Dehydrator

Devotion

New member
Een aantal van de WAPF-ers hebben, voor zover ik het heb kunnen lezen, een Dehydrator.

Nu vraag ik mij af:
* Waar jullie deze hebben aangeschaft
* Hoeveel trays
* Welk materiaal
* Welke prijs
* Voor en nadelen aan de Dehydrator

Zelf wil ik al een langere tijd een aanschaffen, maar twijfel nog over welke ik moet nemen.

Wat in elk geval duidelijk is, is dat ze in NL rond de 400 euro kosten.

http://www.excaliburdehydrator.com/dehydrators/9-tray?___store=default
Hier zie ik een paar voor maar 250 a 300 euro (9 tray)
Zijn deze oké?
 
hoi devotion, ik heb er eentje met 6 trays die ik via marktplaats kon kopen. Nadeel vind ik wel dat als zo'n ding warm wordt dat er plastic folie op ligt: als daar dan voedsel op ligt en het wordt warm, dan geeft dat toch xeno-oestrogenen af?
Ik maakte er lange tijd boerenkoolchips mee. Die vond ik wel lekker.
In huis dat ding hebben staan vind ik niet echt fijn want er komt wel een bepaalde lucht af van die te drogen levensmiddelen die ik niet zo heel fijn vind.
Verder blijf ik het wel jammer vinden dat je energie besteedt aan het drogen van voeding: dan denk ik zou een zonnedroger niet handiger zijn?
Of bijv. ik heb pas van die appelrondjes aan een draadje boven de kachel gehangen te drogen: ging ook prima.
 
Welk type heb je dan? excalibur en sedona, zijn beide RVS dacht ik?
En bpa-vrije binnenkant, maar waar de trays van gemaakt zijn weet ik niet?
Je kunt wel velletjes krijgen van allerlei materialen, (prijzig!)
bakpapier kan toch ook?

Das wel creatief met die appeltjes, maar ik zie mijzelf geen stukjes vlees en noten ophangen, haha! wil er ook yoghurt in maken ipv de oven.

Ik dacht dat ze heel zuinig zijn qua energieverbruik, tenminste, dat hoor ik veel online.

Een zonnedroger had ik nooit van gehoord.
Lijkt mij lastig bij hoge luchtvochtigheid en regen, wat als t winter is, dan kan het niet? voor mij persoonlijk geen uitkomst.

Als hij je in de weg staat, neem ik heb graag van je over hoor, al was ik eigenlijk op zoek naar een met 9 verdiepingen :p
 
hoi Devotion, ik heb de excalibur.
De sheets van de excalibur zijn van teflon, nog erger dan plastic alleen.
Ik gebruikte al bakpapier in die excalibur, maar ik weet wel dat ik dat een gedoe vond.
De sedona heeft nu ook vellen die bpa-vrij zijn, maar dat betekent nog steeds niet dat je dan geen plasticzooi in je eten hebt eigenlijk.
Plus non-stick zijn die bpa-vrije vellen van de sedona ook niet.
Zie dit filmpje:

Geen idee van hoe / wanneer de zonnedroger werkt.
Ik wil die ooit nog wel maken.
Ik gebruik mijn droger nu niet, maar in de zomer denk ik voorlopig nog wel om de overvloed van een moestuintje te kunnen opvangen.
Ik zou als ik jou was ook gaan voor de 9-tray als je er dan toch eentje koopt.
 
Vellen van PP - polypropane zegt hij.
Dan is het maar geklooi, beter bakpapier :)

Excalibur :
Materiaal polycarbonaat geschikt voor levensmiddelen.
Fijnmazige roosters uit polypropen geschikt voor levensmiddelen (Bij het eerste gebruik is er mogelijk een plastic geur die snel verdwijnt)

Erg jammer!

Zal eens zoeken naar een van 100% RVS, ook al heb je daar weer 10% nikkel in zitten.
Nog altijd beter dan plastic, denk ik zo.

Waarom maken ze die trays niet van glas ....


Zelf een zonnedroger maken? zo zo!
 
Het laatste filmpje ziet er erg goed uit!
Als ik in spanje of portugal zou wonen, ging ik zeker zo'n ding maken, maar hier in NL, nehhh.

Heb trouwens een RVS dehydrator gevonden met 11 trays, 600 euro, zucht
 
hoi Devotion, of je legt gewoon een soort roostertjes met kaasdoek op je centrale verwarmingselementen als je die hebt.
 
Mijn verwarming is zo smal, dat er niks boven op gelegt kan worden.
Daarnaast word het heel snel stoffig, dat vind ik niet zo smakelijk.

Wellicht dat ik een manier vind om het er aan te hangen.
 
Tja je hebt van die wasrekjes (wel vaak plastic) die je bijv. ook aan de verwarming kan hangen: leg je daar een roostertje op bijv.
Het is misschien wel een gepiel en met zo'n electrische droger kun je makkelijker gecontroleerd drogen (meer controle over de tijd die je droogt en de temperatuur).
 
Klopt idd, maar het scheelt wel 600 euro.
Ik zal eens op zoek gaan naar 2 langwerpige roostertjes, en aan beide kanten afdekken met bakpapier. noten zullen het slechtste blijven zitten, maar andere dingen wellicht beter.

Bij sommige uitvingen denk je, goh, had ik ook wel kunnen bedenken, maar doe het maar es!
 
Devotion, ik wilde nog dit zeggen: iemand die ik kende die verhitte de verse peterselie standaard in de oven op de laagste stand met de deur een beetje open; ging ook goed.

Of herboristen hebben een kruidenkast met horizontale laatjes: zoals ongeveer ook in die filmpjes getoond en dan zelfs zonder dat ze blootgesteld worden aan de zonnewarmte.
http://tinyurl.com/jsngve2
http://tinyurl.com/jq79ck8
 
Die zien er een stuk mooier uit dan de droogrekken in bovenstaande filmpjes. Meer dan genoeg info.

Ik ga dit ff doorsturen naar 2 kennissen van mij, die vinden dit vast leuk!

Welke vind jij het nuttigst/mooist en welke wil jij eventueel zelf maken?

Die met dat lampje van 60w binnen in vind ik t mooist
 
Hoi Marijan,
zo"n soortgelijk model ken ik wel, maar helaas is de frame zelf van plastic. Als hij van binnen 100% RVS was, zou het nog kunnen.

Ik hou zo"n kleine droogkast in mijn achterhoofd, misschien voor na aankomende zomer.

Alleen, met een kleine van 7 maand, heb ik ook niet veel tijd om zulke dingen te maken en het materiaal te halen etc.

Voorlopig ga ik iets proberen met de verwarming.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.458
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan