Chiropractie

Gisteren heb ik opnieuw een diepere correctie mogen ervaren. De atlas aan mijn rechterkant keert telkens terug naar dezelfde subluxatie (scheefstand) en dus werd het tijd voor wat 'grover geschut,'.

Tom drukte deze keer harder op de desbetreffende wervel en ik voelde duidelijk dat daar iets niet goed zit. Ik wil niet spreken van pijn, eerder van extreem gevoelig. Ik heb in mijn leven herhaaldelijk meegemaakt dat mentaal en fysiek verzet tegen een dergelijke fysieke gevoeligheid zich kan vertalen in pijn door spierspanning en dus sloot ik mijn ogen en vertelde mezelf dat dit voor mijn eigen bestwil is en dat ik dit moest ondergaan. Overgave i.p.v. strijd dus.

Ik verwachte een toggle, maar kreeg iets anders, nl. een diepe duw i.c.m. de 'drop' (val) van het bovenste gedeelte van de tafel. Meteen zei ik tegen Tom dat dit intens was en vroeg hem of dit een nieuwe techniek was. Tom zei dat dit zijn versie was van 'knee chest' en dat dit een beduidend diepere correctie is.

Ik heb daarover nagedacht. Voor een echte knee-chest correctie moet je nl. op je knieen zitten en in ong. 90 graden gebogen van achteren worden gecorrigeerd. Hier beelden op Instagram van knee chest correcties van de onderrug:

Tom heeft niet zo'n Gonstead tafel, maar een Thompson tafel die een 'drop' mogelijk maakt. In moest op mijn linkerzij liggen, de gebruikelijke toggle-positie als dit de zijde is die een toggle behoeft, zoals de keer daarvoor. Wat was dan het 'knee chest' gedeelte? Ineens wist ik het: de tractie. De reden waarom Tom het grensgebied opzocht tussen gevoelig en pijnlijk is omdat hij met zijn duim tractie toepaste, waarna hij de wervel recht duwde.

Dit zou wel eens een unieke hybride techniek kunnen zijn die exclusief door Tom wordt gehanteerd en ik voel me bevoorrecht dat ik de ontvanger hiervan mocht zijn. Sowieso kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Tom mij de 'full pull' geeft van alles wat er mogelijk is op het gebied van upper cervical en full spine chiropractie. Ik schrijf hier immers in veel detail over en het is in zijn belang en dat van Topchiro dat het eerlijke en volledige verhaal wordt verteld, 'the good bad and ugly'.

Tom is een uiterst intuitieve chiropractor. Hij zal je niet zo 'heftig' behandelen als hij voelt dat jij hier niet ontvankelijk voor bent. In mij heeft hij zo iemand, maar hij kan ook aanzienlijk behoedzamer en subtieler te werk gaan als dit vereist is. Ik breng alleen maar verslag uit van wat er allemaal mogelijk is, maar als er een zachtere hand nodig is kan dit uiteraard ook.

War was het effect van deze correctie op mij? Het begon met duizeligheid. Tom vertelde dat ik een poosje in de wachtkamer moest bijkomen, zittend in een stoel met mijn hoofd tegen de muur. Binnen 5-10 minuten was de duizeligheid weg. Mijn energieniveau was goed die middag, geen extreme vermoeidheid of iets dergelijks. Ik voelde tintelingen letterlijk in mijn hersenstam, het voelde alsof een stroom zich van boven naar beneden bewoog maar ook andersom, van beneden naar boven. Tom noemt dit de 'highway' (snelweg).

Rond 17 u begon ik ineens extreme vermoeidheid te ervaren. Terwijl mijn vriendin aan het koken was viel ik in een diepe slaap op de bank. Ze maakte me wakker toen het eten klaar was, maar direct na het eten voelde ik dat ik weer moest liggen. En opnieuw viel ik in een diepe slaap waar ik bijzonder suf van wakker werd. Ik ben in mijn eentje in onze achtertuin gaan zitten om rustig wakker te worden. Enkele uren later was het bedtijd en opnieuw sliep ik vrijwel onmiddellijk en zeer diep. Vanochtend werd ik wakker en ik voel de 'snelweg' (stroming van boven naar beneden en andersom) nog steeds.

Mike

Laatst bewerkt:
Nog even iets over het volledige, eerlijke verhaal. Bij TC Nijmegen is het nu elke maandag, woensdag en vrijdag als Tom werkt 1 groot feest van herkenning. Ik spreek dan ook regelmatig met forumleden en mensen die ik ken van lezingen en hoor de meest uiteenlopende ervaringen.

Aan de positieve kant hoor ik dat pijn in de onderrug en zwelling rond de rechter enkel ineens zijn verdwenen. Maar ik hoor ook verhalen van ineens niet meer kunnen slapen en doodop zijn hierdoor. Als deze mensen hier meelezen en al die 'hallelujah-verhalen' horen durven ze bijna niet hun eigen, minder positieve ervaringen hier te delen. Ik noem bewust geen namen, allereerst vanwege privacyredenen maar ook om niemand onnodige druk te geven om te posten.

We zijn hier niet bezig met gladde marketing-praatjes, de bedoeling is juist dat ALLES benoemd mag worden. Nog veel belangrijker is te beseffen dat het in je belang is om je ervaringen, positief of negatief, te delen opdat we hier allemaal van kunnen leren. Het uitgangspunt is de 'innate intelligence' van je eigen lichaam, dat het beste weet wat nodig is, zelfs als dit 'negatief' uitpakt. Door je ervaringen hier te delen kunnen we samen uitvogelen waarom het lichaam bepaalde 'negatieve' keuzes maakt als onderdeel van het eigen helingsproces. Het gaat om de leerzaamheid, niet om verkooppraatjes.

Zo heb ik in de wachtkamer van TC Nijmegen de persoon die door de behandelingen nu lijdt aan slapeloosheid gerust weten te stellen op basis van het volgende inzicht:

Uit haar intake kwam dat zij in het sympathische deel van haar zenuwstelsel opereert, oftewel: fight or flight. De correcties brengen haar nu naar de andere kant, het parasympathische gedeelte (rest and digest). Het gevolg: extreme vermoeidheid. En nu komt het gedeelte waarbij de persoon zelf een actieve deelnemer dient te worden in zijn/haar heling en dat is de signalen leren herkennen en hieraan toegeven. Acceptatie en overgave zijn cruciaal voor ieder van ons.

Maar hoe doe je dit als het een tweede natuur van je is om altijd 'aan' te staan met als gevolg te weinig lichaamsbewustzijn omdat je gewend bent subtiele lichaamssignalen te negeren? Hoe kan je jezelf herprogrammeren als je ego je aanzet om voortdurend puur op wilskracht maar door te duwen? Simpel, je deelt je ervaringen om een beter inzicht te kunnen krijgen in wat je doormaakt. Wat jij niet weet, weet een ander vast wel. Je hoeft niet alleen te zitten met je ervarimgen uit schroom om het feestje hier niet te willen bederven.

Deze persoon wist ik gerust te stellen door haar een beter inzicht te verschaffen omdat we elkaar toevallig tegenkwamen in de praktijk in Nijmegen. Dit kan ik uiteraard niet doen voor mensen in andere delen van het land die eveneens behoefte hebben aan meer uitleg over wat er met hen gebeurt als gevolg van chiropractische zorg. Maar als je het hier opschrijft en deelt kunnen ik en anderen dit wel.

Er is nog een andere categorie van mensen en dat is zij die hoegenaamd 'niets' ervaren. Alleen maar omdat je 'niets' ervaart wil echter niet zeggen dat er ook niets gebeurt. Zoals ik laatst zei in de wachtkamer van TC Nijmegen: je kan mij niet wijsmaken dat als de communicatielijn vanuit het brein door de ruggengraat naar de rest van het lichaam wordt hersteld er geen sprake is van gezondheidswinst. Er is dus ALTIJD gezondheidswinst, of je nu iets of niets voelt. Bedenk ook dat slechts 8% van de zenuw verantwoordelijk is voor pijnprikkels en dus symptomen, de overige 92% is verantwoordelijk voor de functie van de zenuw en levert GEEN symptomen op.

Dus mensen, SPREEK JE UIT. De reden waarom ik de samenwerking ben aangegaan met Topchiro is omdat ze de filosofie aanhangen van DD en BJ Palmer dat de behandelaar niet geneest maar je lichaam zelf. Als je op zoek bent naar de genezing van specifieke ziektes of klachten en de verwachting koestert dat deze vorm van handmatige geneeskunde je 'op commando' kan helpen ben je aan het verkeerde adres. Het enige wat de oorspronkelijke chiropractie doet is je lichaam helpen zichzelf te genezen op basis van zijn eigen aangeboren en natuurlijke intelligentie.

Mike

Laatst bewerkt:
Wij gaan vanavond weer naar TC Utrecht. Eerst samen een behandeling van Dylan, daarna een lezing van Dylan Kennelly. Van de 1ste behandeling waren we allebei 2 dagen vermoeid. Verder geen symptomen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.713
Leden
8.708
Nieuwste lid
KevinArgus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan