Coronavirus

Hoe Hugo de Jonge PERSOONLIJK zorgde dat Rob Elens zijn effectieve behandelmethode moest stoppen...!
Bert Brandsma
Elens beschrijft hoe de angst voor de inspectie (een "agressief telefoontje") direct invloed had op zijn handelen in de spreekkamer.
Het inzicht dat een arts besluit een behandeling te staken waar hij in gelooft vanwege disciplinaire angst, waarna de patiënt overlijdt, legt het diepste ethische dilemma van de coronacrisis bloot:
Moet een arts in een crisis blind de centrale richtlijnen volgen om zichzelf te beschermen, of moet hij op basis van eigen klinische intuïtie experimenteren om levens te redden?
  • Aanleiding en context:
    Huisarts Rob Elens (Meijel, Limburg) wordt onder ede verhoord door de Parlementaire Enquêtecommissie Corona over de impact op de zorg en de omgang met afwijkende geluiden tijdens de pandemie.
  • Historie met de overheid:
    Voorafgaand aan de pandemie had Elens nauwelijks contact met de overheid of de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), en was zijn algemene vertrouwen in de overheid goed.
  • Ervaring met richtlijnen:
    Elens is opgeleid in Engeland met de NICE guidelines.
    In Nederland gebruikte hij de richtlijnen van het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG) dagelijks als gedegen wetenschappelijke basis, maar wel als 'handvat' in plaats van wet.
  • Alledaags off-label voorschrijven:
    De arts benadrukt dat off-label voorschrijven (medicijnen inzetten voor een andere klacht dan waarvoor ze zijn goedgekeurd) vóór corona een volstrekt normale, dagelijkse praktijk was binnen de geneeskunde.
  • Kritiek op de overlegplicht:
    Elens noemt de nieuwe inspectieregel dat artsen bij élk off-label recept afzonderlijk telefonisch moeten overleggen met de apotheker onwerkbaar (schatting: 800.000 telefoontjes per jaar voor één specifiek middel).
  • Heftige lokale uitbraak:
    In het vroege voorjaar van 2020 werd de praktijk van Elens zwaar getroffen:
    hij deed 10 visites per dag en zag 13 patiënten overlijden in drie weken tijd, waarna het ziekenhuis een opnamestop afkondigde.
  • De 'Zelenko-cocktail':
    Geïnspireerd door de Amerikaanse arts dr. Zelenko, stelde Elens in overleg met zijn lokale apotheker een behandelprotocol op bestaande uit hydroxychloroquine (HCQ), azitromycine en zinkorotaat.
  • Succesvolle eerste resultaten:
    Elens behandelde 10 risicopatiënten (60-plus) met dit protocol.
    Naar eigen zeggen waren alle 10 patiënten binnen vier dagen aanzienlijk verbeterd of hersteld, zonder dat er bijwerkingen optraden.
  • Interventie door de Inspectie:
    Na een lokale mediaoptreden werd Elens op 8 april 2020 door de IGJ gebeld en op "agressieve wijze" gesommeerd te stoppen met de behandeling, wegens het experimenteren buiten onderzoeksverband en risico op hartritmestoornissen.
  • Gevolgen van de stop:
    Nadat hij uit angst voor de inspectie stopte met het voorschrijven van de cocktail, overleed zijn elfde coronapatiënt.
    Dit was voor hem het breekpunt om de eed van Hippocrates weer leidend te maken en de inspectie te negeren.

Citaten
    • "De patiënt vertelt of ik iets goeds heb gedaan. [...]
      Ik noem dat practice-based medicine."
    • "Er worden miljoenen recepten off-label gemaakt dagelijks door elke arts in Nederland.
      Dat is normale geneeskunde."
    • "In het begin was het protocol van de NHG waardeloos, ineffectief:
      paracetamol, drie keer per dag twee, en als het niet goed gaat de ambulance bellen."
    • "Ik had gehoopt dat Hugo de Jonge, Rotterdammer — ik ben Rotterdammer — ik denk:
      'Kom, bel mij op, dan gaan wij dit varkentje wassen, dan gaan wij samen de pandemie aanpakken.'
      Dat was mijn hoop.
      Naïef misschien..."
    • "U experimenteert met mensen buiten onderzoeksverband.
      En wat gaan wij dan nu doen, meneer Elens? [...]
      Nou, zo'n agressief gesprek dat ik daar helemaal nerveus van werd."
    • "Je kunt jezelf alleen maar in de spiegel blijven aankijken als jij je eed volgt, de eed van Hippocrates, en jij zoekt de beste moleculen uit voor jouw patiënt."

Laatst bewerkt:
Even een paar feiten op een rijtje:

Klaus Schwab verklaart trots dat het WEF regeringen heeft gepenetreerd.

Bill Gates verklaart tijdens een speech dat het mogelijk is om met vaccinatie 15% van de wereldbevolking te verminderen.

Er wordt in 2019 een Covid Oefening gehouden.

Covid doet zijn intrede in vele landen. De internationale vliegtuigen blijven heen en weer vliegen.

De ca 6000-9000 jaarlijkse griepdoden zijn er ineens niet meer.

Er worden scènes opgevoerd (Bergamo) om de angst te maximaliseren

Na een MSM campagne wordt er zelfs wereldwijd doodsangst gecreëerd.

Er volgen allelei onzinnige maatregelen, mondkapjes lockdowns, 1,5 meter, geen handen schudden, avondklok, tenzij wandelen met je hond.
QR code voor terassen etc.

Er wordt gedreigd "we weten waar ze wonen".

Er wordt geverbaliseerd.

Er wordt met ongelooflijk politie geweld opgetreden bij demonstraties.

Er worden agent- provocateurs ingezet bij demonstraties om geweld uit te lokken.

Er worden arrestaties verricht voor uitingsdelicten.

Die mensen worden van hun bed gelicht door arrestatieteams die niet meer te onderscheiden zijn van militaire commando's.

Artsen die alternatieven aanbieden worden bedreigd en gearresteerd.

Er worden influencers gezocht en betaalt om het Covid narratief te spreken.

Er wordt gecontroleerde oppositie georganiseerd.

Er zijn infiltranten actief in tal van z.g. "verzetsgroepen", vaak mensen die al bekendheid hebben via de tv.

Er worden bedrijven kapotgemaakt door gedwongen sluiting.

Er mogen geen begrafenissen worden gehouden met familie.

De WOB/WOO werkt niet meer, alles is zwart gelakt.

Er verdwijnen miljarden euro's uit het ministerie van VWS waarvoor geen rekeningen kunnen worden overlegd.

Er komt een onwettelijke geheime dienst naar voren die NCTV heet en kennelijk aan de touwjes trekt.

Er zit nog veel meer schande tussen toen (2020) en nu (2026) de enquête commissie maar die mag u aanvullen.

Nu is er een enquête commissie die akkoord ging met het verbod om originele stukken in te zien en waarvan de vragen zijn voorgekookt.

En nu zegt ene Gommers dat het virus niet zo gevaarlijk was voor mensen onder de 75 jaar.

Maar destijds in 2021 werd het wel tot A-ziekte gemaakt.

Dokter Elens geeft bericht van intimidatie door de Staat voor de behandeling die hij proefondervindelijk bij zijn patiënten tot beterschap heeft zien leiden.

De man wordt kaltgesteld, BIG registratie intrekking dreigt en strafrechtelijke vervolging dreigt.

Het Lareb weigert data transparantie.

Er is een explosie van hart problemen, ook bij jongeren.

Er is een explosie van turbo kanker.

De conclusie is dat er kennelijk coute que coute geprikt moest worden.
De vraag is waarom?

De conclusie kan nu alleen maar luiden dat er een heel stell van Jab pushers gearresteerd moet worden.

THEO VON: “Was er iemand die immuun was voor COVID-19?”

DR. MCCULLOUGH: “Er is één volwassen groep. Je gaat lachen.”

[Theo Von luistert aandachtig naar de onthulling]

DR. MCCULLOUGH: “Rokers… Die kregen heel milde gevallen. En ze krijgen geen long COVID.”

THEO VON: “Waarom?”

MCCULLOUGH: “Omdat rokers een nicotinepeil in de bloedbaan handhaven… Roken blokkeert het spike-eiwit. Het is verbazingwekkend. Ik dacht dat rokers eraan onderdoor zouden gaan.”

THEO VON: “Denk je dat dat een goed idee is [om nicotinepleisters te gebruiken] op regelmatige basis?”

DR. MCCULLOUGH: “Ik denk [dat het een goed idee is] als ze long COVID hebben... Nicotine, vergeet niet, is een nootropicum. Een nootropicum is een middel dat de hersenfunctie effectiever maakt... Het is verslavend, maar het is niet schadelijk voor het menselijk lichaam... Nicotinepleisters zijn volkomen veilig.”

THEO VON: “Was er iemand die immuun was voor COVID-19?”

DR. MCCULLOUGH: “Er is één volwassen groep. Je gaat lachen.”

[Theo Von luistert aandachtig naar de onthulling]

DR. MCCULLOUGH: “Rokers… Die kregen heel milde gevallen. En ze krijgen geen long COVID.”

THEO VON: “Waarom?”

MCCULLOUGH: “Omdat rokers een nicotinepeil in de bloedbaan handhaven… Roken blokkeert het spike-eiwit. Het is verbazingwekkend. Ik dacht dat rokers eraan onderdoor zouden gaan.”

THEO VON: “Denk je dat dat een goed idee is [om nicotinepleisters te gebruiken] op regelmatige basis?”

DR. MCCULLOUGH: “Ik denk [dat het een goed idee is] als ze long COVID hebben... Nicotine, vergeet niet, is een nootropicum. Een nootropicum is een middel dat de hersenfunctie effectiever maakt... Het is verslavend, maar het is niet schadelijk voor het menselijk lichaam... Nicotinepleisters zijn volkomen veilig.”

Mike

Mens erger je niet: de laatste vragenstelster wilde gewoon iets horen waar ze het mee eens is.
Verschrikkelijk die ondervraging ook: de enquetevragers doen net alsof ze gek zijn of ze zijn gek.
Ik krijg weer die coronabibbers van toen.
Ik heb een interview met Romy Quint gezien: zij is wel geschikt om deze mensen te woord te staan,
Zoveel debiele vragen krijgen en zo weinig voortschrijdend inzicht moet je ook maar net aankunnen.
Quint appelleert nog een beetje aan de ''het had wel een beetje minder gekund'' nuance terwijl het gewoon 1 grote horrorshow was.

Laatst bewerkt:
Mens erger je niet: de laatste vragenstelster wilde gewoon iets horen waar ze het mee eens is.
Verschrikkelijk die ondervraging ook: de enquetevragers doen net alsof ze gek zijn of ze zijn gek.
Ik krijg weer die coronabibbers van toen.
Ik heb een interview met Romy Quint gezien: zij is wel geschikt om deze mensen te woord te staan,
Zoveel debiele vragen krijgen en zo weinig voortschrijdend inzicht moet je ook maar net aankunnen.
Quint appelleert nog een beetje aan de ''het had wel een beetje minder gekund'' nuance terwijl het gewoon 1 grote horrorshow was.

'Omdat"..😵‍💫

Topambtenaar Volksgezondheid onthult voor enquêtecommissie dat niet het ministerie van VWS, maar de veiligheidsdienst NCTV de coronamaatregelen voorbereide. Een bekentenis die veel vragen oproept over democratische controle tijdens de crisis.

Nog steeds aan de coke, lijkt wel of hij boven zijn wenkbrauwen gebotoxt is en lekker doorgaan met gaslighten die gast.

Laatst bewerkt:
Frikandel was niet het ergste: hij had het over deur voor deur gaan:
''We gaan wijk voor wijk, deur voor deur, arm voor arm''
''We weten vrij goed per postcode waar ze wonen" (doelend op ongevaccineerden).

Verhoor De Jonge wordt pittig bij vergelijking frikandel en vaccin: ‘Ridicuul dat dit erbij gehaald wordt’

Hugo de Jonge sluit vrijdagmiddag de coronaverhoren vóór de zomer af. De naam van de oud-minister van Volksgezondheid kwam al vaak voorbij. Op zijn race naar de finishlijn van de pandemie sneed De Jonge bochten af, deelde hij hier en daar een schouderduw uit en liep hij ver voor de troepen uit, zeggen getuigen. Hoe kijkt De Jonge er zelf naar? Lees het liveblog van het verhoor hier terug of lees deze terugblik.

Wouter Peer
Parlementair verslaggever multimedia
10 juli 2026

liveblog​

17:38
Het eerste verhoor met de Jonge is tot een einde gekomen. Dit was meteen het laatste verhoor voor de zomerstop van de commissie, in augustus gaan ze verder.
Het liveblog wordt hiermee gesloten.

17:35
Toen er voor de laatste keer een lockdown werd ingevoerd bleek het achteraf mee te vallen. Volgens De Jonge was dat een gevalletje 'better safe than sorry'. ,,We hadden in een compleet zorginfarct kunnen zitten. Ik vond dat we moesten acteren. Gelukkig bleek hij niet ziekmakend."

17:15
Het eventueel invoeren van een 2G-beleid - een toegangsbewijs alleen bij genezen of gevaccineerd - vindt De Jonge 'geen indirecte vaccinatieplicht'. Er was alsnog een keuze om het niet te doen, zegt hij simpelweg. ,,Het is een keuze tussen wat je eigenlijk niet wil, en iets wat je nog liever niet wil."

17:08
,,Niemand van ons vond het coronatoegangsbewijs leuk", zegt De Jonge. Maar andere maatregelen, die het land meer op slot hadden gezet, waren 'nog minder leuk'. ,,Iedereen die baalde van de pas begreep ik ook. Maar het heeft wel een aantal maanden geholpen om een aantal dingen te kunnen doen."

17:07
Kijk hier terug hoe De Jonge het even pittig kreeg bij een ondervraging over zijn frikandelvergelijking:
De Jonge over frikandelvergelijking: 'Gaat erom dat je weet dat het werkt'

De Jonge over frikandelvergelijking: 'Gaat erom dat je weet dat het werkt'

2 minuten en 41 seconden02:41

16:52
De commissie haalt nu 'dansen met Jansen' erbij. Jongeren konden een Jansen-vaccinatie halen om snel een coronatoegangsbewijs te verkrijgen en dus weer uit gaan. Volgens De Jonge was het een goede manier om de voorraad van Jansen-vaccins goed te benutten. Veel maatregelen werden afgeschaft, maar daarop volgde er weer een nieuwe coronagolf.
Nu noemt hij het 'een inschattingsfout'. ,,Uiteindelijk was het een onschuldig rijmpje, geen doordachte strategie. Dat rijmpje is symbool komen te staan voor een veel te grote stap die we hebben gezet. De piek kwam niet door het Jansen-vaccin, maar omdat we iets deden wat niet verantwoord was."

16:32
Het coronatoegangsbewijs had als doel 'de samenleving weer te openen', zegt De Jonge. ,,We wilden een nieuwe balans vinden tussen zo veilig mogelijk en zo open mogelijk. Trouw aan de doelen van de aanpak, kwamen we uit bij het coronatoegangsbewijs."
'Nagenoeg iedereen' was ervoor, zegt De Jonge. ,,Aanvankelijk was het zo dat uit de hoek van het OMT nog enige scepsis was. Die heeft lang doorgeklonken." De enige tegenstander was Mona Keijzer, die later na haar openbare kritiek op de maatregelen werd ontslagen uit het kabinet.
Het stimuleren van vaccinaties was 'niet het doel', zegt De Jonge. ,,Het was een fijn neveneffect." Wanneer hem enthousiaste appjes richting ambtenaren over de vaccinatiegraad worden voorgelegd, reageert De Jonge: ,,Ja het was mooi meegenomen.

16:22
Dat een vaccinatieplicht is onderzocht toont dat De Jonge zelf 'is opgeschoven', zegt hij. ,,De balans tussen de mensen die lijden onder het virus en de mensen die lijden onder de maatregelen van het virus was op een gegeven moment zo uit het evenwicht geraakt, dat je iets moest doen voor die tweede groep. Toen werd ik ontvankelijker voor de gedachte."

16:12

,,Het verhoor wordt wat pittiger nu het over de stevige uitspraken van De Jonge gaat over niet-gevaccineerden. Het is De Jonge vaak verweten dat hij nogal harde, misschien wel té harde, uitspraken deed over dat deel van de bevolking. Zo zei hij over vaccineren: ,,Dat doen we wijk voor wijk, deur voor deur, arm voor arm." Of een andere uitspraak: door de niet-gevaccineerden liggen de ziekenhuizen zó vol, dat andere zorg niet meer mogelijk is.
De commissie vraagt of hij met deze uitspraken mensen geen schuldgevoel heeft aangepraat. De Jonge zegt zéér stellig dat een minister van Volksgezondheid 'geen Zwitserland' is. Ofwel: hij moést in die rol wel normeren, omdat hij ook een strijd voerde tegen 'desinformatie'.
Je ziet dat het hem hoog zit en dat dit hem raakt. Al geeft hij later wel toe dat zijn uitspraken ook wel iets minder hard hadden gekund, en dat zijn persoonlijke frustratie er ook wel in doorklonk. Maar of dat geholpen zou hebben om de vaccinatiegraad te verhogen? ,,Dat denk ik niet."''

16:11
De Jonge wil 'geen exegese toepassen' op een vergelijking die hij tijdens de pandemie maken van het vaccin met een frikandel. ,,Ook daarvan weet je niet precies wat er in zit, maar je eet het wel." Volgens de commissie hebben dit soort uitspraken ook effect gehad op de afgenomen vaccinatiebereidheid in ons land. De Jonge reageert gepikeerd. ,,Ik denk dat witte jassen die actief vaccinaties in twijfel trekken veel meer effect hebben gehad op de vaccinatiegraad."
De frikandel-uitspraak erbij halen vindt De Jonge 'ridicuul'. ,,Wat ondermijnend werkt, is het verspreiden van desinformatie."

16:06
De toon over vaccinaties werd steeds scherper. De Jonge: ,,Over het hele debat. Ook de desinformatie nam toe. Toen zag je dat die laatste groep moeilijk te bereiken was, maar we moesten daar wel nog een slag in slaan."
,,Ik denk dat ik steviger en scherper ben geworden", geeft De Jonge toe. ,,Daar klonk ook iets in door van mijn eigen frustratie. Nou hebben we ons aan de maatregelen gehouden, nou hebben we ons laten vaccineren, en nu kunnen we nog steeds niet van de maatregelen af. Had het anders gekund? Zonder twijfel. Had dat ook gewerkt? Dat weet ik niet."
,,Er wordt heel vaak beweerd dat de communicatie niet zou hebben geholpen", voegt de oud-minister nog toe. ,,We hebben een hele hoge vaccinatiegraad bereikt."

15:59
De Jonge vindt niet dat hij met zijn uitspraken over vaccineren mensen 'een schuldgevoel aanpraat', zoals commissielid Lammers hem voorlegt. Lammers noemt de uitspraken van De Jonge 'niet anders te lezen'. De Jonge reageert licht geïrriteerd: ,,De context is heel belangrijk. De waarheid kan soms hard zijn, maar die moet wel worden verteld. Een keuze kan wel vrij zijn, maar die keuze heeft wel consequenties. Ook voor anderen. Ik laat die conclusie bij u."
Binnen het kabinet is nooit heftig gereageerd op zijn uitspraken, zegt De Jonge. Wel werd hem door 'de gedragsunit' geadviseerd dat dit soort uitspraken tegenstanders zouden kunnen 'verharden in hun standpunt'.

15:51
Tijdens de vaccinatiecampagne zei De Jonge bij een persconferentie over vaccineren: 'dat doen wij wijk voor wijk, deur tot deur, arm voor arm'. Het maakte veel los, maar De Jonge verdedigt zijn woorden. Er was nog een significante groep ongevaccineerden, zegt De Jonge. Zij konden nog flink ziek worden. ,,We zagen ons genoodzaakt om nog steeds hele stevige maatregelen te treffen", zegt De Jonge. ,,Arm voor arm is natuurlijk beeldspraak, maar we zijn met de prikbussen de oude stadswijken in gegaan. Er zijn allerlei initiatieven geweest."
De Jonge vindt niet dat zijn woordkeuze verkeerd was. ,,Er werd schande geroepen, terwijl ik bezig was met mijn werk. Ik was verantwoordelijk voor de volksgezondheid." De uitspraak was 'stevig' en 'normerend', zegt de oud-minister. ,,Ik heb zeker uitspraken gedaan waarvan ik weet dat die stevig binnen kwamen. En daar ben ik me van bewust geweest. Een minister van Volksgezondheid kan geen Zwitserland zijn. Natuurlijk is vaccineren een vrije keuze, maar het is een verstandige keuze."
,,Ik wist dat het scherpte opleverde in het maatschappelijke debat", zegt De Jonge nu over zijn uitspraken over vaccinatie. ,,Er waren heel veel mensen die zich uit onwetendheid niet lieten vaccineren. Desinformatie was een uphill battle. En tegelijk waren de meeste opnames in een ziekenhuis ongevaccineerden. Er zit een morele kant aan, maar de minister van VWS kon zich niet neutraal opstellen."

15:45
Post-covid, de aanhoudende symptomen die bij sommige mensen bleven na een coronabesmetting, kwam pas het tweede jaar van de pandemie echt zichtbaar terug in het beleid, zegt De Jonge. Het werd een onderdeel van de besluitvorming: als je jong bent mag je dan wel niet zo ziek worden van het virus, maar post-covid kan alsnog grote gevolgen hebben.

15:41
De commissie zit weer op haar plek. Het verhoor gaat verder. Voorzitter De Kort herhaalt: De Jonge moet nog een keer voor de commissie komen opdagen. In dit verhoor wordt dus niet alles behandeld.

15:24
Het verhoor wordt 15 minuten geschorst.

15:21
Over de strategie wie eerst te vaccineren is niet veel discussie geweest, zegt De Jonge. Ouderen en kwetsbaren eerst, met voorrang voor mensen die in de zorg werken.
Maar later werd keer op keer voorgesteld andere groepen voorrang te geven - politie, leraren - maar: ,,Als je iedereen voorrang geeft, zit iedereen voorin de bus." Hij snapt de argumenten wel, maar 'iedere prik die je in iemand anders steekt kan niet meer in iemand die hem harder nodig had'. ,,Hoe begrijpelijk het ook is, we gaan het toch niet doen."
Die laatste discussie zorgde soms wel voor 'stevige disputen'. ,,De schaarste was zo groot dat ieder die je voorrang gaf zorgde ervoor dat iemand anders naar achter ging. Dat eerste stroompje vaccins moest trouw aan de doelgroep worden gegeven."

15:15

,,De commissie stelt De Jonge veel vragen over 'Het artsencollectief', een groep van kritische medici die tegen vaccineren waren. De Jonge heeft drie keer aan de inspectie gevraagd of er nou al actie ondernomen is richting die 'huisartsen' die volgens hem de vaccinatiecampagne van het kabinet 'actief ondermijnden' en het 'verdacht maakten'. Dat doet volgens hem iets met de vaccinatiebereidheid, en dat terwijl er nog 15% van de 18-plussers gevaccineerd moest worden. De inspectie moest 'zichtbaar' laten zien of zij wel handhaafden."
,,De commissie vraagt zich af of De Jonge de onafhankelijkheid van de inspectie heeft aangetast. De Jonge vindt dat dat niet het geval is. Het was zijn taak volgens hem om het stelsel goed te laten functioneren. Zijn frustratie zat bij het volgende: ,,Dat er na ál die tijd van crisis nog maar één tuchtzaak en één waarschuwing tegen deze mensen was geuit, dat vond ik teleurstellend ja."

15:03
De Jonge lijkt geïrriteerd wanneer hem wordt gevraagd naar contact met de zorginspectie over artsen die volgens hem medische onwaarheden verspreidden. Ze zeiden dat stoffen als ivermectine zouden helpen tegen de symptomen van corona. Dat werd herhaald in Kamerdebatten, met de boodschap dat vaccinaties niet nodig waren.
Dat was volgens De Jonge 'ondermijnend' voor de vaccinatiecampagne 'toen het vertrouwen nog helemaal opgebouwd moest worden'. ,,Als een huisarts zegt dat het genetische therapie is, dan doet dat iets met mensen."
De Jonge maakt wel duidelijk: het was geen opdracht voor de inspectie. ,,De inspectie heeft geweldig werk gedaan, maar op dit punt vond ik wel: jongens, wees zichtbaar." Op de vraag of de inspectie dan nog onafhankelijk is antwoordt De Jonge duidelijk: ,,Zeker."
Waarom heeft De Jonge dan drie keer in twee jaar over één arts gemaild? ,,Het was om te checken of het systeem nog functioneert", reageert De Jonge. ,,We hebben beroepsnormen. De beroepsnorm is evident dat vaccinatie goed is, en dat je dat niet verdacht moet maken. En als er dan toch een aantal mensen met een witte jas aan dat toch ondermijnen, doet dat iets met het vertrouwen van mensen."

14:49

,,De Jonge staat bekend als iemand die veel praat en de behoefte heeft om zaken uit te leggen. Dat doet hij ook tijdens dit verhoor. Op het moment dat de voorzitter van de commissie lastige vragen stelt over waarom er mensen eenzaam en alleen zijn overleden in een verpleegtehuis, merk je dat hij de behoefte heeft zichzelf te verdedigen.
Hij legt de commissie uit dat hij en het kabinet 'zéér indringend' hebben gecommuniceerd over dat bezoek op sommige momenten wél mocht. En hij vertelt de commissie uitgebreid dat het zorgveld zo versnipperd is. Op de publieke tribune wordt verzucht dat dit verhoor uit gaat lopen. Het lijkt erop dat de commissievoorzitter Daan de Korte dat ook voelt. Hij grijpt in: ,,Wij weten als commissie zelf ook hoe het zorgveld in elkaar zit."''

14:40
Toen De Jonge aangesteld werd als minister nadat Bruno Bruins wegviel, heerste er 'veel paniek', zegt hij. ,,Het virus greep wild om zich heen. In sommige verpleeghuizen werd wel 80 procent besmet." Toen is er snel besloten een contactverbod op te leggen voor verpleeghuizen. ,,We wisten dat dit een enorme knauw zou opleven voor mensen die in de laatste fase van hun leven zaten."
In een eerder verhoor zei een hoge ambtenaar van het ministerie van Volksgezondheid dat er mensen 'onnodig alleen zijn gestorven'. De Jonge noemt dat nu 'intens verdrietig'. ,,Er was heel veel angst in die verpleeghuizen. Wel bezoek toestaan in die stervensfase, ik denk dat sommige locatieleiders er niet aan wilden."
,,Iedereen heeft dit willen voorkomen", zegt De Jonge. ,,Feit is dat het niet in alle gevallen is voorkomen. Hoe vaak weten we niet, maar het is echt intens verdrietig. We hebben daar heel bewust een uitzondering over willen maken, en daar heel duidelijk over gecommuniceerd, en toch, en toch, en toch..."

14:33
De commissie vraagt zich af: vindt De Jonge dat Nederland beter uit de pandemie is gekomen als je mentale gezondheid óók meeneemt. ,,Dit was een van de worstelingen", zegt De Jonge. ,,Je zag dat maatregelen, hoe noodzakelijk ze ook waren, nooit zonder prijs kwamen. Het was vaak zo dat maatregelen moeilijk waren, en andere maatregelen nóg moeilijker. Het contactverbod in verpleeghuizen is een vreselijke maatregel geweest, hoe noodzakelijk ook."
Maar of het dan anders aangepakt had moeten worden? ,,Ik denk het niet. Ik denk dat aan het einde van de dag het voorkomen van het overbelasten van de zorg het in de balans altijd in zwaarte gaan winnen."

14:28
De Jonge heeft zich duidelijk goed voorbereid. Hij herhaalt tot nu toe vaak dat het kabinet drie doelen had tijdens de coronapandemie: je wilde kwetsbare mensen beschermen, voorkomen dat de zorg overbelast zou raken, én je moest het virus in de smiezen houden. Hij noemt dit 'een balanceeract' en 'koorddansen'.
Dit doet hij niet zonder reden. Hugo de Jonge staat inmiddels symbool voor alles wat fout is gegaan tijdens de bestrijding van de pandemie. Maar met deze antwoorden laat hij zien dat hij continu voor moeilijke afwegingen stond. Hij zegt: geen enkele moeilijke maatregel is gratis. Ofwel: het is niet alleen zijn schuld.

14:27

,,De Jonge benadrukt uit zichzelf: het Outbreak Management Team (OMT) was er enkel voor medisch-epidemiologisch advies. Als ze zeiden dat er meer moest gebeuren was het besluit over welke maatregelen aan de politiek.
OMT-baas Jaap van Dissel was hier tijdens zijn verhoren kritisch op. Door uitlatingen van het kabinet leek het soms alsof het OMT besloot, en niet de politiek. Hij noemde dit 'onnodig polariserend'.''

14:23
,,Je weet dat het noodzakelijk is om de zorg te ontzien en de kwetsbare mensen te beschermen", zegt De Jonge. En als de zorg werd ontzien, dan hoefde andere operaties voor bijvoorbeeld kanker niet uitgesteld te worden. ,,Dat was een heel belangrijk doel van het beleid", aldus De Jonge.
Dat maakte besluiten over maatregelen door de tijd heen extra lastig. ,,De leed van het virus was groot. Maar op een gegeven moment was het leed van de maatregelen tegen het virus groter."

14:10
Toch: het verminderen van besmettingen en kwetsbare mensen beschermen was doel nummer één. ,,We stuurden op het verminderen van contacten", legt De Jonge uit. ,,Het virus draag je over via contact, dus je moet het aantal contacten verminderen." Dat is de basis van iedere maatregel. ,,De balans tussen zo open mogelijk en zo veilig mogelijk kwam in iedere vergadering en op iedere dag voorbij."
Toen er opnieuw ingegrepen moest worden bij de tweede golf, was dat ingewikkeld, legt De Jonge uit. ,,Iedereen was zo opgelucht na die eerste golf." Het kabinet had nog de hoop een tweede golf te kunnen voorkomen. ,,In de communicatie ging het over voorkomen, terwijl het de vraag is of het te voorkomen was geweest."
De ambitie om maatregelen regionaal in te voeren was 'inadequaat', zegt De Jonge nu. ,,Nederland is daar veel te klein voor. Nederland ís een regio."

14:08
Volgens De Jonge is het 'vierde doel', namelijk de maatschappelijke impact van de maatregelen tegen het virus zo klein mogelijk houden, vanaf het begin al in het zicht geweest. Dit doel werd pas later in de pandemie officieel toegevoegd, maar volgens de Jonge moesten maatregelen vanaf het begin al 'proportioneel' zijn.
Toch was het belangrijkste doel toch echt besmettingen tegengaan. ,,Anders ging het mis. Het was de hele tijd balanceren. Het was twee jaar lang lopen op een koord."

14:05

,,De Jonge oogt zenuwachtig. Hij trekt meerdere malen zijn jasje recht, verschuift zijn grijze multomap meermaals. Hij heeft een ingehuurde woordvoerder meegenomen. Het belooft een spannend verhoor te worden."

14:04
De commissie heeft 'veel te vragen', maar 'heel veel is al bekend', zegt voorzitter Daan de Kort. Hij vraagt De Jonge 'beknopt te beantwoorden'. De oud-zorgminister staat erom bekend langdradig te spreken.

14:00
Het verhoor gaat van start. Hugo de Jonge wordt naar binnen geleid, en moet de eed afleggen. Hugo de Jonge zal vanwege de omvang van zijn functie twee keer verhoord worden. Dit is het eerste verhoor.

12:55
Op de laatste dag voor de zomerstop verschijnt Hugo de Jonge voor zijn eerste coronaverhoor. Uit eerdere ondervragingen rijzen lastige vragen op voor de coronaminister die soms onhaalbaar hoge doelen stelde. Politiek verslaggever Niels Klaassen blikt vooruit op de ongemakkelijke vragen voor De Jonge én op de vijf lessen die nu al getrokken kunnen worden.

12:39
Welkom bij dit liveblog over het coronaverhoor van oud-minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge. Om 14.00 uur moet De Jonge verschijnen voor de commissie. Hier houden we je op de hoogte van wat er allemaal verteld wordt. Politiek verslaggever Elodie Verweij zit in de zaal, en deelt haar observaties.
2026-07-10 14:04:27 DEN HAAG - Hugo de Jonge tijdens de openbare verhoren van de parlementaire enquêtecommissie over het coronabeleid. De oud-minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport was tot 10 januari 2022 naast minister ook vice-premier.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.703
Leden
8.705
Nieuwste lid
StanVerhoeven
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan