Breaking the vicious cycle, een boek over gezonde darmen door het houden van een diet.

Gerard

Well-known member
Het is geschreven door Elaine Gottschall. Er is ook een Nederlandse vertaling van. Van de website:

"SCDiet staat voor Specific Carbohydrate Diet, oftewel het Specifieke Koolhydraten Dieet. Middels dit dieet kan de onbalans in de darmen hersteld worden. De werking van het dieet is even simpel als effectief: Het hongert de bacteriën uit, zodat deze geen schadelijke zuren en gassen meer kunnen produceren."

Neem dat uithongeren niet te serieus, het is eerder zo dat door dit specifieke dieet de balans tussen de bacteriën in de darmen wordt hersteld.

Er staat veel interessante info in het boek over hoe de gang van zaken in de darmen is, hoe deze verstoord kan worden en wat de gevolgen daar van zijn en ook hoe die gang van zaken weer hersteld kan worden. Laat je niet afschrikken door het idee "carbo-specific diet", het is beslist geen pro-koolhydraten dieet, hoewel het sommige koolhydraten niet uitsluit.

Ik ben het boek nog aan het lezen, als ik nog interessante info tegenkom zal ik het melden.

 
Het SC-Diet is ook erg into de broodvervangers op notenmeel basis. Voornamelijk amandelen. Hiermee ging ik destijds toen ik dit dieet volgde keer op keer in de mist.

Ik kon er even tegen maar na enige tijd voelde ik mij weer net zo slecht.

Het heeft enige tijd geduurd voordat ik in de gaten had dat het aan die nep broden lag.

 
ik heb dat een jaar of 8 terug gelezen. Onze dochter is bijna een jaar strikt op dat dieet geweest. In het begin hielp het erg goed, na een jaar mee gestopt omdat ze terugviel in haar gedrag. Inderdaad o.a. al het notenbrood wat ik zelfs afwisselde met verschillende notensoorten. Ook fruit ging niet.

Nadien ben ik wel de tarwe zo goed als uit haar dieet blijven bannen.

Wel wat voordelen opgeleverd: veel rustiger en niet obsessief eten, veel beter slapen en een meestal platte buik. Het agressieve gedrag was tijdens het dieet een tijd weg maar kwam dus weer terug destijds.

 
Wat ik er vooral interessant aan vindt is de uitleg over hoe e.e.a. in de darmen toegaat. Dat het dieet niet overeenkomt met WAPF moge duidelijk zijn, dat is ook niet waar we "hier" voor kiezen. Ik vindt het boek toch een aanrader als je dieper inzicht wilt in wat er mis gaat in de spijsvertering door verstoring van de verhouding in de darmbacteriën.

 
Nee, het gaat mij niet om het dieet, voorlopig hoe ik het op WAPS, maar om, zoals al gezegd, de uitleg hoe de bacterieflora in de darmen werkt, al dan niet in het voordeel van de spijsvertering.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.515
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan