Broodrecept gevraagt ivm reactie op bepaalde stoffen

Ron

New member
Hallo allemaal.
Mijn naam is Ron en helaas al jaren vreselijk vermoeid en wisselende darmklachten.
Nu is na onderzoek gebleken dat mijn darmen en lichaam reageren op: zuivel, spelt, tarwe, gerst, haver, rogge, triticale, ei en zo nog wat.
Wil ik mijn darmen 100% krijgen, schijnt dat dat nog mogelijk is, dan moet ik meteen stoppen met brood eten.
Nu ben ik echt een broodeter dus dit is wel balen voor me.
Idee was om met ingrediënten die ik wel hebben mag zelf een brood te gaan maken.
Maar dat is makkelijker dan gezegd.
Ik heb b.v. geen problemen met mais, rijst, gierst, boekweit, appelzemelen, chiazaad, amaranth.
Weet iemand mischien een recept om brood te maken voor me?
Helaas gaat er in het mengesel ook vaak een ei maar dat mag dus niet, en zuivel al helemaal niet.
Ik hoop dat echt iemand me kan helpen hiermee, ik ben echt ten einde raad, blijf ik brood eten gaan mijn darmen er nog meer aan en is het probleem straks nog erger.
 
Wat eet je allemaal?
Eet je wel veel vetten?
Dit forum is gebaseerd op Weston price waarbij het eten van veel dierlijke vetten van belang is waarmee je je spijsvertering juist heelt.
 
Google eens op paleobrood zonder ei.
En idd is helen van je darmen mbv bouillon probiotische voeding en vetoplosbare vitaminen beter als dit soort baksels. Gaps protocol is wel interessant voor je ws.
 
In principe eet ik ma di wo aardappelen met groente, dat kan prima.
Donderdag en vrijdag meestal pasta maar ja pasta is ook tarwe.
Maar de pasta kan ik vervangen voor rijst daar reageert mijn lichaam niet op.
Vlees eet ik ook wel, rund, kip enzo maar eigenlijk geen varken.
Dat is dan de avond, overdag eet ik brood (ontbijt en lunch) met vlees beleg, geen zoetigheid.
Verder gebruik ik geen koek,snoep,suiker,frisdrank dat soort troep, en zuivel ook niet.
Ik loop aan een homeopaat/natuurgenezer die is heel erg goed en verteld me wat ik het beste kan doen allemaal, die zou ook nog kijken of er wat te vinden is.
Ik zag hier wat recepten voorbij komen, zou kunnen mischien, ik ga dat eens goed doornemen, bedankt.



 
Ik heb denk ik de oplossing, maar ik weet niet of je dit leuk gaat vinden:

Jij bent een zetmeeljunkie. Je eet brood, pasta en aardappelen. Ik stel een koolhydraatarm en dus zetmeelarm voedingspatroon voor, waarin je dramatisch het accent verschuift naar dierlijke eiwitten en vetten, zoals bijv. het Atkins-dieet. Moet jij eens kijken hoe snel je van je darmproblemen af komt!

Mike
 
Atkins, heb ik wel eens van gehoord, is dat ook niet om af te vallen?
Afvallen mag ik zeker niet doen, of mischien is Atkins niet om af te vallen, dacht dat ik dat een keer gehoord had.
Maar ik zal ook daar eens op zoeken op internet.

 
Staat bekend als afvaldieet, maar is eigenlijk meer in overeenkomst met hoe onze voorouders aten.

Mike
 
Waarom Atkins Mike als ik vragen mag?
Waarom niet wapf of gaps?
Atkins is bijna helemaal geen koolhydraten.
Is dat verstandiger dan wapf in dit geval?

 
WAPF is voor meerdere interpretaties vatbaar. JJe kunt een low-carb variant hiervan aanhouden, maar je kunt je ook helemaal suf eten aan biologisch verantwoord zuurdesembrood.

Mike
 
Persoonlijk zou ik niet aan Atkins beginnen. De koolhydraten die met Atkins bedoeld worden zijn alleen koolhydraten uit groente. En dan 20 gram daarvan.
Daarnaast toch veel plantaardige oliën. Wij zijn toch geen voorstander van zo een dieet?

Persoonlijk zou ik beginnen met het maken van botten bouillons voor het helen van de maag en darmen. En stoofpotten etc. Daarnaast dan koolhydraten glutenvrij. Maar wel weinig.
Alle groenten snot gaar koken en veel vloeibaar eten. Mijn eigen ervaring met Atkins is niet zo best.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Spijsvertering.html


http://www.voedingisgezondheid.nl/Darmen.html
 
Vrouwen gedijnen over het algemeen minder goed op dit soort koolhydraatarme dieten. Als natuurlijke verzamelaars zullen ze traditioneel vaker gesnoept hebben van plantaardige koolhydraten, terwijl mannen tijdens de jacht uitsluitend kh aten (honing, besjes, palmharten, etc.) om zichzelf directe energie te verschaffen voor het 'echte werk' (dierlijke vetten en eiwitten).

Het gaat mij niet om het letterlijk volgen van het Atkinsdieet, maar meer om de algemene principes. Zelf ben ik geen voorstander van onder de 50 gr. kh per dag gaan en ik heb vaakk geschreven in het verleden dat je het dieet beter andersom kunt doen, dus beginnen met het maximum van 100 gr. p.d. en dan evt. terugwerken naar 50 gr. p.d., mocht je dat willen. Het algehele pincipe is dus laag in koolhydraten zitten, hoog in (dierlijke) vetten en qua eiwitten hier tussenin. Hoe ieder dit in wil vullen, is individueel maatwerk.

Mike
 
Oke duidelijk. Ik doelde namelijk ook op de discussie die we recentelijk hadden met liz. Dus ik snapte het even niet.

Ik zou Atkins idd niet te letterlijk nemen. Ook even rekening houdende met alle synthetische eiwitten die te koop zijn onder Atkins logo en niet echt gezond zijn.
 
En al helemaal niet beginnen aan die commerciele repen die tegenwoordig vallen onder het 'Atkinsdieet'! Toen Atkins nog leefde, waren deze er helemaal niet en ging het om voeding hoog in dierlijke vetten/eiwitten en plantaardige kh voornamelijk uit niet-zetmeelrijke bladgroente.

Mike
 
Dat is dus idd waar ik ook op doelde. Als iemand onbekend is met Atkins en in de supermarkt loopt, dan is gemakzucht al snel aanwezig.

Wellicht heeft Ron baat bij ook gefermenteerde producten.
Rauwmelkse producten durf ik in dit geval even niks over te zeggen.
 
Ron, kijk anders eens naar Yam brood ( oa verkrijgbaar bij de Jumbo) of brood van Dr. Schär. Daar zit in ieder geval geen melk en ei ( en gluten) in.
 
Dit wordt erg lastig, ik reageer dus op spelt, tarwe, gerst, haver, rogge titricale, ei en nog wat.
Yam brood wordt hem dan ook niet denk ik, ik heb het bekeken wat er allemaal van is.
Het idee is dus om van ingrediënten die ik wel hebben mag zelf een brood te maken, nou makkelijker gezegd dan gedaan, het brood bakken is mischien geen probleem maar probeer eerst maar een recept te vinden.
Ik blijf googlen en anders moet ik maar geen brood meer eten.
 
Ik denk dat die laatste opmerking een heel goed besluit kan zijn.

Je kunt evt ook boekweit crackers of quinoa crackers proberen.

Verder zou ik aks hoofdmaaltijden veel dierlijke vetten nemen.

Vooral vloeibaar.
 
Ik vraag me af waarom het perse brood moet zijn. Als je meel hebt (maakt niet uit waarvan) je doet er ei en melk (verdraag je melk?) bij bak je een pannekoek.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan