Carnivoor eten

An appreciation post for the 1.5 billion cattle currently on Earth, quietly holding the whole thing together while receiving nothing but criticism in return.

Consider, for a moment, what these animals actually do:

- They turn grass, a thing no human can digest, into steak, a thing every human thrives on
- They graze the two-thirds of farmland that grows nothing else, asking for no thanks and receiving none
- They carry the most bioavailable iron, B12, and zinc on the planet, and deliver it on the hoof
- They produce butter, which on its own would justify the entire arrangement
- They fertilise the soil for free, through a process we are all too polite to describe in detail
- They build topsoil and sequester carbon into pasture, while being blamed, somehow, for the reverse
- They give us tallow, leather, marrow, suet, and gelatine, with no waste and no complaints
- They restore land that crops have exhausted, turning the worn-out and the marginal back into something living
- They stand in the rain for years on end and never once bring it up

Ten thousand years of domestication. Ten thousand years of being the most useful animal in the field, the foundation of the food system, and a keystone of every landscape lucky enough to hold them.

They are not the problem with the planet's future. They are, quite plainly, the shape of it.

We repaid all of this by putting them on the front of climate reports.

Magnificent animals. Owed an apology.

Mike

Grappig hoe rood vlees volgens de nieuwste onderzoeken inmiddels de oorzaak lijkt van ongeveer alles: hart- en vaatziekten, diabetes, overgewicht, droogte, overstromingen, slechte wifi en een slecht humeur op maandagochtend.

Over tien jaar blijkt waarschijnlijk dat een slavink gevaarlijker is dan een pakje sigaretten en een fles whisky tegelijk.

Iedereen waarschuwt je dat het eten van vlees je "stopzet".

Maar veel mensen die beginnen met carnivoor ervaren precies het tegenovergestelde.

Nieuw onderzoek zet de gedachte dat vezels nodig zijn voor een gezonde darm ter discussie, en veel carnivoren melden minder opgeblazen gevoel, minder spijsverteringsproblemen en een betere darmgezondheid.

Heb je carnivoor geprobeerd?
Wat gebeurde er met je spijsvertering na de overstap?

Een van de vreemdste mythen over het carnivoordieet is dat je scheurbuik krijgt.

Als dat waar was, waarom zijn er dan zoveel langdurige carnivoren die floreren na jarenlang vlees, eieren, vis en andere dierlijke voedingsmiddelen te eten?

Geen bloedend tandvlees.
Geen tanden die uitvallen.
Geen slechte wondgenezing.

Het blijkt dat het internet niet altijd gelijk heeft. Heeft iemand je gewaarschuwd dat carnivoor scheurbuik zou veroorzaken?

Een van de vreemdste mythen over het carnivoordieet is dat je scheurbuik krijgt.

Als dat waar was, waarom zijn er dan zoveel langdurige carnivoren die floreren na jarenlang vlees, eieren, vis en andere dierlijke voedingsmiddelen te eten?

Geen bloedend tandvlees.
Geen tanden die uitvallen.
Geen slechte wondgenezing.

Het blijkt dat het internet niet altijd gelijk heeft. Heeft iemand je gewaarschuwd dat carnivoor scheurbuik zou veroorzaken?

Mike

Hoe kan ik iemand overtuigen dat vlees geen jicht veroorzaakt? Zijn er specifieke voorbeelden, boeken met duidelijke info in jip en janneke taal?

Hoe kan ik iemand overtuigen dat vlees geen jicht veroorzaakt? Zijn er specifieke voorbeelden, boeken met duidelijke info in jip en janneke taal?
Dat lukt je niet.

Geniet gewoon zelf van je vlees, eieren, e.d. eten en wees daarmee een lichtend voorbeeld van gezondheid. Eventueel zien andere mensen dat en kunnen dat dan gaan navolgen.

Er zijn trouwens meer omstandigheden, eetgewoonten, stressoren en andere redenen die jicht kunnen veroorzaken. En dat kan dus ook als je alleen maar vlees eet.

Er is een nuance die wordt gemist. Veelvuldige consumptie van MAGER rood vlees veroorzaakt overmatige productie van urinezuur, wat wel degelijk kan leiden tot jicht.

Het is om deze reden dat de Weston A. Price Foundation geen voorstander is van het paleodieet. Ikzelf ga prive regelmatig tekeer tegen 'gym bros' (fitnessboys) met hun magere kwark en eiwitdrankjes en -poeders.

Die hele obsessie met eiwitten voor de opbouw van magere lichaamsmassa gaat compleet voorbij aan de logica dat de natuur altijd eiwitten combineert met vetten. De natuur wil niet dat melk wordt afgeroomd of dat vetrandjes van biefstukken worden afgesneden. Er bestaan ook geen eiwitpoeders in de natuur, evenals fitnessruimtes.

Voor elke gram eiwit die je consumeert moet je het dubbele aan vet innemen. Zie ook deze post van Sama Hoole:

De WAPF is al geen voorstander van wit vlees (bijv. kip), maar als je dat dan toch eet gebruik dan veel boter bij het koken en overgiet de kip naderhand ook nog met boter. Vet is ook smaak, dus je lichaam beloont je ook voor het eten van vet. In mijn bescheiden optiek is kip dan ook het meest saaie vlees op aarde.

Laatste opmerking:

De consumptie van eiwitrijk voedsel onttrekt veel vocht aan je cellen. Naast compenserende vetconsumptie is het ook aan te raden om gerechten te bereiden als soepen en stoofschotels om de vochthuishouding van je lichaam op peil te houden. Jaren geleden schreef ik al over "vet vocht".

Conclusie: eet voldoende vet en drink voldoende vocht, dan belast je je lichaam minimaal en voorkom je jicht door de terugstroom van overnatig urinezuur voortkomend uit de consumptie van magere dierlijke eiwitten.

Mike

Dit is verplicht leesmateriaal.

Mike

• Wow
Waarderingen: Surv
Dat lukt je niet.

Geniet gewoon zelf van je vlees, eieren, e.d. eten en wees daarmee een lichtend voorbeeld van gezondheid. Eventueel zien andere mensen dat en kunnen dat dan gaan navolgen.

Er zijn trouwens meer omstandigheden, eetgewoonten, stressoren en andere redenen die jicht kunnen veroorzaken. En dat kan dus ook als je alleen maar vlees eet.

Wat goed @fatsnotbad dat je nu ook carnivoor bent gegaan.
Voor mij geldt ook dat het mijn spijsvertering zeker ten goed komt, van 2 à 3 keer per dag slappe :poop: naar 1 maal daags een keurig drolletje.

Ik eet niet 100% carnivoor. Neem heel soms witlof en merk dit gelijk aan wc-gang de volgende dag.
Verder eet ik ook nog wel avocado's en blauwe bessen door de schapenyoghurt smoothie. Dit heeft geen gevolgen voor de stoelgang.

Zoals ik al had gemeld in Sama Hoole topic was mijn ferritine waarde veel te hoog. Inmiddels weet ik dat ik toch hemochromatose heb. Pas in augustus weer afspraak met internist en dan zullen de aderlatingen waarschijnlijk gaan volgen.

Heb nu wel twijfels om door te gaan met carnivoor.....Toch hoor en lees ik veel verhalen van mensen met hemochromatose die het juist goed doen op carnivoor.
Ook las ik ergens dat carnivoor eten bij HH (is afkorting hemochromatose) neerkomt op ± 1 extra aderlating per jaar. Als dat zo is dan heb ik het er wel voor over.....We zien wel.

Als ik plantaardige vezels eet heb ik gelijk doffe ellende op het toilet. Anders precies wat jij zegt: 1 x per dag een mooi drolletje.

Mike

Laatst bewerkt:
Deel een.

Jacqueline zegt: ‘Ik ga afvallen’.
‘Oh” zeg ik, ‘Hoe ga je dat doen?’
‘Nou, gewoon geen koolhydraten meer eten’.
Ik heb dat opgezocht op het WWW, en dacht “Ga ik ook proberen”.
Al jaren wil ik wat kilo’s kwijt, maar wat ik ook deed: Geen resultaat, geen gram. Stomen, koken, wokken, knabbelen of smoothies, het hielp niet. Geen gram.
Jacqueline viel acht kilo af.
Later spreek ik Dirk. ‘Ik ga afvallen’ zei hij, koolhydraat arm.
Ik besluit het ook weer te proberen.
Na een aantal maanden kom ik hem weer tegen, ‘En?’ vraag ik, ‘gelukt?’ Overbodige vraag want duidelijk te zien dat hij, volgens zijn weegschaal, vijfentwintig kilo kwijt is. Ik geen gram.

Mijn broeken, jassen en T-shirts raken iets verouderd.
Kleding kopen is nou net iets waar ik een hekel aan heb, Alie is een uitkomst.
Drie jasjes xxxl, tien T shirts en een paar broeken maat 40/32. Blij was ik, alles paste en naar mijn zin.

Dan kom ik Suzanne tegen, een stevige meid altijd geweest, maar nu meer een stevige slanke Den.
Op mijn vraag ‘Hoe?’. . ., ‘Carnivoor dieet.’
Na wat leeswerk ben ik ook begonnen met dat dieet.
Opmerkingen om mij heen over ’Daar zitten te weinig vitamines in, van rood vlees krijg je kanker’ enz. zeg ik dan: ’Ik heb nog nooit een Eskimo gezien die een knollentuin had… ‘

Gewoon doorzetten. Warempel, binnen een drie maanden vijf kilo minder. Heerlijk gevoel al.
Na verloop van tijd begon mijn broek af te zakken. Eerst een riemgaatje erbij, mijn vuist kon tussen broek en buik.
Later toch maar twee nieuwe broeken, maat 38/32 en twee nieuwe jasjes besteld. Ze pasten weer perfect.
Ook mijn Adamskostuum ging wat ruim zitten, maar, zo ieder wel weet, vernieuwt je huid zich elke drie maanden. Ik heb die ervaring nu.
Na vijftien maanden ben ik zeventien kilo kwijt, 85 kilo nu, bijna weer op het gewicht van toen ik twintig was: 78/80 kg.
Mijn broek zit weer wat ruim en dus…, maar nu maat 36/32. Als gegoten. De jasjes gaan nog.

Het leuke is ook dat je minder gaat eten en toch zeer voldaan bent. Eten doe ik nu tweemaal daags, ei, kip, vlees, kaas, vis, yoghurt kan er ook bij. Twee verse hamburgers in de ochtend is voldoende voor de gehele dag en ‘s avonds is 250/300 gram vlees is meer dan genoeg. Vlees is duur deze dagen, maar over het geheel genomen nu toch goedkoper dan de ‘gewone’ Hollandse kost.
Jammer dat kleding niet mee krimpt, dat maakt het wat duurder, iets waar men ook wel weer overheen komt.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.703
Leden
8.706
Nieuwste lid
Vuurvogel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan