brood

duimpje

New member
sinds een tijdje eet ik rijst met roomboter en kzz voor de nodige koolhydraten.
graag zou ik dit ook eens willen vervangen door brood,maar waar moet ik op letten want ik neem aan dat zuurdesembrood ook niet altijd oke is.

http://www.natuurlijkenheerlijk.nl/over-ons/natuurlijk-h-eerlijk

zouden jullie eens willen kijken naar deze site?,leverancier zit bij mij om de hoek,of er eventueel een goed brood bij zit?

of is zuurdesem per defenitie goed omdat de ingredienten gefermenteerd zijn?
ik heb er totaal geen verstand van.

b.v.d.silvia
 
Je weet nooit of Desem echt Desem is, omdat de wet hierover niet duidelijk is.
Voor zover ik weet mag het al Desem genoemd worden als er een 'paar' % Desem of zelfs desempoeder in het brood verwerkt zit.

Wil je graag brood eten, neem dan het brood van Van Menno, hier bestel ik ook af en toe.
Kost wat, maar dan heb je wat!
 
ik heb begrepen dat desembrood een uur 8 nodig heeft om de fytine goed af te breken. (alleen de rijstijd of ook incl bakken??? dat weet ik niet). Mijn bakker doet er 6 uur over. Beter dan niets.
Vragen aan de bakker is de beste manier om er achter te komen.
Devotion, ik vraag als ik het wil weten of het brood gistvrij is.
 
Nou duimpje ik heb op een paar biobroden geklikt, maar als ik die ingrediëntenlijst zie, dan hebben ze de klepel nog niet gevonden
 
oke dank jullie wel ,ik zag inderdaad op de site ingrediënten die er niet in horen te zitten maar weet niet in hoeverre het desem deze onschadelijk maken.

brood van menno??

silvia
 
@duimpje: Brood van Menno is hier te vinden --> http://shop.vanmenno.nl

(heb ik toch net mijn oventje weggegeven :-? )
 
dat ziet er inderdaad een stuk beter uit het brood van menno,dank je voor de link.

ik heb nu twee broden van die andere site ,pff het is een hele zoektocht in het begin ,maar ja dan maar de kliko in.

ik neem aan dat dit wel een goede koolhydratenbron is volgens het wapf?,en dan ook gewoon 50 tot 100 gram droog gewicht aan houden?

silvia
 
voor wie zelf desembrood wil bakken, ik heb wel een starter hier.
hij heet pietje en hij doet het prima.
ik eet zelf geen brood, maar mijn man wel. dus vandaar.
wie wil, kan van mij een beetje krijgen.
als je zelf wilt bakken kan ik je de site van Levine aanraden, staan heerlijke recepten en duidelijke uitleg.
Je kan het brood zo lang als je wilt laten fermenteren. Ik doe meestal het desem met gelijke delen water en speltbloem. Roer het even door elkaar en laat het 8 uur staan.
Daarna doe ik er de juiste hoeveelheid bloem bij dat je een samenhangend geheel krijgt. dat laat ik weer een paar uur staan. Totdat het brooddeeg is geworden, dat gaat vanzelf, je hoeft dus niet te kneden. Dat flicker ik dan in een oven, of laatste tijd zelfs op de BBQ en dan heb je heerlijk smaakvol brood.
voor wie meer details wil over het recept, let me know!
 
ik heb altijd begrepen dat een desemstarter een week moet rijpen, steeds weer een beetje bloem en water toevoegen, roeren, laten staan enz.
 
Als het gaat om zo min mogelijk fytinezuur binnen te krijgen:
Spelt bevat 40% minder fytinezuur in vergelijking met tarwe. Je zoet dan wel de juiste soort spelt hebben, Oberkulmer Rotkorn is een zeer smakelijke soort.
Zelf brood bakken is niet echt moeilijk en je weet dan precies wat er in zit.
Je kan uitgaan van speltbloem met een roggezuurdesemcultuur. Rogge bevat fytase, dat breekt het fytinezuur af, wat wil je nog meer.
Om goed brood te bakken heb je alleen een oven nodig, een voldoende grote kom en een aanrecht. En wat ervaring, al doende leer je het vanzelf.
 
oke gerard ik maak uit je woorden op dat jij dit brood zelf maakt?

kun je beschrijven voor mij hoe je dit dan doet?
zou het graag zelf willen leren.

gr silvia
 
Ik bak nu geen brood meer, maar heb het wel een paar jaar gedaan. Ik bakte alleen gistbrood, ook wel met voordeeg, dat zit er een beetje tussenin.Je kan eens bij het volgende forum te rade gaan:
http://www.broodbakforum.nl/index.php
Zelf broodbakken is heel leuk om te doen (als je de eerste, soms wat moeilijke stappen achter de rug hebt)
 
Hoi wil graag zelf glutenvrij brood bakken. Probeer het nu met amandelmeel maar dat is best duur. Heeft iemand een goedkopere recept wat ik kan proberen?
 
Geen idee of het WP-proof is, maar je kan glutenvrij brood maken met half boekweitmeel en half quinoameel.
 
WP-proof kun je het maken door er een zuurdesem van te maken bv mbv kefir je deeg te laten fermenteren.
 
Ik maak mijn eigen zuurdesembrood van 100% roggemeel. Na lang zoeken en daarna uitproberen heb ik nu een recept dat mij per keer 2 heerlijke zuurdesem roggebrood oplevert.

zie hier het recept.

Lia
 
Annelyn, dat is prima brood, dat aten wij ook altijd. Maar we reizen veel en dan wil je ook goed brood eten, vandaar dat we het zelf bakken.

Ze leveren door het hele land hun brood, veelal via boerderijwinkels.

Lia
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.459
Leden
8.646
Nieuwste lid
Marco777
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan