COVID vaccinatie bijwerkingen

De eerste katharen komen rond 1150 op het toneel van de geschiedenis. Ze verschijnen in het Rijnland, Zuid-Frankrijk (Languedoc) en Noord-Italië. Ze geloven dat er twee scheppers zijn: één goede en één slechte, vanaf de eeuwigheid aan elkaar tegengesteld. Christus is niet echt mens geworden, de aanwezigheid van Christus in brood en wijn verwerpen ze. In plaats van 'geloof' uit de tweede hand legden zij de nadruk op directe en persoonlijke kennis, een zelfbeleefde religieuze en mystieke ervaring. Deze ervaring, die gnosis werd genoemd, naar het Griekse woord voor kennis, was voor hen belangrijker dan welke belijdenis of welk dogma ook. Gezien de nadruk op direct persoonlijk contact met God waren priesters, bisschoppen en andere kerkelijke autoriteiten overbodig.
Halverwege de 12e eeuw komt het woord "kathaar" voor de eerste keer voor in een preek van de Duitse monnik Eckbert von Schonau. Maar hij heeft het dan over christenen in het Rijnland die afgeweken zijn van de rechte leer die hij "Katharos" noemt. Een halve eeuw later wordt dat woord ook gebruikt buiten Duitsland in geschriften van tegenstanders van hun afwijkende leer. Gebruik in de toenmalige Languedoc is niet teruggevonden. Alain de Lille, een katholieke theoloog, schreef in "De Fida Catholica" ("Over het katholieke geloof", Montpellier 1200) onder meer : "Men noemt ze Katharen van catus (kat) omdat ze het achterste van een kat kussen..." Katten werden geassocieerd met satanisme. In het Rijnland en ook in onze streken werd een kat gezien als de verpersoonlijking van Satan.
De vondst van de Nag Hammadi-geschriften heeft een opmerkelijke verwantschap doen zien tussen de vroegchristelijke gnostiek en de Katharen uit de twaalfde en dertiende eeuw. Men veronderstelt daardoor een onderbroken verband tussen de Katharen en de gnostici uit de eerste eeuwen, ook al is dat niet overtuigend aangetoond.
Die Nag Hammadi echter geeft m.i. een te belangrijke/verkeerde rol aan Eva : zij is degene die Adam uit de diepe slaap van de onwetendheid wekte en hem daarmee kennis bracht. Echter, zij verleidde Adam, wat hem echter niet minder schuldig maakt en daarom de erfzonde ook op beiden is.
De Katharen kennen zowel een goede als een slechte God. De slechte god was JHWH, de god van het Oude Testament, die de wereld geschapen had en de geesten had gevangen in stoffelijke lichamen, ze vulde met ellende en lijden. De goede god was de God van Jezus, die liefde predikte. Voor de Katharen was het volstrekt ondenkbaar dat God zijn eigen zoon naar de aarde zou sturen om door zijn lijden en dood de mensen te verlossen. Het kruis is voor hen een verwerpelijk martelwerktuig waarmee gepoogd werd de missie van Christus te doen mislukken.
Het gebied dat nu bekend staat als de Languedoc maakte in het begin van de dertiende eeuw officieel geen deel uit van Frankrijk. In tegenstelling tot de opvattingen daarover in Noord-Europa stond leren hier in hoog aanzien. Filosofie en andere intellectuele bezigheden floreerden; in Lunel en Narbonne bloeiden scholen die zich wijdden aan de Kabbala, de oude esoterische traditie van het judaisme.
Het ontkennen van de autoriteit van de Katholieke Kerk door de Albigenzen (Katharen), samen met de wereldlijke ambities van de paus en de conflicten tussen de Occitaanse adel en de koning van Noord-Frankrijk leidden tot een openlijke oorlog tegen de Katharen. In juli 1210 worden in Minerve 140 Katharen levend verbrand. Het is de eerste massale verbranding van Katharen.
Helemaal van het padje, koekoek😑
 

Guillaume Bélibaste (geb. 1280) geldt als de laatst verbrande Kathaarse parfait. Hij werd op de brandstapel gezet in 1321 in Villerouge-Termenès. In dit plaatsje is nu met financiële steun van de Europese Gemeenschap een museum opgericht dat geheel aan hem en het Katharisme is gewijd.

Ook de voorganger van de EU was satanisch.

De Kathaarse leer is gnostisch van oorsprong. Zoals de andere gnostici zijn de Katharen dualisten, ze gaan er van uit dat er "twee scheppingen" bestaan: de goede, geestelijke schepping en de slechte, stoffelijke schepping. Zij vinden dat de wereld zoals wij die kennen een schijnwereld is. Alle stoffelijke zaken zijn vernederend voor het goddelijke dat in iedere mens aanwezig is. De Katharen kennen zowel een goede als een slechte God. De slechte god was JHWH, de god van het Oude Testament, die de wereld geschapen had en de geesten had gevangen in stoffelijke lichamen, ze vulde met ellende en lijden. De goede god was de God van Jezus, die liefde predikte.

Er is slechts 1 schepping. Het stoffelijke lichaam is vervoerder van de geest. Ik ben het er mee eens dat er een schijnwereld wordt gepresenteerd.
Dat er een museum wordt opgericht door de EG kan 2 dingen betekenen, ( a) ze zijn voorstander van het katharisme of (b) ze gebruiken het museum om aan geschiedvervalsing te doen over wie en wat de katharen waren.

Noemden de katharen zichzelf zo? Ik lees alleen dat anderen hen zo noemden. En is er iets van een objectief betrouwbaar geschrift dat vertelt over hun religie ( opgesteld door henzelf!) en niet door externe lui toendertijd of naderhand

De connectie met gnostici is opmerkelijk, geen toeval
 
De prik ?? Denk het wel !
 
In die tekst over parfait :

Vanuit de esoterie heeft men meer recent de link gelegd tussen "kathaar" en het Griekse woord "catharos" wat "gereinigd" betekent. Een argument werd gevonden bij Augustinus die een Afrikaanse manicheïsche sekte beschrijft die zich "catharoi" of "zuiveren" noemde; deze leefden echter in de 4e eeuw. Er is geen enkele historische aanwijzing dat de Albigenzen zelf het woord "catharos" of "catharoi" als een positieve aanduiding voor hun aanhangers gebruikten.

Iets dergelijks betreft het woord "parfait" of "volmaakte". De kathaarse geestelijken noemden zichzelf niet "volmaakten", maar gewoon "christenen" of "ware christenen". Het Franse woord "parfait" is afkomstig van de inquisitie. Iemand die het consolamentum had ontvangen, werd door de inquisitie een "volmaakte ketter" genoemd, in het Latijn "hereticus perfectus", later ingekort tot "perfectus" of "parfait”. De term "parfait" is dus een aanduiding van de inquisitie, en niet van de Katharen zelf.
ik kreeg toevallig een paar dagen gelden deze link door gestuurd. Kent iemand deze? Ik vind het nogal lang en heb toch echt mijn vraag tekens, maar he wie ben ik?
 
ik kreeg toevallig een paardagen gelden deze link door gestuurd. kent iemand deze ik vind het nogal lan en heb toch echt mijn vraag tekens maar he wie ben ik?
Dr Charlie Ward, als hij iets vertelt liegt hij, die vrijmetselaar ook trouwens
 
ik kreeg toevallig een paar dagen gelden deze link door gestuurd. Kent iemand deze? Ik vind het nogal lang en heb toch echt mijn vraag tekens, maar he wie ben ik?
Die Charles Ward dien je te vergeten. Heel simpel.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.915
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan