Zo heel af en toe verlang ik naar pindakaas en daar geef ik dan ook aan toe. Voor satesaus kun je me wakker maken, nog steeds! Toch eet ik ook dit slechts sporadisch. Ik heb mijn eigen recept:
Biologische pindakaas vermengen met rauwe melk voor een extra romige saus (een alternatief is water). Hier doorheen roeren: veel zwarte peper, veel gemberpoeder, veel komijnpoeder, veel korianderpoeder, veel knoflookpoeder of geperste verse knoflook (is lekkerder), Keltisch zeezout naar smaak (niet te veel!), Billington's dark molasses suiker (of palmsuiker, of kokosbloesemsuiker, maar Billington's geeft een mooie donkerbruine kleur aan de saus). Het geheel goed door elkaar roeren met een lepel en langzaam op laag vuur verwarmen. Melk of water blijven toevoegen om de juiste dikte te verkrijgen. Als de saus net begint te koken, is deze klaar.
De saus wordt nog lekkerder als je 5-spice-poeder toevoegt en een eetlepel tahin (sesampasta). Zelf voeg ik ook nog wel eens een beetje kerriepoeder, garam massala, anijspoeder of kaneelpoeder toe voor extra smaak en mosterd of mosterdpoeder voor een extra pittig accent. Experimenteer er maar mee en eet smakelijk!
Mike