celzouten

Hier ben ik al eens op ingegaan op de website www.keltischzeezout.com:

Quote:
Hoewel er niets mis is met Schüsslerzouten voor therapeutische doeleinden, heb ik moeite met de stelling van Schüssler dat er twaalf ‘essentiële’ mineraalzouten zouden zijn. De natuur werkt op basis van complexe gehelen waarbij alles even belangrijk is. Wetenschappers zijn ook altijd op zoek naar het ‘werkzame bestanddeel’ van planten. Niets bestanddeel, bestanddelen. Geen enkelvoud maar meervoud. Het lijkt mij dus inderdaad zinvoller om een zo volledig mogelijk spectrum aan mineralen en spoorelementen tot je te nemen. De som is altijd groter dan zijn delen.


http://www.keltischzeezout.com/vraag_en_antwoord.aspx

Mike

 
Yes Mike helder.Ik begrijp dat keltisch zeezout in zijn geheel beter voldoet, is het volgens jou dan ook net zo fijnstoffelijk als de celzouten wat betreft de opneembaarheid?

 
Ook over de opneembaarheid heb ik e.e.a. geschreven:

Quote:
Er zijn 3 manieren om zeemineralen binnen te krijgen:

1. Rechtstreeks over het eten doen.

2. In een bepaalde verdunning drinken.

3. Planten eten die met zeemineralen gekweekt zijn.

De voor- en nadelen van elke manier:

1. De mineralen zijn op deze manier niet verdund en dus krijg je de volle dosis binnen. Ons bloed en lymfenvocht zijn echter een verdunde oceaan. Zeemineralen onverdund en in vaste, niet vloeibare vorm binnenkrijgen is dus de minst effectieve manier voor je lichaam om daadwerkelijk ook iets te doen met die mineralen. Gewoonlijk eet je echter maar kleine beetjes, dus het is niet dusdanig toxisch dat het gevaarlijk is, want je maagbacteriën kunnen hier wel mee omgaan. Dit is waarom er geen gevallen bekend zijn van vergifting na het eten van zeezout. Daarnaast geeft het eten van zeezout vaak een natuurlijke dorstimpuls dus je lichaam geeft zelf al aan dat het verdund moet worden. Door te drinken verdun je dan alsnog de mineralen en worden ze effectiever voor het lichaam. Je laat echter de inname van mineralen wel via de spijsvertering lopen en dat is niet zo effectief aangezien de mineralen anorganisch zijn en je spijsvertering zit te wachten op organische mineralen. Kortom, dit is de minst effectieve manier.

2. Dit is de op een na beste manier om zeemineralen binnen te krijgen. Door de mineralen te drinken in de juiste verdunning komt er geen spijsvertering aan te pas. Bovendien is het een vloeibare oplossing, net als je bloed en lymfenvocht. Vanwege het gebrek aan spijsvertering komt deze vloeibare zeemineralenverdunning direct in je bloed en lymfenvocht terecht en is daarmee dan ook direct beschikbaar voor de cellen. De mineralen zijn weliswaar anorganisch en hebben dus grotere moleculen maar vanwege de verdunning in water voegen ze hun informatie toe aan het water en je lichaam weet precies wat het ermee moet doen. Dit is vooral ook handig voor mensen die spijsverteringsproblemen hebben en daardoor de mineralen niet optimaal kunnen opnemen.

Dit is ook waarom paarden en koeien extra mineralen tot zich kunnen nemen via een liksteen. Ook de mineralen op de liksteen zijn anorganisch maar ze veroorzaken een dorstimpuls bij het dier waardoor het gaat drinken en zo zijn eigen verdunning maakt. Paarden en koeien eten om die reden ook vaak grond om zo aan extra mineralen te komen, waarna ze eveneens gaan drinken. Een zeer effectieve therapie om het menselijke lichaam te zuiveren en van mineralen te voorzien is eveneens het drinken van bepaalde zand-, leem- of kleisoorten. Dit zijn anorganische landmineralen die al vele eeuwen een therapeutisch effect hebben. Het lichaam zit te wachten op mineralen en heeft meerdere mechanismes om hieraan te komen. De spijsvertering van anorganische mineralen is het minst effectief, het drinken ervan is een goede tweede keus. Voor paarden, koeien en andere dieren zouden zeemineralen oplossen in hun drinkwater ook veel effectiever zijn dan een liksteen.

3. Door planten te kweken met zeemineralen gaan de mineralen door een organisme heen en worden daardoor van anorganisch naar organisch. De moleculen worden kleiner en ultiem opneembaar voor het lichaam, mits je beschikt over een goede spijsvertering en opnamecapaciteit. De zeemineralen zijn nu onderdeel van de plant geworden die ze gebruikt voor zijn eigen groei en ontwikkeling. De restjes eten wij als we de plant plukken en eten. Selderij is een zeer zoutrijke plant, drie keer raden hoe deze plant aan haar naam is gekomen! Voorwaarde is wel dat we de planten rauw eten om de mineralen maximaal in ons op te nemen. Uiteindelijk is dit de meest effectieve manier voor je lichaam om zeemineralen op te kunnen nemen. Zoals gezegd, voor mensen met spijsverteringsklachten is de tweede methode beter omdat ze dan de spijsvertering omzeilen. De mineralen zijn dan weliswaar anorganisch en hebben grotere moleculen maar net als bij paarden en koeien weet het menselijk lichaam daar wel raad mee omdat het zit te wachten op deze perfecte balans,

samenstelling en verhouding van mineralen en spoorelementen. De verdunning werkt homeopathisch en het gaat vooral om de energie van de materie, niet de materie zelf. Water neemt deze energetische informatie in zich op en communiceert rechtstreeks met je bloed en je cellen.


Mike

 
Kun je geen zeemineralen opnemen door de huid?

Bijvoorbeeld door het zout in een (voeten)bad te doen?

 
Oké, dan zijn er dus 4 ipv. 3 manieren om zeemineralen binnen te krijgen.

Ruimte voor een bad heb ik hier niet. Misschien toch maar eens een voetenbad aanschaffen...

 
Mijn fytotherapeut werkt met de combi fytotherapie en celzouten. Hij zegt dat celzouten direct zijn werk doen op celniveau en dat het daarom zo effectief is.

Bij mijn broer die in een instelling woont voor schizofrene mensen is de werkzaamheid erg duidelijk op te merken. Hij heeft standaard 3 zouten en als ze op zijn (dit is al een paar keer voor gekomen en nu zorgen mijn ouders dat ze op tijd zijn) gaat het aanzienlijk slechter met hem.

Ik weet niet of hetzelfde zou lukken met zeemineralen maar mijn broer gebruikt ze goed en dat is wat belangrijk is in zijn geval.

 
Wat ik heb begrepen is dat de celzouten verwreven zijn waardoor ze goed opneembaar zijn voor de lichaamscellen.

@Debby fijn dat het werkt voor je broer, misschien met de sole helemaal een supercombi :D

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.779
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan