Cold turkey afkicken van suiker?

mappas

New member
Mijn vriend (47) is verslaafd aan koffie. Als hij vrij is zet hij first thing in the morgen een liter koffie en die heeft hij binnen twee uur op :( . Op z'n werk drinkt hij de hele dag door koffie :( .

In elk kopje gaat een theelepeltje suiker. Ik heb hem nu eindelijk zo ver dat hij de suiker vervangt door een stevia tabletje. Hij proeft niet veel verschil dus dat wil hij dan nog net. Van de koffie krijg ik hem echt niet af; hij heeft een bijzonder karakter en voor mezelf ben ik er wel uit dat hij een soort hoog-autistische trekjes heeft (gecombineerd met een normaal tot hoog IQ dus), misschien zelfs wel het syndroom van Asperger. Oftewel, zo iemand veranderen kun je bijna wel vergeten :roll: .

Hij gebruikt nu ongeveer een week stevia in plaats van suiker, en vandaag vertelde me dat hij er veel last van heeft, dat hij helemaal trillerig en slapjes van wordt. Daar had ik even geen antwoord op. Waarom wordt hij trillerig? Komt dat door de cafeïne die nu niet samengaat met de suiker? Of omdat hij gewend is 's morgens op te starten met suiker en die nu niet meer krijgt? Moet hij weer terug naar het gebruik van suiker en dan langzaam afbouwen in plaats van cold turkey stoppen?

Ik hoop dat jullie wat tips kunnen geven. Alvast bedankt! :D

 
Het witte Stevia goedje is net zo slecht als gewoon suiker. Suiker blijft suiker en is slecht. (Billington is een redelijk alternatief) Je moet je vriend niet willen veranderen, ieder wordt in zijn/haar eigen tempo wakker. Hoe meer jij duwt, hoe meer hij achteruit deinst. Hij krijgt vanzelf gezondheidsproblemen op termijn.

Die koffie en suiker bij hem is zeker een verslaving en om daarvan af te komen zijn er meerdere wegen. Toen ikzelf met koffie stopte (nu 2,5 jaar geleden) had ik een week lang last, sliep slecht, concentratieproblemen op het werk, hoofdpijn. Daarna ging het goed en nooit meer een druppel koffie op. Maar ik was al in de vorige eeuw gestopt met suiker :D Van de ene op de andere dag mee gestopt. Even wennen,meer niet. ook een psychisch probleem...."ik kan niet zonder"....tuurlijk wel.

Zelf ben ik van de koude kalkoen :lol: Geen lange lijdensweg, maar direct stoppen met de koffie&suiker dus. Dan maar een week of twee afkickverschijnselen. Als het gaat om een heel voedingspatroon omgooien van suiker- naar vetverbranding, neem daar rustig de tijd voor, want je lijf kan dat niet zo snel aanpassen.

Suc6!

 
Dank voor je reactie Scheermes. Ik weet het, de stevia-discussie is hier vaker gevoerd, en wat mij betreft doen we die niet nogmaals over. ik heb er veel over gelezen en mijn persoonlijke mening is dat het een veilige zoetstof is. Het beïnvloedt de bloedsuikerspiegel niet, en dat doet Billington wel. Zelf gebruik ik de vloeibare variant van Avanz omdat je die goed kunt doseren.

Wat mijn vriend betreft ben ik blijkbaar onduidelijk geweest. Ik probeer hem namelijk niet te veranderen. Wat niet wegneemt dat hij best weet hoe ik over zijn roken, koffiedrinken en suikerconsumptie (alleen in de koffie gelukkig) denk. Maar we hebben er nooit woorden over want ik weet toch wel dat ik hem niet kan veranderen, dat moet uit hem zelf komen en dat zie ik niet zo gauw gebeuren helaas. Ik kook zo gezond, lekker en gevarieerd mogelijk, hij neemt er een paar aardappels, pasta of rijst bij en ik niet. En uiteraard wordt er binnen of in de auto niet gerookt.

Dat hij gezondheidsproblemen zal krijgen (longkanker :( ) daar ben ik natuurlijk erg bang voor, maar vooralsnog is hij nooit ziek. Ik hoop maar dat hij één van die uitzonderingen is die al rokend tóch 95 wordt.

Dus je begrijpt dat ik al blij ben dat hij geen problemen heeft met de stevia en zelfs zelf opmerkte dat hij dan misschien ook maar moet stoppen met hagelslag op z'n brood. Alle kleine beetjes helpen :lol:

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.677
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan