Burnout partner?

Simmentaler

New member
Ik ging er altijd van uit dat ik hier de persoon in huis was met (flink) uitgeputte bijnieren. Ik ben stressgevoelig, en vertoon behoorlijk wat symptomen van bijnieruitputting. Toch bleven mijn pupillen mooi klein tijdens de pupiltest. Ik las dat als je milde uitputting hebt je pupillen klein kunnen blijven, bij matige tot ernstige uitputting veranderen ze sowieso van grootte.

Dit weekend dus de pupiltest gedaan samen met partner, en wat blijkt? Zijn pupillen konden absoluut niet constant blijven... Volgende dag temperatuur gemeten: 35,2 graden.... Nu weet ik dat eigenlijk iedereen wel minstens een milde vorm van bijnieruitputting heeft, maar als ik de test moet geloven is het bij hem matig tot ernstig! En die temperatuur is ook echt laag. Hoe kan dat? Hij slaapt als een os (zelfs na drukke feestjes, hij is zelden/nooit over de slaap heen) piekert niet, kan ontspannen, neemt het werk zelden mee naar huis (laatste tijd wel wat meer), ziet heel veel dingen positief in, is bijna altijd optimistisch.

Kan het nog iets anders zijn dan bijnieruitputting? Schildklierproblemen o.i.d? Of loopt hij nu tegen een flinke burn out aan zonder dat we het echt doorhebben? Toen ik overspannen raakte waren er al lang van tevoren symptomen (dwangneuroses, lusteloosheid, etc), maar die herken ik bij hem niet zo. Hij is wel moe en heeft werkstress, maar zodra hij rust heeft ontspant hij en lijkt hij ook zo weer opgeknapt. Dat begrijp ik dan niet...

 
Ja dat is wel weer een beetje verwarrend.

Het kan zijn dat niet bij iedereen met bijnieruitputting de pupil de contractie niet kan vasthouden.

Misschien dat het bij sommige mensen zich niet in die manier uit en dat het lichaam die 'functie' nog wel naar behoren kan uitvoeren.

Maar het lijkt mij toch duidelijk dat het wel de bedoeling is dat de pupil bij een gelijke licht toevoer niet groter en kleiner moet worden.

Dus als deze test "negatief" is wil niet zeggen dat je 'het' niet hebt maar als het "positief" is wil wel zeggen dat er iets niet helemaal 100% goed gaat.

Over de temp. test.

Je hebt niet gebruik gemaakt van een kwik termometer en dan onder de oksel of wel?

Dat is blijkbaar de betrouwbaarste methode.

Eventueel kan je nog het gemiddelde nemen van een paar dagen.

Ik ken je man natuurlijk niet maar ik weet uit mijn omgeving wel een paar mensen waar ogenschijnlijk alles goed mee gaat en ook optimistisch zijn e.d. maar als ik dan even doorvraag krijg ik toch een waslijst klachten!

Dat wordt dan manmoedig afgedaan met "dat heb ik al heel lang, mijn vader had het ook, de dokter zegt dat het de leeftijd is en/of ik heb er niet zoveel last van.

Wat ook kan is dat hij nu nog alles goed kan compenseren doordat hij nog jong is?

Het zijn zo maar een paar ideetjes hoor ik wil jouw man niet een bijnier/schildklier uitputting aanpraten :wink:

 
hoi San,

Dat woord optimistisch: ik zat een beetje te fronsen bij het lezen van dat woord.

Het kan ook betekenen: "iemand die goed mooi weer kan spelen".

Mijn vriend is volgens mij snel uit zijn evenwicht, maar ogenschijnlijk in elk geval niet structureel ziek zoals ik.

Wel heeft hij snel kwaaltjes - die ook weer over gaan.

Maar hij lijkt meer een krakende wagen die ook langer loopt -alhoewel we leven allebei nog.

Verschil tussen hem en mij: hij kent in een bepaald opzicht beter zijn grenzen dan ik.

 
@Pike: nee de ouderwetse thermometer is in bestelling. Helaas geen kwik, maar een geratherm o.i.d. Wel onder de oksel gemeten trouwens. Ik ben van de uitkomsten geschrokken, omdat ik dit totaal niet had verwacht. Doe je een test voor jezelf, blijkt "de sterke" in huis er opeens erger aan toe dan ik :? Ik twijfel er niet aan dat ik (milde dan denk ik?) bijnieruitputting heb, maar zijn pupillen waren zo overduidelijk steeds in beweging, kan niet missen. Ik denk dat het bij mijn partner zo is van: ik klaag niet, en trek de kar wel. Als ik het goed bekijk stelt hij wel steeds meer dingen in huis uit, is hij constant moe, en is doordeweeks al blij als hij voor de tv hangt. Toch vind ik het dan vreemd dat hij al die dingen kan die ik al noemde. Maar wellicht is dat puur karakter, want zijn moeder is precies zo. Die zet de knop om, en gaat ontspannen. Ze ligt nooit een nacht wakker, wat er ook gebeurt.

@Lievergezond: hij is wel echt optimistisch, niet van het mooi weer spelen. Zo is hij al sinds ik hem ken, toen had hij praktisch geen stress (makkelijke baan, woonde 10 min. v/h werk af, veel tijd voor leuke dingen, etc). Zijn moeder is ook zo. Punt is wel dat je dan moeilijk zelf inziet dat er iets aan de hand is. Mannen kennen idd vaak beter grenzen, vrouwen zeggen slecht nee. Tenminste, dat had ik wel.

Merk dat ik er echt stress van heb, sinds ik dit weet... Vooral omdat ik alles over wil nemen, wat mij vaak niet lukt omdat ik de handen vol heb aan mezelf. lastig...

 
San, dat herken ik wel wat je schrijft over dat je de handen vol hebt aan jezelf, maar dat je ook dingen wil overnemen van je partner.

In mijn relatie was en is dat soms ook best lastig: als je beide niet veel energie hebt, dan ga je soms bij elkaar energie aftappen of je nou wil of niet.

Ik heb me daarbij neergelegd: gelukkig zijn mijn vriend en ik allebei niet de actiefsten, anders had ik het waarschijnlijk nog moeilijker gehad: want die ander kan niet eeuwig de kar blijven trekken: dan had ik me nog meer een zuiger gevoeld met mijn weinige energie.

 
Mijn man lijkt wel een beetje op de jouwe denk ik. Hij slaapt ook altijd heel goed hoeveel stress hij ook heeft, maar die slaap is ook een beetje een vlucht heb ik het idee. Hij kan op elk willekeurig moment zijn ogen dicht doen en hij is vertrokken. Ik kan me daar zelf helemaal niks bij voorstellen maar het lijkt me geen teken dat er dús niks aan de hand is.

 
Het is inderdaad lastig als je beiden niet altijd evenveel puf hebt. Scheelt inderdaad als je allebei redelijk van hetzelfde type bent, dan begrijp je elkaar beter. Ik heb ook wel eens een relatie gehad met iemand die in het weekend 7 u 's ochtends opstond en altijd vol zat met energie. Ik voelde me echt sloom vergeleken bij hem.

Sowieso slapen mannen altijd wel beter dan vrouwen denk ik. Als ik hoor dat een man slecht slaapt, dan is het vaak een heel gecompliceerd type, of hij heeft gezondheidsproblemen.

Net nog met partner gepraat, maar hij geeft aan dat hij echt alleen moe is. Soms wordt het hem wel teveel, maar op dit moment voelt hij zich prima. Tja, dan weet ik het ook niet...

 
Als ik kijk naar mijn bijnieruitputting door de jaren heen gaan de symptomen ook zeker op en neer. Periodes voelde ik me erg goed en vervolgens was ik als 20-jarige als een oude vrouw van 80. Dan krabbelde ik weer op en ging het weer een tijdje goed, totdat de instorting weer kwam. Dokters konden nooit iets vinden en ik maar klachten hebben en houden. Zo kan het ook zijn bij jouw partner. Hij kan zich op dit moment goed voelen, maar toch zwakke bijnieren hebben. Het is niet altijd even duidelijk in klachten aanwezig. Als ik naar mezelf kijk dan toch.

 
@ San, waar heb je een thermometer besteld. Ben al lang aan het zoeken waar ze te koop zijn. Volgens mij niet in Nederland.

 
@Alexandra: Misschien is het bij partner inderdaad wel zo. Ik heb de hoop dat hij misschien wel weer snel hersteld, want eerder had hij altijd heel veel energie. Ben blij dat hij gestopt is met koffie. Daar heeft hij trouwens ook geen last van: hij had het al nooit nodig om wakker te worden/blijven, en merkt niks van het stoppen. Gek he? Dat zou je dan toch verwachten. Ik pak hem in ieder geval nu "streng" aan: hij gaat op tijd het bed in, niet eerder de deur uit voordat hij een hele gezonde smoothie heeft gedronken, 's avonds weinig tv, en dochter gaat dit weekend een nachtje uit logeren, zodat we eens een goede nacht maken en uit kunnen slapen.

@liesje: deze heb ik besteld. Geen kwik, maar wel analoog: http://www.deonlinedrogist.nl/geratherm-thermometer-classic-p-2335.html

 
@San, ik heb gelukkig een thermometer bij mijn eigen apotheek kunnen bestellen. Ik weer gelukkig.

 
In andere topcis ging het de afgelopen dagen over oestrogenen, testosteron en het verband met de alvleesklier, bijnieren alsook met het derde chakra (chakra van manifestatie). In de astrologie is dit gekoppeld aan de planeet Mars, een energie die door mannen vaak beterwordt uitgeleefd dan vrouwen. Mannen zijn vaak veel langer in staat op basis van hun wilskracht (mars-energie) door te gaan, terwijl er onderussen flink roofbouw wordt gepleegd.

 
Ja daar ben ik dus ook bang voor. We worden binnenkort ontstoord door een WAPF-georienteerde therapeut, ben benieuwd wat zij bemerkt met de therapie...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.537
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan