brief aan professionals@voedingscentrum.nl

Poekie

Administrator
Onze vriend die ik al eerder besproken heb in het 'sarcoïdose' topic heeft een mail gestuurd aan het voedingscentrum.

Hij begon zijn mail aan ons: Zo tijd voor akte.
Quote:
Beste professionals;

Mijn vraag, als consument, aan u en uw beroeps groep is om nu eindelijk de mensheid in te lichten over werkelijk goede voeding.

Voor mij is het boek van Weston Price een werkelijke ogen opener geworden en ik eis van u dat u mensen naar eer en geweten goede voedings adviezen geeft.

Ik ben bang dat u en de professionele groep werkelijk niets van goede voeding begrijpt en stuur u ook terug naar de schoolbanken.

Ik doe dan ook een verzoek om direkt alle mensen van de juiste informatie te voorzien.

Vriendelijke Groeten



Ik vroeg of ik zijn mail hier mocht weergeven. Hij mailde terug dat dat mocht en voegde er nog aan toe:
Quote:
Rustig op het forum zetten, ik overweeg ze zelfs volledig aansprakelijk te stellen voor de gezondheids toestand van de westerse mens.



Ik mailde hem weer terug of-ie dan wel zijn harnas even aan wil trekken daar het zeer logge molens zijn om tegen te vechten. :?

 
Wat een strijdbaar mens! Prachtige mail, niets zachte heelmeesters, gewoon, pats/boem, zeggen waar het op staat.

 
Ik speel ook met de gedachte om het Voedingscentrum in te lichten over het boek van Weston Price, maar betwijfel of een verwijtende toon veel op zal leveren. Het zou heel jammer zijn als mensen van het Voedingscentrum bij voorbaat al een hekel aan dit boek krijgen omdat bepaalde liefhebbers het boek zo fanatiek gaan opdringen, ook al hebben ze inhoudelijk wel gelijk.

 
Ik vind die brief inhoudelijk niet erg sterk...

Door gelijk te beginnen met eisen kweek je geen aandacht en begrip.

Waarschijnlijk ligt die brief bij het voedingscentrum heel snel in een afvalbak.

Terugsturen naar de schoolbanken, zoals de schrijver suggereerd, heeft ook geen enkele zin, daar in die schoolbanken helaas weinig tot niets over echte gezonde voeding onderwezen wordt...

 
Weet je, het ging er alleen maar om dat hij zijn frustraties kwijt wilde.

Omdat hij behoorlijk ziek is en nu de teugels weer in eigen handen kan nemen door de juiste voeding te nemen.

En dan vindt hij het te gek voor woorden dat zo'n voedingscentrum de mensen niet beter voorlicht.

Dus als iemand zich geroepen voelt om er nog een positievere brief achteraan te sturen, schroom niet.

Hoe meer aandacht er hier aan besteedt wordt hoe beter.

Als ze van verschillende kanten berichten krijgen, wie weet.

Alhoewel.......een verloren zaak?

Unilever hijgt in hun nek. :mrgreen:

 
Poekie, ik nap die frustratie. Ik heb deze ook geuit bij mijn zorgverzekering, dat het zeer vreemd is dat ziekmakende medicijnen wel vergoed worden, ondanks dat er zelfs wetenschappelijke rapporten bestaan die aantonen dat ze niet werken, en als je naar een biotandarts wilt/orthomoleculair arts bijvoorbeeld, je dit allemaal zelf moet betalen. Dat ze eens zouden moeten kijken wat ik hen bespaar door niet meer naar de neuroloog te gaan, geen onnodige mri's wil/geen lumbaalpunctie wil, de medicijnen dus niet slik, geen opnames nodig heb ivm prednisonkuren, niet naar revalodatie centrum hoef om daarvan aan te sterken.

En ufo of Dennis mogen van mening zijn dat je dit beter anders kunt brengen, ik ben het daar niet altijd mee eens. Ik heb hierdoor tot 2 x toe uiteindelijk hogere vergoeding gekregen op basis van coulance. Het heeft heel wat brieven en telefoontjes gekost. Maar ik denk wel dat het kan helpen om mensen af en toe wakker te schudden.

En helaas lukt dat niet altijd met het kweken van begrip of voorzichtige aandacht.

 
@ Dirtsa & Poekie

Ik keur assertiviteit ook niet af. Ik keur de manier af waarop dit gebeurt. Vanuit je slachtoffergevoel je frustratie afreageren op een instantie valt bij mij haast onder de categorie 'lasten vallen'. Maar zoals jij aangeeft Dirtsa, je zorgverzekeraar met onderbouwde argumenten en vasthoudende motivatie iets duidelijk proberen te maken en opkomen voor je belangen, dat is geweldig! En hiermee maak je ook de weg vrij voor anderen. Mensen zouden hun mond veel vaker op mogen trekken, niet om ze aan te vallen, maar om uitleg te vragen voor hun beleid en begrip te vragen voor jouw ideeën. Mensen zitten mentaal gevangen in een complex systeem van regels en protocollen. Als je zonder gewetensbezwaren of frustraties dat werk kunt doen, kan dat haast niet anders dan dat je oogkleppen op hebt of jezelf van je gevoel afsluit, ben ik geneigd te zeggen. Daarom is het belangrijk en nodig om een stukje menselijkheid (gevoel) en logisch verstand bij ze wakker te maken.

 
Natuurlijk zit daar ook veel in, je moet altijd voor ogen houden welk doel je wilt bereiken en hoe je dit het beste kunt doen, zonder mensen te schofferen en wel je standpunt duidelijk maken.

Maar ik begrijp zeker ook de frustratie, en soms helpt het dat je die ook even uit om vandaar het weer constructief op te pakken.

 
Pak dan een bijl en ga een dode boom aan gort hakken of sla met een stok of knuppel je frustraties kwijt in een oud matras of ...

Desnoods schrijf je wel een brief naar het Voedingscentrum, maar kondig je het zo aan dat je brief bedoeld is om je frustraties te uiten omdat je je boos en machteloos voelt. Dan heb je denk ik nog meer kans dat het iemand raakt en dat die persoon er misschien nog wel wat mee doet ook.

 
Ik denk dat het volkomen zinloos om OP WELKE TOON DAN OOK te proberen de gesloten geesten van het Voedingscentrum te openen. Poekie geeft al aan dat ze in dienst staan van de industrie. Verder zijn ze hopeloos gehersenspoeld door de disinfo die de 'wetenschap' hen heeft ingegeven. Inderdaad, terug naar de schoolbanken is onderdeel van het probleem, niet de oplossing. Vechten tegen windmolens heeft geen zin. De verandering komt niet van bovenaf, maar van onderuit. Informeer jezelf en anderen, gewone mensen als jijzelf. Als wij als consumenten andere keuzes maken bereiken we veel meer dan te verwachten dat men aan de top ineens 'het licht ziet'. Alle maatschappelijke en culturele verandering door de eeuwen heen is altijd van onderuit begonnen, nooit van bovenaf.

Mike

 
Cursussen 'verandermanagement' beginnen ook over het van onderaf aanpakken en draagvlak mogelijk maken. Jezus deed dat ook, die ging niet gelijk naar Jeruzalem maar betrok eerst de simpele mensen bij zijn boodschap. Zie waar die boodschap vandaag nog komt...

Aschwin

 
Daar willen we natuurlijk naar toe en van leren, maar in het bovenste geval hebben we het over iemand die ernstig ziek is en jarenlang niet op een juiste manier is geholpen/voorgelicht en behandeld. hij is pas net wakker geschud en realiseert zich ineens hoe hij jarenlang is voorgelogen/dom gehouden door voorlichtingsburo voor de voeding en dat artsen ook nog eens eigenlijk helemaal niets weten over de oorzaak van ziekte en al helemaal niet dat je zelf heel veel kunt doen. Dus ik vind het begrijpelijk dat hij even los gaat in een mail, of dit verstandig is? Nee, waarschijnlijk niet, maar ik ben ervan overtuigd dat hij snel gaat leren ook zijn gevoelens in goede banen te leiden.

 
Weliswaar ik het met je eens ben Mike, heb ik het toch niet kunnen laten om ook zelf een bericht naar Voedingscentrum te mailen. Ik verwacht niet dat het veel zin zal hebben, maar ook onder het personeel daar zul je verschillende mensen hebben. Wellicht wordt er daar ook wel eens gediscussieerd en zijn er ook mensen die de adviezen in twijfel trekken. Stel nou dat mijn mail door een enigszins progressief en openminded personeelslid gelezen wordt, dan zou het toch mooi zijn. Die persoon zal echt niet 1,2,3 het beleid om kunnen gooien, maar ieder beetje beweging is meegenomen.




Hallo Voedingscentrum.

Aangezien jullie wellicht onderzoek doen naar gezonde voeding, lijkt het me zeer belangrijk om een boek te tippen die pas verschenen is. Ik vind onderzoeken van bedrijven en wetenschappers interessant, maar als je echt wil weten hoe je gezond kunt leven, dan zou je naar mijn idee het beste kunnen kijken en luisteren naar mensen die zelf langdurig supergezond zijn. Nou goed, dat is dan nog maar 1 persoon. Maar wat nou als niet alleen die persoon of dat ene gezin supergezond is, maar een heel volk. Een gezond volk is een mooi voorbeeld, maar echt interessant wordt het pas als je een gezond volk gedurende meerdere generaties bestudeerd en ontdekt hoe zij heel vruchtbaar en gezond wisten te blijven!

Er is in het verleden een man geweest die niet één zo'n volk heeft bezocht, maar tientallen volkeren van verschillende rassen! Hij heeft ontdekt dat al die volkeren extreem gezond en vruchtbaar waren en bleven zo lang ze natuurlijke voeding bleven gebruiken. Deze mensen waren niet alleen zo goed als vrij van ziektes en tandbederf, ook bereikten zij leeftijden waar wij alleen nog maar van kunnen dromen. Deze bijzonder avontuurlijke man (Weston Price) heeft in zijn laboratorium de voeding van al deze volkeren haarfijn onderzocht om te ontdekken wat nou het geheim is wat hen zo gezond en vruchtbaar maakten. Van heel dit grote onderzoek heeft hij een prachtig, rijk-geïllustreerd boek geschreven.

Als je werkelijk wilt weten hoe je gezond kunt leven en hoe je gezonde adviezen hierover kunt geven, dan zou je dit boek niet mogen overslaan. Het is een zeer belangrijk en boeiend boek, werkelijk fascinerend. Ik hoop dat jullie dit boek een kans willen geven.

Dit is het boek wat ik bedoel:

http://www.succesboeken.nl/?isbn=9789079872428&PC=acc258

Hier meer info over de schrijver:

https://www.fatsforum.nl/?p=195

Groetjes DenniS

 
Dennis,

Een goede brief, prima omschreven waar het om gaat.

Je zou zeggen, dit moet ze toch triggeren om hier iets mee te doen.

Afwachten maar.

 
Om eerlijk te zijn, weet ik bijna zeker dat ze hier helemaal niks mee gaan doen. Immers, wiens brood men eet diens woord men spreekt. Het is een sympathiek initiatief maar wel een beetje naïef.

 
Hier gaat Tom Naughton in op de vruchteloze gedachtengang dat verandering aan de top te bewerkstelligen zou zijn. Deze citaten zeggen alles:

Quote:
Yes, yes, I can hear the retorts already … oh, well, sure, but we still the government to regulate our food supply … blah-blah-blah … government needs to help the stupid people who don’t know any better … blah-blah-blah … if we can just get the USDA to changes its policies … blah-blah-blah … we just need to get the right people in there … blah-blah-blah.

I’ve got news for you: we’ll never get the right people in there. The right people have no interest in wielding that kind of power over others.


Quote:
We will never change this nonsense by trying to convince the USDA their dietary advice is misguided. They can’t be convinced. It’s not in their interest to be convinced.


Mike

 
Ik verwacht niks, maar ik denk wel in mogelijkheden. Als ik met een klein beetje moeite misschien toch bij iemand iets kan raken, waarom dan niet? Ik denk echt niet dat ze hun beleid zo maar om gaan gooien door deze mail of dit boek, maar een grote sneeuwbal die de berg afrolt kan wel met een klein balletje begonnen zijn. En stel dat mijn initiatief er voor zorgt dat er over 3 jaar een verbetering is aangebracht in hun adviezen, ook al is het maar wat kleins, dan ben ik toch blij dat ik het niet gelaten heb.

 
Ik heb mijn bovenstaande brief nog een beetje verbeterd en vandaag ook naar het RIVM, het online consultatiebureau, de GGD en de Gezondheidsraad gemaild. Een kleine moeite en wie weet dat er ergens bij iemand iets aanraakt...

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.667
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan