Budwigpapje

ruud

New member
Al geruime tijd eet ik 'smorgens mijn variant op het Budwigpapje.

het oorspronkelijke recept wat ik ooit ontvangen heb is:

3 eetl melk

3 eetl lijnzaadolie

100 Gr magere kwark

1 thl honing

Verse vruchten

Noten

Havervlokken of Havermout

Eventueel een paar smaakmakende toevoegingen als kokos of kaneel e.d.

Omdat ik geen zuivel gebruik heb ik de melk en kwark vervangen door 1 dl amandelmelk en 1 dl brita-water.

Als toevoegingen gebruik ik noten, cocos, kaneel en gedr. gojibessen en alleen id zomer daarbij nog verse vruchten.

Uit Juglen's info heb ik nu echter begrepen dat het 'goede/gezonde' van dit ontbijt voort komt uit de verbinding tussen de lijnzaadolie en de kwark.

Kan iemand mij vertellen of bij mijn variant deze verbinding ook gemaakt wordt?

Zo niet, kun je me dan evt. uitleggen hoe dit in elkaar zit. En weet je dan een goede vervanging voor de zuivel die wel dat bepaalde resultaat heeft?

Met dank en groet!

 
Ergens hier op het forum is daar al over gepraat. Ik zal even zoeken voor je.

Het gaat erom dat er vetten in zitten in combinatie met omega 3 vetzuren. Beide zitten niet in jouw versie.

En die noten, fruit en amandelmelk vinden ze hier vast ook niet wauw. Goijbessen ook niet...

edit : link gevonden ---> https://www.fatsforum.nl/topic/budwigpapje

 
Dus opties voor vetten en omega 3 vetzuren zijn oa kokosolie en levertraan. Chia zaad is ook hoog in omega 3 , maar ik weet niet wat ze daarvan vinden hier.

 
Je kunt geen vegetarsich Budwigpapje maken op basis van 'superfoods'. Het gaat om de combi tussen verzadigd, dierlijk vet en omega-3 vet. Om die reden moet je dus VOLVETTE kwark eten, evt. aangevuld met VOLVETTE melk, gecombineerd met een klein beetje lijnzaadolie. Amandelmelk is bewerkte rommel en GEEN substituut voor echte melk. Ik word zo onderhand dood- en doodmoe van al dat superfoods-gedoe!

Mike

 
Ik kan dus (voor nu) echt niet tegen lactose. Kan het papje met kokos kwark (volle) of schiet het z’n doel voorbij want het zijn geen dierlijke eiwitten en vetten natuurlijk.
 
Hoe zit het met roomboter?
dan kun je die goede vetten misschien toevoegen?
Blijkbaar is er ook lactose-vrije melk, zelf nooit geprobeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: muis

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.325
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan