Chlorofyl en eten koken

autumn

New member
Er worden allerlei gezondheidsoordelen toegeschreven aan chlorofyl, waaronder de bescherming tegen kanker. Interessant want dat is ook een link met zuurstoftoevoer doordat chlorofyl omgezet kan worden tot hemoglobine, de zuurstofdragende stof in het bloed.

Op onderstaande website kwam ik weer bij uit bij de gezondheidsvoordelen.

http://www.chalix.com/nl/141/wat-is-chlorofyl-chlorophyl-chlorella-spirulina/

Als je groente kookt, gaat de chlorofyl verloren. Het magnesiumatoom in het centrum van de chlorofylmolecuul wordt ingeruild voor waterstof, wanneer de felgroene kleur verbleekt tijdens het koken. Het wordt dan een feofytinemolecuul. Als er een ijzeratoom in plaats van de magnesiumatoom in de chlorofylmolecuul komt wordt het een hemoglobinemolecuul en kleurt het rood.

Wat is nu de bedoeling? Kunnen wij veel met de inname van chlorofyl en dat zou betekenen dat het ook wel een beetje zonde is om alle chlorofyl weg te koken door groente lang te verwarmen? Of is het juist goed om chlorofyl weg te koken. We zijn immers mens en geen plant. We hebben dus hemoglobine nodig en niet direct chlorofyl.

Mijn vragen zijn:

-Kan je lichaam chlorofyl uit rauwe groente halen? Of alleen gedeeltelijk?

-Kan je lichaam chlorofyl omzetten tot hemoglobine?

-Kan je lichaam feofytine omzetten tot hemoglobine?

 
Chlorofyl wordt omgezet in ijzer in het menselijk lichaam. Het is dus de moeite waard om geconcentreerde en makkelijk verteerbare bronnen van chlorofyl rauw te consumeren. Denk hierbij aan algen zoals spirulina en chlorella, maar ook aan marine phytoplankton. Dit zijn in water oplosbare poeders die niet of nauwelijks vertering behoeven.

Donkergroene planten, daarentegen, bevatten de onverteerbare vezel cellulose en moeten juist gekookt worden tot deze lichter van kleur worden (een teken dat de cellulose is gebroken). We hebben het hier vaker over gehad: je offert dan levenskracht (en dus ook chlorofyl) op, maar krijgt er verteerbaarheid en beter opneembare mineralen voor terug.

Mike

 
Het ijzer in mijn bloed is wat te hoog. Kan dat komen door slechte darmwerking? Ik eet wel veel ijzerhoudende voeding. Zoals lever, spinazie (gekookt) rood vlees en spirulina.

Op dit moment voel ik me overigens heel misselijk, was een tijdje geleden. Veel buikgerommel en hartkloppingen ook. Sinds vadaag de H2O2 met 2x 12 druppels opgehoogd : in de ochtend 48 druppels 3% en in de middag 36 druppels 3%. Soms vind ik het moeilijk de oorzaak te achterhalen van mijn niet goed voelen. Daarnaast denk ik gezond te eten om vervolgens ergens te lezen dat als het ijzergehalte in het bloed te hoog is, dat je bijvoorbeeld geen lever moet eten en geen spirulina dient te nemen. Dan weet ik even niet meer wat te doen.

 
Quote:
We hebben het hier vaker over gehad: je offert dan levenskracht (en dus ook chlorofyl) op, maar krijgt er verteerbaarheid en beter opneembare mineralen voor terug.


Ja dit is me inmiddels bekend. Ik dacht ook wel te weten dat we chlorofyl om kunnen zetten in hemoglobine. Waar ik vooral benieuwd naar was is of we ook feofytine kunnen omzetten tot hemoglobine. Want in dat geval gaat de chlorofyl niet eens verloren bij het gaar koken van donkergroene bladgroente. Zou toch goed nieuws zijn. Maar spirulina en chlorella neem ik sowieso van tijd tot tijd wel.

Toch bijzonder dat een molecuul totaal van kleur kan veranderen als 1 van de 132 atomen verandert...

 
Boschje,

Zou het dan kunnen komen door de ophoging van je inname H2O2?

Als je in één keer 2x 12 druppels 3% verhoogd is dat, mijn inziens, best wel drastisch.

Je zou het weer kunnen verlagen en kijken wat dat voor je doet.

Als je je dan weer beter voelt zou je het met minder druppels kunnen verhogen.

Dit een paar dagen aanhouden en dan weer een paar druppels meer.

 
Poeki, dit heb ik nu ook gedaan. Zojuist weer 36 druppels genomen ipv 48. Ik heb begrepen dat 12 druppels 3% gelijk is aan 1 druppel 35%. Vandaar deze ophoging.

Het ziek voelen had ik ook voor het gebruik van de H2O2, het was enkele weken geleden. Misschien een terugvalletje.

Mijn buik en maag voelen ook naar en ik kan niet goed naar de toilet. Komt wel weer goed hoor. Het is verder ook een beetje zoeken met eten, vanwege de intoleranties voor vooral melk- en kippeneiwit. Helaas want ik ben dol op zelfgemaakte yoghurt en rauwe kaas.

Nu is het ijzergehalte in mijn bloed wat aan de hoge kant en dan denk ik ojee, moet ik nu de lever, rood vlees en de spirulina laten staan en weer een andere weg gaan inslaan. Ik merk bij mezelf dat ik neiging heb om daar wat neerslachtig van te worden, beseffende dat neerslachtigheid me niet gaat helpen.

 
Wie zegt dat je ijzerwaarde werkelijk te hoog is? De referentiewaarde hoeft helemaal niet de optimale waarde te zijn! Zolang jij natuurlijke voedingsbronnen van ijzer consumeert (zoals lever) en geen ijzerpillen zou ik me persoonlijk niet al te druk maken!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.797
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan