dag aanstippen met H202 3%.

 
Dextrose is een ander woord voor glucose of druivensuiker. Glucose heeft een hele hoge glycemische index (GI=100) in vergelijking tot bijvoorbeeld suiker (GI=63-72), fructose (GI=19-25) en de meeste voeding. Dit betekent een grote belasting van de pancreas en de bijnieren! Dextrose wordt gemaakt van bijvoorbeeld mais- of aardappelzetmeel, maar het kan van iedere soort zetmeel gemaakt worden en dus ook van granen gemaakt zijn.

Dextrose is een snelle geraffineerde suiker en daarom komt het er bij mij in deze vorm niet in. Maar al krijg ik er sporadisch of per ongeluk wat van binnen, dan zou ik me daar niet druk over maken. Het is niet zo giftig als aspartaam of zo. In fruit (vooral druiven) zit ook glucose en honing is er rijk aan, maar dan is het vergezeld met nutriënten waardoor de reserves in je lichaam niet of minder aangesproken hoeven te worden. Desondanks blijven het suikers en koolhydraten waar we maar beter heel zuinig mee om kunnen springen.

 
Zoiets als in een restaurant uiteten met een dikke ijsco na... Of gewoon bij iemand anders eten die wat minder absoluut is in het vermijden van geraffineerde suikers. Bij mij thuis eet ik nagenoeg altijd zuiver en gezond en ik neem ook graag mijn gezonde levensstijl en producten mee in de buitenwereld, maar ik leef wat dat betreft niet op een eiland en wil er zo ver ook niet in gaan.

 
Quote:
Hoe krijg je dit dan per ongeluk binnen?


Vandaag is het me weer overkomen. Ik had iets te impulsief in de supermarkt een pakje biologische rundervinken gekocht, 35% korting heeft me verleid. Nadien zag ik dat er dextrose in zit.

 
Je bent niet de enige die dit soort dingen wel eens overkomt Dennis.

Meestal haal ik mijn vlees bij de biologische boerderij, maar daarvoor moet ik een aardig stuk rijden, wat niet altijd even goed uitkomt, en de boerderij is ook niet elke dag open.

De supermarkt zit om de hoek, en daar zag ik laatst biologisch rundergehakt. Ik las de ingrediënten lijst onderop de verpakking, en zag geen toevoegingen staan. Kortom ik legde het in mijn winkelmandje, en zag toen dat er in het schap, naast de biologische gehakt ook biologische hamburgers lagen. Die deed ik vervolgens ook in mijn winkelmandje.

Pas thuis kwam ik er achter dat op de verpakking van de hamburgers stond, dat er zonnebloemolie in verwerkt zat. Maar toen had ik ze al op...

 
Potverdorie! Zo nu en dan als het zo uitkomt wil ik ook nog wel eens wat biologisch bij de AH kopen, zoals gisteren rundergehakt. Kijk ik thuis op de verpakking en zie ik tot mijn verbazing dat ook daar dextrose in zit! Niet veel, maar wel een theelepel op een pak gehakt van 400 gram. Weer een reden om ook de AH liever te omzeilen...

 
Ja.. Zo was ik ook zeer verbaasd dat er in de hamburgers van wild rundvlees ook paneermeel zat. Daar keek ik per toeval naar de ingredienten omdat ik wilde weten wat voor kruiden en specerijen ze gebruikten. Die heb ik dus even fijn niet opgegeten.

Aan de andere kant, er is ook veel onwetendheid. Veel mensen zijn van mening dat zonnebloemolie gezond is. Dat soja gezond is. Dat vlees ongezond is en ga zo maar door. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook erg lastig vind, er wordt zoveel beweerd op het gebied van voeding en veel meningen staan lijnrecht tegenover elkaar, beide gestaafd met gedegen of minder gedegen onderzoek. Het blijft voor mij voelen en proberen wat wel en niet bij mij past.

 
Quote:
En ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook erg lastig vind, er wordt zoveel beweerd op het gebied van voeding en veel meningen staan lijnrecht tegenover elkaar, beide gestaafd met gedegen of minder gedegen onderzoek.


Voor elke mening is wel een onderzoek te vinden om deze te staven of ontkrachten. De kernvraag is: is er een evolutionaire en historische basis, die al vele duizenden jaren heilzaam is gebleken?

Mike

 
die dextrose bij de albert hein is er in sinds eind augustus helaas, was 1 van de weinige die nog biologisch was en vrij puur voor een billijke prijs, ook 1 van de weinige die 100% glutenvrij was, dus nu weer zoeken en testen wat goed valt bij de kinderen. zo krijg je wel steeds minder keus als je het ook nog betaalbaar wil houden

 
@ Elmo

Bij de Ekoplaza (biowinkel) ligt vaak wel een pakje vlees met 25 of 35% korting. Bij de AH ook vaak. Daar vind je ook vaak visfilet met 35% korting, zoals tong, sliptong, schelvis, kabeljauw.... Op de markt een dikke verse makreel voor 2 euro. Bij de Groene Weg bioslager hebben ze regelmatig leuke aanbiedingen. In Eindhoven is het best te doen hoor. Ik gooi die pakjes vlees en vis de vriezer in, dus ik zit nooit om bio-vlees verlegen.

 
Hey Dennis bedankt

Ons probleem is dat het 100% glutenvrij moet zijn, veel vlees is toch nog besmet met minimale hoeveelheden onder de eu norm dus dan hoeft het niet op de verpakking vermeld te worden, maar onze dochter reageert daar dus nog wel op.

Het gehakt van de ah was veilig maar nu zit er dus dextrose in, vandaar dat we op zoek moeten, een slager werkt toch vaak nog met de paneermeel of andere gluten in dezelfde ruimte als waar bijvoorbeeld het gehakt gemaakt word dus kan het dan al weer besmet zijn en dus schadelijk voor onze dochters darmen.

Zo is het dan ook vaak met visboeren die kibbeling en andere dingen gebruiken met gluten.

Ik zal eens kijken of wij een ekoplaza in de buurt hebben.

 
Ik bedacht me waarom ze paneermeel in hamburgers en gehaktballen doen. Bijvoorbeeld om het een beetje te binden of om het vet een beetje te absorberen tijdens het bakken. Of misschien wel gewoon om het gewicht te verhogen.

 
Elmo,

Probeer dan een boer te zoeken waar je vlees kunt kopen van hun eigen koeien. En vraag dan wat die koeien te eten krijgen. Als het grasgevoerde koeien zijn dan moet het toch wel glutenvrij vlees zijn.

's Winters zou het dan een ander verhaal worden, daar dan veel koeien granenvoer krijgen naast gedroogd gras.

En gehakt zou je dan ook zelf kunnen maken.

Lia

 
Hey Lia

bedankt, kijken we wel naar maar het moet wel betaalbaar blijven.

We halen wel 2x per maand wat biologisch glutenvrij vlees op de markt maar dagelijks word te duur helaas, het gehakt was een mooi alternatief prijstechnisch

zelf gehakt maken is ook niet echt goedkoop als is het wel veel beter natuurlijk.

Maar ja weer een machine erbij in de keuken :) naast de broodmachine, de yoghurtmaker, de blender en de snijmachine, Kunnen we de keuken uit gaan breiden haha

 
Die broodmachine wordt op een gegeven moment toch overbodig, krijg je weer ruimte voor wat anders. 8)

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.690
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan