De boosdoeners in melk

simone

New member
Helaas wordt er nu nog steeds in bijna heel Nederland de koeien verkeerde zout gevoerd.

Er zijn weinig boeren die Keltisch zout voeren.

De boer mag de koe elk soort zout geven ook al boert hij of zij biologisch en de meeste boeren hebben geen kennis van wat nu echt onbewerkt zout is dus krijgen de koeien bewerkt zout met heel veel additieven.

Als we nu met z'n allen de melkboeren over het goede zout informeren dan kunnen we ook ons steentje bijdragen want velen onder ons drinken per week soms tussen de twintig a 35 liter melk per week weg of maken er yoghrut, kefir etc. van.

Dan krijg je toch wel veel bewerkt zou binnen.

Dan worden de meeste koeien ook nog krachtvoer, graan en mais gevoerd. De één meer als de ander.

Sommige boeren hebben niet het geld of de ruimte om alleen maar gras te verbouwen.

Verder is elke biologische melkboer verplicht zijn tank met een bepaald chemisch middel schoon te maken en dit middel is absoluut niet biologisch.

Hoe goed je de tank ook spoelt, het lijkt me dat er toch wel iets achterblijft.

Wat zijn jullie meningen hierover?

 
Ik krijg ook vaak een slecht gevoel bij de zoutblokken die er op de boerderij liggen. Ik vind het wel moeilijk om de boer hier op aan te spreken, omdat ik geen kritiek wil geven en niet mij adresje op het spel wil zetten ;) Heb hem laatst al dat artikel van Mike in z'n handen geduwd, alles in de juiste dosis, maar goed dat je dit onderwerp aankaart, dat geeft mij ook weer en extra stimulans.

Is er misschien een artikel over kzz specifiek voor boeren? Ik heb begrepen dat er ook speciale prijzen zijn voor grootverbruikers. Misschien dat Matthijs de Haan zijn ervaringen hierover zou kunnen delen?

Dan nog dat spoelmiddel, dat zou misschien met H202 kunnen, of niet? maar ja hoe krijg ik dat aan de beste man 'verkocht' .

 
Mijn 'boer' gebruikt gelukkig wel keltisch zeezout, alleen weet ik niet waarmee ze de tank doorspoelen... :roll:

Dat ga ik dus navragen.

 
Het tikt wel flink aan als je ontzettend veel rauwe melk drinkt dan krijg je toch aanzienlijk veel bewerkt zout met veel e-nummers binnen en als de koeien dan ook nog graan en mais krijgen aj aj aj.

Het lijkt me beter om er zoveel mogelijk yoghurt en kefir van te maken. Door de fermentatie kun je de schade een beetje beperken maar dat is minimaal.

Als je deze problemen kunt tackelen heb je nog een probleem bij de roomboter.

Die is vaak gepasteuriseerd en je weet niet wat de koeien aan zout en voer krijgen bij dit fabrieksproduct, ook al is het biologisch of biologisch dynamisch.

Er wordt zelfs gefoeteld bij het woord grasgevoerd.

Het beste zou gefermenteerde rauwmelkse roomboter van grasgevoerde koeien zijn maar vind dat maar eens.

En aangezien wij thuis ook de nodige porties roomboter en room naar binnen werken tikt het hier ook weer flink aan.

Je bent wat je eet geldt niet alleen voor de mens maar ook voor dieren.

Hoop dan ook dat steeds meer boeren zich hier van bewust worden en ook meelezen op dit forum.

 
Ik zou het erg leuk vinden wanneer mijn boer kzz zou gaan gebruiken.

Hij lijkt wel open te staan voor voeding en gezondheid, met dit onderwerp zit hij a.k. dinsdag met GroenLinks in het politiek cafe.

Helaas heb ik een etentje, anders was ik er graag bij geweest.

Via de mail had ik hen ook een artikel gestuurd over kzz, bij navraag had hij geen idee volgens mij waar ik het over had.

Wellicht volgende keer beter in de handen geven ;-)

boer zit met zijn hoofd natuurlijk bie de koei'n, ik snap dat wel haha

 
Tanja

Wij voeren onbeperkt Keltisch zeezout aan de koeien en op het weiland 100 kg/ha/jaar

Als reinigingsmiddel gebruiken we nu H2O2 van Aquamar uit Urk

We hebben nu ook alle koeien getest of ze A1 of A2 melk geven ,we willen dan 100% A2 melk krijgen door de A1 koeien te verkopen

Als iedereen zijn/haar boer overhaalt tot het gebruiken van Keltisch zeezout,reiniging met H2O2 en de koeien dekken met stieren die A2 melk vererven ,dan zou de melk nog beter zijn

We gaan ook experimenteren met H2O2 en appelazijn door het drinkwater van de koeien,

Matthijs

 
organic,

Ik heb echt respect voor jullie.Dat jullie zo ver nadenken en het helemaal doorvoeren met de best mogelijke middelen. Petje af.

Een echt voorbeeld zijn jullie.

Hoe heet jullie bedrijf, dan kan ik dat ook aan de melkboer bij mij hier in het zuiden doorgeven en zou hij jullie kunnen bellen voor het inwinnen van advies.

Hebben jullie een website?

De melkboer bij ons doet ook echt zijn best, hij heeft al a2 koeien, voert geen krachtvoer en bijna alles is grasgevoerd.

Hij zou het liefst ook Keltisch zout voeren en de akkers met Keltisch zout bemesten.

De kalveren drinken ook heel lang bij de moeder.

Waar kopen jullie Keltisch zout, dan kan ik het hem doorgeven.

Ik weet heel veel adressen maar mischien zijn deze alleen maar voor consumenten en niet bedrijven en zijn ze prijstechnisch niet interessant.

Ik hoop ook dat andere melkboeren meelezen.

Alvast bedankt.

 
Matthijs,

Dat is natuurlijk helemaal super wat jullie doen, ik ben jaloers op de mensen die bij jou de melk kunnen halen. Is Keltisch zeezout veel duurder dan die blokken? Ik zou het bijna zelf kopen en aan de boer geven (of stiekem aan de koeien ;) ). Zou fantastisch zijn als er meer boeren hiermee gaan werken.

 
Haydarpasa,

Wij hebben het Keltisch zeezout van Breitz import in Zwolle ,onze website is www.ecoboerderij-dehaan.nl

Matthijs

 
Tanja,

Keltisch zeezout kost ongeveer het dubbele dan de zoutblokken dus dat valt wel mee ,het is meer een gewoonte om blokken te geven aan de koeien

Matthijs

 
Ik zal ook eens aan mijn melkleverancier vragen of hij kzz gebruikt en of hij A2-koeien heeft. Ik weet al dat hij voor het schoonmaken van zijn melktank chemische rotzooi gebruikt. Hij zei dat hij daar niet aan kon ontkomen, maar H2O2 is blijkbaar een goed alternatief. Ik zal het hem volgende week eens voorstellen als ik hem weer zie.

Interessante info. Zo komen we telkens een stukje dichterbij betere voeding hopelijk.

 
Tanja,

We krijgen geen korting maar we hebben het wel rechtstreeks uit Frankrijk ,omdat we 6000 kg tegelijk kopen is het voordeliger met de transport,

Matthijs

 
Dankjewel voor alle informatie Matthijs. Als ik boer Keulen enigszins enthousiast/geïnteresseerd kan krijgen mag ik dan jou website/e-mail adres geven om hierover vragen te stellen? Ik denk dat hij het eerder van een collega aanneemt dan van consument.

Tanja

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan