De wereldbevolking voeden op basis van biologische, kleinschalige voedselproductie

Webmaster

New member
Een van de vele propagandaboodschappen die we dagelijks over ons krijgen uitgestort is dat de wereld overbevolkt zou zijn en dat we wel aan grootschalige voedselproductie moeten doen om de wereldbevolking te kunnen voeden. Beide zijn niet waar. Over de overbevolkingsmythe is hier al e.e.a. geschreven:

https://www.fatsforum.nl/topic/kijk-uit-voor-ecofascisme

Maar nu bewijzen de Russen dat biologische en kleinschalige voedselproductie wel degelijk de wereld kan voeden:

http://www.prisonplanet.com/the-russians-prove-small-scale-organic-can-feed-the-world.html

Don't believe the hype!

Mike

 
In Turkije heeft elke burger recht op een stuk grond om te bewerken vanuit de staat hoorde ik pas.

Dat is pas echte democratie.

Het overgrote deel van de landbouw in de wereld is tot dusver gelukkig nog steeds biologisch.

De documentaire A farm for the future vind ik in dit verband ook erg inspirerend: https://www.fatsforum.nl/topic/film-en-documantaire

En ook het verhaal over Joel Salatin waarnaar hier iemand pas verwees op deze site: http://articles.mercola.com/sites/a...salatin-pioneers-sustainable-agriculture.aspx

Negatieve kanten van monocultuur: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/05/25/great-plow-up.aspx
Quote:
In the 1930s, farmers rapidly plowed-up the grasslands of the southern Plains and planted wheat in its place

With millions of acres of plowed fields and a chronic drought, winds picked up the soil creating thick clouds of dust called “black blizzards,” which covered the region in an unprecedented years-long “storm”

The Dust Bowl film chronicles the events of this manmade disaster, including interviews with 26 survivors who describe in vivid detail how the dust-filled winds could easily blister your face and carried with them an indescribable feeling of evil

As we once again struggle with droughts and the laws of nature continue to be manipulated by poor farming practices, we could once again be brewing a dust storm of epic proportions … or another manmade ecological disaster that has never before been seen


Dit filmpje is hier ook al aan de orde gekomen: maar heel belangrijk: &feature=player_embedded Published on Mar 4, 2013
Quote:
Allan Savory: How to green the world's deserts and reverse climate change "Desertification is a fancy word for land that is turning to desert," begins Allan Savory in this quietly powerful talk. And terrifyingly, it's happening to about two-thirds of the world's grasslands, accelerating climate change and causing traditional grazing societies to descend into social chaos. Savory has devoted his life to stopping it. He now believes -- and his work so far shows -- that a surprising factor can protect grasslands and even reclaim degraded land that was once desert.


 
Interessant artikel. Rusland heeft inderdaad een goede boerentraditie om op te letten. Moeder Aarde, daar weten de Russen alles van.

Controlesystemen hebben in Rusland groot uitgepakt, maar de cynische Rus prikt er wel doorheen. De kerk is er trouwens nooit zo invloedrijk is geweest als in Europa, ze hebben nooit de massale heksenvervolgingen gehad. Boerenwijsheid is nooit weggeweest.

Ontbijten in Rusland is worst en spek; veel vis en er staat soms letterlijk een pot met vet op tafel. Ik vind Russen - als ze niet aan de alcohol doen - er ook goed uitzien.

Rusland is een land van diepe en oprechte emoties, geen valse glimlach. Je bent er en je gaat ervoor, het hier en nu. Lange bespiegelingen, maar niet wat er in het verleden is misgegaan of hoe de toekomst vorm zou moeten krijgen. Onze obsessie met evalueren en plannen is behoorlijk Nederlands.

Ik vind wel dat Prisonplanet wat kritischer mag zijn over RT, maar dat hoort er misschien bij.

Russia Today schetst een Rusland waar burgers niet klagen over inperking van vrijheden. Er zijn wel degelijk journalisten vermoord die zelfstandig over Tsjetsjenie berichtten. Dat was ook mijn kritiek op Tarpley, die vindt dat er een sterke man nodig is enzo. Oude stijl, grote mannen die het opnemen tegen andere grote mannen. Zitten we echt niet meer op te wachten, het gaat om oude wijsheden.

 
Waarom gaat het met de huidige methode niet?

Er is veel honger; maar dat komt niet door voedsel-tekorten. Dat komt door een oneerlijke distributie, door oneerlijke wereldhandel. We zitten met een stel gangsters in de top die alles tegenhouden.

Als boeren de kans krijgen om te boeren, dan is er geen probleem. Er is ruimte zat, de wereldbevolking is helemaal niet groot. Maar de boeren worden meer en meer gedwongen om naar de stad te verhuizen, en daar onzinnige baantjes te nemen.

 
@thijs

Quote:
Waarom gaat het met de huidige methode niet?



Stel de olie raakt op. Het is wel lang geleden dat ik deze video keer heb gezien maar de gevolgen van olietekort wordt mooi in de video uitgelegd.

 
Er is ook geen 'peak oil', ook dat is een fabeltje. Er zit nog meer dan genoeg olie en gas alleen al in het Kaspische zeegebied. Ook hier worden op kunstmatige wijze tekorten gecreeerd om de prijs op te drijven, om meer vraag te creeren en als pressiemiddel. Overigens staat dit los van mijn visie dat er veel slimmere en efficientere manieren moeten zijn om energie te produceren.

Mike

 
@Gezondheid.

Klopt. Ik bedoel, het gaat inderdaad nu niet, maar dat heeft alles te maken met de economie, en niets met het bevolkingsaantal. Ik zal de video eens bekijken. Hoe en wanneer de olie opraakt (peak oil) is inderdaad een groot mysterie, maar dat zit er hoe dan ook aan te komen.

Het is een vreemde tijd, van alles wat de mensheid nu bouwt is bijna niets echt ontworpen om te blijven.

 
&feature=player_embedded
Quote:
Anna Lappé & Food MythBusters -- Do we really need industrial agriculture to feed the world?

Published on Oct 24, 2012

For more information, Sources & Citations, credits, and database of the research sources used:

www.foodmyths.org

Facebook: www.facebook.com/FoodMythBusters

#waywire: www.waywire.com/FoodMythBusters

Pinterest: www.pinterest.com/FoodMythBusters

Twitter: www.twitter.com/FoodMythBusters

How can we feed the world—today and tomorrow?

The biggest players in the food industry—from pesticide pushers to fertilizer makers to food processors and manufacturers—spend billions of dollars every year not selling food, but selling the idea that we need their products to feed the world. But, do we really need industrial agriculture to feed the world? Can sustainably grown food deliver the quantity and quality we need—today and in the future? Our first Food MythBusters film takes on these questions in under seven minutes. So next time you hear them, you can too.


 
Quote:
. Overigens staat dit los van mijn visie dat er veel slimmere en efficientere manieren moeten zijn om energie te produceren.



Zoals? Gewoon nieuwsgierig

 
Koude kernfusie. Bestaat wel degelijk. Dit is implosietechnologie op basis van kou i.p.v. explosietechnologie op basis van warmte. Het laatste geeft veel frictie in de vorm van lawaai en vervuiling. Kijk maar naar de verbrandingsmotor van een auto, die minder dan 50% rendement geeft.

En als je dan toch voor explosie gaat, waaom dan niet waterstofperoxide gebruiken? De NASA stuurt raketten de ruimte in op basis van 90% H2O2! Het spul is spotgoedkoop om te maken en het raakt nooit uitgeput!

Mike

 
Pas zag ik deze documentaire: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1347836

Het gaat over iemand die herinneringen ophaalt over zijn overleden geniale broer die zich bezig hield met Jupiter.

Het gaat me nu eigenlijk om de hoofdpersoon en wat die vertelt over zichzelf.

Die ging als landbouwontwikkelingswerker naar -ik geloof- India: en hij zei: die mensen in India wisten veel beter met landbouw om te gaan dan wat ik hun van plan was te gaan leren als ex-landbouwuniversiteitstudent in Wageningen.

 
Quote:
Slechts 1 week het geld besteden dat aan wapentuig wordt besteed en het wereldhongervraagstuk is opgelost:



Dat is als je in oplossingen denkt. De sturende machten denken niet in oplossingen. Dus een beetje naief.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan