David Wolfe - eating for beauty

kaasmeisje

New member
Van de bibliotheek heb ik te leen David Wolfe, 'Eating for Beauty'. Ik vroeg mij af of er veel onwaarheden instaan volgens jullie. Bijvoorbeeld:

- Hij (Weston Price) ontdekte dat vetoplosbare vitaminen in rauwe vetten/olien de schitterende botstructuur ....

- Er is een dramatisch verschil tussen rauwe vetten/olieen en verhitte vetten/olieen. Verhitte vetten/olien mengen zich niet met water. Aangezien wij op een water gebaseerd levensvorm zijn, belast dit het spijsverteringsstelsel en de lever, etc.

 
Bedankt Mike voor de link. David Wolfe gaat inderdaad creatief om met de waarheid. Waar ik misschien een jaar geleden nog heel enthousiast zou zijn geweest over zijn boek heb ik ik nu steeds meer moeite met de Raw Food en super foods.

Ik woon op een eiland. In het wild groeien planten die ik kan eten als ik wil. Er zijn cranberries in september/oktober, duindoorn eind augustus. Een biologische boer waar ik melk kan halen. Op het moment dat ik goji bessen ga kopen, die eigenlijk niet te betalen zijn, ben ik voor mijn gevoel raar bezig. In de winter alles rauw eten? Dat het vuur ons achteruitgang heeft bezorgd. Ik vind dit soorten boeken best wel gevaarlijk. misschien is er juist wel een grote vooruitgang in gezondheid geweest door dat wij voedsel koken.

Of goed eten werkelijk zo'n bijdrage heeft aan uiterlijke schoonheid. Ik vraag het mij af of eten je een mooie uitstraling geeft. Misschien wel een gezonde huid, mooi oogwit maar of je gaat stralen?

 
Quote:
Ik vind dit soorten boeken best wel gevaarlijk. misschien is er juist wel een grote vooruitgang in gezondheid geweest door dat wij voedsel koken.


Denk jij dat een gekookt omnivoor dieet wezenlijk gezonder is dan een rauw omnivoor dieet?

De Inuit zijn een van de meest robuuste volkeren op aarde. En waaruit bestaat hun traditioneel voedingspatroon? Voornaamlijk rauw en gefermenteerd dierlijk voedsel.

 
Quote:
Denk jij dat een gekookt omnivoor dieet gezonder is dan een rauw omnivoor dieet

Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk niet dat er iets mis is met het eten van gekookte groenten. Ook denk ik niet dat er iets is met het eten van rauwe groenten. Maar ik vind het te eenzijdig en gevaarlijk om te gaan vertellen dat wij voornamelijk op een rauw plantaardig dieet moeten leven, en dat gekookte groenten slechts voor ons systeem zouden zijn. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het waarschijnlijk allemaal veel genuanceerder is, daarnaast verschillen mensen mogelijk ook qua constitutie en zijn dit soort boeken voor mij zo zwart/wit. Ik ervaar als het extreem. Ooit gehoord van Rich Roll? Een ultra-atleet die op plantaardige voeding leeft. Ook zo extreem.

 
Ja precies kaasmeisje. Ik denk dat onze prehistorische voorouders begonnen met het koken van bittere (knol)groenten om de plantenvezels voor te verteren en de oxaalzuren te neutraliseren. Zo werden de voedingsstoffen makkelijker opneembaar.

Groenten die laag zijn in antinutrienten zijn prima rauw te eten. Echter zijn deze meestal door de mens gekruist.

 
Quote:
De Inuit zijn een van de meest robuuste volkeren op aarde. En waaruit bestaat hun traditioneel voedingspatroon? Voornaamlijk rauw en gefermenteerd dierlijk voedsel.


In dergelijke extreme kou blijkt dat er zo weinig mogelijk voedingsstoffen verloren mogen gaan, anders red je het niet. Barry Groves schrijft hierover in Eet vet, word slank het volgende:

Quote:
Een doorsnee Eskimo-maaltijd bestond uit kort gestoomde vis, waarna het kookwater werd opgedronken.

Dit week zo af van wat hij gewend was te eten dat Stefansson hier aanvankelijk niets van moest hebben.

Om de vis eetbaarder te maken, probeerde hij deze eerst te roosteren. Dit maakte hem zwak en duizelig, met andere vormen van ondervoeding.

Stefansson besefte dat op een dergelijk beperkt voedingspatroon het lichaam niet alleen de vis nodig had, maar ook de andere voedingsstoffen die in het water waren weggelekt.

En dus deed hij harder zijn best om het Eskimo-voedsel te eten.

Uiteindelijk raakte hij zo gewend aan de primitieve voeding dat hij, tegen de tijd dat hij de Eskimo’s verliet, het er net zo goed op deed als hen.

Op dit voedingsprotocol bleef Stefansson in perfecte gezondheid en hij werd niet dik.


Helemaal rauw was het voedsel dus niet!

Mike

 
Quote:
De Inuit zijn een van de meest robuuste volkeren op aarde. En waaruit bestaat hun traditioneel voedingspatroon? Voornaamlijk rauw en gefermenteerd dierlijk voedsel.


Zo een vergelijking gaat helemaal niet op, hoor. De Masaï drinken dagelijks vers afgetapt koeienbloed zonder een verhoogde cholesterolwaarde tot gevolg. Ik zou het toch maar niet proberen.

Een goed idee voor een wetenschappelijke test... De Inuit het dieet van de Masai laten volgen en omgekeerd. Massamoord :)

 
Gefermenteerd voedsel is ook iets anders dan rauw...de eskimo's keken naar hun slede honden en zagen dat als de honden gefermenteerde vis aten zij de slede veel langer konden trekken en minder snel vermoeid raakten, i.t.t wanneer zij rauwe vis hadden gegeten.

 
Maar nu ga je de uitwerking van voedsel bij honden (!) al vergelijken met die bij mensen?!

Muizen eten de volledige graankorrel zonder last te hebben van fytinezuren. Dus voor jou zou dat dan ook kunnen voor mensen????

 
Soms kun je leren van dieren, alle kennis is mooi meegenomen en feit blijft dat gefermenteerd anders is dan rauw...wij hebben hier bvb hollandse nieuwe/maatjesharing en dat is toch echt wel wat anders dan een haring zo uit de zee...

 
Quote:
Zo een vergelijking gaat helemaal niet op, hoor. De Masaï drinken dagelijks vers afgetapt koeienbloed zonder een verhoogde cholesterolwaarde tot gevolg. Ik zou het toch maar niet proberen.


Je bent nog een gelover in de 'cholesterol hypothese'?

Quote:
Een goed idee voor een wetenschappelijke test... De Inuit het dieet van de Masai laten volgen en omgekeerd. Massamoord


Waarom zou dat massamoord zijn? De diëten lijken qua vet en eiwit gehalte sowieso heel veel op elkaar.

 
Er staat nergens dat jij enkel nog mag lezen Pirre, maar dit soort opmerkingen vindt ik dus echt trollengedrag. Zeg iets wat er mogelijk toe doet, of zeg niets.

 
Och, het was maar als flauw grapje bedoelt, Alexandra. Maar ik ga me toch een tijdje enkel bij lezen houden en leren wat er voor me te leren valt. Ik ben helemaal niet koppig zoals iemand zei. Een echte overstap zal ik wss niet maken, maar daarstraks in de winkel hield ik al fel rekening met die beruchte fytasezuren. En ik ben al aan het weken geslagen alsof het een lieve lust is. En als ik een vraag heb kom ik graag bij jullie te rade. Tot binnenkort.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan