de vorm van gezichten

Repelsteeltje

New member
Ik tekende altijd graag gezichten...

Jaren geleden toen ik keek naar ouderwetse amerikaanse films en bijbehorende reklame-affiches bekroop me de gedachte dat de gezichten van nu niet hetzelfde zijn als die van toen.

Vaag dacht ik dan zoiets als: het zal wel aan de make-up liggen, aan de haardracht...maar waarom lijken die vrouwen daar over het algemeen gewoon een heel stuk knapper? Zij zijn natuurlijk niet voor niets gefotografeerd of gefilmd...oke, maar toch...alsof hun gezichten meer symetrie hebben,

ik kon er nooit de vinger op leggen, maar nu moet ik er ineens aan denken.

Kan het zijn dat dit ook onderdeel is wat Weston Price bedoelde?

Iets wat je gewoon echt met het blote oog kunt zien als je goed kijkt?

 
Ik vind dat gezichten over het algemeen smaller geworden zijn. Of langer. Of allebei. Ze hebben een andere vorm en sinds Price valt het me meer op dan voorheen. Ik zie het als een kenmerk van mouth breathing en kan me zo voorstellen dat we diep van binnen weten dat iemand die gezond is er zo niet uitziet. En dat we het daarom minder mooi vinden.

 
Komt het ook niet door de eenvormige stijl van lijzig haar met ontbloot voorhoofddat al lange tijd erg populair is?

 
ja, misschien is dat het.

Nu zie ik ineens overal misvormde gezichten,

mijn eigen gezicht bijvoorbeeld, de kin is niet ver genoeg naar voren gekomen...maar het had erger gekund, denk ik...ik heb nooit een beugel nodig gehad, want al mijn tanden en kiezen pasten in mijn mond.

Ik hoor dat de kinderen van tegenwoordig bijna allemaal een beugel nodig hebben, maar ik weet niet of dit waar is...zelf heb ik geen kinderen, dus ik kom ook niet zoveel met de kinderen van nu in aanraking.

 
Quote:
Ik hoor dat de kinderen van tegenwoordig bijna allemaal een beugel nodig hebben, maar ik weet niet of dit waar is...zelf heb ik geen kinderen, dus ik kom ook niet zoveel met de kinderen van nu in aanraking.



Dat klopt! Ik zit nog op de middelbare school en zie dus vele tieners om me heen. Ikzelf heb een beugel gehad en één van mijn broertjes heeft er nu eentje. De rest van mijn broertjes hebben er ook een grote kans op, hun gebit te zien, maar ze zijn nu nog te jong (al beginnen ze wel steeds jonger met beugels). Bijna al mijn vriendinnen hebben er een of een gehad, en dan praat ik echt over 80%. Ook als ik in mijn klas rondkijk, bedenk ik me dat meer dan de helft een beugel heeft (gehad).

 
Dat van die beugels... da's toch ook gewoon een leuke optie om geld te verdienen...? Ik heb er ooit ook een gehad, maar mijn tanden hebben nooit echt scheef gestaan.

 
Daar kan je wel eens gelijk in hebben ja! Mijn tanden stonden ongeveer net zo scheef als die van mijn moeder nu, en die heeft er nooit een gemoeten... tegenwoordig zeggen ze sneller dat je een beugel nodig hebt dan eerst. Maar aan de andere kant denk ik ook dat steeds meer mensen scheve tanden (of te weinig ruimte oid) hebben vanwege degeneratie.

 
Mijn dochter is nu 5 en heeft echt 4,5 jaar met een speen gelopen,overdag en snachts.Iedereen zei van stoppen ze krijgt scheve tanden.Daar luisterde ik eigenlijk niet echt naar meer op het laatst omdat ik hier las dat het niet daardoor komt maar door slechte voeding.

Ze is een half jaar geleden uit haar zelf gestopt,ze wilde de speen niet meer.En ze heeft een recht goed op elkaar passend gebit.

 
Die ervaring heb ik ook. Mijn zoon heeft tot vlak voor zijn 4e jaar "dag en nacht" met een speen rond gelopen totdat hij zijn verzameling spenen van de ene dag op de andere in de prullebak heeft gegooid.

Hij heeft een goed en mooi gebit en absoluut geen beugel nodig. (Ook de tandarts is het hier mee eens.)

 
Die van mij heeft er (ook tot 4 jr dag en nacht: verslaafd) wel een behoorlijke overbite aan overgehouden, maar begint al aardig bij te trekken, vanzelf.

 
'Andere tijden' geeft een goed beeld van Nederlanders in de jaren '30.

Documentaire van ongeveer 50 minuten.

Gaat over de crisistijd, en ik weet van mijn grootouders dat er echt weinig eten was.

Maar kijk goed naar die gezichten.. de mensen zien er toch echt allemaal gezonder uit dan nu. Prima reserves.

En nu zien we: gezichten die in 80 jaar tijd smaller zijn geworden, kaken die verzwakt zijn, veertigers met een constant vermoeide blik ... dat is dus degeneratie.

Daar komt bij alle concentratie-problematiek, al die ellendige nieuwe ziektes, en het hele onderwijs dat echt dramatisch is versimpeld. En maar becel blijven gebruiken.

 
Thijs, ik vind wat jij beschrijft over vermoeide gezichten ook toe te schrijven aan de toestand van de huid. Grauw of fris gekleurd. Veel rimpels of weinig rimpels. Wallen etc

 
Quote:
'Andere tijden' geeft een goed beeld van Nederlanders in de jaren '30.

Documentaire van ongeveer 50 minuten.

Ik ben net aan het kijken. rond 8:40 gaat het over dat werklozen in het kader van de werkverschaffing twee weken elders aan de slag gaan. Opgemerkt wordt: 'en ze zullen gedurende die tijd wellicht beter gevoed worden dan thuis'. Prachtig. Al zie ik nog niet altijd een even groot verschil met gezichten van nu.

Nieuwe reclame van Coca Cola al gezien. Verschrikkelijk.

Wat mij opvalt is dat je jongens die nu tussen de 16 en 20 vaak kleiner zijn dan dat ik ben. Ik heb zelf een lengte van 1.72, ik ben 28, bijna 29 jaar. Als ik in de trein sta naast andere jongens ben ik vaak langer. Eerder was dat andersom. Laatst las ik in de NRC dat wij Nederlanders voor het eerst niet meer langer worden, als oorzaak werd aangegeven dat eerdere generaties betere voeding aten. Ik direct naar mijn vader om te vragen wat hij vroeger at. O.a. de melkboer kwam langs, en ze aten ook orgaanvlees.

 
Hier een Nederlandse vertaling van een recensie van het boek van Price. Deze auteur kan sindsdien niet meer op dezelfde manier naar het gezicht en de lichaamsbouw van andere mensen kijken, zeer herkenbaar!

Toevallig merkte mijn vriendin laatst op, toen we een programma keken dat gewijd was aan rock uit de jaren '70, dat al die muzikanten slank waren en een enorme bos haar hadden. Ze merkte op dat het wel andere gezichten leken dan moderne!

Thijs heeft gelijk: het is degeneratie. Dus je observatie klopt, repelsteeltje!

Mike

 
Valt mij ook altijd op als ik de fotoboeken van national geographic bekijk waarin de eerste foto's staan die het blad hebben gepubliceerd, hoe prachtig het haar is van die mensen. Kan, door betere voeding de structuur van je skelet toch nog veranderen, of je gezichtsstructuur?

Is het krachttraining altijd anaeroob? Zijn buikspieroefeningen anaeroob. Ik heb een wat zwakkere rug de laatste tijd. In de tijd dat ik mijn buikspieren trainde, kon ik beter de dag zittend doorkomen.

 
Volgens mij kan er wel wat verbeteren...maar niet alles.

Buikspieroefeningen zijn goed voor je rug, mits je ze op de juiste manier uitvoert, dus bvb de callanetics-methode, of een andere methode die net belastend is voor je nek of/en schouders.

De buikspieren zijn luie spieren en moeten geactiveerd worden, dit in tegenstelling tot de hamstrings, die juist makkelijk samentrekken en die je dus juist vaker moet rekken.

Anaeroob wordt een oefening die je erg intensief uitvoert, dus rustig aan, dan breekt het lijntje niet...

 
Ik kijk wel eens met verbazing naar oude schilderijen uit de middeleeuwen of zo, en misschien dan nog wel vooral de mensen van de adel die erop staan. Ze hebben soms zo'n rare ronde gezichten, dat het wel eens lijkt alsof ze verstandelijk gehandicapt zijn. Is dit jullie ook ooit opgevallen?

 
Zijn dat komkommers bij 14.20.wat een verschil met de komkommers van nu.

 
De adel deed (en doet) aan incest, om de bloedlijnen 'zuiver' te houden. Ik moet gelijk denken aan Monty Python en hun 'upper class twits':



Let ook op het gebit!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.514
Berichten
527.286
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan