De invloed van daglicht op de vertering

Daan

New member
Paul Nison genas zichzelf van colitis ulcerosa en ontdekte gaandeweg het belang van zonlicht op de vertering. Hij schrijft er over in The Daylight Diet. Hij is enthousiast over een boek uit 1870 wat hierover al ging: Talks about people's stomachs (online te lezen).

Zodra ons lichaam in de ochtend via onze ogen het zonlicht opmerkt, gaat onze vertering 'aan'. Nison schrijft: 'De zenuwen sturen berichten naar het lichaam met de opdracht bepaalde enzymen en lichaamssappen aan te maken en andere processen op te starten die de vertering stimuleren.' Vanaf dan, tot aan zonsondergang, is het de juiste tijd om te eten.

Ik heb hem de vraag gesteld of het betekent dat je in Nederland in december, als om half vijf de zon al is onder gegaan, je je laatste maaltijd moet hebben gegeten. Zodra ik antwoord heb, zal ik het hier melden. Maar intussen de vraag: klopt zijn theorie?

 
Klinkt mij niet onlogisch..aangezien je lichaam melatonine aan maakt na zonsondergang om te gaan rusten.

 
Dat het dag-nachtritme belangrijk is mag duidelijk zijn,hoeveel invloed dit op de vertering zou hebben weet ik niet.Ik weet wel dat ik 's morgens (bijna) nooit eet en vaak om 22.00 uur wel.Geen negatieve ervaring mee.

Ik kan me niet voorstellen dat de oermens bij het opstaan gelijk iets te eten had,noch dat het een probleem zou zijn voor hem/haar om na een lange jacht en/of voorbereiding(de zon ging al onder!)'s avonds te eten.

Het is een bekend gegeven dat mensen die aan de middellandse zee leven vaak laat stevig eten.Ook vroeger. En juist deze staan bekend om hun gezondheid(mits ze hun traditionele voeding nog eten).Weer een paradox?? Jullie mogen het zeggen.

We kunnen wel altijd iedere minutia door beredeneren maar ik denk dat de rode draad het belangrijkste is.Natuurlijk zijn die minutia wel reuze interessant.

Klinkt mij niet onlogisch..aangezien je lichaam melatonine aan maakt na zonsondergang om te gaan rusten.

Alleen wanneer er geen kunstlicht opgevangen wordt. Zeer zeldzaam om zo'n plek nog te vinden.Typisch dragen veel mensen overdag een zonnebril en die gaat 's avonds af zodat er dan wel licht opgevangen kan worden.De omgekeerde wereld. 8)

 
Ik merk wel dat mijn vertering 's avonds minder sterk is. Maar dit zou ook kunnen komen doordat het lichaam er een volle dag op heeft zitten en moe is.

Ik kan s avonds bijvoorbeeld ook minder goed studeren dan s ochtends.

Overigens zou het me niet verbazen als zonlicht de spijsvertering bevordert.

Veel mensen krijgen bij weinig zonlicht ook last van zogenaamde winter depressies bijvoorbeeld

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.626
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan